Jag bedömer Andromeda efter ha kört klart.

Testpilot
Jag bedömer Andromeda efter ha kört klart.

Som man längtat , äntligen är uppföljaren till Mass Effect serien här.

Mass Effect som serie är en klassiker som alla borde spela igenom, Det är definitivt inte perfekt och det har skavanker. Men precis som med Fallout spelen förlåter man mycket skavanker bara för det grundläggande spelet är så bra.

Just Mass Effect har flera fruktansvärt mäktiga story-element där musik , story och den investering man gjort i spelet får dig att rysa och få en klump i halsen då det händer saker med dina favoritkaraktärer.

Nu till senaste iterationen och nystarten : Andromeda.

Vi börjar med det tråkiga , sånt jag inte gillar:

Quest som inte triggar.

* Quest som inte är öppna förrän man startar kedjan på nåt helt annat ställe. T.ex. dörr som inte har en öppna icon eller en gömd terminal man inte ser förrän quest triggat eller vrakdelar som inte ens spawnat innan man startat questet är några exempel på problem jag märkt.
Vissa quests blir rätt konstiga om man gör dem i fel ordning vilket de borde fixat i Q/A

* Småbuggar finns det också som att text stannar kvar på skärmen vilket är ganska irriterande och en XP skillup text tog enormt mycket tid innan den försvann .. urgh.

* Animationsglitchar , ja karaktärerna ser inte supervackra ut men jämfört med andra spel ser jag ingen direkt kontrovers som så många andra verkar tro.
Bara o dra fram nästan vilket spel som helst i närtid och de är mer eller mindre lika wonky som ME:A, men jag förstår att alla gärna vill ha Witcher 3 klass på allt.

* Inventorysystemet är som jag trodde en katastrof , i princip omöjligt att jämföra det man har med vad man kan tillverka precis som i Inqusition.
Filtreringsmöjligheterna är obefintliga såklart , rörigt är bara början.
Och hur man konfigurerar sina snabbprofiler är ju helt sjukt krångligt , de borde sparka sina UI designers och skaffa vettiga sådana , uselt!!

* Hela spelets premiss bygger på alien byggnader och att hitta och greja med dessa som pussel som vips fixar alla problem. zzzz det är ju repeat på Protheans …

Just det att möta humanioda aliens överallt .. BAH! Och elakingarna KETT , det är ju nästan en karbonkopia på Collectors / Protheans där de bara ändrat lite.
Samma med rasen Angara , lite mixat alienutseende med samma ben som en Turian. Åååhhh!.

De HAR ju gjort intressanta aliens som Elcor. (4-benade stora aliens som uttrycker känslor innan meningar)
Eller Hanar som påminner om maneter och kommunicerar med ljus.
Snacka om missad potential för nya aliens då man gör en nystart!!

* Scanningen av planeter är seg och repetitiva animationer gör det segt till max. Tur nog har de patchat så man nu kan skippa över animationen som blir ganska tröttsam efter 5e planeten.

* På tal om tröttsamt , att bli påmind om temperaturen/kyla/radioaktivitet på planeterna var 10 sekund blir väldigt tjatigt.

Nu kör vi lite mer positivt eller hur? Alla fördelar HÄR:

* Trots allt , detta ÄR ett Mass Effect spel , allt finns där och det finns roliga storys , dina skeppskamrater har intressanta bakgrunder och egna agendor. (De flesta iallafall)
Du har uppdrag där du lär känna dina kamrater och många av uppdragen är grymt roliga.

* Det är stoort , man har knappt blivit varm i kläderna efter 20 timmar. Det tog mig 90 timmar att knäcka alla uppdrag jag kunde hitta men hoppade över de hitta-quests som inte har nån större inverkan. 100% på alla planeter.

* Striderna är mycket roligare och man dör betydligt oftare då man måste tänka i alla 3 dimensioner med fiender som flankar dig och annat.
* Du kan konfigurera dina skills och har en enorm frihet att konfigurera till vad du tycker är kul.

* Miljöerna är på det stora hela väldigt vackra och stora och att åka runt med ditt fordon är riktigt kul och lagom utmanande med att man inte kan vistas hur länge som helst på planeterna (Kyla/Värme/Radioaktivitet osv)

* Storyn är väl rätt okej och just det att slippa slåss mot Reapers som hotar hela galaxen utan en mindre opponent som inte alls är liv&död då man spelar är skönt och inte lika bombastiskt.

* De flikar in en hel del bra saker på slutet av spelet som gör att jag har gott hopp på att de rycker upp sig och gör en 2a som blir bättre.

På det stora hela riktigt njutsamt spel trots alla nackdelar jag rabblat upp.

Jag ger det godkänt med potential att förbättra inför nästa del.

KIRI OUT

#blogg #klenovek #mass-effect-andromeda

Medlem

Lång text men bra. Håller med dig i det mesta, har inte spelat mer än 30 timmar och tror inte jag är nära slutet. Jag känner att det mesta är bra förutom animationerna, ljussättningen och menyerna. Att det finns så fruktansvärt många planeter gör mig lite orolig. Elaaden eller vad den nu heter är min favorit. 4/5 3/5, nånting sånt. Kul spel. Skäms på mig har inte spelat första tre spelen men är heller inte så gammal. Ska ta tag i det efter Andromeda.

Testpilot
Skrivet av Jokobib_Bob:

Lång text men bra. Håller med dig i det mesta, har inte spelat mer än 30 timmar och tror inte jag är nära slutet. Jag känner att det mesta är bra förutom animationerna, ljussättningen och menyerna. Att det finns så fruktansvärt många planeter gör mig lite orolig. Elaaden eller vad den nu heter är min favorit. 4/5 3/5, nånting sånt. Kul spel. Skäms på mig har inte spelat första tre spelen men är heller inte så gammal. Ska ta tag i det efter Andromeda.

Oj , kan bli svårt att hoppa in i serien om man kör den baklänges. Det brukar alltid vara en dålig ide.
Men skall du köra så enligt mig är Mass Effect 2 det som ger mest . Men jag kände redan då jag körde igenom 3an för ett tag sen att man kände verkligen att spelen hade åldrats.

Andromeda är riktigt stort men så stort som många påstår är det inte , det är 5 planeter som man utforskar och några andra nivåer som utspelas på andra platser. Sen finns det massor att göra och uppleva.

Ha det så skoj

Avstängd

Läste inte texten men gav MEA typ 6.5/10

Tror att om Anthem slår så kör nog EA på det istället för ett ME5....

1
Skriv svar