Rykte: Nintendo fimpade NES Mini eftersom SNES Mini är på gång

Robot
Rykte: Nintendo fimpade NES Mini eftersom SNES Mini är på gång

Det kan vara den enda acceptabla ursäkten.

#nes, #retro, #snes


Medlem

Jag är ärligt talat mer hype för ett SNES-Mini


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Medlem

Trist att licensstrul sätter stop för Turtles in Time bara.

Ambassadör
Xbox

Varför skulle det vara en acceptabel ursäkt? Jag ville ha en NES mini inte en SNES. Märkligt resonemang.


signatur

Jump in.

Medlem

Snes är min konsol, så denna är mer intressant för mig.

Medlem

Jaha. Och om man hellre ville spela NES än SNES då? Jag hade haft mer förståelse om den här farsen hade handlat om ett litet uppstickarföretag som Ouya, men det här är för sjutton gubbar Nintendo, en av spelbranschens absolut största giganter, vi pratar om. De erbjuder precis noll kommunikation medan köpvilliga konsumenter tvingas springa av och an som halshuggna höns för att lyckas nappa tag i en retrokonsol.

Nej tack, jag håller mig nog till emulatorer också framöver. (S)NES Mini är inte värt besväret.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Tur att man fick en NES mini då! Gåttar sig lite!

Medlem

Nice, Snes är ju den stora eran, hoppas de väljer rätt spel bara!

Medlem

Haha parodi om det stämmer, de verkar ju inte gilla pengar på nintendo och verkar inte ha några direkta affärsplaner heller. Om det var därför de la ned mini nes så är det ett skämt. Snes har aldrig betytt nåt för mig personligen så jag står över.

Medlem

@Kerrai: ja, känns dock som betydligt svårare att prioritera vilka 30 spel om det är gränsesn dom ska välja.
Släpptes så mycket så bra till snes, som även fortfarande håller hög klass till dagens mått.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av laban005:

Haha parodi om det stämmer, de verkar ju inte gilla pengar på nintendo och verkar inte ha några direkta affärsplaner heller. Om det var därför de la ned mini nes så är det ett skämt. Snes har aldrig betytt nåt för mig personligen så jag står över.

Nintendo har gott om pengar redan så NES Mini är bara lite myntskrammel i botten på bössan hos dem. Tror dock att Nintendo vill ha lite publicitet nu och skapa en serie exklusiva vill-ha produkter och ta lite fokus från Switch som saknar allt förutom ett stort spel och en massa portningar. På så sätt håller de igång Nintendo-marknadsföringen en stund till innan de kan dra vidare med nya storspel till Switch.

Jag lär ju köpa "SNES Mini" också, men om den blir lika begränsad som NES:en så blir det nog köpa av flera, en till en själv, en till samlingen och en som en present för att höja sin status i familjehierarkin :).

Inaktiv

SNES mini med trådlösa handkontroller och spel såsom Mario All-Stars, Super Mario World 2 (mer känt som Yoshis Island) och Super Mario RPG. Ser även gärna F-Zero och Harvest Moon för att nämna några.

Gen
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Varför skulle det vara en acceptabel ursäkt? Jag ville ha en NES mini inte en SNES. Märkligt resonemang.

Det är ingen acceptabel ursäkt och är framförallt ett extremt konstigt finansiellt beslut.
De vill alltså inte tjäna pengar på NES Mini...

Medlem

Nintendo måste fixa VC till Switchen först!

Medlem

Vet inte vad jag ska tro. De kan väl inte släppa en SNES Mini med enbart SNES spel? Visst skulle jag vilja ha en sådan lika mycket som en NES Mini, men vad är tanken, att man ska börja stapla mini konsoler på varandra? Det blir ju lite ohållbart, och inte heller vet jag inte ifall det blir samma grej ifall den skulle levereras med de 30 tidigare NES spelen utöver SNES utbudet heller.

Det enda rätta borde vara en kraftigare NES Mini konsol där du får 30 förinstallerade titlar från både NES och SNES vardera, samt två olika kontroller, en för varje. Just NES konsolen var oslagbart läcker för sitt minimalistiska retroutseende samt samling av kungliga minnen i spelformat.

Medlem

Stämmer detta kan man inte annat än misstänka att Nintendo är helt frånkopplade verkligheten. De vill alltså inte tjäna pengar på NES Classic, utan väljer att dumpa den till förmån för en, återigen (förmodligen), begränsad tillgång på en SNES Classic?

Det enda resonemang jag kunde förstått hade varit om de pausat för att stimulera Switch-lanseringen (även om jag tvivlar rätt hårt på att det är samma målgrupp som då inte skulle köpt båda). Eller om de från succén med NES Classic velat göra en V2 som även inkluderade SNES-klassiker (och kanske hade lite längre kablar).

Men oavsett är allt detta mer än märkligt. Varför vill man inte tjäna pengar?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag förstår inte riktigt logiken med mini versionerna.
Nintendo tjänar väl mer pengar på att kopiera filer(VC) än att tillverka en fysisk produkt?
Eller räknar dom med att sälja till folk som inte vill ha "nya" Nintendo spel?

Aja, Nintendo fans köper ju sina spel flera gånger utan att klaga så det är nog många som äger 5st Super Mario på olika maskiner (Nes, Snes, Wii VC, Wii U VC och Nes Mini) till exempel.

Medlem

Jag gillar att fz.se länkar under artikeln till prisjakt och en sak som är olagligt. Jag syftar på, Hyperkin RetroN 5. Nintendo är ju stenhårda att man ej får piratkopiera deras spel och antar att fz är emot piratkopiering men ändå väljer att ha det som sponsrad länk.

Medlem

Hoppas det stämmer jag har verkligen hoppats på en mini SNES!

Hoppas de inte gör om samma misstag som med NES, dvs för kort sladd till kontrollern samt man borde kunna ladda ner och köpa spel från estore, ej jätteviktigt men vore bra! Alt att de fyller på med fler spel än bara 30!

Samt de måste se till att den finns tillgänglig att köpa, Snes vågar jag säga kommer bli ännu högre efterfågan på än NES!

Jag missade att köpa Snes på sin tid, men idag skulle jag bli mer än lyrisk att äga ett mini SNES.
Vanliga NES var "före min tid", den ser jag mer som ett samlarobjekt.

Super Mario World och Zelda är viktgast

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

Jag gillar att fz.se länkar under artikeln till prisjakt och en sak som är olagligt. Jag syftar på, Hyperkin RetroN 5. Nintendo är ju stenhårda att man ej får piratkopiera deras spel och antar att fz är emot piratkopiering men ändå väljer att ha det som sponsrad länk.

Retron 5 är ju för att spela fysiska kassetter från flera gamla konsoler, inte för att ladda ner olagliga roms och spela. Visst, du kan modda din Retron 5 till att kunna använda roms, men det är inget som går att göra out-of-the-box... så inget olagligt med Retron 5.

Medlem

Och båda kan inte existera samtidigt eller? nintendo är ju funtade.

Medlem

@Gen: garanterar dig att deras finansiella strategier är långt mycket bättre än något som kommer postas i fz:s kommentarsfält.

Inaktiv

Jag tror inte att detta skulle vara anledningen till att mini nes upphör. Förstår inte hur Nintendo tänker här?! Varför kan inte både mini nes & snes vara aktiva på markanden samtidigt?

Detta kanske låter fånigt, men Nintendo kan f-an dra räva i grus!! Framöver så blir det emulatorer på befintliga Nintendokonsoler eller PC, har man dessutom orginalkonsolerna så ser jag ingen mening med att ge stöd åt Nintendo när de håller på så här...

- Nintendo: Hej allesammans, vi skapar något som alla som förstår vad innebörden av retro inom tv-spelsbranschen är men vi skiter i om det blir 1/10 som möjlighet att köpa den, sedan skapar vi en begagnatmarknad där enskilda individer säljer skiten för 3-4 dubbla priset. (Rare opportunity, buy now!!!)

Nåja, nu är mini snes bara ett rykte och det är inte alls säkert att det stämmer, men det skulle inte förvåna mig alls.

Inaktiv
Skrivet av jonis:

Det enda resonemang jag kunde förstått hade varit om de pausat för att stimulera Switch-lanseringen (även om jag tvivlar rätt hårt på att det är samma målgrupp som då inte skulle köpt båda). Eller om de från succén med NES Classic velat göra en V2 som även inkluderade SNES-klassiker (och kanske hade lite längre kablar).

Men oavsett är allt detta mer än märkligt. Varför vill man inte tjäna pengar?

Förstår faktiskt inte heller Nintendos resonemang, de hade kunnat starta tillverkningen igen och höjt priserna med 20% och ändå lyckats sälja den utan problem, dessutom se till att bundla med förläningskablar eller en billig skitväska med en tillverkningskostnad på 1-5kr/st så är det klart sedan..

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Retron 5 är ju för att spela fysiska kassetter från flera gamla konsoler, inte för att ladda ner olagliga roms och spela. Visst, du kan modda din Retron 5 till att kunna använda roms, men det är inget som går att göra out-of-the-box... så inget olagligt med Retron 5.

Du har rätt, jag gjorde en sökning och gick in på någon sida som beskrev produkten men missade detaljen om att det krävs kassetter.

Medlem

@mrpijey: fast då måste man ju låta produkterna finnas för försäljning?

1
Skriv svar