Bioware ber om ursäkt för dåligt skriven Mass Effect-karaktär

Medlem

Skulle gärna se ett spel där det finns massvis av både homo, bi, hetero, trans, cis, poly och allt däremellan. De människorna finns i verkligheten med överallt runtomkring oss, i mycket större antal än vad som märks. Just för att det är saker som inte behöver skrikas ut hela tiden och berättas för alla.

En transsexuell vill bli sedd som det kön de identifierar sig som, de har inget skäl att förklara för alla hur det ligger till - de vill bara bli accepterade.
På samma sätt som alla homo, bi, hetero etc bara vill leva sina liv som de är med.

Vad en person är ska komma fram naturligt under handlingens gång, inte vara något som behöver förklaras i detalj i text. Älskade t.ex. hur Arrow-tvserien hanterade Curtis som är homosexuell; det nämndes inte innan det blev aktuellt pga att han skulle ta med sin pojkvän på något, då han bara sa att han ska ta med sin pojkvän - och resten av avsnittet fortsätta som vanligt och ingen brydde sig.
Älskar själv att det inkluderas mer minoriteter av alla sorter, det är bra och ska fortsättas med. Men manusförfattare måste lära sig att "less is more", det ska inte göras en stor lektion och pekpinne av det utan det ska bara vara naturligt.
Dumbledore är ett annat underbart exempel, han är gay men det nämns aldrig i HP-böckerna eftersom det är irrelevant för handlingen, enda skälet till att vi vet är att JK själv sagt det i efterhand.
Gayfamiljen i Frozen är också bra gjort, de visar det helt öppet men på ett sätt som är så subtilt att många missar det helt och tänker inte ens på det, eftersom det inte är något att hänga upp sig på i slutändan.

Min poäng - mer mångfald så det speglar det riktiga samhället behövs, men det måste göras på ett sätt som inte gör det så att det känns som dålig buskis eller skollektion.

Medlem
Skrivet av Cyras:

Vad är det som är så konstigt med det? Jag gillade original trilogin, så jag har också runt 35 timmar i spelet, enbart för att jag av någon anledning hoppades på att spelet skulle bli bättre efter ett tag. Det blev det inte, så nu känner man vilket slöseri med pengar och tid.

Mmm, jag började ju spela Triologin enbart för jag skulle ha lite feel för ME: Andromeda, nu känns det lite bortkastat
Är dock inte klar med triologin, den kommer jag spela klart. Men man känner sig ändå snuvad på konfekten på något vis.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Bioware koketterar ständigt med hur progressiva de är. Det krävs inget geni för att förstå att karaktären i fråga har kommit till därför att det är ett uttalat mål från Biowares sida att skildra andra än vita, heterosexuella män. Att de sedan tydligen misslyckades med att skriva denna karaktär och därför fått kritik av vissa "SJWs" är i sammanhanget bara en rolig parentes. Det är ett hopplöst uppdrag. Någonstans på Biowares servrar ligger ett dokument med en checklist varav transgender character är en bland flera andra progressiva bullet points. Bra kultur skapas inte på det viset. Det är problemet.

Medlem

Kul hur många medier klagar över spel som inte har med homosexuella/transor/etc, men när ett spel väl inkluderar dessa personer så gör dem det förmodligen inte på rätt sätt.
Går det ens att göra rätt som ett spel företag angående detta? Vad dem än gör är det ju inte tillräckligt.

Skägg.
10 Chambers

@lolmannen123: Så hur skapas bra kultur? Om de hade skrivit världens bästa karaktär (som också hade råkat vara queer), hade det gjort någon skillnad?

Jag tror inte heller att bra kultur skapas utifrån bulletpoints i ett dokument men tror samtidigt att man måste ha en viss mån av progressivitet för att bära mediet man framställer kultur i framåt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@lolmannen123: Så hur skapas bra kultur? Om de hade skrivit världens bästa karaktär (som också hade råkat vara queer), hade det gjort någon skillnad?

Jag tror inte heller att bra kultur skapas utifrån bulletpoints i ett dokument men tror samtidigt att man måste ha en viss mån av progressivitet för att bära mediet man framställer kultur i framåt.

Varför måste man det? Räcker det inte med att man skriver intressanta karaktärer och handlingar? Jag förstår inte den här skitnödigheten som kommit fram på senare år att spel måste till vilket pris som helst komma in i finrummet. Spel måste inte tillhöra någon snobbig finkultur för att vara bra och spännande. Vad hände med att man bara vill ha lite underhållning?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Så vad är problemet?

@Slashgibber:

På vilket sätt stör det dig i din underhållning om transkaraktärer finns i ditt spel?

Medlem
Skrivet av Athaleos:

@Slashgibber:

På vilket sätt stör det dig i din underhållning om transkaraktärer finns i ditt spel?

Snygg halmgubbe. Du verkar inte ha läst resten av tråden, det stör mig inte att hon är trans, det stör mig att hon är dåligt skriven. Visa lite uppmärksamhet nästa gång tack.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Vroomfondel:

Så du har alltså lagt 35h på ett spel du inte gillar?

Ööh ja, och varför tycker du att det verkar konstigt? När det kan ta recensenter att bilda sig en uppfattning om ett spel flera dagar så tog det mig 35 timmar. Hatar det argumentet, vadå lägger du själv 10 minuter på böcker spel och film och gillar du det inte så lägger du undan det?

Är man som jag som dessutom älskar Mass Effect så försökte jag verkligen gilla det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@lolmannen123: Så hur skapas bra kultur? Om de hade skrivit världens bästa karaktär (som också hade råkat vara queer), hade det gjort någon skillnad?

Jag tror inte heller att bra kultur skapas utifrån bulletpoints i ett dokument men tror samtidigt att man måste ha en viss mån av progressivitet för att bära mediet man framställer kultur i framåt.

Som sagt; om det hela inte hade varit en mycket medveten del av en större, global (västerländsk) kulturell rörelse tror jag inte folk i allmänhet hade brytt sig. Som så ofta annars går det utmärkt att använda sig av anktestet. Vilka anser att det är enormt viktigt att få in diverse sexuella och etniska minoriteter i alla möjliga olika sammanhang, oavsett hur relevant det egentligen är? If it quacks like a SJW... Personligen betackar jag mig för intolerantas krav på tolerans. Man bör inse att den stora majoriteten spelare är konservativa vad gäller dessa frågor och anser sig inte behöva någon utbildning från media och bransch i hur man ska tycka, vad man får säga eller om vem man får säga det.

Det innebär inte att spelbranschen inte ska fortsätta göra spel med icke-konventionella karaktärer, det innebär bara att vi är många som kommer fortsätta håna de krystade, pekorala försöken samt den självgoda självbild många av förespråkarna bär på.

Hur bra kultur skapas? Inte genom att gå in i projektet och tänka: nu ska vi skriva in riktigt bra gay-karaktärer, riktigt bra trans-karaktärer, riktigt bra etniska eller religiösa minoritets-karaktärer osv. Man börjar i rätt ände, nu ska vi skapa bra karaktärer, punkt. Så svaret på din fråga är givetvis, ja det hade gjort skillnad. Spelhistorien är full av icke-konventionella karaktärer och ingen funderar ens kring dem, därför att de är välskrivna och passar in i sitt sammanhang.

Är det rimligt att det finns en transperson i Mass Effect: Andromeda? Ja, varför inte. Men - karaktären är inte där av vad jag anser vara rätt anledning, och det är vad som är "provocerande" (om något nu är).

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Blir någon förvånad? Det har bevisats gång på gång att folk som sysslar med identitetspolitik inte kan skriva verklighetstrogna karaktärer eller handlingar för fem öre.

Det finns ingen politik med i bilden, Bioware har tidigare hittat nya kundkretsar och hyllats tack vare den öppna sexuella inställningen i spelen och det handlar för dem om att sälja mer genom att tilltala fler HBTQ-personer. Man slängde in den här karaktären för att fylla spektrumet helt enkelt.
Tanken är naturligtvis att alla typer av spelare ska finna något de kan identifiera sig med i spelet.
Företag i storleksordningen EA/Bioware pysslar inte med politik, de pysslar med att vårda sina varumärken och sina kundkretsar eftersom det genererar pengar. Politiska agendor är ren förlust och inget som vinstdrivande företag pysslar med eftersom det garanterat minskar kundkretsen.

Medlem

"Gaming Professions: Then vs Now"
https://9gag.com/gag/a6b54vq


signatur

autograph

eld
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Om en person är trans, homo, bi, eller identifierar sig som krukväxt är lika ointressant och oviktigt för mig som vad den har för strumpor. Om alla bara slappnade av lite så skulle det bli bättre.
Båda "sidor" är lika jävla jobbiga. Om man stoppade alla feminister, rasister, pk-iter, religiösa, sjw's, extremhöger, extremvänster, genusforskare, nazister, islamister mfl i en rymdskyttel och skickade skiten till Andromeda-galaxen så skulle världen bli en mycket trevligare plats.

Heterosexualitet genomströmmar ju ungefär allt i hela världen på den nivån att man får se det varje dag så jag vet inte varför det helt plötsligt är så oviktigt och ointressant med alternativen.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det finns ingen politik med i bilden, Bioware har tidigare hittat nya kundkretsar och hyllats tack vare den öppna sexuella inställningen i spelen och det handlar för dem om att sälja mer genom att tilltala fler HBTQ-personer. Man slängde in den här karaktären för att fylla spektrumet helt enkelt.
Tanken är naturligtvis att alla typer av spelare ska finna något de kan identifiera sig med i spelet.
Företag i storleksordningen EA/Bioware pysslar inte med politik, de pysslar med att vårda sina varumärken och sina kundkretsar eftersom det genererar pengar. Politiska agendor är ren förlust och inget som vinstdrivande företag pysslar med eftersom det garanterat minskar kundkretsen.

Jag kan inte annat göra än att konstatera att du inte vet vad du talar om. När flertalet källor från inom Bioware Montreal vittnar till påtryckningar från cheferna om att man ska upprätthålla vad som bäst kan beskrivas som en PK företagskultur, samt att flera personer blivit tillsagda att inte finjustera dom kvinnliga karaktärernas modeller och animationer för att man vill pusha sin identitetspolitiska agenda så är den enda slutsatsen man kan dra att dom sysslar med just identitetspolitik.

https://www.youtube.com/watch?v=42-3GCq6gqo

Inklusivitet för inklusivitetens skull är ett själlöst ändamål och i stort sett alltid tråkigt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Om en person är trans, homo, bi, eller identifierar sig som krukväxt är lika ointressant och oviktigt för mig som vad den har för strumpor. Om alla bara slappnade av lite så skulle det bli bättre.
Båda "sidor" är lika jävla jobbiga. Om man stoppade alla feminister, rasister, pk-iter, religiösa, sjw's, extremhöger, extremvänster, genusforskare, nazister, islamister mfl i en rymdskyttel och skickade skiten till Andromeda-galaxen så skulle världen bli en mycket trevligare plats.

Ingen säger det bättre än Asta Kask med låten, vill inte vara med.

https://www.youtube.com/watch?v=NsqzQVrRUE4

Tyvärr lär vi få dras med alla extremister tills den dag människan faktiskt når stjärnorna och kan skicka iväg dem till Andromeda galaxen, om de inte sprängt jorden i bitar innan dess dvs, vilket tyvärr inte är helt orimligt.

Skägg.
10 Chambers

@lolmannen123: Tack för ett genomgående svar. Jag tror vi är eniga på ganska många punkter, särskilt att karaktärer bör skrivas som karaktärer, inte en läggning. Och det är väl lite det Bioware ber om ursäkt för, som jag tolkar det.


signatur
Skägg.
10 Chambers

@Slashgibber: Det här är bara min teori men jag tror att det är en naturlig utveckling kring mediet. Jag skulle nog inte kalla det skitnödigt utan en reaktion på vad som händer i övriga världen. Att queer-människor fortfarande idag, år 2017, måste kämpa för sin acceptans, spiller helt enkelt över på spelbranschen. Hade det inte fortfarande varit en kamp för många så hade det nog inte varit en stor grej.

Om 50 år när det är lika socialt accepterat har jag svårt att se det som en diskussionsfråga överhuvudtaget.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Fast det svarar inte riktigt på min fråga. Varför *måste* man vara progressiv i sitt skrivande? Jag kan förstå att många *vill* vara det, och att det är ett naturlig resultat av att många vill skapa vad som kan ses som mer "seriösa" verk. Men jag ser inte varför man *måste* vara progressiv eller ha en inklusiv checklista med diverse minoritetskaraktärer som inte fyller någon annan funktion annat än att man vill vara "inklusiv".

Som en minoritet själv så tycker jag att inklusivitet för inklusivitetens skull är något som i stort sett är designat för att förolämpa min intelligens, som om jag på något sätt inte skulle kunna identifiera mig själv med någon som tillhör en annan etnisk grupp än min egen. Jag tar hellere ett välskrivet spel med 100% vita heterosexuella män än ett uruselt spel som är "inklusivt".


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Tycker dom borde be om ursäkt för hela spelet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Slashgibber:

@Carl Johansson-Sundelius:

Fast det svarar inte riktigt på min fråga. Varför *måste* man vara progressiv i sitt skrivande? Jag kan förstå att många *vill* vara det, och att det är ett naturlig resultat av att många vill skapa vad som kan ses som mer "seriösa" verk. Men jag ser inte varför man *måste* vara progressiv eller ha en inklusiv checklista med diverse minoritetskaraktärer som inte fyller någon annan funktion annat än att man vill vara "inklusiv".

Som en minoritet själv så tycker jag att inklusivitet för inklusivitetens skull är något som i stort sett är designat för att förolämpa min intelligens, som om jag på något sätt inte skulle kunna identifiera mig själv med någon som tillhör en annan etnisk grupp än min egen. Jag tar hellere ett välskrivet spel med 100% vita heterosexuella män än ett uruselt spel som är "inklusivt".

Ah, sorry. Jag resonerar så här: all kultur behöver inte vara progressiv. Hey, vi driver en podcast som heter Fulkultur så vi slukar gärna saker som kommer långt ifrån finkulturens kammare. Samtidigt tror jag mig ha förståelse för att det måste finnas en progressiv gren där man tänker "utanför lådan". Sen är det såklart upp till var och en att gilla den eller inte.


signatur
Medlem

Vill man nu ha gayspel så är det fritt fram att skifta intressen från schlager till kod och försöka påverka branschen
inifrån istället. Kanske Bioware Gay vore ett bra namn på nästa spelföretag EA tänker köpa upp och förstöra?

Gay, trans bi, hund, get och kalv får ett oproportionerligt stort utrymme för de är verkligen inte så många som det låter som. Särskilt inte inom spel- och teknikbranschen.

(Generaliserar för att illustrera en poäng. Jag känner en hel del människor som är gay och diverse annat, och alla gillar inte schlager (bara 99% av dem) men det är INGEN av dem som varken har något intresse för att skriva kod eller ens spela annat än Quizkampen och Wordfeud.)

Medlem
Skrivet av skurk:

Vill man nu ha gayspel så är det fritt fram att skifta intressen från schlager till kod och försöka påverka branschen
inifrån istället. Kanske Bioware Gay vore ett bra namn på nästa spelföretag EA tänker köpa upp och förstöra?

Gay, trans bi, hund, get och kalv får ett oproportionerligt stort utrymme för de är verkligen inte så många som det låter som. Särskilt inte inom spel- och teknikbranschen.

(Generaliserar för att illustrera en poäng. Jag känner en hel del människor som är gay och diverse annat, och alla gillar inte schlager (bara 99% av dem) men det är INGEN av dem som varken har något intresse för att skriva kod eller ens spela annat än Quizkampen och Wordfeud.)

Känner du många som kodar överhuvudtaget? Som programmerare tycker jag snarare tvärtom att jag märker en överrepresentation av homo- och bisexuella inom programmeringsbranschen (jämfört med andelen homosexuella människor). Kanske det inte märks för att de inte gör sig till så mycket, men det är min ärliga observation.

Medlem

Min irritation över PK rörelsens "invasion" av spelvärlden har mer att göra med deras inkompetens både som ideologer och spelkritiker eller skapare.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt tror jag mig ha förståelse för att det måste finnas en progressiv gren där man tänker "utanför lådan". Sen är det såklart upp till var och en att gilla den eller inte.

Om den grenen bara finns för att stå på låda och predika för folk så kommer produkten lida.
Som nämndes tidigare i tråden så finns det spel som pushar en viss politisk poäng på ett bra sätt med Bioshock. Jag har inte sett ett enda spel som påverkats av "SJW"-kultur som inte handlar om att simplifiera problemet i deras spelvärld precis som de gör i verkligheten. En värld där ingen racist, sexism eller särbehandling förekommer är inte en särskilt trovärdig spelvärld.

Det viktigt att dessa ideologer som tycker alla ska hålla hand och komma överens måste man också belysa att det inte är något fel med att vara heterosexuell. Att Nier: Automatas skapare Yoko Taro svarade på kritik emot 2b och hennes utstuderade bakdel med "Jag gillar tjejer" är värt att applådera för att det är ÄRLIGT. Till kontrast så är Hideo Kojimas uttalande om att vi skulle skämmas när vi fick reda på varför Quiet sprang runt i bikini i MGSV är bara bajsnödigt, för det är en lövtunn bortförklaring.

Ska man göra ett spel om SJW tralala. Då belyser man ett problem på ett sätt som intresserar, inte attackerar de påhittade problem vi har i verkligheten eller attackerar normen vi har i dagsläget. Utan skriv ett spel som har det dessa problem, fast i en kontext.

Det är påminner mig om när Beamdog slängde in en Transperson i "Baldur's Gate" och sen tycker att de gjort någon slags tjänst för människosläktet. Dels för att de tror deras manusskrivande kan mäta sig med Bioware is sina glansdagar, men också för att det var mer krystat än barnafödsel.

Typ på samma not som @Slashgibber - Inklusivitet ENDAST för inklusivitets skull är idiotiskt. Gör då ett Games for Change spel istället om ambitionerna lutar emot det politiskta istället för att faktiskt göra ett bra spel.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Skägg.
10 Chambers

@Albax11: Jag tror få tycker att man ska skapa karaktärer efter en checklista, då är risken stor att det blir väldigt skitnödigt. Men det finns egentligen bara ett sätt att lösa detta, och det är inte köpa de produkter man inte gillar. För spelskaparna kommer ju inte sluta designa upplevelser utifrån deras eget perspektiv.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Albax11: Jag tror få tycker att man ska skapa karaktärer efter en checklista, då är risken stor att det blir väldigt skitnödigt. Men det finns egentligen bara ett sätt att lösa detta, och det är inte köpa de produkter man inte gillar. För spelskaparna kommer ju inte sluta designa upplevelser utifrån deras eget perspektiv.

Yes. Håller med. Rösta med plånboken.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

12
Skriv svar