En tripp till Minas Ithil i Middle-earth: Shadow of War

Robot
En tripp till Minas Ithil i Middle-earth: Shadow of War

Monoliths andra Tolkien-tolkning tar form.

#middle-earth-shadow-of-war


Medlem

Fast Minas Ithil var väl aldrig huvudstad för Gondor utan det var Osgiliath?

Medlem

Köpte precis det första spelet på Playstation rea.
Hoppas det blir lika mörkt och gött.

Medlem
Skrivet av Snaskfarbror:

Fast Minas Ithil var väl aldrig huvudstad för Gondor utan det var Osgiliath?

Stämmer! När Minas Ithil (numera Minas Morgul) var under Gondors kontroll, så var Osgiliath huvudstaden för Gondor. Däremot var Minas Ithil den dåvarande kungen Isildurs hem. I Minas Morgul är däremot Witch-king of Morgul, eller mer känd som Witch-king of Angmar herre över täppan, och efter kriget om ringen så återuppbyggde Elessar om det till Minas Ithil igen.

Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@73mpl4R: Most impressive!

Äntligen relevanta frågor!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Stämmer! När Minas Ithil (numera Minas Morgul) var under Gondors kontroll, så var Osgiliath huvudstaden för Gondor. Däremot var Minas Ithil den dåvarande kungen Isildurs hem. I Minas Morgul är däremot Witch-king of Morgul, eller mer känd som Witch-king of Angmar herre över täppan, och efter kriget om ringen så återuppbyggde Elessar om det till Minas Ithil igen.

Minas Ithil var residensstaden för Ithilien. Staden blev inte möjlig att bo i och Elassar (Aragorn) tände eld på hela dalen och rev staden kort efter Saurons fall. Detta för att driva ut den "stank" som fortfarande fanns i den.

Vid tidpunkten av böckerna (och därigenom filmerna) så var Osgiliath i ruiner och Minas Tirith (som tidigare varit en sommarstad för Gondors kungar) de facto Gondors huvudstad.

Medlem

MM, lovade mig själv att ALDRIG hypa ett spel igen, men detta ser jag verkligen fram emot. Ettan var en sån där blixt från klar himmel (i spelform) som bara slog ner och tog mig med storm. Köpte det i princip utan att ha sett, hört eller läst ett ord om spelet i förväg, kanske därför jag gillade det så mycket? Att sen spelet var både snyggt, fruktansvärt atmosfäriskt samtidigt som striderna var riktigt, riktigt vassa jämfört med majoriteten av spel till pc, blev det därför en riktigt trevlig överraskning, speciellt som spel baserade på kända verk i 99.9% av fallen är usla.

Hoppas tvåan nu blir lika kul och bra.

Medlem

Jag är så sjukt pepp på detta, älskade 1an. Hoppas det är open world dock, och inte bra stadsslagen som vi ser nu.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Minas Ithil var residensstaden för Ithilien. Staden blev inte möjlig att bo i och Elassar (Aragorn) tände eld på hela dalen och rev staden kort efter Saurons fall. Detta för att driva ut den "stank" som fortfarande fanns i den.

Vid tidpunkten av böckerna (och därigenom filmerna) så var Osgiliath i ruiner och Minas Tirith (som tidigare varit en sommarstad för Gondors kungar) de facto Gondors huvudstad.

Korrekt, och Minas Tirith hette Minas Anor tidigare om jag minns rätt. Är ganska säker på att Elessar och hans folk byggde upp Minas Ithil igen dock, efter att "den onda stanken" hade försvunnit. På tal om Elessar, han hängde väl mer vid Annúminas sen med.

Redaktör
Ponny

@73mpl4R: Älskar sådana här tillrättavisningar. Nördkunskap är den bästa kunskapen.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Peace, Love and LotR! <3

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Korrekt, och Minas Tirith hette Minas Anor tidigare om jag minns rätt. Är ganska säker på att Elessar och hans folk byggde upp Minas Ithil igen dock, efter att "den onda stanken" hade försvunnit. På tal om Elessar, han hängde väl mer vid Annúminas sen med.

Nu är det väldigt länge sen jag läste detaljerna i den här frågan. Men jag vill minnas att Tolkien själv aldrig skrev något om att Minas Ithil byggdes upp. Aragorn gjorde Faramir till prins av Ithilien och rådde samtidigt Faramir att inte bosätta sig vid Minas Ithil, som han ville skulle jämnas med marken.

Edit:
Googlade fram följande citat:

"The evil powers were not driven out of that fortress-city until the end of the war of the ring, and although it was renamed Minas Ithil it was never again repopulated by the men of Gondor."

Hämtat från boken Tolkien: The Illustrated Encyclopedia, av David Day.

Jag har inte själv läst den tyvärr.

Medlem

@Bennii: Kom inte ihåg vart jag läste det, men det kan ha varit något från Christopher Tolkiens efterpublikationer, typ The History of The Lord of the Rings. Det var också i så fall bara någon mening om ämnet, och inget omfattande. Sen, precis som Dizzz skrev ovan, så jämnades Minas Morgul med marken mer eller mindre bokstavligt talat.

Medlem

@Bennii: Hittade detta med på "One Wiki to Rule them All", som i sin tur refererar till Bok 6, kapitel 5:

"After the War of the Ring, King Elessar (Aragorn) counseled Faramir to make his abode in the Emyn Arnen southeast of Minas Tirith, in Ithilien, and decreed that Minas Ithil in the Morgul Vale, despoiled by its years as Minas Morgul, be completely destroyed, for although it might in time come to be made clean, no man might dwell there for many long years. Eventually, the city was rebuilt as Minas Ithil and the evil that tainted the land was at last gone. "

Låter som att man får gräva fram lite böcker igen!

Medlem

@73mpl4R: Det finns ju inget som är så kul som att diskutera en icke-existerande påhittat stads öde i en fantasyvärld som skapades i en mans fantasifulla huvud. Vem behöver politik och riktiga krig när man kan diskutera Tolkien?

Medlem

@Bennii: "...öde i en fantasyvärld som skapades i en mans fantasifulla huvud". Låter som politik för mig

Medlem
Medlem

@Bennii: Men jag håller med, älskar att nörda ner i lore, och specifikt Tolkien.

Medlem

@73mpl4R:

Annuminas var hans sommarhuvudstad. Varje gång han tog resan från Gondor till Fornost så tog han en tur förbi Fylke för att hälsa på Sam, Pippin och Merry.. varav Pippin dog och begravdes i Gondor.

Det finns faktiskt delar av en uppföljare till LOTR som Tolkien började på. Den skulle utspela sig hundra år in i framtiden och en ny skugga skulle komma från Öst samtidigt som oro och revolt for igenom Gondor.

http://lotr.wikia.com/wiki/The_New_Shadow

Den las ned för att Tolkien ansåg att den var "Too depressing".

Medlem

@Dizzz: Om Tolkien ansåg att den var för deprimerande, då är det ganska illa.

1
Skriv svar