Xbox Scorpio får stöd för skärmtekniken Freesync

Robot
Xbox Scorpio får stöd för skärmtekniken Freesync
Medlem

Helt rätt! Proppa lådan med ny teknik bara.

Medlem

Glöm 60hz?
Kommer ju synkronisera med krysslådans 60fps så skärmen kommer ändå trycka ut 60 bilder i sekunden. Om nu inte skorpionen får en högre fps cap än 60.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av marcus8958:

Glöm 60hz?
Kommer ju synkronisera med krysslådans 60fps så skärmen kommer ändå trycka ut 60 bilder i sekunden. Om nu inte skorpionen får en högre fps cap än 60.

"In here and now, what we can say is that Scorpio's adaptive sync support is baked in at the system level - the developer doesn't need to worry about it (though they could enable higher frame-rate caps for VRR users if the overhead is there). And on top of that, it works across all Xbox content that runs on the new console - Xbox 360 back-compat titles and Xbox One games."

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Glöm 60hz?
Kommer ju synkronisera med krysslådans 60fps så skärmen kommer ändå trycka ut 60 bilder i sekunden. Om nu inte skorpionen får en högre fps cap än 60.

Kommer nog finnas titlar och inställningar som tillåter över 60fps i vissa spel. Indiespel borde t.ex. lättare kunna använda sig av detta eller om man som användare kör ett spel i 1080p på Scorpio som går i 60fps på gamla krysslådan.

Personligen stor tumme upp.

Medlem

Asså vem kör konsol med skärm? Man kopplar den väl till sin 70" 4k tv i vardagsrummet?
Och hur många tvapparater har stöd för nivida och amds grejer...

Avstängd
Skrivet av robbis:

Asså vem kör konsol med skärm? Man kopplar den väl till sin 70" 4k tv i vardagsrummet?
Och hur många tvapparater har stöd för nivida och amds grejer...

Många tv-apparater har redan vad som krävs för att stödja freesync 2.0. Både AMD och MS ligger självklart på dessa för att skicka ut en firmware-uppdatering.

Medlem

När det här med FreeSync når TV-marknaden så kommer fan nvidia att tappa en del. Man kan lätt få en FreeSync datorskärm för 2k medans det blir snabbt ett mycket högre pris för G-sync.

Medlem
Skrivet av robbis:

Asså vem kör konsol med skärm? Man kopplar den väl till sin 70" 4k tv i vardagsrummet?
Och hur många tvapparater har stöd för nivida och amds grejer...

Jag är en som kör alla mina konsoler via en skärm, har både PS3, Xbox 360, Wii U och Xbox One kopplad via HDMI-switch (fyra HDMI in, två HDMI ut) till både TV:n i vardagsrummet (en 50") och datorskärmen i datorrummet (en 27"), och spelar jag spel ensam sitter jag uteslutande och kör spelen via datorskärmen istället för i vardagsrummet.
Med Xbox Scorpio skulle jag säga att en 4K datorskärm ett vettigare alternativ (iaf från min egen synvinkel) och finns med just Freesync-stöd, något som 4K-TVs inte har ännu.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Köpte en riktigt fet freesync skärm ifjol men sen fick jag för mig att skaffa ny dator bestående av intel / nvidia. Jag antar att Geforcekort inte är kompitabla med freesync?

Medlem
Skrivet av zumo:

Köpte en riktigt fet freesync skärm ifjol men sen fick jag för mig att skaffa ny dator bestående av intel / nvidia. Jag antar att Geforcekort inte är kompitabla med freesync?

Nope, det är två olika tekniker som gör samma sak. Freesync fungerar endast med AMD i dagsläget även om det inte finns några legala hinder för konkurrenter att stödja tekniken i framtiden.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

vad menar ni exakt med "glöm 60 hz"

Ambassadör
Xbox

Awesome! Det kommer att bli en imponerande liten maskin.


signatur

Jump in.

Medlem

"Skärmar utan stöd för Freesync (eller Nvidias motsvarighet G-sync)
uppdateras normalt i fasta intervall var 60:e sekund"

Eh va? Blev nog lite fel där?

Medlem

@Dave Lister:
Hdr på en oled gör jävligt stor skillnad. Något vi inte har möjlighet idag på dagens skärmar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Redaktör
Skrivet av DeFeCT:

"Skärmar utan stöd för Freesync (eller Nvidias motsvarighet G-sync)
uppdateras normalt i fasta intervall var 60:e sekund"

Eh va? Blev nog lite fel där?

Indeed. Tack för korrektur.


signatur
Medlem

@marcus8958: Nog finns det skärmar som har HDR också (men dock bara vanlig LED), men dom är inte många tyvärr.
OLED med HDR på skärmar är väl på ingång, men lär nog ta ett tag innan det är riktigt utbrett och blir standard att ha i en skärm (och kommer ner i pris så vanliga dödliga har råd med det).
För TV med både 4K och OLED så blir det iaf inte billigt, merparten ligger över 20kkr i pris, och ska du ha över 70 tum får du punga ut uppåt 150-200kkr.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Haha "tack till Pungvred" , härligt användarnamn!

1
Skriv svar