Efter Youtube-debaclet – Pewdiepie gör Twitch-serie

Robot
Efter Youtube-debaclet – Pewdiepie gör Twitch-serie

Efter att Youtube skrotade hans serie börjar Pewdiepie samarbeta med "fienden".

#pewdiepie, #twitch, #youtube


Medlem

"Det finns typ nio miljarder videor på Youtube, och folk oroar sig för cirka fem av dem? "

Mja är man störst på youtube och når ut till flest tittare får ju det större genomslagskraft än någon random med 0 subs/50views.

Redaktör
Ponny

@Gaara: True, men Pewdiepie syftar på riktiga full-blown rasister som inte hymlar med sina unkna åsikter (förtydligade det för säkerhets skull). Stora aktörer vill inte förknippas med dom. Dessa är visserligen fler än fem, och jag kan förstå att Starbucks PR-avdelning (t.ex.) svettas vid tanken på nämnas i samband med rasism. Samtidigt är det synd om mindre aktörer som drabbas utan att ha gjort ett jota. Knepigt, trist läge.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag har aldrig kollat på denna media sköka. Men jag har hört att han kissar på sig och sånt.
Varför vill man se sånt?

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Jag har aldrig kollat på denna media sköka. Men jag har hört att han kissar på sig och sånt.
Varför vill man se sånt?

Jisses, vilket inlägg.... Ignorans som detta är typ i klass med flat-earthers.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Jag har aldrig kollat på denna media sköka. Men jag har hört att han kissar på sig och sånt.
Varför vill man se sånt?

Jag medger att jag aldrig tittat på Pew - men... va?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Att han kissar på sig och sånt när han lirar skräckspel. Eller gjorde, det är iallafall vad jag hört, via interwebben då.
Plus alla vet ju att jorden är platt,annars vore det konstigt att vi inte rullade av .

Men ni måste väl hålla med att han är värre media hornig (engelska) än Gudrun Schyman ?

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Att han kissar på sig och sånt när han lirar skräckspel. Eller gjorde, det är iallafall vad jag hört, via interwebben då.
Plus alla vet ju att jorden är platt,annars vore det konstigt att vi inte rullade av .

Men ni måste väl hålla med att han är värre media hornig (engelska) än Gudrun Schyman ?

Inte direkt, han figurerar bara på sitt medium och drar dåliga skämt.

Gudrun tar varje chans att spela ut sin hudfärgstourettes på varenda media som vill ha henne och planera för manliga koncentrationsläger i Europa... förlåt, "läger där män ändrar sina konsumtionsvanor" hette det.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Gaara: True, men Pewdiepie syftar på riktiga full-blown rasister som inte hymlar med sina unkna åsikter (förtydligade det för säkerhets skull). Stora aktörer vill inte förknippas med dom. Dessa är visserligen fler än fem, och jag kan förstå att Starbucks PR-avdelning (t.ex.) svettas vid tanken på nämnas i samband med rasism. Samtidigt är det synd om mindre aktörer som drabbas utan att ha gjort ett jota. Knepigt, trist läge.

Men samtidigt säger PewDiePie att han tror att människor i allmänhet fattar att reklamerna inte har något med den efterföljande videon att göra och jag tror (och hoppas) att han har rätt i det.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Varför vill Twitch förknippas med unken rasism?

Sitter man och fnissar när man får ett par fattiga indier att hålla upp judefientliga plakat som Pewdiepie gör så har man ett grundläggande problem med sin människosyn. Empatibristen var total och ironisk nazism är fortfarande nazism så vettiga människor sprider inte judehat. Och hans totala haveri sen när media uppmärksammade det hela var heller inte smickrande. Om miljontals kids följer din youtubekanal och du tjänar miljoner så är du en offentlig person och får tåla att granskas.

Avstängd

Verkligen kul att höra! Hoppas det blir en riktig pang succé. Heja Felix!!!!

Medlem

Tycker det är lite missvisande. Han hamnade inte i blåsväder pga att han drog nazistiska skämt, det har han gjort länge och även skämt i samma klass fast inte just nazistiska. Han hamnade i blåsväder först när The Wall Street Journal klippte ihop en egen youtube-film med alla hans rasistiska och nazistiska skämt där skämten helt plockades ur dess kontext, där de sedan gjorde en artikel om att PewDiePie är antisemitisk. De gick sedan till Disney och Youtube och frågade varför detta var okej, varpå Disney och Youtube kände sig inträngda i ett hörn och avslutade samarbetet med PewDiePie.

Tycker nyheten här får det att låta som om PewDiePie gjort något dumt och sedan fick bannhammaren från Disney och Youtube, trots att det var vinklat från annat håll att se ut just så och där parterna kände sig tvungna till att avbryta samarbetet.

Medlem
Skrivet av palmtree:

Sitter man och fnissar när man får ett par fattiga indier att hålla upp judefientliga plakat som Pewdiepie gör så har man ett grundläggande problem med sin människosyn. Empatibristen var total och ironisk nazism är fortfarande nazism så vettiga människor sprider inte judehat. Och hans totala haveri sen när media uppmärksammade det hela var heller inte smickrande. Om miljontals kids följer din youtubekanal och du tjänar miljoner så är du en offentlig person och får tåla att granskas.

SJW Keyboard Warrior level 13, Pewdiepie Bozz.

Attack:

  • judefientliga +123 damage

  • människosyn +34 stamina

  • Nazism x2 + 3400 damage

  • judehat + 156 healing

Pewidiepie eliminated.

On topic:

Detta kan bli intressant eller så blir det diss. Har sett och hört att många av de mindre Youtube-kanalerna försöker hitta nya plattformar osv. Känns lite som Youtube börjar sakta tyna bort eller i alla fall tappa greppet om världsherraväldet dock dröjer det länge innan det blir kännbart.

Skrivet av oskj:

SJW Keyboard Warrior level 13, Pewdiepie Bozz.

Attack:

  • judefientliga +123 damage

  • människosyn +34 stamina

  • Nazism x2 + 3400 damage

  • judehat + 156 healing

Pewidiepie eliminated.

On topic:

Detta kan bli intressant eller så blir det diss. Har sett och hört att många av de mindre Youtube-kanalerna försöker hitta nya plattformar osv. Känns lite som Youtube börjar sakta tyna bort eller i alla fall tappa greppet om världsherraväldet dock dröjer det länge innan det blir kännbart.

Du är skyldig mig en ny kopp kaffe

Medlem

@oskj:

SJW. Social Justice Warrior. Enkelt översatt till någon som kämpar för rättvisa i samhället.

Man kan ju undra varför du tycker att det är ett nedsättande epitet. Du kanske uppskattar orättvisor? Jag vill inte ha ett samhälle där det är ok att dra judeskämt offentligt och jag står för det.

Medlem
Skrivet av palmtree:

@oskj:

SJW. Social Justice Warrior. Enkelt översatt till någon som kämpar för rättvisa i samhället.

Man kan ju undra varför du tycker att det är ett nedsättande epitet. Du kanske uppskattar orättvisor? Jag vill inte ha ett samhälle där det är ok att dra judeskämt offentligt och jag står för det.

>hurr durr

SJW är snarare epiteten på en gnällspik. Jag vill hellre ha ett samhälle där man kan skämta om allt än att censuren sätter gränser. Punkt slut.

Medlem
Skrivet av palmtree:

@oskj:

SJW. Social Justice Warrior. Enkelt översatt till någon som kämpar för rättvisa i samhället.

Man kan ju undra varför du tycker att det är ett nedsättande epitet. Du kanske uppskattar orättvisor? Jag vill inte ha ett samhälle där det är ok att dra judeskämt offentligt och jag står för det.

Jag vill inte ha ett samhälle där folk känner sig kränkta för allt som inte passar deras världsbild.

Medlem
Skrivet av palmtree:

@oskj:

SJW. Social Justice Warrior. Enkelt översatt till någon som kämpar för rättvisa i samhället.

Man kan ju undra varför du tycker att det är ett nedsättande epitet. Du kanske uppskattar orättvisor? Jag vill inte ha ett samhälle där det är ok att dra judeskämt offentligt och jag står för det.

Ordagrann översättning och dess faktiska betydelse är vitt skilda saker.

Problemet jag har med SJW retorik är att många av dom inte har några problem med att inskränka på grundläggande mänskliga rättigheter som integritet och yttrandefrihet för att få sin vilja igenom, jag är nog väl sympatisk till att behandla dina medmänniskor väl och med respekt men inte på bekostnad av demokratiska grundpelare, där går en hård gräns, det är bra mycket farligare att börja tumma på sådana saker än att acceptera att människor blir kränkta.

Och nä, jag är inte ett dugg jävla sympatisk till högern eller konservativa åsikter innan du inbillar dig något.

Medlem
Skrivet av oskj:

>hurr durr

SJW är snarare epiteten på en gnällspik. Jag vill hellre ha ett samhälle där man kan skämta om allt än att censuren sätter gränser. Punkt slut.

"Det var bara ett skämt" är vad alla mobbare brukar säga när de blir påkomna. Om du föraktar dina medmänniskor så kommer de reagera.

Skrivet av Makkapakka:

Jag vill inte ha ett samhälle där folk känner sig kränkta för allt som inte passar deras världsbild.

Jag vill ha ett samhälle där man behandlar andra människor med respekt, inte hånflinar åt fattiga människor som man betalar $5 för att gå med rasistplakat. I min världsbild kallas det för utnyttjande och ifall du vill försvara folk som sparkar neråt i jakt på reklampengar så får det stå för dig.

Skrivet av Rurounin:

Ordagrann översättning och dess faktiska betydelse är vitt skilda saker.

Problemet jag har med SJW retorik är att många av dom inte har några problem med att inskränka på grundläggande mänskliga rättigheter som integritet och yttrandefrihet för att få sin vilja igenom, jag är nog väl sympatisk till att behandla dina medmänniskor väl och med respekt men inte på bekostnad av demokratiska grundpelare, där går en hård gräns, det är bra mycket farligare att börja tumma på sådana saker än att acceptera att människor blir kränkta.

Och nä, jag är inte ett dugg jävla sympatisk till högern eller konservativa åsikter innan du inbillar dig något.

En ordagrann översättning är illustrativ för att ord betyder något och om man försöker få ett begrepp som rättvisa att peka på något dåligt så säger det en hel del om resten av ens världsbild.

Du har en grundläggande mänsklig rättighet att yttra dig. Så långt, så gott. Du har inte en grundläggande mänsklig rättighet att tjäna miljoner på sponsring av din youtubekanal. Det är den biten som är viktig. Andra människor och företag har rätt att närsomhelst säga att det du gör är åt helvete fel och vi vill inte ha med dig att göra ifall de inte tycker om det.

Om Pewdiepie har en grundläggande mänsklig rättighet till yttrandefrihet så då har jag det också. Mina åsikter, att han är en sunkig människa som tycker rasistskämt är kul, har lika stor rätt att yttras som hans videos. Och sen får folk tycka som dom vill om det. Det är en demokratisk grundpelare, att ord bekämpas med ord och åsikter bekämpas med åsikter. Censur är när staten går in och säger att vissa ord är förbjudna vilket aldrig var i närheten av att hända här.

Medlem
Skrivet av palmtree:

Du har en grundläggande mänsklig rättighet att yttra dig. Så långt, så gott. Du har inte en grundläggande mänsklig rättighet att tjäna miljoner på sponsring av din youtubekanal. Det är den biten som är viktig. Andra människor och företag har rätt att närsomhelst säga att det du gör är åt helvete fel och vi vill inte ha med dig att göra ifall de inte tycker om det.

Om Pewdiepie har en grundläggande mänsklig rättighet till yttrandefrihet så då har jag det också. Mina åsikter, att han är en sunkig människa som tycker rasistskämt är kul, har lika stor rätt att yttras som hans videos. Och sen får folk tycka som dom vill om det. Det är en demokratisk grundpelare, att ord bekämpas med ord och åsikter bekämpas med åsikter. Censur är när staten går in och säger att vissa ord är förbjudna vilket aldrig var i närheten av att hända här.

Det var inte en pik mot din åsikt eller eller en kommentar på youtube's situation, snarare en kommentar om varför människor har svårt för SJW kultur där kritiskt tänkande belönas med social utfrysning och inte sällan på bekostnad av jobb, en situation där människor är rädda för att uttrycka sina egna åsikter om det nu skulle råka tolkas fel.

Finns inget annat än svart eller vitt för dom, inte helt olikt extrem högern.

Medlem
Skrivet av palmtree:

"Det var bara ett skämt" är vad alla mobbare brukar säga när de blir påkomna. Om du föraktar dina medmänniskor så kommer de reagera.

Det är skillnad på skämt och mobbning. Förstår inte riktigt vad ditt begrepp "föraktar" kommer in i den här diskussionen. Om du menar att pewdiepie föraktar judar pga skämtet så är du helt ute och cyklar...

1
Skriv svar