Playerunknowns Battlegrounds - Vad vill ni ha

Geeks Gaming
Playerunknowns Battlegrounds - Vad vill ni ha

Vi har ju sett lite hur PUBG (PlayerUnknowns BattleGrounds) fungerar idag och vad man kan och inte kan göra idag. Mycket kommer ju att läggas till, tas bort, ändras på fram till den riktiga releasen (såsom hardcore modet som jag ser fram emot). Men jag känner även att man kan ju spåna på lite ideér för det, om inte för ursprungsspelet så kanske lite mer för moddar som kommer att komma till det.

Vad jag personligen skulle vilja se och som diskuterats lite bland folk jag pratat vore att kanske ha ett nattläge där man har relativt dålig sikt och kanske en ficklampa som man kan utnyttja. Folk pratade lite om att kanske ha nightvision men det tror jag skulle vara allt för stor fördel så kanske värmekikare förutsatt att det finns lite varma fläckar som man kan gömma sig på.

Något som jag gärna skulle vilja se är ju även något element som kanske är neutralt. Säg att det finns björn som kan attackera en i skogen så man får vara lite försiktigare eller kanske ett minfält (nej, spelare ska ALDRIG få lägga egna minor) som man kan passera igenom/loota saker på egen risk/bevåg.

Vad känner ni rent spontant att ni skulle vilja se framöver på detta spel? Ta gärna diskutionen vidare.

Skägg.
10 Chambers

Intressanta punkter. Ska faktiskt slänga iväg frågor till Greene närmsta dagarna så kan försöka ta med så många härifrån som möjligt.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Personligen är jag inte så superintresserad av ett hardcore-läge. Nattstrider låter däremot kul, då gäller det verkligen att välja sina konflikter.


signatur
Medlem

Säg att omgången börjar med skymning och slutar i nästan helt mörker när alla är på en liten yta?

Medlem

Går det att få till bättre grafik? Ser ju inte så snyggt ut.
Och var är all terräng? Finns ju knappt några buskar att gömma sig i, och inget högt gräs att kravla runt bland av de streams jag sett. Oftast står spelare vid ett träd och kramar det hårt, istället för att strategiskt kunna lägga sig under en buske på en helt oväntad plats och skjuta någon oförsiktig spelare som kramar träd.

Medlem

Nattstrider har aldrig fungerat särskilt bra i något multiplayerspel, det slutar alltid i att alla drar upp gamman till max och istället spelar som om det vore dag men allt är grått och fult. Visst, det är ett val, men precis som att ingen kör 1p när det finns 3p så kommer ingen medvetet sätta sig i underläge.

Däremot hade det varit nice om tiden varierade från gryning till skymning utan att bli mörkt. Och vädereffekter som ösregn och dimma.

Skulle även vilja se ett poängsystem där tidiga kills ger mer poäng så att det finns ett incitament att inte landa på mitten av ön och campa mittpunkten.

Medlem

Hade helst sett förstapersonsservrar så man inte längre kan se runt hörn och liknande, har dock för mig att sådana servrar är på gång.

Medlem
Skrivet av Statsmakten:

Skulle även vilja se ett poängsystem där tidiga kills ger mer poäng så att det finns ett incitament att inte landa på mitten av ön och campa mittpunkten.

PU har redan pratat om det där, redan från Arma 3 Battle Royale-tiden, att man ska få spela hur man vill och inte bestraffas för sin spelstil.

Det största felet många gör är att de tror att en viss spelstil är "fel", men så är inte grundtanken med spelet. Alla taktiker är lika giltiga i PUBG. Han har sagt att spelläget är designat just för att du ska kunna sitta i mitten på cirkeln och campa om du vill, eller hoppa där det är mest action och spela som CoD, eller landa långt borta från alla andra och långsamt arbeta dig till cirkelns mittpunkt, eller t.o.m. spela utanför cirkeln nästan hela matchen om du har tillräckligt med boosts och medpacks.

Det handlar snarare att folk borde koncentrera sig på sin egen spelstil och bekymra sig mindre över hur andra väljer att spela.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Det största felet många gör är att de tror att en viss spelstil är "fel", men så är inte grundtanken med spelet. Alla taktiker är lika giltiga i PUBG

Så länge spelet har third person så kommer camping i mittpunkten vara overpowered. Det måste finnas en viss balansering för att alla spelstilar ska kännas giltiga. Bästa sättet för det är att skapa incitament som inte påverkar gameplay men som får folk att spela olika, till exempel genom att belöna poäng på olika sätt. I nuläget finns det ingen anledning att gå in i eldstrid förrän endgame, vilket indirekt gör vissa spelstilar "fel".

Medlem

@Statsmakten: "Ingen anledning" förutsätter att man spelar för att vinna, är man ute efter en rolig match finns all anledning i världen att gå in i en eldstrid snarare än att ligga i ett hörn och vänta i 30 min.

Medlem

@Statsmakten: Jag kan tänka på flera anledningar. Man spelar ju som man vill men för att spelet ska vara roligt innebär det ju lite action. Skulle tröttnat snabbt på att ligga en halvtimme på en vind varje game och hoppas nån kmr i trappen. De gånger jag vunnit har jag fått kills från matchens början till slut.

Medlem

hoppas på betydligt mer content, fler maps, mer features och mindre lagg. Just nu är det fan samma skit varje match man tröttnar rätt fort.

Medlem

@Tpett:

Skall vi göra det till ett RUST eller?

Natt, björnar osv.

Medlem

natt skulle vara skoj men precis som andra sa, folk är så inbitna på ställa upp gamma brightness etc så fort det blir natt, så då måste dom se till stänga av att du kan ändra dom i spelet förutom det du kan på din egen skärms inställningar självklart, det kan vi inte göra något åt =D. 3e person för mig är inget att ha, folk sätter upp tält runt ett träd å står där å tittar tills dom ser någon som inte kan ens se dom eller chans att se att någon peakar ut, och då kan det vara försent extremt trist med detta för allt 3e persons multiplayer.. Ska det finnas buskar å högt gräs att gömma sig i måste dom se till att det inte går att ställa ner grafiken på så satt att dessa object försvinner för någon vare sig dom har minimum inställningar eller max., I just spel som detta skulle jag personligen vilja se att det finns mindre inställningar att ändra på just för att kunna se olika saker är så pass viktigt så det skulle behövas finnas något som håller så alla har så snarlikt samma inställningar, dock så blir det problem för dom som inte har tid,pengar,lust att köra på bättre hårdvara utan tycker att det är dugligt att sitta å lira på en laptop för 1822 typ.
Men det ska juh också sägas att spelet än så länge är ju inte direkt bra optimerat för något, en sak som kanske eller inte många vet är att om ni har höga settings på texturer så går det på din gpu medans om du ställer ner på low så blir det cpu'n som tar hant om dom å det kan behövas all kraft ni kan få av eran cpu ändå.

Medlem

Vill helst att dem ska byta bort Arma 3 motorn så spelet är spelbart. Spelet är fult, klunkigt och helt enkelt för segt. Ingen aning om vad PU tänkte på när han satsade på det formatet.

Skägg.
10 Chambers

@Arkaith: Battlegrounds kör väl Unreal Engine?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Arkaith: Battlegrounds kör väl Unreal Engine?

/starthijack

Japp! UE4

/Endhijack

Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Säg att omgången börjar med skymning och slutar i nästan helt mörker när alla är på en liten yta?

Det hade varit awesome
Då kommer ju t.ex. nuvarande flash-hiders till bättre användning

Medlem

Nu har inte jag spelat spelet, men jag hörde att banan krymper allt eftersom. Det går rakt emot vad jag vill: Ett avslappnat spel där man kan ta det lite lugnt, smyga osv. Gärna också ha enormt lång tidsgräns.

Jag har i flera år drömt om ett spel där man spelar mot varann men inte känner stress och press. Vet inte om det är uppnåeligt?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Nu har inte jag spelat spelet, men jag hörde att banan krymper allt eftersom. Det går rakt emot vad jag vill: Ett avslappnat spel där man kan ta det lite lugnt, smyga osv. Gärna också ha enormt lång tidsgräns.

Jag har i flera år drömt om ett spel där man spelar mot varann men inte känner stress och press. Vet inte om det är uppnåeligt?

Så stor som spelytan är så skulle det nog inte funka, skulle bli mer som ett mmorpg, då man spelar några timmar sen loggar ut, sover, jobbar sen loggar på igen.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Vill helst att dem ska byta bort Arma 3 motorn så spelet är spelbart. Spelet är fult, klunkigt och helt enkelt för segt. Ingen aning om vad PU tänkte på när han satsade på det formatet.

Är inte ens Arma 3 motorn (Real Virtuality 4), det är Unreal Engine 4

Geeks Gaming
Skrivet av Statsmakten:

Nattstrider har aldrig fungerat särskilt bra i något multiplayerspel, det slutar alltid i att alla drar upp gamman till max och istället spelar som om det vore dag men allt är grått och fult. Visst, det är ett val, men precis som att ingen kör 1p när det finns 3p så kommer ingen medvetet sätta sig i underläge.

Däremot hade det varit nice om tiden varierade från gryning till skymning utan att bli mörkt. Och vädereffekter som ösregn och dimma.

Skulle även vilja se ett poängsystem där tidiga kills ger mer poäng så att det finns ett incitament att inte landa på mitten av ön och campa mittpunkten.

Jo, gamma problemet är något som man inte kan göra så mycket åt. Dock så skulle man kanske kunna lösa det om städer skulle vara belysta ute och inomhus och att det finns gatulampor här och var. Är det för ljust pga gamma får man ju även problem när det blir ljust på riktigt.

Många ovan har annars sagt att det skulle vara lite mer gryning/solnedgång som gör det "lite" mer mörkt skulle det funka. Kan stämma men det får framtiden utröna.

Skrivet av kebbe:

Hade helst sett förstapersonsservrar så man inte längre kan se runt hörn och liknande, har dock för mig att sådana servrar är på gång.

Detta är precis vad som hardcoremode kommer att vara. Låsning till första person. Det kommer att komma framöver men så vitt jag vet så har de inget datum för det.

Men jag håller med, skulle bli ett HELT annat taktiskt tänk. Mycket mer kolla över axeln och att vara försiktig.

Skrivet av Pefman:

@Tpett:

Skall vi göra det till ett RUST eller?

Natt, björnar osv.

Javisst, varför inte. Man kan ju få börja bygga bas också.

Skämt åsido, att ha med björnar (eller neutrala element som jag beskrev det) är något jag tycker skulle vara intressant då det ger möjligheten att få folk som kanske skulle ligga på ett ställe att röra på sig eller riskera lite mer.

Sådant som jag kallar neutrala element är AI-fiender (djur, människor, demoner OH THE DEMONS), minfält som jag nämnde ovan, fällor som kan finnas på kartan, oförlitliga vapen/granater (som kan låsa vapen eller inte fungera som de är tänkt, tänk rostigt gevär) med flera.

Sedan skall allt inte dras till slumpen utan man måste ju se till att det finns möjlighet att spela skickligt också, ingen HS-rng dvs.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Går det att få till bättre grafik? Ser ju inte så snyggt ut.
Och var är all terräng? Finns ju knappt några buskar att gömma sig i, och inget högt gräs att kravla runt bland av de streams jag sett. Oftast står spelare vid ett träd och kramar det hårt, istället för att strategiskt kunna lägga sig under en buske på en helt oväntad plats och skjuta någon oförsiktig spelare som kramar träd.

Ja det ser mycket snyggare ut när man kör allt på högsta inställningarna.

Anledningen att det ser så fult ut på streams är att när du sänker ner vissa inställningar så blir det mindre buskar, gräs och annat så du ser fienderna mycket lättare. Och därför kör de flesta med de låga inställningarna. Dessutom är det för tillfället ganska o-optimerat spel så många sänker grafikinställningarna för att få upp FPSen också. Det är ju en enorm skillnad att fightas i 30 fps vs 60+ FPS


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Gnällkuk
Skrivet av Witchfinder:

Nu har inte jag spelat spelet, men jag hörde att banan krymper allt eftersom. Det går rakt emot vad jag vill: Ett avslappnat spel där man kan ta det lite lugnt, smyga osv. Gärna också ha enormt lång tidsgräns.

Jag har i flera år drömt om ett spel där man spelar mot varann men inte känner stress och press. Vet inte om det är uppnåeligt?

Ett spel där alla ligger i varsitt hör och campar med snipers? Låter sjukt tråkigt. Hela poängen är ju att du hela tiden ska vara på din vakt och att det just inte blir för långdraget, då tröttnar iaf jag. Orkar inte spela operations i BF1 ens, en match ska ta max 20-30min. Att spela 4x 45min för ett spelläge är sjukt tråkigt. Man har ledsnat innan man ens kommit halvvägs.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Ett spel där alla ligger i varsitt hör och campar med snipers? Låter sjukt tråkigt. Hela poängen är ju att du hela tiden ska vara på din vakt och att det just inte blir för långdraget, då tröttnar iaf jag. Orkar inte spela operations i BF1 ens, en match ska ta max 20-30min. Att spela 4x 45min för ett spelläge är sjukt tråkigt. Man har ledsnat innan man ens kommit halvvägs.

Tur då att smaken är som baken

Avstängd

Ni snackar mycket om natt. Kanske dev.folket kan ta bort möjligheten justera gamma, brightness, då blir det lika för alla. Vi blir alla fucked up! Kunde vara coolt som fan, eller?

Medlem

Nummer 1 är buggstädning och optimering. Just nu spelar jag allt på very low trots att jag har en rätt snabb dator. Landar ändå ibland under 30 fps.

Nummer två är hardcore mode/ första person.

Nummer 3 är möjlighet att klättra över objekt på banan. Riktigt irriterande ibland när man måste springa runt staket osv som är bara någon halvmeter högt.

Skulle också gärna se att om man tog av sig skorna så skulle man kunna smyga tystare. Just nu låter fotstegen alldeles för mycket även när man smyger. Omöjligt att smyga sig på någon inne i ett hus.

Headshots ska vara insta kill. Sköt en kille rätt i ansiktet med en sniper men han klarade sig.
Handgranater är väldigt svåra att sikta in i fönster eller annat för tillfället.

Annars har jag inga direkta förslag på tillägg. Tycker spelet är riktigt bra redan, en vinterbana skulle kanske vara kul.

Medlem

@Peterboxy: Det låter ju ultimat!

En dröm har alltid varit att spela typ Fallout 4 eller New Vegas och så finns det en liten chans/risk att ens värld kommer korsas med någon annan spelare, men man får ingen notifikation om det. Så en vacker dag, när man tittar genom kikarsiktet ut mot wastelandet så kanske man får se en skepnad som man tänker "nä fan, det där är ingen npc alltså". Eller kanske rentav springer rakt in i när man är i stan.

1
Skriv svar