Switch slår rekord – snabbast säljande Nintendo-konsolen i USA

Robot
Switch slår rekord – snabbast säljande Nintendo-konsolen i USA
Medlem

Hmm, jag fattar inte. Vet inte om jag är trög. Men ni skriver att den är den snabbaste sålda konsolen någonsin, och slog även PS4 och Xbox, men sedan skriver ni att Sony sålde 1 miljon exemplar av PS4 under ett dygn? Eller menar ni att Switch sålde bättre än både Xbox och PS4 gjorde under mars månad i år? För det skulle inte vara alls konstigt :O?

Medlem

Förstår inte heller.

Får läsa igen..

Switch är den snabbast sålda Nintendo-konsolen (i USA)
medan ps4 är den snabbast sålda konsolen av alla konsoler (i USA)?

Vill gärna se världsförsäljningen,
USA är bara fjuttigt med sina 300M när vi har 7500M i världen?
Världsbefolkning Källa: http://www.worldometers.info/se/

Slutsats,
-Nintendo säljer mycket bra i USA, medan PS4:an säljer bättre.
-På PS4:ans releasedag sålde den fler än vad Nintendo gjorde under dess 30 första dagar.

P,S.
Kan ni förtydliga:
"Försäljningsmässigt gick det bättre för Switch än för Playstation 4 och Xbox One."
-Vadå, i mars månad inom USA?

Medlem

Var är redaktören?! Akut korrekturläsningskris!

Medlem
Skrivet av maucau:

Var är redaktören?! Akut korrekturläsningskris!

Ah fattar nu, de menar att Switch sålde mer än ps4 och xbone i Mars månad. Men rekordet hålls fortfarande av ps4 för lanseringsmånader. Kunde ha vart tydligare.

Medlem

Håller med att texten var lite förvirrad.
Men ja, Switch sålde 906 000 konsoler. Alltså fler än vad Sony & Microsofts respektives maskin sålde under mars.
Men ser man det till helheten, så lyckades Sony under PS4-lanseringen sälja fler.

Det är dock kanske inte jätteintressant på ett sätt, för frågan är ju om Nintendo lyckas hålla konsolen intressant och att efterfrågan är jämn? Med endast ett enda AAA-spel och nästa kommande i juli, så är ju frågan hur många som kommer köpa Switch under torrperioden och hur många spel som kommer säljas till konsolen..

Medlem

Hur har folk här i kommentarsfältet det så svårt att läsa texten? Står klart och tydligt ”snabbast säljande Nintendo-konsolen någonsin”, ganska självklart vad det innebär. Sedan så börjar stycket med ”Under mars månad”, avslutas med ”Försäljningsmässigt gick det bättre för Switch än för Playstation 4 och Xbox One”. Switch sålde bättre än PS4 och XB1 under mars månad, precis som det står i texten.

Skrivet av Håkan:

Det är dock kanske inte jätteintressant på ett sätt, för frågan är ju om Nintendo lyckas hålla konsolen intressant och att efterfrågan är jämn? Med endast ett enda AAA-spel och nästa kommande i juli, så är ju frågan hur många som kommer köpa Switch under torrperioden och hur många spel som kommer säljas till konsolen..

Hur är detta inte intressant? Switch säljer snabbare än alla deras tidigare konsoler, efterfrågan är fortfarande stor då enheter fortsätter att ta slut varje gång lagren fylls på. Folk köar till och med fortfarande när de går ut med att en butik ska få in fler enheter.

Sedan kan man ju tillägga att det är tre first party ”AAA” titlar månaderna framöver. Mario Kart 8 Deluxe 28 april, Arms 16 juni och Splatoon 2 21 juli. Mario Kart 8 Deluxe må vara en portning med extra innehåll, men med tanke på hur lite Wii U enheter som såldes så finns det en potentiell större marknad att få med.

Där är även redan ett hundratal titlar som är bekräftade att släppas till Switch under året.
Vi lär se datum för fler third party ”AAA” titlar under E3.

Men det viktigaste folk på gång verkar glömma; Nintendo slår försäljningsrekord, med en konsol släppt under mars månad. Under julsäsongen där det säljs som mest konsoler så släpper de ett nytt Mario.

EDIT: Något som inte nämns i denna nyheten, men där finns andra källor till; I Japan såldes Switch snabbare under sina fyra första veckor än vad PS4 gjorde. PS4 är inte lika stor där som den är i "övriga världen" dock. Men över 500 000 sålda Switch enheter de första fyra veckorna i Japan är ju inte direkt dåligt.

Medlem

Fler sålda zelda än konsoler.

19000 jänkare planerar att spela igenom det 2 gånger alltså..

Medlem

Imponerande med tanke på att det här är typ sämsta spelutbud någonsin för en ny konsol? Zelda nu och vad mer innan Mario kommer i jul?

Medlem

Håller också med om att det är rörigt i texten.
Att switch sålde mer än ps4/X11 i mars är väl rätt givet, lansering mot konsoler som varit ute i flera år, allt annat hade ju varit katastrof.

Det mest intressanta är att dom sålt fler Zelda än konsoler, varför? Dubbletter i present eller liknande? Folk som köpt spelet innan dom fått fatt på en konsol?

Ska bli riktigt intressant att se hur switch säljer de kommande månaderna, om dom kan hålla i en hög försäljning eller om marknadens Zelda-fans har mättats....

Medlem
Skrivet av Frisell:

Fler sålda zelda än konsoler.

19000 jänkare planerar att spela igenom det 2 gånger alltså..

Förmodligen såna som har köpt ett flertal specialutgåvor och inväntar samlarvärde.

Medlem

Ja, asså man kan ju se på ebay och tradera att det finns mängder med specialutgåvor ute. Det är inte heller helt ovanligt att folk beställer två kopior av ett spel eller konsol för att vara säker på att de får en. T om så långt att de beställer en och sen lyckas köpa den fysiskt istället för att de inte fått på release-dagen eller ännu inte vet om de hinner få på release-dagen och därför köper med sig på väg hem liksom. Vet inte om 19 000 är mycket fler köp, blir 2% fler sålda Zelda än konsoler. Sen tog konsolerna slut också så en del kanske bara lyckades knåpa spelet och har ännu inte kammat hem en konsol.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Förmodligen såna som har köpt ett flertal specialutgåvor och inväntar samlarvärde.

Skrivet av Frisell:

Fler sålda zelda än konsoler.

19000 jänkare planerar att spela igenom det 2 gånger alltså..

Glöm inte att Zelda finns till Wii U också.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Glöm inte att Zelda finns till Wii U också.

Antalet exemplar sålda till Wii U är redan med i beräkningen. Det har sålts fler exemplar av Zelda till Switch än det har sålts enheter. Detta av lite olika anledningar som folk ovan redan nämnt.

Med tanke på hur få som valt att köpa Zelda till Wii U istället, så finns det en hel del som fortfarande vill få möjlighet att köpa en Switch och Zelda till.

Medlem

@Frisell: hahahaha, dagens kommentar.


signatur

Styret upp och däcken ner

Avstängd

Ok att de gjorde ett vårsläpp, men detta är ju inga imponerande siffror alls. Xbox One fick en dålig release även i USA och sålde 700 000 första dygnet. Switch behövde hela månaden för att klå det.

Men detta är en bärbar konsol och de slåss inte på samma marknad i mitt tycke. En väldigt dyr bärbar dock.

Medlem

Skrämmande att en konsol med så dålig kvalité och så många tekniska problem ändå kan sälja så bra. Känns som Nintendo tagit efter Apple...

Medlem

@fzusr: har den verkligen mer problem än andra produkter? Xbox360? Android-telefoner? Osv.

Apple är en bra förebild överlag.

Medlem

Breath of the wild och dess bihang Nintendo Switch säljer verkligen som smör.

Ambassadör
Xbox

En liten sidotanke; det här med försäljningsrekord hit o dit (i alla möjliga branscher), är det verkligen ett relevant sätt att räkna framgång? Hade befolkningen (potentiella kunder) varit konstant så hade det ju varit en annan sak, men det är väl snarare konstigt/försämring om man inte säljer mer av vara X nu än för 5-10 år sen med tanke på befolkningsökningen?

Borde man inte räkna i procent av befolkningen som köpt vara X, eller liknande i stället?

Dagens shower thought.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Imponerande med tanke på att det här är typ sämsta spelutbud någonsin för en ny konsol? Zelda nu och vad mer innan Mario kommer i jul?

Håller med om att det ser skralt ut för själva releasedagen, men inom de närmaste månaderna tror jag inte det ser så mycket värre ut än vad det brukar vara vid nya konsoler. Exempel:

http://www.ign.com/wikis/xbox-one/Xbox_One_Launch_Titles

Skrivet av Pungvred:

Ok att de gjorde ett vårsläpp, men detta är ju inga imponerande siffror alls. Xbox One fick en dålig release även i USA och sålde 700 000 första dygnet. Switch behövde hela månaden för att klå det.

Men detta är en bärbar konsol och de slåss inte på samma marknad i mitt tycke. En väldigt dyr bärbar dock.

Fast jag tror verkligen att det är just vårsläppet som spelar roll. Om den säljer bättre än Wii. Nes, Snes, DS, 3DS osv så är väl det ändå en indikator som pekar i en imponerande riktning:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_game_consoles

http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/

Skrivet av fzusr:

Skrämmande att en konsol med så dålig kvalité och så många tekniska problem ändå kan sälja så bra. Känns som Nintendo tagit efter Apple...

Kvalitet kan ju diskuteras, men har du använt en Switch? Både när det gäller hårdvara och mjukvara känns den extremt välutvecklad tycker jag.

Medlem
Skrivet av Birkovic:

Kvalitet kan ju diskuteras, men har du använt en Switch? Både när det gäller hårdvara och mjukvara känns den extremt välutvecklad tycker jag.

Självklart har jag känt på den, det blir den första Nintendokonsolen jag vägrar köpa. Känslan är inte i närheten av någon av deras tidigare produkter som jag alltid tyckt varit bland de bästa på marknaden. Nu känns det som en billig Kina-kopia...

Vad det gäller mjukvaran är det väl ingen större bedrift då OS:et är extremt fattigt på funktioner, inte mycket som behöver poleras.

Skrivet av mill:

@fzusr: har den verkligen mer problem än andra produkter? Xbox360? Android-telefoner? Osv.

Apple är en bra förebild överlag.

Xbox 360 var rätt dålig i början, men till skillnad från Switchen rörde det sig inte om 15+ olika problem som uppdagades inom den första veckan efter lansering... Allt jag sett på YouTube har totalt fått mig att tappa hoppet om Nintendo och dessutom har alla jag känner som köpt en Switch haft massor av problem.

"Android-telefoner" är väl ett lite svårt begrepp då det rör sig om hundratals olika tillverkare så det kan ju skilja sig extremt mycket från telefon till telefon.

Apple bra, hur? De bygger produkter som inte går att byta batterier på eller reparera och gör massor av saker för att aktivt förhindra det. Håller de ändå några år så blir de ändå värdelösa p.g.a. uppdateringar som segar ner dom totalt. En bra förebild för företag som skiter i sina kunder och miljön kanske.

Medlem
Skrivet av fzusr:

Självklart har jag känt på den, det blir den första Nintendokonsolen jag vägrar köpa. Känslan är inte i närheten av någon av deras tidigare produkter som jag alltid tyckt varit bland de bästa på marknaden. Nu känns det som en billig Kina-kopia...

Vad det gäller mjukvaran är det väl ingen större bedrift då OS:et är extremt fattigt på funktioner, inte mycket som behöver poleras.

Xbox 360 var rätt dålig i början, men till skillnad från Switchen rörde det sig inte om 15+ olika problem som uppdagades inom den första veckan efter lansering... Allt jag sett på YouTube har totalt fått mig att tappa hoppet om Nintendo och dessutom har alla jag känner som köpt en Switch haft massor av problem.

"Android-telefoner" är väl ett lite svårt begrepp då det rör sig om hundratals olika tillverkare så det kan ju skilja sig extremt mycket från telefon till telefon.

Apple bra, hur? De bygger produkter som inte går att byta batterier på eller reparera och gör massor av saker för att aktivt förhindra det. Håller de ändå några år så blir de ändå värdelösa p.g.a. uppdateringar som segar ner dom totalt. En bra förebild för företag som skiter i sina kunder och miljön kanske.

Tycker snarare tvärtom. Tycker Nintendo-konsolen känns väldigt bra och polerad. OS:et har inte mycket, men det kommer. Stöd för appar bl a. Detta blir den första jag köper sen N64 så jag är i din motsats här. Angående Apple så håller jag verkligen inte med. Jag hatar Apple som företag av precis de anledningar du nämner, samt att de prackar på sina användare massvis med tillbehöver enbart för att sluta använda dessa vid nästa release av dator, eller rent av att de försöker ta patent på miljarder grejer som de själva inte ens uppfunnit. Men att säga att deras produkter är sämre än konkurrensen är ju ren och skär lögn. Det finns inte en enda laptop med Windows som jag skulle föredra framför en Mac - kanske en Zenbook i så fall. Men allt annat är ju ren skräp. Det finns inte heller en enda laptop som håller längre än vad en Mac gör när du kollar på konkurrenterna. Det finns enormt mycket mer skit hos konkurrenterna, oavsett vad man tycker om företaget Apple och vad de gör mot sina kunder så gör de fan bra datorer. Även om vissa funktioner (touch bar) är helt ute och cyklar.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Tycker snarare tvärtom. Tycker Nintendo-konsolen känns väldigt bra och polerad. OS:et har inte mycket, men det kommer. Stöd för appar bl a. Detta blir den första jag köper sen N64 så jag är i din motsats här. Angående Apple så håller jag verkligen inte med. Jag hatar Apple som företag av precis de anledningar du nämner, samt att de prackar på sina användare massvis med tillbehöver enbart för att sluta använda dessa vid nästa release av dator, eller rent av att de försöker ta patent på miljarder grejer som de själva inte ens uppfunnit. Men att säga att deras produkter är sämre än konkurrensen är ju ren och skär lögn. Det finns inte en enda laptop med Windows som jag skulle föredra framför en Mac - kanske en Zenbook i så fall. Men allt annat är ju ren skräp. Det finns inte heller en enda laptop som håller längre än vad en Mac gör när du kollar på konkurrenterna. Det finns enormt mycket mer skit hos konkurrenterna, oavsett vad man tycker om företaget Apple och vad de gör mot sina kunder så gör de fan bra datorer. Även om vissa funktioner (touch bar) är helt ute och cyklar.

Jag sa aldrig att jag tycker att andra laptops är bra, faktum är att jag tycker hela den marknaden bara gått utför de senaste 7 åren och Apple är säkert inte sämst. Men med de priserna de tar och sättet de marknadsför sig på har de blivit en slags symbol för allt dåligt i mina ögon.

Har alltid byggt mina egna stationära datorer och de enda laptops jag nånsin köpt är äldre Thinkpads från innan Lenovo förstörde allt som var bra med den serien. Är i övrigt inte intresserad av att äga någon nyare laptop. Äldre duger gott och väl, om jag behöver beräkningskraften så fjärransluter jag mig bara till en av mina stationära tillfälligt.

Medlem

Jag tycker det känns nått lurt med det här. Börjar kännas som det är Nintendo själva som köper upp sina egna konsoler för att försöka få upp statistiken.

Det kommer ju inte gå att köra de större tripple a titlarna (Star Wars Battlefron 2, Titanfal 2 Project Cars 2 mfl) på Switch pga för klen hårdvara. Om det nu är så att de vill försöka få tredjepartstillverkarna att utveckla för Switch. Jag kan inte föreställa mig att den breda massan går och köper Switch i nuläget, särskilt inte de som inte gillar Zelda.

Och de spel som finns går ju att köra på Wii U redan (de som finns just nu).

Det finns ett spel typ Zelda..

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag tycker det känns nått lurt med det här. Börjar kännas som det är Nintendo själva som köper upp sina egna konsoler för att försöka få upp statistiken.

Det kommer ju inte gå att köra de större tripple a titlarna (Star Wars Battlefron 2, Titanfal 2 Project Cars 2 mfl) på Switch pga för klen prestanda. Och de spel som finns går ju att köra på Wii U redan (de som finns just nu).

Det finns ett spel typ Zelda..

Jösses, antingen behöver vi hjälpas åt och bygga ett folietält, eller så räcker det att vi håller maten borta från dig. Hoppas verkligen på det sistnämnda.

Medlem

"sålde i 1,3 miljoner enheter – 925 000 till Switch och 46 000 till Wii U."

Nu kanske jag inte är någon mattematiker, men är inte 925k+46k=971k? Vart är resterande enheter?

Medlem
Skrivet av fzusr:

Självklart har jag känt på den, det blir den första Nintendokonsolen jag vägrar köpa. Känslan är inte i närheten av någon av deras tidigare produkter som jag alltid tyckt varit bland de bästa på marknaden. Nu känns det som en billig Kina-kopia...

Vad det gäller mjukvaran är det väl ingen större bedrift då OS:et är extremt fattigt på funktioner, inte mycket som behöver poleras.

Xbox 360 var rätt dålig i början, men till skillnad från Switchen rörde det sig inte om 15+ olika problem som uppdagades inom den första veckan efter lansering... Allt jag sett på YouTube har totalt fått mig att tappa hoppet om Nintendo och dessutom har alla jag känner som köpt en Switch haft massor av problem.

Jag frågade för att det inte precis är ovanligt i de här sammanhangen att folk är fans/haters utan att egentligen ha erfarenhet, men bra då att det inte gäller dig. Det är väl kort och gott så att vi har vitt skilda uppfattningar. När det gäller hårdvaran tycker jag att den är allt annat än billig kina-kopia. Tvärtom tror jag aldrig jag haft en konsol som känns mer premium (möjligen ps2 för länge sen). Med det menar jag både kraften och själva det fysiska utförandet. Jag har min Switch bredvid min ps4 och slås varje gång av att den typ inte ens är en femtedel så stor och jag kan ta med mig den till sängen varje kväll när jag ska sova, eller på tåget/buss. Kanske är en gimmic för dig, men för mig är det i alla fall grymt att kunna göra det. Zelda i bärbart format är helt underbart. OS:et är också snyggt, responsivt och klart det bästa Nintendo gjort om du frågar mig. Sen när det gäller 15+ problem får du nog börja göra en lista. I princip det enda som varit är väl med joycons, och det är ju knappast fastställt att det varit ett universellt problem. Jag har i alla fall inte haft ett enda problem med den.

Medlem
Skrivet av Birkovic:

Jag frågade för att det inte precis är ovanligt i de här sammanhangen att folk är fans/haters utan att egentligen ha erfarenhet, men bra då att det inte gäller dig. Det är väl kort och gott så att vi har vitt skilda uppfattningar. När det gäller hårdvaran tycker jag att den är allt annat än billig kina-kopia. Tvärtom tror jag aldrig jag haft en konsol som känns mer premium (möjligen ps2 för länge sen). Med det menar jag både kraften och själva det fysiska utförandet. Jag har min Switch bredvid min ps4 och slås varje gång av att den typ inte ens är en femtedel så stor och jag kan ta med mig den till sängen varje kväll när jag ska sova, eller på tåget/buss. Kanske är en gimmic för dig, men för mig är det i alla fall grymt att kunna göra det. Zelda i bärbart format är helt underbart. OS:et är också snyggt, responsivt och klart det bästa Nintendo gjort om du frågar mig. Sen när det gäller 15+ problem får du nog börja göra en lista. I princip det enda som varit är väl med joycons, och det är ju knappast fastställt att det varit ett universellt problem. Jag har i alla fall inte haft ett enda problem med den.

Håller med. Problemet har dock varit ganska så många. Exempelvis:

* Dockan böjer konsolen ifall konsolen är i när du spelar, i.e. om du spelar mycket på tvn.
* Dockan repar skärmen när du tar ut/sätter i den.
* En del har varit helt oanvändbara så som att spel inte går att starta, eller konsolen börjar pipa utan att gå att stänga av osv
* Ovanligt många döda pixlar
* Joy cons

Själv har jag klarat mig helt utan ovannämnda problem Jag är helnöjd. Spelar också mest handheld så älskar den hittillls, får lite cramp i högern efter 3h dock, men annars fungerar det bra.

Medlem
Skrivet av Birkovic:

Jag frågade för att det inte precis är ovanligt i de här sammanhangen att folk är fans/haters utan att egentligen ha erfarenhet, men bra då att det inte gäller dig. Det är väl kort och gott så att vi har vitt skilda uppfattningar. När det gäller hårdvaran tycker jag att den är allt annat än billig kina-kopia. Tvärtom tror jag aldrig jag haft en konsol som känns mer premium (möjligen ps2 för länge sen). Med det menar jag både kraften och själva det fysiska utförandet. Jag har min Switch bredvid min ps4 och slås varje gång av att den typ inte ens är en femtedel så stor och jag kan ta med mig den till sängen varje kväll när jag ska sova, eller på tåget/buss. Kanske är en gimmic för dig, men för mig är det i alla fall grymt att kunna göra det. Zelda i bärbart format är helt underbart. OS:et är också snyggt, responsivt och klart det bästa Nintendo gjort om du frågar mig. Sen när det gäller 15+ problem får du nog börja göra en lista. I princip det enda som varit är väl med joycons, och det är ju knappast fastställt att det varit ett universellt problem. Jag har i alla fall inte haft ett enda problem med den.

Bra att du har haft en positiv upplevelse. Intrycket jag fått återspeglas ganska bra i denna video:

Den videon lades alltså upp 3 dagar efter att maskinen släppts, och det hade redan uppdagats så många olika problem. Sen ser man ju vilket ansvar Nintendo tar för en del av dom: de ser inte trasiga pixlar på skärmen som ett problem, om du får det får du gott stå ut.

12
Skriv svar