Diskutera - Vilket spelår var bäst?

Robot
Diskutera - Vilket spelår var bäst?
Medlem

Stod mellan 97 och 98, men tänkte efter vilka mer spel som släpptes dessa år. 98 släpptes även Unreal, Grim Fandango, Fallout 2, Resident Evil 2 och Metal Gear Solid... Det blir inte mycket bättre än så..

..och "datorspelet" var årets julklapp 🤓

Medlem

Jag lade också min röst på 98. Fundera på de titlarna, många av dem är ju helt revolutionerade i sin genre och väldigt välgjorda spel. De första timmarna i Half-Life var ju helt magiska!

Också 1998. Grymt svårt att välja men både "Half-Life", "Baldur's Gate" och "Fallout 2" samma år, gjorde det nästan oslagbart.

Fast -93, med "Doom", "UFO-Enemy Unknown", "Gabriel Knight-Sins of the Fathers" och "Day of the tentacle" (Action-höjdare, Strategi-höjdare och två klassiska äventyrs-höjdare) var också en stark kandidat.

99, skulle nog få min tredje plats, med både "System Shock 2" och "Planescape: Torment".

Skribent

Svårt att välja enbart ett år. Perioden 1994-1997~ var någon slags gyllene era för gaming för min del. Jag var ung och hade mycket fritid (läs: skolkade mycket från skolan) och spelade flitigt på PC, Nintendo 64 och Playstation, och det släpptes riktigt mycket godis till alla formaten runt de där åren. Final Fantasy VII, Theme Park, Theme Hospital, Transport Tycoon, peka-klicka-spel i drivor, Mario Kart 64, Warcraft II, Ultima Online. Och då känns det som jag bara skrapar på ytan!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Kan inte välja! Så svårt

Medlem

Svårt med 1 år.
3 eller kanske 5 års perioder skulle vara en bra omröstning.

1995-2000 är absolut bästa spelperioden någonsin.

Medlem

Kan inte välja, ni borde göra röstningar där man kan välja flera alternativ.
En sak är säker i alla fall och jag tror vi alla håller med om det, att åren runt millennieskiftet skapade några av dom bästa LANspelen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan omöjligt välja. Alla år har bra spel, vissa bättre än andra. Men jag kan inte välja ett spelår som det bästa.

Ion
Medlem

1997 - Interstate '76

Medlem
Tror många röstar på sin nostalgifaktor

Anyways. Som någon påpekade var det svåra val.
Tror samma omröstning, fast där man fått välja tre olika alternativ hade varit bäst.
Då hade man fortfarande sett vilket år som flest tycker är bra, men fördelningen hade blivit lite jämnare.

Redaktör
Ponny

1998 är ju helt bananas. Å andra sidan: Witcher 3 släpptes 2015. Med det sagt: känns det inte som det släpps en modern klassiker typ hela tiden under 2017? Breath of the Wild, Horizon, Nier: Automata, Thimbleweed Park...

Kort sagt: mitt 15-åriga jag älskade 1998 men mitt 34-åriga jag älskar även 2017.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Ion:

1997 - Interstate '76

Så jävla grymt spel!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Som många andra fastnar jag för -98 direkt, men det blir svårare ju mer jag tänker på det. Till sist får nog antal timmar och upplevelser fälla avgörandet och då blir det -04 för mig. Men ruskigt svårt när man ser så många underbara titlar bredvid varandra!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
1999 FFS

1999 var utan tvekan det bästa gameingåret. Speciellt för LANandet.
Ni har glömt att Counterstrike kom 1999, samtidigt som Q3 Arena och Unreal tournament.
Det var dessutom 1999 som onlinespelandet riktigt tog fart pga just dom tre spelen.

1999 var väldigt betydelsefullt för hur marknaden ser ut idag.

Jag vet att CS var en mod. Men det handlar om vad för spel vi spelar eller spelade... Den modden har betytt mer för onlinespelandet än dom flesta "fullspel".

Det var det året vår klansida kom upp, och den är fortfarande under utveckling skulle man kunna säga http://shadowcats.org/

I rest my case.

Or not....

Edit: Missade ju en hel del spel 1999. Homeworld och Dungeon Keeper 2, som också är några av mina favoriter, kom ju det året enligt Google. Sen har vi ju Alien vs Predator, Driver, Silent hill.

Medlem

Ytterligare ett toppspel för 2004 och för listan med de bästa spelen någonsin.

Joint Operations- Typhoon Rising och expansionen Joint Operations Escalation.

Ett spel vars innehåll är oslaget än idag. Vad sägs om 150 spelare online i ett FPS?
Eller Co-op missions med andra spelare, 2004!?
Bullet drop, helikoptrar, båtar, amfibiska fordon, stridsvagnar, inga kartgränser (seriöst). Du kunde välja din utrustning men mycket vikt påverkade din rörlighet etc. Det finns inget spel ens idag som är i närheten, förutom möjligtvis ArmA3 men då är vi mer inne på en simulator och inte ett FPS.

Det kunde lätt ha blivit det mest framgångsrika spelet någonsin. Sen satte EA tänderna i majoriteten av aktierna och resten är historia... (inget fick hota Battlefield-serien).

Medlem

Håller med er som säger 1998, men röstade 2017. För att hur bra dom spelen än var på sin tid så är det det faktiskt bättre nu. Eller..? ☺️

Medlem

Svårt, 90-talets stora revolutioner har ju betytt väldigt mycket för spelindustrin, och jag som väldigt ung minns faktiskt flera av dessa, men personligen var nog början på 2000-talet och det alltmer populära online-spelandet störst med battlefield 1942, moh allied assault och cod1 samtidigt som bredbandet vart populärt.

Idag är mp taget förgivet men jag minns hur häftigt de var att lira online och organisera sig med randoms & vänner.

Gillar förövrig året 2004 med doom3 och half life 2 som återigen revolutionerade tekniskt.

Medlem

Eller som i det här fallet, favorit år
För svårt helt enkelt, för många kandidater är det.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

2002 och The Elder Scrolls III: Morrowind finns inte med som spelexempel!?
Världens bästa spel och därmed det bästa spelåret.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Ambassadör
Xbox

1998 med Half Life, Baldur's Gate och Fallout 2 är fortfarande oöverträffat.

2015 får hedersomnämnande med Witcher 3.


signatur

Jump in.

Avstängd

#1 - 2007
#2 - 2013
#3 - 2004
#4 - 1998

Avstängd
Skrivet av henkka:

Ytterligare ett toppspel för 2004 och för listan med de bästa spelen någonsin.

Joint Operations- Typhoon Rising och expansionen Joint Operations Escalation.

Ett spel vars innehåll är oslaget än idag. Vad sägs om 150 spelare online i ett FPS?
Eller Co-op missions med andra spelare, 2004!?
Bullet drop, helikoptrar, båtar, amfibiska fordon, stridsvagnar, inga kartgränser (seriöst). Du kunde välja din utrustning men mycket vikt påverkade din rörlighet etc. Det finns inget spel ens idag som är i närheten, förutom möjligtvis ArmA3 men då är vi mer inne på en simulator och inte ett FPS.

Det kunde lätt ha blivit det mest framgångsrika spelet någonsin. Sen satte EA tänderna i majoriteten av aktierna och resten är historia... (inget fick hota Battlefield-serien).

Tyckte det var ett rätt kass spel, jag.

Avstängd

2005, för WoW-releasen!

Medlem

Faaaaasen vad svårt! 1996, 1998, 2004... Det blev 1998 till svårt. '96 hade visserligen Duke3D och Diablo, vilka båda är några av mina starkaste LAN-minnen, men '98 är svårslaget.

Det här är nog den omröstning jag haft svårast för att svara på under alla år med FZ.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av henkka:

Ytterligare ett toppspel för 2004 och för listan med de bästa spelen någonsin.

Joint Operations- Typhoon Rising och expansionen Joint Operations Escalation.

Ett spel vars innehåll är oslaget än idag. Vad sägs om 150 spelare online i ett FPS?
Eller Co-op missions med andra spelare, 2004!?
Bullet drop, helikoptrar, båtar, amfibiska fordon, stridsvagnar, inga kartgränser (seriöst). Du kunde välja din utrustning men mycket vikt påverkade din rörlighet etc. Det finns inget spel ens idag som är i närheten, förutom möjligtvis ArmA3 men då är vi mer inne på en simulator och inte ett FPS.

Det kunde lätt ha blivit det mest framgångsrika spelet någonsin. Sen satte EA tänderna i majoriteten av aktierna och resten är historia... (inget fick hota Battlefield-serien).

Det behövde sin dator men håller med.

Och glöm inte,
Simma+dyka.
Transport båtar för stridsvagnar och dylikt.
Transport helikoptrar.
Amfibiefordon.
Mc.
Nattstrider.
Ett välutvecklat lobby system.

Glömmer aldrig den känslan då man såg en hyfsad styrka dra fram över vattnet för att attackera, grymt mäktigt.

Minus sidan var väl OP snipers som de "tunade" i flera omgångar.

Hade båda och spelade det en hel del då.
Synd att det inte överlevde som spelserie, var nog för före sin tid och delvis hårdvara.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av PsyX:

Svårt med 1 år.
3 eller kanske 5 års perioder skulle vara en bra omröstning.

1995-2000 är absolut bästa spelperioden någonsin.

Måste bara hålla med. Försökte välja ett år men det är ju nästan omöjligt. Men 1995-2000 var helt otroligt.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Måste bara hålla med. Försökte välja ett år men det är ju nästan omöjligt. Men 1995-2000 var helt otroligt.

Håller helt med, det var en riktig guldperiod.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Blir nog 1998 för mig: Thief, Unreal, Half-Life, Settlers III, Starcraft, Star Wars Rebellion, SW Rogue Squadron, BattleZone, Commandos Behind Enemy Lines, Descent Freespace, European Air War, Grim Fandango...
Bra år för spel.

Medlem

Ni har ju hoppat över en hel del bra spel som tex, ultima online, everquest, etc hela den genren är inte med!

12
Skriv svar