Digital försäljning ökar explosionsartat i USA

Robot
Digital försäljning ökar explosionsartat i USA

Vi kan förstå varför butikskedjorna är illa ute.


Avstängd

Digital försäljning är klockrent för mig som bor på landet typ. Finns inga spelbutiker här och är bara drygt att beställa spel från discshop och dylika sidor. Ibland får man inte ens spelen på releasedagen men köper man digitalt så får man ju det 00:00 samma dag som det släpps.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag köper nog runt en tredjedel av mina spel digitalt idag. Föredrar fysiska spel. Det är kanske någon form av primitiv samlarinstinkt som ligger bakom.

Medlem

Har man någorlunda snabbt internet som inte kostar per MB så finns det ingen anledning att köpa fysiska utgåvor annat än om man vill samla på lådorna och ha i bokhyllan.

De senaste åren har jag aktivt köpt digitalt för jag vill inte hålla på med skivor, lådor och annat.

Medlem

Enda gången det har blivigt fysiska utgåvor för mig har varit limited edition boxar.

Redaktör
Ponny

Det är ju så fint i hyllan med ett spelbibliotek. Samtidigt slår man ju till på Steam- och GOG-reor i tid och otid. (Ja, för dom femtielva spelen hinner man ju spela!) Blir nog 50-50 ungefär.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Köper på webhallen om det är billigare, vilket det ofta är, man får ändå steam keys i paketen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är förvånande hur dåligt internet tycks vara i USA, många av mina favorit-streamare på Twitch lider av att det hackar och har sig de tider folk kommer hem från arbetet och är som mest online.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Till konsol köper jag nästan bara skiva och säljer på tradera när jag är spelat klart. Ex Tomb raider, Uncharted 4 och FFXV som jag köpte från butik vid release har kostat mig kanske en hundring styck i slutändan. Funkar bra för mig som gärna tokspelar tills jag tröttnat. Till PC är det bara digitalt.

Medlem

Jag var så emot digital försäljning tills jag köpte en grym speldator i maj förra året och var tvungen att installera Steam, för att lira min fysiska kopia av Call of Duty: Black Ops 3. Sedan dess har jag handlat över 200 AAA spel till Steam och blivit helt frälst. Har nu även riktigt bredband genom stadsnätet. Tidigare hade jag begränsad data varje månad vilket var bedrövligt. Nej, så nu handlar jag bara nycklar till Steam, som plattform är kanon bra.
Vägrar dock köpa digitalt till konsol där fysisk kopia är att föredra, så att jag kan låna ut spel, och även sälja eller byta in hos GameStop. Sedan har jag bara en 500 Gb HD i min PS4 och X1 så därför blir det smidigare att ha spelen på skiva.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

P.g.a. extrem lathet och obeslutsamhet blir det ca 80-90% digitalt till både dator och konsol. Har ofta 3-4 spel igång samtidigt beroende på vilken genre jag är sugen på just den kvällen och orkar inte ta mig fram till TV-bänken för att byta skiva i tid och otid

Medlem

Har börjat spela mer och mer konsol och där kan jag ibland plocka upp billiga spel från någon köp % sälj grupp.

På PC är det däremot 100% digitalt.

Medlem

Köper digitalt så lite som möjligt just pga rövarpriserna jämfört med butikspriser (som ändå kommer med aktiveringskoder), så istället för ett mail så får jag en fin liten ask, kanske lite skivor, lite trevlig artwork och en mycket trevligare prislapp.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Köper digitalt så lite som möjligt just pga rövarpriserna jämfört med butikspriser (som ändå kommer med aktiveringskoder), så istället för ett mail så får jag en fin liten ask, kanske lite skivor, lite trevlig artwork och en mycket trevligare prislapp.

Tja, hela poängen där är just att om det skulle vara billigare digitalt så skulle de fysiska butikerna få säga tack å hej.

Själv orkar jag inte ha de fysiska grejjerna, tar ju bara plats. Mina pryttlar med fysisk musik- och filmförpackning ligger sedan länge nerpackat i källarn. Gör ju ingen större nytta där om man säger så ^^

Medlem

Varför finns 100% men inte 0% i omröstningen?

Knepigt...

Blir nog ändå 90% för min del, orkar sällan vänta på att spelen ska fraktas hem längre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tycker inte såna här siffror är särskilt intressanta när de tar med platformar som bara har digitalt, i beräkningen. Jag menar, när köpte någon senast ett fysiskt exemplar av ett mobilspel? Det måste varit till Nokia N-Gage?

Medlem

Ca 90% för mig. Jag brukar inhandla någon collectors ed box ibland, typ blizzard spel m.m.

KoP
Medlem

Finns spelet jag vill ha på skiva så föredrar jag det. Köper mest indiespel digitalt.

Medlem

Hade gärna handlat mer digitalt om de hade vart billigare. Nya spel kostar samma digitalt som på skiva. Smartare på skiva då så man kan byta in det sen.

Gnällkuk

USA har ju legat så sjukt långt efter på internethastigheter och priser så det är väl inte så konstigt. Fysiska butiker lär bli få i framtiden och fysiska utgåvor blir nog bara limited edition-utgåvor. Tror nog det är samma utveckling i alla länder som har någorlunda snabba uppkopplingar och som inte har data caps.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Köper digitalt till steam på mindre titlar och större sådom BF,CoD, osv har det blivit fysiska fram till slutet av mars, för nu sitter jag nämligen med ett chassi som ej har stöd för DVD-läsare...😂
Men istället har jag införskaffat en PS4... och där tycker jag de har snygga blu-ray fodral så blir nog fysiska ett tag fram där.

Ambassadör
Xbox

Nu är ju mobiltrams och liknande inbakat i siffrorna så de är ju något missvisande.


signatur

Jump in.

Köper bara digitalt eftersom jag inte spelar konsolspel just nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot

Alltid digitalt om det inte är nån collectors edition som man suktar efter.
Bästa med digitalt är att man får sitt spel direkt , bara att maxa sin internetlina och börja spela.

Medlem

Anser inte att jag på något sätt äger spelen om jag köper de digitalt. Och faktum är att väldigt _väldigt_ många titlar på framförallt PS4 kostar 30-40% av originalpriset efter bara 4-8 på månader på marknaden. Både digitalt och fysiskt. Köpte som exempel Gravity Rush 2 för 199kr nyligen. Det släpptes för 599kr i Januari.

Då är det lika bra att köpa fysiskt och få en känsla av mervärde för sina spel. Ettor och nollor tillfälligt lånade från nån server är väldigt deprimerande i min mening.

Men givetvis finns det heldigitala spel jag köper också. Inside t.ex. 50% rea på det med. Finns nästan ingen mening med att köpa spel till fullpris längre, men visst händer det ibland.

Medlem

stadigt uppåtgående trend över 7 år = explosionsartad utveckling


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Se där ja. Nog för att det är smidigt med digitalt men jag köper aldrig spel när de är nya. Köpa en kopia på en fil för 500-600 kr känns inte lockande. Jag kan inte ge den till någon annan. Jag kan inte få en krona tillbaka på den alls om jag hade velat sälja spelet vidare osv osv.
Så köper jag nytt blir det bara fysiskt. När det dock gäller rea digitalt så köper jag mer än gärna på mig lite spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Jag hyr inte ett enda spel. Jag köper mina fysiska spel i butiker. Därför att mina hårddiskar tenderar att gå sönder efter ca: fem år eller så. Jag trivs dessutom över att veta att jag som kund bidrar med arbetstillfällen och att jag har kontroll över min konsumtion. Tänk er att köpa en ny bil via 2 max 3 webbåterförsäljare, bli blåst, sedan försöka reklamera denna, lol! Hur då?, hahaha!!! Förståndshandikappat, lol!

1
Skriv svar