Nej, e-sport blev ingen idrott i år. Men inte heller bridge.

Robot
Nej, e-sport blev ingen idrott i år. Men inte heller bridge.

Efter att Svenska E-sportsförbundet och åtta andra ansökt om medlemskap till Riksidrottsförbundet väljer organisationen att omdefiniera sina stadgar.

#esport, #riksidrottsförbundet, #sverok


Medlem

Men e-sport är ingen idrott. Dock är e-sport en sport. Så låter konstigt att någon skulle försöka få den att vara en idrott vilket det verkligen inte är.

Medlem

@fatcamp: Kunde inte sagt det bättre själv. Det misstag folk gör är att inte skilja på sport och idrott, där det sistnämnda är långt mer inriktat på fysiska aktiviteter.

Medlem

Definitivt inte en idrott, möjligen kan man kalla det sport men det är hårfint.
Visst, man kan ha lag och tävla, man kan ha prissummor och betting osv, men det är fortfarande spel.

Medlem

Har väl bl.a att göra med visum osv?

En sport - absolut.

En idrott - Absolut inte.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Hahaha e-sport är ingen idrott. Herregud, hur skadat är dagens samhälle egentligen?

Det är på det berömda f*tthåret att det ens är en sport.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Har väl bl.a att göra med visum osv?

En sport - absolut.

En idrott - Absolut inte.

Hur har det med visum att göra?

Skrivet av Skelögd:

Hahaha e-sport är ingen idrott. Herregud, hur skadat är dagens samhälle egentligen?

Det är på det berömda f*tthåret att det ens är en sport.

Tråkig inställning. Vad anser du är en sport?

Medlem
Skrivet av hansen:

Hur har det med visum att göra?

Tråkig inställning. Vad anser du är en sport?

lättare att få visum osv om man är en idrottare på elitnivå, tänker väl i utlandet osv. även i Sverige kanske?

Har för mig att det var på tapeten för något år sen.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@CliQue-SinneD:

Jag har också för mig att heaton sa det i någon intervju; att det är svårare att få arbetsvisum för folk som vill spela i lag här i Sverige när e-sport inte är med Riksidrottsförbundet. Men vet inte om det stämmer?

Avstängd

Sverok borde byta namn till nånting mer i tiden om de ska vara paraply åt moderniteter som e-sport, eller ge fan i det helt. Sverok är alldeles för starkt associerat med rollspel, figurspelstrams, mossiga gothare och dylikt.
Poängen är att det mesta som ligger under Sveroks paraply inte har nånting överhuvudtaget gemensamt med e-sport, vilket är till e-sportens nackdel.

Medlem

Då förutsätter jag att de sparkar ut en del också.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Wolfkin:

Knappast hårfint när de gäller om det är en sport. Tycker snarare det är en fråga om kompetens och inställning kring området.

Klart att det är sporter som hockey och allt annat, absolut ingen skillnad förutom idrottsdefinitionen. Väljer du att dumförklara de som bara "spel" kan man kontra med precis samma mynt kring fotboll,hockey eller vad som helst, ja menar de är ju bara spel, suck.

Medlem

Kan inte de större e-sportaktörerna gå ihop och skapa RiksE-sportsFörbundet, där de kan låna alla stadgar och regler från Riksidrottsförbundet men att de finslipar allt för att passa e-sport istället? Bara en tanke

Medlem

Kan Schack vara en sport så är e-sporter sport också.

Medlem

Klart att det är en sport. Man kan kalla tävlingsspel såsom tävlingsfotboll en lek. I båda fallen är det en otillräcklig definiering. Att det sedan blir sådan diskussion kring definitioner är ju en tråkig grej i sig, men man förstår ju att e-sportorganisationer vill in i den klicken då man tänker efter på hur mycket undantag och finansiering sport kan få tillgång till.

Idrott vet jag inte dock, men det känns som en ganska meningslös definition. Jag antar att det även det har att göra med det man får tillgång till om det kand efinieras som idrott.

Medlem

Tror snarare att man vill åt vissa fördelar med att vara accepterad idrott, som visum eller liknande saker som några nämner, än att försöka vara något man inte är. Jag menar sverok känner väl att de har någon vinning av det, är nog inte för att uppröra folk och med en värld i ständig förändring så måste väl även riksidrottsförbundet hänga med. Så tror inte man ska haka upp sig för mycket på det, är ingen tävling om vilken sport som kan vara mest fysisk

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Kan Schack vara en sport så är e-sporter sport också.

Stämmer detta så är väl det inte så mycket att diskutera kan man tycka.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Kan inte de större e-sportaktörerna gå ihop och skapa RiksE-sportsFörbundet, där de kan låna alla stadgar och regler från Riksidrottsförbundet men att de finslipar allt för att passa e-sport istället? Bara en tanke

https://www.facebook.com/esportforbundet/

On another note;
Att ha vinstdrivande organisationer bakom en intresseorganisation kan gå både och rätt och fel håll

Medlem
Skrivet av Araxes:

Sverok borde byta namn till nånting mer i tiden om de ska vara paraply åt moderniteter som e-sport, eller ge fan i det helt. Sverok är alldeles för starkt associerat med rollspel, figurspelstrams, mossiga gothare och dylikt.
Poängen är att det mesta som ligger under Sveroks paraply inte har nånting överhuvudtaget gemensamt med e-sport, vilket är till e-sportens nackdel.

Att byta namn är lättare sagt än gjort och oavsett om dom gör det (som tar minst två år) så kommer det fortfarande va associerat med det du säger.

Det mesta under Sveroks paraply snurrar runt Spel och e-sport är....spel, sist jag kollade iaf. Förstår inte riktigt vad du har emot Sverok men men.

Avstängd

@Dalthor-san: Det jag menar är att e-sportens utvecklingspotential hålls tillbaka av att buntas ihop med warhammer-figurer och rollspel.
Ska omvärlden ta e-sport på allvar behöver det stå på egna ben med sin egna agenda som sport, och inte ligga i samma fack som säregna hobbies.
Har inget emot Sverok annat än att det är fel forum för e-sport.

Medlem

Tycker att denna frågan om sport och e-sport är en ganska tuff nöt.

Om vi tar tex hockey och kollar på vad det är, det är två lag som möter varandra , de har två mål, en outfit, klubbor och skridskor för varje spelare samt en puck.

Shack är ett bräde med olika pjäser som följer olika funktioner för två personer delade på två färger, en för varje person .

Ganska basic utrusning/saker alltså, vem som helst kan i princip tillverka dessa saker.

Men om vi ska ta e-sport så ska vi då alltså ha en PC, eller konsol samt ett spel som två personer/lag ska tävla i.

Vad är en PC och vad är en konsol?

Prestandan på dessa saker är i ständigt utveckling och är långt mer tekniska än någon annan form av "sport".

Vem ska skapa konsolerna och eller PC'n?

Vilket spel ska de spela? Vem har skapat spelet?

Jag tror att ett stort problem kan vara att det mycket svårare att organisera detta jämfört med de klassiska sporterna då schack alltid har varit schack och hockey är alltid hockey (även om reglerna kanske har ändrats lite). Det finns heller ingen tredjepart som ska skapa vare "spel" och utrustningen som spelet ska spelas när det gäller vår klassiska sporter .

Utrustningen och spelen äger företagen. Vilket innebär att ingen kan göra "klubborna" eller "ishallen" till samma eller lägre pris. Man blir alltså helt beroende på ett par speciella företag för att ens ha någon verksamhet överhuvudtaget. Visst man kan ju alltid spela CoD istället för BF men då kan ju problemet lätt blir det samma där, sedan så ändrar man ju själva "sporten" ganska radikalt med ett sådan byte då spelen ändå skiljer sig spelmekaniskt åt. En ishockey klubba fungerar lika oavsett vem som tillverkat den.

Sen är ju frågan om vi verkligen ska vi ha ett förbund som ger stöd till vad som för många anses som underhållning tex som att se på en film?

Nu har jag inte tid just nu att utveckla mina tankar men jag hoppas att någon ser min poäng?

Medlem

Det intressanta är ju att titta på vilka andra förbund som är med.. Skulle verkligen alla dessa vara mer idrott än e-sport? Jag menar, vart går gränsen? Vissa utav dessa kräver ju typ minimal fysisk rörelse, precis som e-sport.

Sedan skulle det vara intressant att se hur andra länder klassar e-sport och med vilken motivering.

Motorcykel- och Snöskoterförbundet
Racerbåtförbundet
Isseglarförbundet
Gång- och Vandrarförbundet
Frisbeeförbundet
Flygsportförbundet
Danssportförbundet
Dartförbundet
Bouleförbundet
Bowlingförbundet
Biljardförbundet
Bilsportförbundet

Dartförbundet är ju ett bra exempel. Kastar en jävla pil, hur mycket fysisk aktivitet är det? Känns ju som de kan motsvara HeatoNs tangentanvändning och musklickande..? Släpper man in ett får man ju fan släppa in resten också och det är ju där problemet ligger, man kan inte släppa in alla.

Jag tror man vill släppa in e-sporten, men utan att behöva släppa in alla andra också kanske? Eller så kanske det är precis tvärtom, man vill inte släppa in e-sporten men man vill samtidigt inte kasta ut de som redan är med.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Definitivt inte en idrott, möjligen kan man kalla det sport men det är hårfint.
Visst, man kan ha lag och tävla, man kan ha prissummor och betting osv, men det är fortfarande spel.

Håller med att det definitivt inte är en idrott men en sport är det ju rätt solklart. Vad är det som gör att det inte skulle definieras som en sport? Med ditt argument att "det är spel" så kan vi applicera det på vad som helst eftersom sport definieras ofta som redskapsbaserat. T.ex. Cykling...det är alltså inte en sport utan man cyklar ju bara.

Avstängd

Ethernet-Sport = E-sport.

Du rör dig ju fysiskt i spel som på verkligheten fast med din karaktär du styr.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Tycker att denna frågan om sport och e-sport är en ganska tuff nöt.

Om vi tar tex hockey och kollar på vad det är, det är två lag som möter varandra , de har två mål, en outfit, klubbor och skridskor för varje spelare samt en puck.

Shack är ett bräde med olika pjäser som följer olika funktioner för två personer delade på två färger, en för varje person .

Ganska basic utrusning/saker alltså, vem som helst kan i princip tillverka dessa saker.

Men om vi ska ta e-sport så ska vi då alltså ha en PC, eller konsol samt ett spel som två personer/lag ska tävla i.

Vad är en PC och vad är en konsol?

Prestandan på dessa saker är i ständigt utveckling och är långt mer tekniska än någon annan form av "sport".

Vem ska skapa konsolerna och eller PC'n?

Vilket spel ska de spela? Vem har skapat spelet?

Jag tror att ett stort problem kan vara att det mycket svårare att organisera detta jämfört med de klassiska sporterna då schack alltid har varit schack och hockey är alltid hockey (även om reglerna kanske har ändrats lite). Det finns heller ingen tredjepart som ska skapa vare "spel" och utrustningen som spelet ska spelas när det gäller vår klassiska sporter .

Utrustningen och spelen äger företagen. Vilket innebär att ingen kan göra "klubborna" eller "ishallen" till samma eller lägre pris. Man blir alltså helt beroende på ett par speciella företag för att ens ha någon verksamhet överhuvudtaget. Visst man kan ju alltid spela CoD istället för BF men då kan ju problemet lätt blir det samma där, sedan så ändrar man ju själva "sporten" ganska radikalt med ett sådan byte då spelen ändå skiljer sig spelmekaniskt åt. En ishockey klubba fungerar lika oavsett vem som tillverkat den.

Sen är ju frågan om vi verkligen ska vi ha ett förbund som ger stöd till vad som för många anses som underhållning tex som att se på en film?

Nu har jag inte tid just nu att utveckla mina tankar men jag hoppas att någon ser min poäng?

Varför definiera sport som något som inte kan utvecklas och förändras?

Sen tycker jag att dina argument faller lite iom att all sport/idrott är beroende av stora företag. Alla arenor t.ex. heter ju ofta företag eller organisationsnamn just för att man som klubb inte har råd att bygga arenorna själva. Alla sporter är också väldigt beroende av sponsorer, varenda idrottare eller sportutövare är ju helt nedklottrad med företagslogotyper.

Titta även på landslagen t.ex. inte ens där klarar man sig undan. Skidlandslaget hade ju MacDonalds som största sponsor något år , det om något säger väl hur beroende man är av pengapåsarna från storföretagen.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Varför definiera sport som något som inte kan utvecklas och förändras?

Sen tycker jag att dina argument faller lite iom att all sport/idrott är beroende av stora företag. Alla arenor t.ex. heter ju ofta företag eller organisationsnamn just för att man som klubb inte har råd att bygga arenorna själva. Alla sporter är också väldigt beroende av sponsorer, varenda idrottare eller sportutövare är ju helt nedklottrad med företagslogotyper.

Titta även på landslagen t.ex. inte ens där klarar man sig undan. Skidlandslaget hade ju MacDonalds som största sponsor något år , det om något säger väl hur beroende man är av pengapåsarna från storföretagen.

jag definierar inte sport som något som inte kan utvecklas men det är ju lite annorlunda utveckling som sker i hockey världen och vad som kan hända inom 5 år på PC/Konsol marknaden.

Ja sporterna tar mycket pengar från företag som ger dem pengar som sponsorer, men det är ju sponsorer. Om Sony gör Playstation och du baserar din sport på ett spel på Playstation så är ju inte Sony din sponsor utan de är grunden utav hela din sport. Du måste alltså betala Sony för att ens kunna hålla på med din sport, dessutom så äger de ju egentlig din sport i det fallet, inger "äger ishockey". Lite skillnad mot att Mcdonalds ger dig pengar för att synas på en tröja.

Medlem

Och samtidigt dör hela e-sportsscenen ut i Sverige, trots alla våra stora framgångar och kända spelare, för att det sitter sura gubbar i en styrelse.

Sjukt mycket pengar som man gått miste om, och kommer fortsätta gå miste om, på grund av detta. Inte ens Dreamleague är kvar i Sverige nu.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Och samtidigt dör hela e-sportsscenen ut i Sverige, trots alla våra stora framgångar och kända spelare, för att det sitter sura gubbar i en styrelse.

Sjukt mycket pengar som man gått miste om, och kommer fortsätta gå miste om, på grund av detta. Inte ens Dreamleague är kvar i Sverige nu.

Intressant!
Vilka e-sportsorganisationer i Sverige har gubbar i Styrelsen? Och vad har du för insikt i hur dessa gubbar då dra ner organisationerna?

Medlem
Skrivet av hansen:

Intressant!
Vilka e-sportsorganisationer i Sverige har gubbar i Styrelsen? Och vad har du för insikt i hur dessa gubbar då dra ner organisationerna?

Vad babblar du om nu?

Det är Riksidrottsförbundet vi diskuterar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad babblar du om nu?

Det är Riksidrottsförbundet vi diskuterar.

Haha, ber om ursäkt.
Uppfattade din kommentar som att det sitter surgubbar i e-sportsorganisationer

12
Skriv svar