Witcher-författaren: "Böckerna gjorde spelen populära, inte tvärtom"

Redaktör
Skrivet av kaealy:

Har du svårt att se att en medelålders gubbe, som gjort en hel del korkade ekonomiska beslut och ser hur hans livsverk blir större i andras händer, kan vara bitter över detta?

Du kan inte umgås med så väldans många medelålders män. Betvivlar inte för en sekund att han verkligen är så korkad och fördomsfull som han låter.

Har inte ett dugg svårt att se att han kan vara bitter. Eller dum i huvudet, eller sugen på uppmärksamhet. Eller nåt annat. Eller allt av detta. Men jag har svårt att tro att han helt ärligt tror det ingen annan tror.


signatur
Medlem

Själv hade jag aldrig hört talas om böckerna förrän långt efter trean hade släppts, så jag tror att för flertalet gamers så känner de nog till spelen men inte böckerna. Beror lite på om man prioriterar att läsa text på skärm eller läsa text på papper :).

Medlem

Den här nyheten i sin enkelhet gav mig dagens garv.

Medlem

Klart bästa avslutet på artikeln däremot! Humor och sanning i ett!


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

När jag köpte The Witcher: Enhanced Edition följde ett helt paket med saker med, varav en var en liten bok med novellen The Witcher av Andrzej Sapkowski. Känns ju inte direkt som att jag behövde mikroskop för att läsa den.

KoP
Medlem

Ja det är väl möjligt att hans böcker publicerades utomlands innan Witcher spelen kom men det behöver ju inte betyda att hans böcker var populära för det. :S

Medlem

Jag visste inte ens att Witcher var böcker fören mycket senare. Detsamma om Metro och Mass Effect... säkert fler spel också.

Avstängd

Så han vill ha lite cash?

Medlem

Värt att påminna om att han citeras i en intervju. Jag har aldrig varit med i en intervju, känt någon som varit med i en intervju, varit närvarande vid en intervju utan att intervju har felciterats så allvarligt att intervjupersonens åsikter och kommentarer markant skiljer sig ifrån vad de faktiskt menade och sa. (Och ja, jag har varit med i rätt många sammanhang.) Om man då dessutom bara får utdrag, tagna ur kontexten kan man skapa mycket tokigheter. Lägg översättning på det också så har vi en himla opålitlig röra som folk reagerar kraftigt på trots att det är en piss i Mississippi.

En kollega intervjuades alltid av tidningar inför Nobelpriset, fick till sist lägga av med det för de gjorde så många fel att hennes kollegor började undra om hon var dum på riktigt.

Med det sagt.... Underhållande likväl.

Medlem

Han är nog ingen gamer så hans och många av hans läsares syn på det hela är olik våran.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Han motsäger ju t o m sig själv. Om det är "ungar" överallt så är det väl snarare troligt att spelen hjälpt till att stimulera intresse för hans böcker snarare än om salarna varit fulla med seniorer?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Måste bara nämna att jag läste Metro 2033 innan spelet ens presenterats. #hipster

Skrivet av jonis:

Han motsäger ju t o m sig själv. Om det är "ungar" överallt så är det väl snarare troligt att spelen hjälpt till att stimulera intresse för hans böcker snarare än om salarna varit fulla med seniorer?

Jag reagerade också på det. Om han inte sagt fel eller nåt liknande så är det ju hans egen generation det är fel på, inte de yngre som ju enligt honom faktiskt dyker upp på dessa författarmöten.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Så... är de något att hänga i julgranen? Är nyfiken på att läsa dem, men jag vågar inte riktigt. Vill inte få min syn på Witcher-världen förstörd. xD

Jag tycker det. De första två böckerna är snarare en samling av korta berättelser medan de senare försöker sig på en narrativ. Det funkar och jag tyckte om de.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Känner ingen som har hört talas om böckerna innan Witcher 3 släpptes ens. Har en tjej som läser allt, även stora mängder fantasy samt har polska föräldrar och pluggat slavistik och polsk litteratur etc. Hon känner inte till den där snubben.

Kände inte till honom förrän efter att jag hade spelat det första spelet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Nomman:
Karaktärerna i böckerna är mycket bättre än i spelet. Det kommer inte förstöra din syn på världen men du kommer undra varför bland annat Geralt har en sån stel och tråkig personlighet i spelet.

Jag har inte läst alla böckerna då jag har andra böcker som går före. Men ska dyka djupare i Witcher när det finns mer tid.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av kaealy:

Har du svårt att se att en medelålders gubbe, som gjort en hel del korkade ekonomiska beslut och ser hur hans livsverk blir större i andras händer, kan vara bitter över detta?

Du kan inte umgås med så väldans många medelålders män. Betvivlar inte för en sekund att han verkligen är så korkad och fördomsfull som han låter.

Som 69-åring blir han nog glad när du placerar honom i facket medelålder.

Medlem

Före Witcher 1 hade jag ingen anning om att det var en bokserie och jag är inte intresserad av den alls. Trots det älskade jag spelen och Witcher 3 Blood & Winde tillhör ett av mina absoluta favoritspel.

Ironiskt nog så läste jag Metro 2033 före spelet ens annonserats ut då jag hörde massor av rykten etc om att det var en fantastiskt bra bok. Något som jag som sagt ej hört om Witcher.

När dom sedan utannonserade att Metro skulle bli spel, blev jag ännu mera hypad för jag ville verkligen se böckernas psykologiska värld komma till liv.

Den här gubben är bara bitter på att han inte fått mer uppmärsamhet och "mycket" mera pengar. Som amatörmässig hobby författare ser jag personligen aldrig att något jag skrivit skulle utgivas, men för mig skulle det vara den största belöningen, att någon ens skulle vilja köpa ett exemplar för att ha i bokhyllan. Det är konst och kultur och att vara bitter för man inte blir mångmiljardär på sitt kulturära intresse är för mig oförståeligt. Att kunna tjäna pengar och erkännande ser jag bara som det borde vara en stor fet bonus.

Nesch, bitter gammal suris. Skapar ju bara mera negativ buzz om sig själv.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har inte ett dugg svårt att se att han kan vara bitter. Eller dum i huvudet, eller sugen på uppmärksamhet. Eller nåt annat. Eller allt av detta. Men jag har svårt att tro att han helt ärligt tror det ingen annan tror.

Det var ju fint sagt, surgubbe


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Tycker mest att författaren gör ett misstag att vara så lättstött om sin värld. Han får många nya läsare, och vissa av hans gamla läsare får en spelvärld att utforska. Han har inget att förlora - oberoende på om hans deal med cd projekt var bra eller dåligt - eftersom han säljer fler böcker speciellt internationellt, men han verkar ju vara rätt emot spelmediumet som berättarkonst så...

Det är ju självklart att han sedan får bestämma själv om berättelserna är canon i hans värld.

Avstängd

Själv hade jag varken spelat eller hört talas om witcher förrän jag spelade 3:an och det är nog bästa spelet jag spelat på min ps4. Böckerna hörde jag talas om efter och jag tror det är så med alla. Han har nog sålt en jäkla massa böcker efter witcher 3. Men jag tänker då inte sponsra surgubben som bara försöker få publicitet.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

om jag inte läst den här artikeln på fz så hade jag inte ens vetat att det fanns witcher-böcker

Medlem

Känner till Witcher-serien, och äger dem men inte spelat dem än, men hade inte känt till böckerna utan Joakim Bennet.

12
Skriv svar