Tyst Gaming Tangentbord

Medlem
Tyst Gaming Tangentbord

Hej bästa FZ:are,

Jag, nybliven pappa, sitter och game:ar när jag har möjlighet och igår gick mitt tangentbord sönder.

Hitta mitt gamla i garaget och använder nu ett provisoriskt högljutt mekaniskt tangentbord från Razor som gör frugan galen på mig eftersom det är tydligen "väldigt" högljutt. Kan kanske hålla med om detta

Till min fråga, är det någon som har erfarenhet av ett tyst mekaniskt tangentbord alternativt ett slitstark "vanligt" tangentbord? Vilka mekaniska knappar är tystast?

Tack på förhand.

Må gott och game on

Skägg.
10 Chambers

Tja! Kollegorna på Sweclockers har testat en variant med dämpade switchar, kika här: http://www.sweclockers.com/test/21344-corsair-gaming-strafe-r...


signatur
Medlem

Det som låter mest är att du bottnar ut tangenterna, vilket du egentligen inte ska göra, men hur lätt är det att lära om?
Cherry MX röda och svarta brytare tystare än de blå eller bruna. Man kan köpa dapeners eller o-ringar att lägga in under varje tangent, Det blir ett aningen snällare ljud men tyst blir det ju inte.
Olika tangenter låter också väldigt olika, tjockare gör mindre ljud ifrån sig, olika sorters plast för vidare ljuden olika.
Jag tänker mig att man kan få ett tystare ljud genom att typ fylla insidan tangenterna med lera eller nått, men jag har inte prövat.
Nyligen har det också börjat tillverkas brytare som heter Cherry Silent, men jag har inte hört hur de låter.

Kolla de här för lite ljudjämförelser med och utan o-ringar
https://www.youtube.com/watch?v=lFkl1Vet1eU

Medlem

Tack för era svar. Uppskattas!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tja! Kollegorna på Sweclockers har testat en variant med dämpade switchar, kika här: http://www.sweclockers.com/test/21344-corsair-gaming-strafe-r...

Damn, inga studentpriser på det tangentbordet inte.

Medlem

Någon sån här lösning kanske skulle kunna vara något?
http://www.wasdkeyboards.com/index.php/cherry-mx-rubber-o-rin...

Medlem

Ahhh precis vad jag letat efter

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Någon sån här lösning kanske skulle kunna vara något?
http://www.wasdkeyboards.com/index.php/cherry-mx-rubber-o-rin...

Bra lösning, tack! Så slipper man störa övriga familjen


signatur
Medlem

Hur kan man INTE älska ljudet av mx blå!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

ett tyst tangentbord är som tystast när man slår sönder der knytnäven efter en fight i något spel

Medlem

är det klickljjdet eller att du slår tangenterna i botten som låter?
Klickluden blir du av med röda eller svarta brytare.
Bottningsoljud får du bort med oringar.
Annars är det rubberdome laptop style somgäller det.kan man inte klaga på oljud men usch så hemska att spela med.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När jag blev nybliven farsa så byggde jag ett eget med Cherry MX Clear för att få ner ljudnivån.

Medlem

Hej igen,

Jag köpte Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent och är verkligen nöjd. Kan hålla med Sweclockers kritik att det känns lite "svampigt" men jag har vant mig ganska så snabbt. Känns bra och är verkligen en stor skillnad i ljudnivån. Tack!

Medlem

Jag behöver också hjälp i den här frågan, jag letar däremot efter ett lite mer budget-tangentbord 500-1000 kr.
Behöver inte vara mekaniskt, bara jävligt tyst.

Någon som har något tips på icke mekaniskt? Alternativt ett tyst billigt mekaniskt.

Medlem

Jag beställde sådana o-ringar till mitt tangentbort, men budgetfrakten kommer ta 1-4 veckor... kan återkomma när jag fått dem, applicerat och testat.

Skrivet av PapaBear:

Jag behöver också hjälp i den här frågan, jag letar däremot efter ett lite mer budget-tangentbord 500-1000 kr.
Behöver inte vara mekaniskt, bara jävligt tyst.

Någon som har något tips på icke mekaniskt? Alternativt ett tyst billigt mekaniskt.

Det jag har på kontoret är ett Logitech k280e, inte knäppt tyst men väldigt tyst, kostar ca 250 kr.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag använder ett Apple-tangentbord till min PC. Låg profil, tyst, jäkligt skönt och dessutom inte tråk-svart. Plus har två USB-kontakter i sidorna.

Testpilot
Skrivet av conthox:

Jag beställde sådana o-ringar till mitt tangentbort, men budgetfrakten kommer ta 1-4 veckor... kan återkomma när jag fått dem, applicerat och testat.

Det jag har på kontoret är ett Logitech k280e, inte knäppt tyst men väldigt tyst, kostar ca 250 kr.

Jag kan berätta hur det är. Köpte sådana ringar till mitt Corsair K70 med röda switchar.
Ljudnivån är lägre men inte alls speciellt mycket tycker jag. Efter några veckor så har man dessutom tryckt ner dem lite så då känns tangenterna precis som förut och inte svampiga alls.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag kan berätta hur det är. Köpte sådana ringar till mitt Corsair K70 med röda switchar.
Ljudnivån är lägre men inte alls speciellt mycket tycker jag. Efter några veckor så har man dessutom tryckt ner dem lite så då känns tangenterna precis som förut och inte svampiga alls.

Jag köpte de O-ringarna med 0,4 ist f 0,2, som jag har till mitt Razor med gröna switchar... vad nu det blir för skillnad mot ditt resultat vet jag inte. Låter dock positivt om det blir mindre svampigt efter ett tag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Saker jag kommer på rent spontant som kan sänka ljudnivån:

- Se till att brädan står på något dämpande material (typ desktop-musmatta eller handduk).
- Använd linjära switchar (MX Red t.ex).
- Lär dig att inte bottna tangenterna.
- Öppna tangentbordet och täck med ljuddämpande material på insidan (typ såhär).
- Sätt på O-ringar (40A är nog "vanligast" vad gäller hårdhet). Vill du även ha kortare slaglängd så köper du tjockare ringar och vill du bara dämpa botten-ljudet så köper du smalare.
- Ett alternativ till o-ringar är QMX clips som man kan testa (https://uniqey.net/en/accessories/17/qmx-clips-pcb-mount-110-...)

Köp o-ringarna på Aliexpress eller liknande. Kostar ingenting jämfört med svenska butiker.

Medlem

@gottkaffe: Bra tips, tack Skall se om jag kan lösa en dämpning med en musmatta som jag har liggandes. Vet dock inte om jag vågar öppna tangentbordet...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: Att öppna upp och dämpa är lite överdrivet kanske, men en musmatta som är typ 1 meter bred är något jag rekommenderar. Mycket plats för musen och minskar ljudet som förs över från tangentbordet

Testpilot
Skrivet av gottkaffe:

@conthox: Att öppna upp och dämpa är lite överdrivet kanske, men en musmatta som är typ 1 meter bred är något jag rekommenderar. Mycket plats för musen och minskar ljudet som förs över från tangentbordet

Mkt bra ide' , skall ta dig på orden och skaffa en bred musmatta att ha under.

Medlem

Ja, en musmatta som underlag gör verkligen skillnad. Saxbrytare är att rekommendera om man vill ha ett tyst tangentbord. Cherry Stream 3.0 är ett tyst och bekvämt tangentbord.

Medlem

Jag limmade fast tunna gummiremsor på botten av tangenterna (röda brytare) och det tog bort nästan allt ljud som uppstår när de slår i botten.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Det lilla jag hunnit med att sitta vid datorn, så kan jag säga att det har gjort ganska stor skillnad. Både i ljud och mjukare känsla. Förutom O-ringarna så köpte jag en billig anti-glid-matta som var tunn och lätt att klippa till, som jag sedan lade under tangentbordet. Syns knappt och totalt sett är jag nöjd. Skall spela en omgång med headset senare under veckan och fråga hur mycket det hörs igenom micen, då det klickade ganska mycket förut.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag ser nu att det finns O-ringar att köpa på Inet, https://www.inet.se/produkt/6607482/king-mod-o-ringar-cherry-... , det står dock inte om det är ungefär samma. Som tips om fler är intresserade och inte vill beställa från WASD som jag gjorde...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar