Xbox Scorpio dröjde till 2017 för att nå 30 fps i 4K

Robot
Xbox Scorpio dröjde till 2017 för att nå 30 fps i 4K

Microsoft övvervägde att släppa muskel-Xboxen redan förra året.

#4k, #60fps, #microsoft, #scorpio, #xbox


Medlem

Det borde vara ett krav på en ny konsol att man kan välja mellan 1080p60 och 4kp30 om spelet inte klarar 4k60. För många är spel ospelbara under 60.

Medlem

Att dom sätter 30 fps i tanke redan från början i hårdvaru nivå år hemskt.
Finns nog en stor anledning varför devs har svårt att pusha till 60.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Kontentan av intervjun var ju att de överskred det mål de satte för 3 år sedan. Forza 6 kör på Scorpio i 4K60fps Ultra plus ytterligare detaljer med 88% av GPU-kraften. Då portade de Apex från PC:n.

Medlem

30 fps? Förstår inte hur människor kan nöja sig med det. Ospelbart.
120 fps borde vara målet. Men det säljer inte spel, snygg grafik säljer mer. Tyvärr.

Medlem

Vill man ha valfrihet och öppen marknad, så köper man en PC

Avstängd
Skrivet av Godofcheese:

Att dom sätter 30 fps i tanke redan från början i hårdvaru nivå år hemskt.
Finns nog en stor anledning varför devs har svårt att pusha till 60.

De bestämmer ju inte hur utvecklare ska optimera sina spel. Läs hela intervjun. Det var ett absolut minimummål från starten i hur mycket mer kraft de skulle ge nya konsolen. Om ett spel på Xbox One kör i 1080p30fps, så ska det på Scorpio KUNNA köra MINST 4K30fps med samma grafiska inställningar. De måste ju träffa en vettig prisklass också. Det målet överskreds dock. Se Forza.

Om en utvecklare vill köra dynamisk upplösning mellan 1440p-4K@60fps låst i ultra så kan de göra det. MS bestämmer inte vad utvecklarna gör.

Medlem

@Gamer-Tompa: Beror lite på spel och vad man är van med men många spel går bra att köra i 30 FPS så länge det är stabilt där speciellt på en TV som står några meter bort. Har du suttit och spelat GTA V på högsta inställningarna i 144FPS på din dator är det klart det blir en tråkig upplevelse när du spelar det på medium i 30 FPS på PS4. Men har du bara kört spelet på konsol så känns det inte så dåligt eftersom du är van med "skiten".

Medlem

4K 30 fps ? Har sett filmklipp från ett Forza spel där det med max antal bilar i en klunga så var det inga problem med 4k 60 fps och då utnytjades det typ 88 % av Scorpios kraft.
Så konsollen lär klara 4K 60 fps i många spel.

Mina ögon kan inte ens registrera 30 FPS, som att kolla på film från 1930-talet. PCM 144fps

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

@pelson: wat så dåligt

Ja, enligt mina vetenskapliga observationer kan inte det mänskliga ögat se under 60fps.

*Edit* Jag menade såklart hz med 144 min vän. fps_max 0 PCM

Medlem
Skrivet av pelson:

Mina ögon kan inte ens registrera 30 FPS, som att kolla på film från 1930-talet. PCM 144fps

Har du slutat kolla på film då kompis? För alla dagens filmer är 24-30fps
Glad Påsk!

Inaktiv
Skrivet av Justin Time:

4K 30 fps ? Har sett filmklipp från ett Forza spel där det med max antal bilar i en klunga så var det inga problem med 4k 60 och då utnytjades det typ 88 % av Scorpios kraft.
Så konsollen lär klara 4K 60 i många spel.

Det var bara ett minimum mål de hade att det skulle konsolen minst klara av att köra. Att ha det som ett riktmärke för vad konsolen ska kunna leverera.

Nu har de precis som du nämnde överskridit det målet rätt bra som gör att de även kan leverera 60fps så länge utvecklarna in slänger på ännu mer grafik godis som sänker frame-raten tillbaka till 30 fps. Dock ligger det på utvecklarna i sådant fall och inte MS.

Medlem
Skrivet av laxan96:

Har du slutat kolla på film då kompis? För alla dagens filmer är 24-30fps
Glad Påsk!

Dock så innehåller filmrutor massa motionblur vilket gör att det ser mycket mjukare ut.

Ta tex The Hobbit i 48fps som skulle lanseras i 24fps också. Där fick de lägga till motionblur i 24fps versionen i efterhand för annars ser det för djävligt ut och hackar fram.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem
Skrivet av Peete:

Dock så innehåller filmrutor massa motionblur vilket gör att det ser mycket mjukare ut.

Ta tex The Hobbit i 48fps som skulle lanseras i 24fps också. Där fick de lägga till motionblur i 24fps versionen i efterhand för annars ser det för djävligt ut och hackar fram.

48 fps versionen var ju ren skit, antar att dom inte kommer göra om det misstaget.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av laxan96:

Har du slutat kolla på film då kompis? För alla dagens filmer är 24-30fps
Glad Påsk!

Då kan jag stå ut med skiten, sålänge jag inte behöver spela själv. Men jag ser hälften

*edit* Glad påsk på er också kära FZ'are, 2 flaskor jaeger. TIden är bara barnet

Medlem

Jag tycker spel som Horizon och Mass Effect passar bra i 30fps. Jag tvingar tom Mass Effect Andromeda att köra i 30fps på datorn för det ger en mer filmisk känsla och jag kan maxa alla inställningar. 30fps med rätt sorts motion blur som någon pratar om och inga missade frames ser faktiskt rätt bra ut, kolla bara Horizon-serien. Nu säger jag emot mig själv lite här men rent generellt tycker jag att action/sport ska vara i 60fps och de är ju de flesta spelen idag. Vanliga Forza skulle typ vara ospelbart i 30fps!

Sen har vi det tråkiga med att många väljer en target fps på 30 eller 60 men ofta inte når ända fram. Project Cars tex på Xbox One är ju ospelbart med en FPS som flaktuerar hej vilt. Likaså Battlefield 1 i multiplayer med 64 spelare. Jag ångrar bittert att jag köpte det på Xbox (soffpotatis med handkontroll)

Sen är det ju helt orealistiskt att tro att en konsol ska kunna leverera 4k i 60fps. Inte ens ett GTX 1080ti kan leverera det på högsta inställningarna och det kortet kostar 8-9k...

Medlem

Kör hellre 1080p i 60fps, 30fps är hemskt och jag får trötta irriterande ögon fortare med så låg fps.

Gen
Medlem
Skrivet av Gaara:

Kör hellre 1080p i 60fps, 30fps är hemskt och jag får trötta irriterande ögon fortare med så låg fps.

Jag håller med dig gällande trötta ögon, dock känns vissa spel bättre än andra och bra frame pacing gör upplevelsen lättare.

Medlem

Ett stort problem för alla konsoller idag (inklusive Project Scorpio) är att de har relativt svaga CPU'er och att deras spel och spelmotorer ofta är optimerade kring 30 fps troligen till stor del pga det. CPU vs GPU-gapet blir ännu mer påtagligt med Project Scorpio vilket gör att man nog fokuserar på "higher fidelity" men med i övrigt paritet mot XBONE.

Hade man väntat till 2018 skulle VEGA / VEGA Gen 2 och RYZEN / RYZEN Gen 2 troligen vara en möjlighet, istället för som nu att man faller tillbaka på POLARIS och JAGUAR. Jag skulle inte bli förvånad om Playstation 5 kommer till julen 2018 - om nu inte Sony väntar ytterligare ett år av plattforms-strategiska skäl.

Ambassadör
Xbox

Det beror ju på vilka spel man spelar. I snabba fps-lir är ju 60 att föredra, men i action/rpg och liknande så är 30 lagom, speciellt för inlevelsen. För snabbt blir fånigt.

Med det sagt så tycker jag att det bästa är om man får välja själv vad man vill prioritera.


signatur

Jump in.

Medlem

Håller med om att 60 fps är väldigt skönt. 30 fps är ok däremot och absolut inte "ospelbart" till många spel imo. De förhindrar ju dock inte att de e mkt skönare med högre fps.

Men sen kommer väl allt gnäll att boxen är för dyr ifall den skulle vara kraftfullare och klara bättre fps. Kunder är aldrig nöjda. Speciellt inte gamers

Medlem

Detta kan ju vara riktigt bra. Hoppas detta leder till att spel blir bättre optimerade för 4K. Inte många kort och spel som kan köras i stadiga 60FPS just nu.

Medlem

PS4 Pro är svagare och hade överhettningsproblem. Scorpio har bättre specs och kommer troligtvis inte ha överhettningsproblem.

Sorry FZ, eran lilla förkärlek för Sony och Playstation är hopplös. Shitstation når inte riktigt mållinjen, PS4 Pro är piss.

Avstängd

Att se med våra ögon 30FPS är betydligt mera flyt än att spela spel i 30FPS. #MakesNosENSE

Inaktiv

@pelson: haha jag tänkte väl

Medlem

Bra val av MS till skillnad från Nintendo som släpper undermåliga konsoler 2017 som inte kommer hänga med i racet. Fast Switch är riktad för att kunna tas med och går inte att jämföra med stationära konsoler

Tycker alltid valet borde finnas på konsol att man ska kunna välja att ha 60 fps och dra ner på detaljnivån. Än att dom fläskar på med grafik så spelen inte får bra flyt (gäller tex bilspel)

Själv köpte jag nyligen en PS4 Slim och har tänkt bygga en "bilsimulator" i vardagsrummet med stol och ratt, mest för att köra kommande F1 2017 och kanske tom i VR. Men så bytte jag in Slim till en Pro just för att 2016 versionen inte kommer upp i stabila 60fps i 1080p på Slim, så nu vill jag vara framtidssäker med Pro.

Önskar det hade funnits en trimmad Slim version som kunde klarat de där sista 10 fps som svajar och framedroppar på nuvarande Slim. Pga Slim framdoppar mellan 5 - 10 fps i 1080p i mitt viktigaste spel avgjorde att jag fick skaffa Pro istället.

Vill helst ha Scorpio men orkar inte vänta till den släpps med att bygga min racing simulator. Men det blir nog en Scorpio i framtiden.

Är man en van PC gamer så känns det hopplöst att spela på konsol där spel ofta är i hopplösa 30 fps. Känns som att hoppa 10 år bakåt i tiden

1
Skriv svar