Trots Denuvo – Mass Effect: Andromeda crackat på mindre än två veckor

Medlem

@Makkapakka: Manslaughter är att likställa med Vållande till annans död.

Medlem

@Makkapakka:
I USA motsvarar manslaughter det svenska brottet vållande till annans död. T. ex om du kör full och råkar köra över någon så denne avlider.
Second degree murder är ett icke överlagt mord och alltså dråp. Och jo, du är visst en mördare om du har ihjäl någon. Enda skillnaden är att straffet du i slutändan fick landade vid dråp istället för mord. Vad kallar du mördaren som "endast" fick dråp? Dräpare? Det vill säga två olika ord med exakt samma betydelse.
Dessutom har t.ex Canada liknande lagstiftning och flera europeiska länder som bl. a Österrike. Det finns garanterat fler om du bemödar dig att kolla upp det, jag gör inte det nu. I svenska tidningar översätter man näst intill alltid endast brottet till det motsvarande svenska istället för deras inhemska term.

Och att jag skulle vurma om lagen är ju roligt. Jag har haft både en och annan dust med den i mina dagar även om detta är rätt längesen senast och jag numera lever ordentligt. Det jag vurmar om är hyckleriet bland pirater istället. Jag har självklart piratat en hel del själv när jag var yngre, och än i dag tankar jag väl ner filmer de få gånger man inte använder Netflix, Viasat, HBO osv. Däremot bryr jag mig helt enkelt inte FAST jag förstår att det självklart på det stora taget är fel.

Jag förstår precis vad ni menar. Jag VET att det i lagens mening är särskilt med copyrightbrott, så kallade upphovsrättsmål från stöld. Så det är det helt meningslöst att tjafsa om. Det min poäng är att i egentlig mening. Moralisk, ekonomisk etc. Så kan man se tydliga likheter mellan de båda tingen. Att säga "jag kopierar bara, men stjäl inget fysiskt" för att det är så enkelt och harmlöst att hemma via några musklick begå ett litet brott. Jag menar t. ex hur mycket på det stora hela skadar det en storkedja som ICA maxi om jag snattar lite där då och då. De kursar ju definitivt inte. Jag hade ju inte tänkt köpa den där oxfilén ändå, även fast jag älskar oxfilé och då och då har pengar till det så skulle jag lägga pengarna på annat om jag inte kunde stjäla det. De slänger ju ändå en massa sedan som hinner bli dåligt. Någon förlorar alltid på det och att rättfärdiga sitt beteende är det skeva. Jag har gjort en hel del dumt i mina dagar, men sedan försvarar jag inte heller det. Gör jag det igen har jag säkert mina anledningar men att gå full "Robin Hood" över det hela känns ju bara snedvridet. Sen att de bokstavligen inte är exakt samma sak men det går uppenbarligen att se STORA likheter mellan det om man inte har ögon i arslet. Därav referenser mellan liknande brott men som jag påpekade flertal gånger av olika ART, omständigheter med mera. Verkar som folk läser vartannat ord.

Så alltså jag är fullt medveten om att det inte är juridiskt samma sak, vilket jag påpekat gång på gång i den här tråden. Så det behöver du inte överhuvudtaget påpeka. Frågan är snarare ur en moralisk och allmänvettig synpunkt. Inget ur en vetenskaplig eller juridisk för där vet jag redan vad som gäller. Detta började när folk försvarade med alla möjliga argument (som de förövrigt helt saknar källor för) sina goda avsikter med att inte köpa spel och ladda ner dem illegalt istället.

Jag bemödar mig inte att ange källor främst för att det är mina åsikter och inte forskning. Det är inte heller något som gjorts i tidigare inlägg när man hycklar hejvilt om icke uteblivna förluster, dyra priser, "köpa det sen" eller "Bara pröva" osv.

Skägg.
10 Chambers

Hej hallå, är alla glada vänner?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hej hallå, är alla glada vänner?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skriv svar