Witcher-författaren: "Böckerna gjorde spelen populära, inte tvärtom"

Robot
Witcher-författaren: "Böckerna gjorde spelen populära, inte tvärtom"

Metro-författaren kontrar: "Han har totalt fel, han är en arrogant skitstövel."

#bitter, #cd-projekt, #cd-projekt-red, #metro-2033, #the-witcher


Medlem

Jag personligen och flertalet i min umgängeskrets (när The Witcher 1 skulle lanseras), kände då inte till mer, än att det var baserat på ett par böcker.

Medlem

Efter lite grävande är slutsatsen att vi har ett seriöst fall av surgubbe.

Enlight google trends finns 3 tydliga toppar i popularitet för författarens namn, alla kopplade till spelsläppen.

Kollar man försäljningsstatistik för böckerna senaste åren är det också en enorm boost runt släppet av Witcher 3.

Medlem

Visste inte heller de var baserade på böcker men inte förvånad då det känns som det är väldigt populärt att göra böcker till film & spel.

Fastnade aldrig för Witcher 1 demon och Witcher 2 kom jag aldrig igenom tutorialen. Men Witcher 3 älskade jag.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Snacka om att Andrzej Sapkowski är hög på sig själv.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

phi
Medlem

Sapkowski hade fortfarande varit en helt okänd författare utanför polen om det inte vore för Witcher-spelen.

Medlem

Han ser ut som han är :P.

Medlem

Han låter väldig bitter och kränkt. Det är tack vara spelen som jag fick upp ögonen för Witcher bokserien. Utan de skulle jag aldrig kolla upp de.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Som stort fan av Witcher-spelen blir jag inte direkt sugen på att köpa böckerna och ge pengar till den där åsnan.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Spelar Witcher ||| nu. Riktigt kul faktiskt. Men 5/5 vet jag inte, 4,5/5 är mer passande. Men denna gubbe har ju gjort något bra men att säga att spelen inte har lätt till lite av böckernas framgång tycker jag är fel.

Medlem
Skrivet av Remus:

Visste inte heller de var baserade på böcker men inte förvånad då det känns som det är väldigt populärt att göra böcker till film & spel.

Fastnade aldrig för Witcher 1 demon och Witcher 2 kom jag aldrig igenom tutorialen. Men Witcher 3 älskade jag.

Själv började jag med tvåan, även om jag nog startade det sju åtta gånger (med månader emellan) innan jag faktiskt tog mig igenon tutorialen och spelade det. Gillade det så skarpt att jag sen vare tvungen att spela ettan och sen tvåan igen. Men, som sagt, hade enorma problem att komma igång.

För att återgå till surgubben. Jag tror han är fett bitter på att han tog en fast summa pengar och inte procent på försäljningen som har blev erbjuden.

Medlem

Tror Herr Sapkowskis missnöje grundar sig i att han sålde licensen för en klumpsumma, snarare än att välja procent från försäljningen. Detta gjorde han då han ursprungligen inte trodde att Witcher-spelen skulle sälja. Fånigt bara att han väljer att sura på detta vis. Respekten för honom börjar ju dala lite liksom.

Medlem

Jag hade ingen aning om att Witcher spelen grundade sig på böcker. Trodde snarare att böckerna var ett sätt att återge storyn så som dom i grunden tänkt sig att det skulle utspela sig när dom lade upp ett flöde av händelser i spelet.

Jag har dock inte läst dom, och har inget intresse av det, tuggar bara igenom 1-3 böcker per år.

Medlem

stackar är inte riktigt alla där hemma tror jag, jag älskar witcher serien å har inte läst alla men 2 av hans böcker,å jag skulle nog aldrig ha gjort det om det inte var för att jag lirat spelen och älskar dom.

Medlem

Jasså, gubben är fortfarande bitter för att han tog en ingångssumma för licensen. Tycker förövrigt att han verkar förvirrad i allmänhet, hans avsky för spel som medium skriker ju "gamla gubbe tycker till".

Medlem

Mannen må leva i en fantasivärld om han tror fler känner till hans böcker än spelen som baseras på dem. Troligen bara bitter att de stora framgångar som Witcher of CDPR haft inte syns i hans egen ficka.
Men jag vill inte ta cred från honom, det är en härlig och trovärdig fantasyvärld han skapat som ger väldigt mycket mersmak.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Första witcher var en katastrof innan nysläppet kom med alla bugfixar med mera . Då blev det faktiskt riktigt bra. För den med öga för godsaker var 2an snudd på ett mästerverk medan 3an som alla känner tll är bland de absolut bästa som gjorts i genren.

Vad som gjorde 3an större och kändare även hos massan som inte spelat nått av de tidigare titlarna var nog först och främst lättillgängligheten. Man startar och nästan på en gång är det en openworld fri att ta sig an världen som man vill medan de båda tidigare hade en ganska svag start. Jag gissar majoriteten av 3ans spelare inte hade spelat klart del 1 o 2 innan de började med 3an

Medlem

Känner ingen som läste Witcher-böckerna före spelet (även om det var en rätt populär serie) men många som läst efter. SciFi-bokhandeln har mängder med Witcher-prylar/böcker alla på något sätt marknadsförda med kopplingarna till spelet.

Tråkigt att han inte kan se positivt på spelen. Han påpekade att böckerna hade det svårt för alla fördomar mot fantasy-böcker och nu gör han precis samma mot spel som medium.

Medlem

Säger samma som ovanstående skribenter, hade aldrig plockat upp hans böcker om det inte vore för spelen. Så märkligt att man inte kan vara glad för något som ger en ohyggligt mycket bra PR. Rätta mig om jag har fel, men ingen annan bokserie har väl gjort så stort genomslag i spelvärlden?

Medlem

Starcraftböckerna gjorde spelen populära.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av HangryEli:

Säger samma som ovanstående skribenter, hade aldrig plockat upp hans böcker om det inte vore för spelen. Så märkligt att man inte kan vara glad för något som ger en ohyggligt mycket bra PR. Rätta mig om jag har fel, men ingen annan bokserie har väl gjort så stort genomslag i spelvärlden?

Det skulle vara Conan-böckerna då.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_based_on_Conan_th...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@kaealy:
Vet inte var du får att han inte gillar spel ifrån...
Läs sista citatet!

"Jag har inget emot spelet i sig. Jag tycker det är en högklassig produkt. Alla förmåner CDPR fått av det är välförtjänta, absolut. Jag har inget emot spel överlag. Jag har inget emot folk som spelar dem, även om jag själv inte gör det och aldrig kommer göra det."

Medlem
Skrivet av Seeings:

@kaealy:
Vet inte var du får att han inte gillar spel ifrån...
Läs sista citatet!

"Jag har inget emot spelet i sig. Jag tycker det är en högklassig produkt. Alla förmåner CDPR fått av det är välförtjänta, absolut. Jag har inget emot spel överlag. Jag har inget emot folk som spelar dem, även om jag själv inte gör det och aldrig kommer göra det."

http://www.eurogamer.net/articles/2012-11-06-ever-wondered-wh...

http://vulkk.com/2016/08/30/creator-of-the-witcher-books-andr...

Detta är vad han har tyckt de senaste åren och som senast förra året. Gubben är antingen senil, dum i huvudet, bitter eller ljuger. Take your pick.

Har läst samtliga böcker som har blivit översatta, men ger inte mycket till övers för honom "privat" som han håller på fram och tillbaka.

"I know some people who played this game, but only a few of them, because I rub shoulders mostly with intelligent people"

Med fantastiska uttalanden som dessa kan man ju undra hur gubben kan ha fans kvar.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Han låter väldig bitter och kränkt. Det är tack vara spelen som jag fick upp ögonen för Witcher bokserien. Utan de skulle jag aldrig kolla upp de.

Så... är de något att hänga i julgranen? Är nyfiken på att läsa dem, men jag vågar inte riktigt. Vill inte få min syn på Witcher-världen förstörd. xD


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det är ju också totalt absurt påstående i och med att novellsamlingen The Last Wish släpptes på engelska först 2007, samma år som första spelet. Och själva serien med Witcherromaner började släppas från 2008 och sista boken kom nu i mars.
Att tro att de miljoner kopior spel som sålts kommer från en bokserie som släppts parallellt med spelen är ju helt verklighetsfrånvänt

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Lord of the Rings är väl en möjlig medtävlande.

Ska man dra det lite längre så tycker jag att man t ex ska kunna räkna med t ex Planescape (D&D i allmänhet) eftersom det är baserat på "böcker".

Redaktör

Det kan vara så att han använder den här strategin för att sälja fler böcker. "All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet"-attityd, och uttalar man sig som honom får man garanterat rubriker. T.ex. av oss på FZ. För jag har svårt att han ärligt menar allt det han säger.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan vara så att han använder den här strategin för att sälja fler böcker. "All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet"-attityd, och uttalar man sig som honom får man garanterat rubriker. T.ex. av oss på FZ. För jag har svårt att han ärligt menar allt det han säger.

Har du svårt att se att en medelålders gubbe, som gjort en hel del korkade ekonomiska beslut och ser hur hans livsverk blir större i andras händer, kan vara bitter över detta?

Du kan inte umgås med så väldans många medelålders män. Betvivlar inte för en sekund att han verkligen är så korkad och fördomsfull som han låter.

Medlem

Gammal artikel på nytt Läste om detta för typ ett år sen men men.

Böckerna hade redan en cult following innan spelet släpptes tror lite att de är de som gjorde att de första spelet blev poppis. Kommer ihåg var inte många som tyckte om eller vist vad Wicher 1 var när de släpptes.
Att du inte läste böckerna innan spel släpp är troligt viss att dom ej fans på Engelska, dom är från 90 talet och väldigt populära i öst Europa och till viss mån Tyskland långt innan spelen släpptes. Varför dom inte släpptes på engelska var för att US/UK förlag tyckte att ingen kommer att läsa/vilja ha slavisk fantasy.
Han hyllat spelet för att vara bra gjort visuellt sen att man är sur för att man inte håvat in licensen hade ju nog vem som helst varit tycker dock inte man skall hoppa på någon som inte gillar dator spel.
Jag tror dock båda har hjälpt varandra. Så att sökningar på hans namn toppat vid tidpunkt av släpp av spel har ju kunnat vara på grund av att böckerna släppts samtidigt som spelet på Engelska.

12
Skriv svar