Video: Star Citizen-utvecklarna visar hur tidsödande spelutveckling är

Robot
Video: Star Citizen-utvecklarna visar hur tidsödande spelutveckling är

Inte så konstigt att vi inte har ett releasedatum än.

#crowdfunding, #nyhetstips, #rymdspel, #star-citizen


Medlem
Nä men oj!

Pinsamt, om de har någon som helst erfarenhet av spelutv. borde de veta detta och om de har det innebär det i så fall att de precis erkänt att de blåst alla sina backers på pengar genom att lova vitt och brett saker de aldrig kommer att leverera.

Jag ska göra ett spel, super duper master game heter det. Det kommer att innehålla allt ni kan önska. If you can dream it I will provide it. Release date planeras till 2078...ehh. sorry jag menade 2018.

Medlem

Persistant Universe är ju det som tar tid just nu.
När det gäller Squadron 42. Del 1.
Så tror jag med rätt stor säkerhet att vi kommer sitta och spela det redan under hösten 2017.
Om inte, skulle jag bli högst förvånad. Speciellt med tanke på att Stora resurs krävande projekt så som idrisen och javelin skeppen som tagit massor av resurser, nu äntligen är relativt färdiga.

Men jag ska erkänna att som en tidig backer (från 2012) så kan jag hålla med att ibland börjar man fundera om CIG's utvecklingsplan verkligen är den bästa. I jämförelse med Elite Dangerus där dem släpper del för del med DLC istället. Vi får helt enkelt vänta och se.

Fördelen är att vi åtminstonde kan vara med och testa spelet efterhand som det utvecklas.
Dock finns risken för utbrändhet innan den färdiga produkten levereras (?)
Vilket börjat bli tydligt bland de stora streamarna från SC. många har lämnat och börjat spela annat för att inte hamna i ett negativitets flöde.

Medlem
Skrivet av Korken:

Pinsamt, om de har någon som helst erfarenhet av spelutv. borde de veta detta och om de har det innebär det i så fall att de precis erkänt att de blåst alla sina backers på pengar genom att lova vitt och brett saker de aldrig kommer att leverera.

Jag ska göra ett spel, super duper master game heter det. Det kommer att innehålla allt ni kan önska. If you can dream it I will provide it. Release date planeras till 2078...ehh. sorry jag menade 2018.

Då har du uppenbarligen inte sett videon. Sedan har du uppenbarligen inte faktagranskat din egen text innan du publicerat den. Och har du sett filmen och tagit reda på fakta innan du kommenterade så har du själv inte kunskap nog om mjukvaruutveckling för att förstå det du just läst eller sett. Faktum är att dessa schedules leder till release dates. Samtidigt som denna video postades så släpptes schemat för version 3.0 som kommer släppas i juni om inga stora buggar dyker upp. Det innehåller professions, explorable planets osv. Det är mer content än många spel som släpps idag. En enhetlig feature list finns här.,

Folket som leder projektet har över 30 års erfarenhet av att leda stora spelprojekt. Det är det första de redovisar i videon. Detta är inte nybörjare som inte vet vad de gör. De vet precis vad de gör och det innebär att de vet att det inte går att ge skarpa deadlines för ett projekt av den här digniteten eftersom det krävs forskning och utveckling av teknologi som ännu inte finns för att nå de mål de satt för projektet. Och sådant kan man bara ge uppskattningar på, inte skarpa deadlines. Detta har framgått tydligt i flera års tid och så även i videon. Denna tekniska grund måste på plats innan resterande delar av projektet kan passa in och vi har en färdig produkt. Där är CIG i princip i mål idag.

Star Citizen siktar mot stjärnorna. De har en vision som de vill göra möjlig, så istället för att begränsa sig och spelet till redan beprövad teknik som de kan köpa in från hyllan så måste de då lägga sina resurser på regelrätt forskning av ny teknik för att deras mål skall bli möjligt. De har varit väldigt framgångsrika i detta tack vare att de anställt de ingenjörer på Crytek som utvecklade Cryengine från grunden. De framsteg som gjorts ingenjörsmässigt under 4 år är helt revolutionerande.

Kommer Star Citizen Släppas? Ja. Det är redan spelbart i en alpha version och blir desto mer så i juni när 3.0 släpps. Single player delen har fortfarande release datum 2017 och eftersom det är ett episodiskt släpp av singleplayern så behöver inte hela den 250+ timmar långa storyn vara klar för att de skall kunna släppa första kapitlet som planen är.

Utöver detta så önskar jag alla troll glad påsk

Medlem

Är väl nackdelen med crowdfunding , att inte ha lyxen att kunna annonsera spelet i slutskedet av utvecklingen, alla är jue lika superhype i början men tröttnar allt eftersom åren går. 4års utveckling är inget konstigt i sig.
Jag backade tidigt och är en av dem som tröttnat, men ångrar inte de 300$ jag backat
då jag kommer har en del unika samlingsprylar till ett spel som hamnar i historieböckerna.

Medlem

Har inte backat spelet, men har ändå följt det sporadiskt genom åren. Dock är jag less på allt vad alphaor heter. Man ledsnar på det helt enkelt. Så väntar med spänning på första releasen.

Medlem

Okej, så man jobbar enligt scrum med flera team. Det är mycket buggar och svårt att synka arbetet mellan teamen. Låter som en vanlig dag mitt jobb på statlig myndighet x.

Medlem

@starboy83: skulle säga att det är mer undantag än regel att scrum är effektivare än traditionell projektstyrning.

Medlem

äh glöm det

Medlem
Skrivet av Proppen:

@starboy83: skulle säga att det är mer undantag än regel att scrum är effektivare än traditionell projektstyrning.

Vad menar du med "traditionell projektstyrning"? Vattenfallsmodellen?
Sanningen ligger nog i en gråzon. Vad som är effektivast beror helt på projektet, projektteamet och är ofta en kompromiss och blandning mellan flera metodiker, AFAIK.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Som spelutvecklare själv vet jag hur fruktansvärt tidskrävande och komplicerat det är att göra spel, inte förrän man börjar med det själv förstår man vad som krävs.

Medlem
Skrivet av Korken:

Pinsamt, om de har någon som helst erfarenhet av spelutv. borde de veta detta och om de har det innebär det i så fall att de precis erkänt att de blåst alla sina backers på pengar genom att lova vitt och brett saker de aldrig kommer att leverera.

Jag ska göra ett spel, super duper master game heter det. Det kommer att innehålla allt ni kan önska. If you can dream it I will provide it. Release date planeras till 2078...ehh. sorry jag menade 2018.

Kan mycket väl vara det dummaste jag har läst. Uppenbarligen har du noll koll på spelet och dess utveckling och du kollade verkligen inte på videon, för det du säger har absolut ingenting att göra med nyheten.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem

@huklen: jag har mest lekt runt lite i olika språk och gjort små program, för oftast ett simpelt ändamål.
Bara man har minsta erfarenhet av programmering tror jag man kan förstå hur mycket som krävs för ett spel.

Medlem
Skrivet av Korken:

Pinsamt, om de har någon som helst erfarenhet av spelutv. borde de veta detta och om de har det innebär det i så fall att de precis erkänt att de blåst alla sina backers på pengar genom att lova vitt och brett saker de aldrig kommer att leverera.

Jag ska göra ett spel, super duper master game heter det. Det kommer att innehålla allt ni kan önska. If you can dream it I will provide it. Release date planeras till 2078...ehh. sorry jag menade 2018.

Skillnaden mellan Star Citizen och din tunna jämförelse är att Star Citizen backers har fått oerhört mycket mer än vad som lovades inför 2014 releasen. Det enda löftet som har brutits är releasedatumet, vilket inte så många bryr sig om då det går att spela ett fullt fungerande spel där du kan utföra uppdrag, spaka ditt rymdskepp m.m.

De som oftast klagar över utvecklingstiden av Star Citizen är oftast de som inte ens har backat spelet och som inte är ett dugg intresserad. De verkar heller inte vara medvetna om hur lång tid det tar att utveckla spel. 5-6 år är vad man får räkna med för ett AAA-spel, och i Star Citizens fall så gick man från ett crowdfunding-projekt med ett mål på $500,000 till en AAA-budget på $140 miljoner. Det är mer än vad själva utvecklingen av GTA5 kostade. Rockstar spenderade dock minst lika mycket på marknadsföring, vilket gör det till den dyraste spelproduktionen någonsin.

Medlem

njae.

Killen satte upp målen, och hade kunnat stoppa influxen av pengar men valde istället att köra på.

Ge mig mer pengar så blir det stretchmål.

Vad jag sett är inte spelet komplett, men jag hoppas det blir ett komplett spel för allas skull.

Men jag återkommer till spelet den dagen det blir en riktigt släpp ,tills dess får dom inte en krona.

Personligen så anser jag att ett kickstarter spel ska kunna göras färdigt på dom pengar man säger man behöver annars får man öka sitt mål men självfallet så kommer dom flesta spelet inte att bli av dom..

Mindre early access junk


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Själv applåderar jag CiG:s vilja att försöka skapa nåt nytt och revolutionerande.
Jag är så trött på alla fega, mediokra AAA-spel. (vissa indie-spel undantagna)

När Squadron 42 släpps senare i år kommer nog en stor del av alla backers anse att dom fått vad dom förväntade sig (och mer därtill)

Det här är ett cutting edge PC-spel, nåt som vi inte är bortskämda med nu för tiden då man offrar kvalitet för vinst (släppa spel på alla plattformar)

Alla gamers borde stå bakom detta även om jag antar att konsollspelare känner sig lite utanför. Samtidigt kommer även dom ha nytta av den r&d CiG gör längre fram.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det enda löftet som har brutits är releasedatumet, vilket inte så många bryr sig om då det går att spela ett fullt fungerande spel där du kan utföra uppdrag, spaka ditt rymdskepp m.m.

Fullt fungerade är ju att överdriva lite. PU delen som finns nu är ju knappt spelbar, otroligt buggig och prestandan är sjukt låg. Men jag tror också på spelet, det har potential. Bara de får ihop alla de väldigt komplexa pusselbitarna tillslut så kommer vi ha något som aldrig skådats förut.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

njae.

Killen satte upp målen, och hade kunnat stoppa influxen av pengar men valde istället att köra på.

Ge mig mer pengar så blir det stretchmål.

Vad jag sett är inte spelet komplett, men jag hoppas det blir ett komplett spel för allas skull.

Men jag återkommer till spelet den dagen det blir en riktigt släpp ,tills dess får dom inte en krona.

Personligen så anser jag att ett kickstarter spel ska kunna göras färdigt på dom pengar man säger man behöver annars får man öka sitt mål men självfallet så kommer dom flesta spelet inte att bli av dom..

Mindre early access junk

Håller verkligen inte med. Du säger det som om det vore ett hot - men jag tror det är exakt vad RSI räknar med; att de flesta inte kommer lägga ett öre förens spelet är färdigt(SQ42 och/eller SC).

Att ett spel måste göras färdigt på de pengarna man säger är orealistiskt. Hur fan i helvete skulle det gå till menar du? Det finns vansinnigt många projekt som aldrig hade kunnat genomföras isåfall. Det heter 'Kickstarter' av en anledning. Du kickstartar något. De hjälper någon eller några komma igång och stå på benen för att kunna genomföra ett projekt, du är bland de som hjälper dom få möjligheten att skapa något. Kan du tänka dig hur förbannat värdelös Oculus Rift hade blivit om de var tvungna att hålla sig till $2,437,429 som deras Kickstarter hamnade på?

Medlem

@Aletheides: När Star Citizen släpps kommer folk redan att ha tröttnat på det. För övrigt läste jag inte hela din text heller. Den var lång och tråkig och besserwissig (nytt ord), men du kanske kan jobba på det.

Medlem

@JRico: lätt att säga det när man har en budget på över 100 mijoner dollar i crowdfunding

Medlem

Jag vet inte riktigt vad du menar med den kommentaren.

Det är ju hela grejen med Star Citizen/Squadron 42:s kickstarter/crowdfunding, massvis med gamers ville ha ett riktigt, kompromisslöst rymdsimulatorspel. Därav alla pengarna. Vid den tiden var ingen intresserad av att skapa ett sånt spel. När alla såg pengarna strömma in blev det genast intressant att ge sig in i den genren dock.

Medlem
Skrivet av gerald:

Är väl nackdelen med crowdfunding , att inte ha lyxen att kunna annonsera spelet i slutskedet av utvecklingen, alla är jue lika superhype i början men tröttnar allt eftersom åren går. 4års utveckling är inget konstigt i sig.
Jag backade tidigt och är en av dem som tröttnat, men ångrar inte de 300$ jag backat
då jag kommer har en del unika samlingsprylar till ett spel som hamnar i historieböckerna.

Sant.
SquareEnix, som exempel, hade väl haft det lite hetare om öronen om dom hade valt samma väg med FF15 antar jag...då dom påbörjade utecklingen '06 hade väl fansen tröttnat redan '10.
Cyberpunk är ju ett annat exempel på spel som den stora massan inte vet om att dom kan börja "klaga på". Om jag inte har helt fel körde dom igång samma år som Star Citizen ('12).

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

@JRico: lätt att säga det när man har en budget på över 100 mijoner dollar i crowdfunding

SquareEnix vinst efter skatt för året 2016 var 183 miljoner USD https://en.wikipedia.org/wiki/Square_Enix

Vad är din poäng?

Medlem

Mössan i handen - the movie


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av niko:

Men jag ska erkänna att som en tidig backer (från 2012) så kan jag hålla med att ibland börjar man fundera om CIG's utvecklingsplan verkligen är den bästa.

Nä det är väl svårt om man behöver berätta för folk, som redan är upprörda, att hälften av de milestones dem pröjsat för inte blir av. Man up säger jag och börja banta ner det ordentligt annars vettefan om det blir nått över huvud taget.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@Anton Q: Det blev ju till slut ett spel av FF15 också trots 10 år av utveckling.

1
Skriv svar