Oron var befogad - Nintendo gör inga fler NES Classic

Robot
Oron var befogad - Nintendo gör inga fler NES Classic

De sista retrokonsolerna når butiker denna månad.

#8bitar, #NES, #NesClassic, #besvikelse, #retro


Avstängd

Väldigt märkligt att de inte vill sälja fler.

Medlem

Så himla skum produkt. Vi som förbokade för flera månader sedan fick aldrig nån. Vissa riktigt tidiga fick kanske en, eller de som hängt i tipstrådar om när det pyttsas ut nån liten batch på ICA eller Elgiganten etc. Och sen varför dementera när Bergsala faktiskt hade rätt information? Vill de göra folk sura med flit? Älskar de badwill?

Medlem

Bokade samma timme som Webhallen annonserade ut den, och fick tag på ett ex. Men det har varit skydd på omöjligt att få tag på en licensierad extra-kontroll. Blev så att jag köpte en fulkopia, men sladden var iaf längre. Frågan är nu om man vågar modda den, då man inte kan köpa en ny om man förstör något.

Medlem

So much fun at Cartmanland, but nobody can come!

Medlem

Där fick man verkligen bita i det sura äpplet när man sålde sin konsol för att man inte hade behov av den just då. Tänkte då "Äsch, kan köpa en ny när den börjar komma in i lager igen."

EDIT:
Jag tänkte ju att jag skulle också köpa en switch samt NES classic för att introducera tv-spel till mina två söner nu. Men nu får jag se om jag vill stödja nintendo efter den här vändan.

Medlem

Förstår mig inte på Nintendo. Här har de en produkt många skriker efter. Då bestämmer de sig för att dra ur pluggen.
Trist för er som bokat.

Medlem

Dom bestämde nog sig att sluta tillverka den efter den blev hackad.
Dom vill nog inte ge ut enheter som har "Perfekt" emulering utav alla spel.
Kan vara pengar, konkurrerar för mycket med virtual console eller helt enkelt av licens anledningar för att det blev i stort sätt en helt ny NES och inte längre begränsad.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Fick tag på en till frugan, nu jagar vi en extrakontroll så vi kan lira Ice-climber co-op.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Dom insåg väl att dom inte skulle tjäna lika mycket med den här på marknaden när dom släpper sina sedvanliga double dipping portningar till den nya konsolen.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Fick tag på en till frugan, nu jagar vi en extrakontroll så vi kan lira Ice-climber co-op.

Värt att prova något sånt här? https://spelochsant.se/products/view/id/24504

Medlem

Tur då att jag fick mina två stycken, beställde dem i slutet av december men fick dem en vecka sen... ska nog låta dem vara oöppnade... synd bara att Nintendo inte verkar intresserade av pengar, för uppenbarligen så skapade de nåt som typ alla ville ha...

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jupp. Men 500:- yikes...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@SkogsTrollet: Det var väldigt enkelt o modda. Man gör även en backup av systemet så det ska verkligen inte vara någon fara. Saknade DuckTales för mycket

Medlem

@Ravenknight: Jag köpte två sådana här:
https://www.webhallen.com/se-sv/spel/ovrigt/261952-retrodevil...

Var lättare än att försöka ta på kontroller från Nintendo. Lång sladd också 😊

Medlem

Som sagt hade varit smartare att släppa en med uppkoppling och ren disk som man fått fylla själv med spel man velat ha.
Nintendos strategi förstår msn sig aldrig på

Medlem

Den enda nintendoprodukten jag tänkt köpa på över 20 år och så slutar de tillverka ?!?!
Måste vara nått seriöst fel i proppskåpet på det företaget.

Medlem

Till er som fick tag på ett ex. Släpper inte Nintendo fler någon gång framöver så kan ni räkna med att konsolen kommer bli värd pengar!

Medlem

Vore coolt om de kunde göra en mer komplett Nintendo Classic som har spel till både NES och SNES. Kanske även N64. Allt-i-ett alltså.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

eld
Medlem

Fun fact:

Nintendo classic mini är snabbare än både wii och 3ds och enkelt upplåsbar direkt ur förpackningen.

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Dom bestämde nog sig att sluta tillverka den efter den blev hackad.
Dom vill nog inte ge ut enheter som har "Perfekt" emulering utav alla spel.

Kanske men då tjänar dom ju iaf några pengar på den istället för att sluta tillverka och folk köper Raspberry Pi och gör en emulator.

Medlem

Lösningen för alla är rasberrypi och retropie.
Och usb nes eller sneskontroller.
Sätt rasberryn i ett nes skal och voila där finns allt + super nintendo sega ja vad man vill.
Visst kanske inte helt legitimt men jag tycker många verkar tro att det ör rocket sience.
Jag vill bara meddela att rasberrypien är otroligt lätt att fixa till detta och fungerar hur bra som helst så inget att vara orolig för.
Samtidigt kan man kanske lära sig nått

Många som drar sigg för detta samma som inte vågar eller vill lära sig bygga en speldator


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Nintendo är ju ett skämt.


signatur

Jump in.

Medlem

Idioter, så glad att jag sålde min för det dubbla, men jag fattar ändå inte efterfrågan är ju där sen dag 1 ändå är det som att dom inte bryr sig liksom och slutar med den? riktigt konstigt och taskigt mot alla som inte lyckats få en än..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Lösningen för alla är rasberrypi och retropie.
Och usb nes eller sneskontroller.
Sätt rasberryn i ett nes skal och voila där finns allt + super nintendo sega ja vad man vill.
Visst kanske inte helt legitimt men jag tycker många verkar tro att det ör rocket sience.
Jag vill bara meddela att rasberrypien är otroligt lätt att fixa till detta och fungerar hur bra som helst så inget att vara orolig för.
Samtidigt kan man kanske lära sig nått

Många som drar sigg för detta samma som inte vågar eller vill lära sig bygga en speldator

Ja, helt ärligt nu när Nintendo gör så här får de faktiskt skylla sig själva om nostalgiker bygger egna lösningar. NES Classic skulle blivit den första Nintendo-pryl jag köpt på nästan 20år, men icke.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

De ville inte att den skulle ta säljrekordet från switchen..

Medlem

Helt sjukt beslut, så jag bara måste anta att det finns en vettig anledning till det. Skulle lätt kunna föreställa mig att en sådan skulle vara en mer avancerad retrokonsol med uppkoppling och tillgång till en onlineshop där man kommer kunna införskaffa samtliga spelsläpp till NES genom tiderna. Alternativt att spelen kommer börja säljas till Switch nu när dem ser vilken efterfrågan de har.

Inget företag kan vara så efterblivet att de bra lägger ner en produkt pga oväntat stor framgång. Det som stör mig mest är just en bristfälliga informationen runt det hela. Redan nu skulle man ju vilja veta exakt vad som kommer hända kring detta istället för tystnaden.
Hade inga större planer på att köpa Switch, men ifall det här inte får ett lyckligt slut så kan det mycket väl bli så att Wii U var den absolut sista produkten jag köpte från Nintendo.

Medlem
Skrivet av mh76:

Förstår mig inte på Nintendo. Här har de en produkt många skriker efter. Då bestämmer de sig för att dra ur pluggen.
Trist för er som bokat.

Perfekt anser jag även om jag så jävligt gärna vill ha en. Saker som inte är åtkomliga blir ju mer attraktiva så är det Bra drag och äntligen något som man inte kan få men vill ha... Längtan är en stark och bra drift som är tagen ur oss nu för tiden då allt är tillgängligt överallt när vi vill hur vi vill.

Medlem
Skrivet av Ender:

Helt sjukt beslut, så jag bara måste anta att det finns en vettig anledning till det. Skulle lätt kunna föreställa mig att en sådan skulle vara en mer avancerad retrokonsol med uppkoppling och tillgång till en onlineshop där man kommer kunna införskaffa samtliga spelsläpp till NES genom tiderna. Alternativt att spelen kommer börja säljas till Switch nu när dem ser vilken efterfrågan de har.

Inget företag kan vara så efterblivet att de bra lägger ner en produkt pga oväntat stor framgång. Det som stör mig mest är just en bristfälliga informationen runt det hela. Redan nu skulle man ju vilja veta exakt vad som kommer hända kring detta istället för tystnaden.
Hade inga större planer på att köpa Switch, men ifall det här inte får ett lyckligt slut så kan det mycket väl bli så att Wii U var den absolut sista produkten jag köpte från Nintendo.

Det kommer finnas Virtual Console på Switch precis som i deras tidigare konsoler. Tyvärr har Nintendo inte nämnt exakt när detta blir tillgängligt.

Nu vet inte jag om detta är helt nytt då jag inte köpt VC spel på någon tidigare Nintendo enhet, men vissa titlar kommer att uppdateras så de har online multiplayer. Det är nytt för min del, och tycker det låter riktigt trevligt.

Sen så ska man ju även få tillgång till en VC titel i månaden ”gratis” när man betalar för deras online service, vilket alla redan har blandade åsikter om.

Skrivet av jonis:

Ja, helt ärligt nu när Nintendo gör så här får de faktiskt skylla sig själva om nostalgiker bygger egna lösningar. NES Classic skulle blivit den första Nintendo-pryl jag köpt på nästan 20år, men icke.

Jag tror inte Nintendo bryr sig särskilt mycket om den målgrupp som inte har varit intresserad av deras produkter på 20 år Ni är en minoritet som började skrika efter en liten kul grej för samlare som Nintendo planerade att göra ett begränsat antal utav.

Så jag ger tummen upp till Nintendo, samlarobjekt som dessa bör endast finnas tillgängliga till deras fans. Tycker så även fast jag själv inte äger någon.

Medlem
Skrivet av Cyras:

Jag tror inte Nintendo bryr sig särskilt mycket om den målgrupp som inte har varit intresserad av deras produkter på 20 år Ni är en minoritet som började skrika efter en liten kul grej för samlare som Nintendo planerade att göra ett begränsat antal utav.

Hur menar du "inte varit intresserade av"? Menar du att Nintendo i hemlighet fortsatt sälja och släppa spel till NES? Vad får dig att tro att et är en "minoritet" som är intresserade av en NES Classic, eller att Nintendo bestämt sig att den skulle vara ett begränsat samlarobjekt oavsett popularitet?

Låter som väldigt många felaktiga "jag tror" i mina öron.

12
Skriv svar