En helt vanlig lördag

Medlem

Jag har haft så många konstiga, motstridiga känslor under helgen. Å ena sidan tillbringade jag 20 år gåendes på just den gatan. Jag bor en bit utanför Stockholm, men var alltid där inne för bio och whatnot. Senaste åren har jag dock varit där inne mindre och mindre, speciellt på egen hand. När det här hände visste jag inte riktigt hur jag skulle känna mig. Jag lämnade i stort sett nyhetsrapporteringen om vad som hänt efter att ha fått det allra mest grundläggande förklarat för mig, och jag kände mig förvånansvärt lugn. Inte rädd på något sätt. Det kändes som en väldigt konstig reaktion på ett terrordåd, speciellt eftersom jag haft kraftigare reaktioner både på tidigare attacker i Sverige (Trollhättan) och i Tyskland (eftersom jag har släkt där).

Det gick några timmar och min enda egentliga kontakt med det som hände var över Twitter, där jag såg andra tweeta råd och jag retweetade sådant som kändes relevant för att folk skulle kunna ta sig i säkerhet och meddela nära och kära att de var okej. Jag besökte Facebook och skrev in att jag var säker i deras "säker vid attack"-tjänst som de har, och såg hur alla mina vänner sakta också bockade av sig själva som säkra. Min telefon är paj så det tog lite längre tid att kolla att familjen var okej än jag önskat, men det löste sig ändå rätt fort. Inte mer än något ögonblicks oro.

Fortfarande det där lugnet. Det förbaskade lugnet som inte kändes rätt någonstans.

Sedan tweetade någon en länk till någon sorts barnchatt som SVT anordnade. Jag uppfattade inte riktigt kontexten för den, men småbarn kunde chatta med redaktionen (Barnkanalens?) för att få hjälp med alla känslor de hade. Rädsla, ilska, förvirring, sorg. En kavalkad av känslor som inget barn någonsin ska behöva känna när de är så unga; en redaktion som gjorde sitt bästa för att svara och hjälpa och trösta så många av barnen de bara kunde, trots att det var så många fler barn som behövde tröst och goda råd än de kunde ge personliga svar till.

Och här brast det för mig. Inget förvirrande lugn kvar, utan bara en ren och skär känsla av fullkomlig orättvisa över att dessa barn ska behöva hantera det här. Känna så här. Se och höra det här. Uppleva det här i stället för att bara fredagsmysa med familjen framför en fin film, lite påskmust och kanske en skål med chips. När det visade sig att ett av offren var en liten tjej förstärktes denna känsla bara. En känsla av att vuxenvärldens fasor oförlåtligt inkräktar på barnens okränkbara territorium. Det betyder naturligtvis inte att det finns något förlåtligt med att ge sig på vuxna på detta barbariska vis, men ger man sig på barn så ömsar man allt mänskligt skinn man någonsin kan tänkas ha burit på. Jag har aldrig varit rädd i allt det här, men jag har känt ett ursinne som jag aldrig tror jag känt förut.

Jag är så tacksam över Stockholms agerande i allt detta, både under och efter attentatet. Öppna hem och öppna hjärtan, samt ett obevekligt löfte om att den enda förändringen som tillåts blomma ut från denna tragedi är att vi bara än tydligare visar vilken unik och orubblig godhet som definierar oss, vår huvudstad och hela vårt samhälle. Jag är så tacksam att folk kunde samlas och visa upp våra allra bästa sidor, för varandra, för världen, och för alla som misstaget trott att de någonsin skulle kunna skaka oss.

Jag är tacksam, för det var precis den motvikt jag behövde mot de negativa känslor jag själv kände. Det är ett föredöme för mig, precis som för alla andra, att leva upp till. Jag ska göra mitt bästa för att göra det.

Avstängd

Skönt att det inte blev lika många dödsoffer som på Nice och Berlin, men ändå. EN flickas död på 11 det skar som kniv in i mitt hjärta.

Medlem

Fint skrivet. Min sambo förlorade en kollega i dådet. Vi är fortfarande mycket chockade. Det känns overkligt. Men det var fantastiskt att känna kärleken när vi gick genom centrala Stockholm i söndags.

Avstängd

Lider med alla som var inblandade där nere och även er som kände folk som var inblandade. Overkligt helt enkelt allting. Det är bra att vi människor kan enas mot terrorismen.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Är helt klart en gamer eremit och i utkanten av media bruset. Så jag är rätt trött på allt elände i världen och känner mej inte mer hotad av detta brott en något annat brott. Är faktiskt mycket räddare varje dag av att befinna mej i biltrafiken en av detta brott. Just jag känner inget behov alls att några måste dra in vålds nyheter in i min trygga sfär här.Tack för att jag fick vädra mina åsikter.

Medlem

Fint skrivet och formulerat Calle.

Tyvärr är jag inte förvånad att detta hände. Det gör dock inte att man påverkas mindre för det. Det första som verkligen tog på mig var bilden på den stackars hunden. Alla drabbade hade täckts över, men någons kära hund lämnades exponerad och utlämnad till bildtagande.

Hela händelsen kommer ta ett bra tag att smälta. Det kanske värsta för mig är den lilla flickan som fick sätta livet till.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Väldigt fint skrivet Calle!

Medlem
Medlem

Detta kan låta fel men jag tycker det är konstigt att inte fler dog. Ja menar en gata som är full med folk och jag kan tänka mig folk går med headset med spotify och helt inne i sina mobiltelefoner. Man får liksom inte mycket tid på sig att reagera när det kommer en lastbil i den höga hastighet som den verkar ha haft.
Känns som vi haft tur i oturen. Men oavsett är är det "fyfan" att tokstollar får för sig att göra sånt här.

Medlem

Sverige blev av med sin oskuld, att nu varit med om ett riktigt hemskt terrordåd, att se folk dö i hjärtat och centrumet av Sverige som demokrati, centrum av vårt land oavsett vart man bor så är Stockholm hjärtat av makten i vårt land.

att sedan läsa hur folk sprider hat emot en grupp människor fast att detta är en person, men det räcker med ett en person ur en grupp människor gör något så stämplas alla, minst lika farligt när man ser folk som är vita och svenskar som nu härjar runt med hakkors och andra flaggor och anser att vi ska slänga ut alla, att vi ska med våld ta tillbaka vårt land igen.

Vad folk inte kommer ihåg är att vi är alla Svenskar som bor i landet, vi är alla människor som vistas i Landet, vi är alla enade en sådanhära gång oavsett religion eller färg.

Vi får inte bli rädd och låta känslor av hat styra oss framåt nu, utan låta kärleken styra oss framåt, en kärlek mot demokrati och samhörighet.

vi kan inte låta hatet mot våra medmänniskor ta över, utan Hatet emot enbart dem som vill göra oss rädda för varandra, hatet emot det som vill få oss att förakta varandra.

Att vi ställer oss upp igen, resor upp starkare likt en fågel fenix.

dem sår vi åtdragits oss nu måste vi aldrig glömma, men låt inte såret bli infekterat, en infektion av hat mot varandra.

Medlem
Skrivet av DonLongBong:

Sverige blev av med sin oskuld, att nu varit med om ett riktigt hemskt terrordåd, att se folk dö i hjärtat och centrumet av Sverige som demokrati, centrum av vårt land oavsett vart man bor så är Stockholm hjärtat av makten i vårt land.

att sedan läsa hur folk sprider hat emot en grupp människor fast att detta är en person, men det räcker med ett en person ur en grupp människor gör något så stämplas alla, minst lika farligt när man ser folk som är vita och svenskar som nu härjar runt med hakkors och andra flaggor och anser att vi ska slänga ut alla, att vi ska med våld ta tillbaka vårt land igen.

Vad folk inte kommer ihåg är att vi är alla Svenskar som bor i landet, vi är alla människor som vistas i Landet, vi är alla enade en sådanhära gång oavsett religion eller färg.

Vi får inte bli rädd och låta känslor av hat styra oss framåt nu, utan låta kärleken styra oss framåt, en kärlek mot demokrati och samhörighet.

vi kan inte låta hatet mot våra medmänniskor ta över, utan Hatet emot enbart dem som vill göra oss rädda för varandra, hatet emot det som vill få oss att förakta varandra.

Att vi ställer oss upp igen, resor upp starkare likt en fågel fenix.

dem sår vi åtdragits oss nu måste vi aldrig glömma, men låt inte såret bli infekterat, en infektion av hat mot varandra.

Nu blev ju inte Sverige av med sin "oskuld", detta är inte det första eller sista terrorattentatet (ett exempel är västtyska ambassaden 1975). Annars bra skrivet, och håller med!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Nu blev ju inte Sverige av med sin "oskuld", detta är inte det första eller sista terrorattentatet (ett exempel är västtyska ambassaden 1975). Annars bra skrivet, och håller med!

kom och tänka på det sedan faktiskt men tackar tackar, har sett allt för mycket hat och hatiska känslor redan.

Medlem

Det är hemskt det som hänt. Avskyn gentemot handlingar som dessa måste förena oss så att fredliga krafter kan slå rot. detta är inte första gången terrorism drabbat vårt avlånga land. Vi har tidigare haft attentat motiverade av politisk ideologi såväl som religion. Redan 1908 var Amaltheadådet, ockupationen av västtyska ambassaden 1975 och självmordsbombaren 2010 är några exempel. Vi tog oss igenom de händelserna och vi kommer att ta oss igenom detta också. Nu måste vi samla oss och visa omtanke, kärlek och respekt för våra medmänniskor. Vägen till fred är kärlek inte rädsla, misstanke och hat. Fred och kärlek mina vänner!


signatur

“What is a club in any case? Not the buildings or the directors or the people who are paid to represent it. It's not the television contracts, get-out clauses, marketing departments or executive boxes. “It's the noise, the passion, the feeling of belonging, the pride in your city. It’s a small boy clambering up the stadium steps for the very first time, gripping his father’s hand, gawping at that hallowed stretch of turf beneath him, and without being able to do a thing about it, falling in love.” - Sir Bobby Robson

Inaktiv

Fint skrivet. Befann mig själv på konferens på Hilton när det skedde. Känslan av att ej kunna nå min fru på telefonen när jag ringde (hon promenerar ibland på gatan där det skedde på eftermiddagar då hon går tidigt från jobbet)... Det var inte kul.
Tanterna jag satt i samma rum som fick panik, jag försökte lugna alla innan jag gick ut och drack öl på söder.
Ingen terrorist-fjant ska hindra mig från att leva som jag vill.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Calle..
jag har svårt att ibland att bli berörd av saker som händer och skrivs. Men detta är första gången jag blir berörd utav denna händelse genom att läsa din krönika. Mycket fint skrivet! <3


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kristallkrona:

Calle..
jag har svårt att ibland att bli berörd av saker som händer och skrivs. Men detta är första gången jag blir berörd utav denna händelse genom att läsa din krönika. Mycket fint skrivet! <3

Tack så hemskt mycket.


signatur
Medlem
Skrivet av DonLongBong:

utan låta kärleken styra oss framåt

Gud förbannat vilka tomma ord. Det du säger betyder ingenting! Verkligheten är inte en tecknad barnfilm! Med ett sådant tänkade kommer nästa attack att kräva fler offer.

Medlem
Skrivet av DonLongBong:

Sverige blev av med sin oskuld, att nu varit med om ett riktigt hemskt terrordåd, att se folk dö i hjärtat och centrumet av Sverige som demokrati, centrum av vårt land oavsett vart man bor så är Stockholm hjärtat av makten i vårt land.

att sedan läsa hur folk sprider hat emot en grupp människor fast att detta är en person, men det räcker med ett en person ur en grupp människor gör något så stämplas alla, minst lika farligt när man ser folk som är vita och svenskar som nu härjar runt med hakkors och andra flaggor och anser att vi ska slänga ut alla, att vi ska med våld ta tillbaka vårt land igen.

Vad folk inte kommer ihåg är att vi är alla Svenskar som bor i landet, vi är alla människor som vistas i Landet, vi är alla enade en sådanhära gång oavsett religion eller färg.

Vi får inte bli rädd och låta känslor av hat styra oss framåt nu, utan låta kärleken styra oss framåt, en kärlek mot demokrati och samhörighet.

vi kan inte låta hatet mot våra medmänniskor ta över, utan Hatet emot enbart dem som vill göra oss rädda för varandra, hatet emot det som vill få oss att förakta varandra.

Att vi ställer oss upp igen, resor upp starkare likt en fågel fenix.

dem sår vi åtdragits oss nu måste vi aldrig glömma, men låt inte såret bli infekterat, en infektion av hat mot varandra.

Bra skrivet

Medlem

Kärlek är enda vägen. Annars bygger vi ett vi och dom samhälle...

Låt inte hatet vinna. Oavsett vart det än kommer ifrån

Avstängd

Kondoleanser till direkt och indirekt drabbade. Det kommer aldrig att finnas ord som kan "icke-göra" det som har hänt.

Det är hög tid att vidta förebyggande åtgärder (finns inga garantier) och inte ursäkta sig från handlingskraft med känslor, vare sig dem härstammar från hat eller kärlek.

Yttrandefriheten är lika viktig som demokratin men bör ha "förnuftiga" undantag som den genomsnittliga juryn håller med om.

Det finns goda (historiska) skäl bakom varför det är olagligt i Tyskland, Österrike och Schweiz att sprida runt nazismen som en ideologi än att bara "uttrycka den som en åsikt", eller att bara ens göra "hitlerhälsningen".

Det bör vara lag på att utvisas från Sverige, oavsett om du föddes här eller kom hit via adoption, invandring eller illegalt, vid vad som tolkas som terrorbrott såsom detta eller om du med uppsåt eller sympatier för vedertagna "terrororganisationer" visar på att du kan tänkas begå sådana slags brott.

Här bör alltså yttrandefriheten ha ett undantag för det finns ingen allmännyttig samhällsfunktion att få sprida sådan slags ideologi (oavsett varifrån det härstammar).

Utmaningen med lagen är såklart vem/vilka och hur/vad som skall tolkas för att det ska bli rättssäkert så att inte oskyldiga sätts dit på grund av att någon var sur på någon annan. och ville sätta dit dem.

Det skall alltså räcka med att om du visar sympatier för vedertagen "terrorgrupp" på sociala medier upprepade gånger som kan spåras till din enhet via IP-adress, GPS-position och/eller andra uppgifter som bevisar att det var just du som gjorde det.

Låter det sjukt, orättvist och ett slag mot yttrandefriheten? Återigen; det finns goda historiska skäl bakom varför du inte ens får göra "hitlerhälsningen" i Tyskland, även om du försöker visa uppsåt "att det var bara på skämt".

Lagförslaget handlar INTE om att skapa "utanförskap" utan visa att yttrandefriheten är viktig men det betyder inte att vad som helst skall tolereras i vilka som helst sammanhang. Din bakgrund ska inte heller som sagt var spela någon roll.

Det spelar ingen roll hur du ser ut, vad du heter, var du föddes, din livsåskådning och dylikt; om du visar sympatier och/eller uppsåt för vad som tolkas som "terrorbrott" så skall du ut härifrån (även om du är en "renodlad" svensk som gick in i väggen av någon anledning).

Sådana slags ideologiskt baserade sympatier eller uppsåt hör lika mycket hemma här i Sverige och våra värderingar som "hitlerhälsningen" hör hemma i dagens moderna Tyskland. Sedan att vissa är så dumma eller så lättmanipulerade att vilja göra detta ändå ligger i deras ansvar.

Det är inte Sveriges ansvar att försöka omvandla andras livsåskådningar så att det passar Sverige. Det är personens ansvar, som kommer till Sverige, att ändra sin livsåskådning så att det passar Sveriges värderingar annars har personen inget här att göra.

Det är Sveriges ansvar att sätta gränser på vad som ändå tolereras i landet på sätt som gynnar hela befolkningen. Det är Sveriges ansvar att visa att om du inte gillar läget här så har du inget här att göra.

Lagförslaget bör även gälla personer som visar sympatier och/eller uppsåt mot att begå "terrorbrott" mot "vita", "svarta", "gula", "någon religion", "någon etnicitet", "något kön" osv. En signifikant lägre toleransnivå skall införas.

Med "terrorbrott" så definierar jag det som "något i syfte med att skapa skräck, osäkerhet, otrygghet hos den utsatte eller dem utsatta samt skapa en Vi VS Dem-känsla som inte tidigare fanns där för att skapa ytterligare skräck, osäkerhet och otrygghet hos alla involverade parter".

Vi är människor och vi är smartare än robotar och precis som någon måste fråga mig om jag vill ha mitt kvitto i kassan enligt lag så kan dem ändå slänga den när dem inser att jag bara köpte en liten sak som jag uppenbart med sunt förnuft inte vill ha kvitto på.

Domare och jurister bör kunna applicera liknande sunt förnuft med att ta fram detta lagförslag och även hur den skall tolkas för att inte hamna i tolkningsfällor i olika rättsfall om en person skall utvisas eller inte.

En konsekvens med lagförslaget såklart kan vara att det kommer att bli mycket mer stelare i sociala samtal eftersom man inte bara kan gorma ur sig precis vad som helst var som helst vilket man fortfarande inte heller riktigt kan göra idag än.

Det är samtidigt intressant hur mycket som får spridas på sociala medier idag och som inte har reglerats så mycket av olika länders lagar. Tyskland är återigen ett bra exempel som förbjuder svastikan i datorspel som exempelvis Wolfenstein-spelen.

För tredje gången: Tyskland har mycket goda historiska skäl bakom detta beslut i sin lagstiftning och varför dem även applicerar det på något oskyldigt och kanske även "löjligt" som datorspel.

Alltså, det är hög tid för Sverige att börja införa liknande hårda lagar som vi nu (smärtsamt tyvärr) också har goda historiska skäl bakom varför vi bör införa dem. Detta kombinerat med andra förebyggande åtgärder så tror jag att denna tragiska händelse kan förebyggas i framtiden ned till ett minimum (även om förebyggandet i sig inte förändrar det som hänt).

Tack så mycket om du läste hela min C-uppsats i amatörmässig juridik.

Medlem

Fin text Calle!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av unavailable:

Gud förbannat vilka tomma ord. Det du säger betyder ingenting! Verkligheten är inte en tecknad barnfilm! Med ett sådant tänkade kommer nästa attack att kräva fler offer.

Skärp till tonen om du vill diskutera.


signatur
Medlem

varför tyckte man det var en bra ide att lägga en massa blommor på en polisbil?
surrealistiskt
tror fan man blir trött..

Medlem

@milu: och vad är felet med det, om det är nåt som är surrealistiskt och hemskt så är det väl dådet i sig?

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Vilken ton? En svordom? Det är mystiskt hur vissa tolkar andra människors åsikter såfort det inte hålls med, särskilt med lite makt vid fingerspetsarna. Då tittar kärleken, öppenheten och demokratin fram. Blev ditt safespace invaderat av hans microaggression?

Välkommen till verkligheten utanför bubblan, här mördas oskyldiga av monster pga religiöst vansinne och doften av en svag nation på nedgång redo att erövras, som alla andra nationer i världshistorien innan dess fall, och magasinet byts ut med ett hånskratt medans ni pratar södermalmskärlek. När stockholmssyndromet evolverat till ett avsnitt av Carebears... we shaaaall overcooooomeeee.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

En del här har så mycket hat inom sig och negativa tankar om sin omgivning. Låt aldrig hatet segra. Då är samhället förlorat. Bygg inte murar, bygg broar.

Peace to the world

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Maguz:

@Carl Johansson-Sundelius: Vilken ton? En svordom? Det är mystiskt hur vissa tolkar andra människors åsikter såfort det inte hålls med, särskilt med lite makt vid fingerspetsarna. Då tittar kärleken, öppenheten och demokratin fram. Blev ditt safespace invaderat av hans microaggression?

Välkommen till verkligheten utanför bubblan, här mördas oskyldiga av monster pga religiöst vansinne och doften av en svag nation på nedgång redo att erövras, som alla andra nationer i världshistorien innan dess fall, och magasinet byts ut med ett hånskratt medans ni pratar södermalmskärlek. När stockholmssyndromet evolverat till ett avsnitt av Carebears... we shaaaall overcooooomeeee.

Haha, ge dig. Du vet precis vad jag pratar om eftersom du så medvetet använder samma retorik med ditt prat om "Safespace", "bubblor" osv.


signatur
Medlem

Inte helt oväntat börjar det hetta till lite i de senare inläggen.

Blomsterberg på polisbilar och poliser som kramas gör mig glad. Det gällar dock, som jag ser det, att vi slutar vara så naiva om vi vill bevara det fina vi har i Sverige.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Precis jonis, att vi är medmänniskor och tar hand om varandra. Oavsett vart i världen vi kommer ifrån

Skägg.
10 Chambers

@jonis: Men, man kan ju inte tycka att blomsterberg på polisbilar är fint OCH ställa sig kritisk till att personer som är utvisade fortfarande är kvar i landet. Det är två tankar på kollisionskurs. Universum slits sönder.


signatur
123
Skriv svar