FZ-läsarna överens: "1998 var bästa spelåret!"

Robot
FZ-läsarna överens: "1998 var bästa spelåret!"

Omröstningsstatistiken ljuger inte.

#1998, #goty, #half-life


Medlem

Utan konkurrens (nostalgiskimmer)

Flakmonkey

Ingen tvekan om att det var ett fantastiskt år. Själv röstade jag på 99 med UT, Quake och System Shock 2 men när man kommer till sånt här så handlar det ju mycket om vilken dag det är. Samma symptom som när man ska nämna sitt favoritspel och man ena dagen tänker på något underbart strategispel, andra dagen på ett spel från 16-bitarstiden som man har massa minnen från medan man den tredje hävdar något mer modernt.

Sen att valet inte föll på 98 kan nog bero på att jag inte tycker att HL är så jävla fantastiskt och att jag inte hade en N64 när det begav sig och därför inte lirade Ocarina of Time. Det är ju två spel som ständigt hamnar i topp när förståsigpåare ska lista bästa spelen.

Medlem

Definitivt 1998 inte bara för spelen men vår dotter föddes då 😀

Medlem

Var bara 6 år då.
Jag tänker fortfarande att på senare tid så var 2015 ett viktigt år med Witcher 3. Det var som ett meddelande. Mycket verkar ha tagit efter och nu 2 år senare har vi fått väldigt bra spel som inte känns rushade c:


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Heh, för egen del får vi nog knata drygt tio år innan 98, närmare bestämt till 1987 med godingar som:
Arkanoid
Bop'n Rumble
Bubble Bobble
California Games
Combat School
Defender of the Crown
Delta
The Great Giana Sisters
IK+
Into the Eagle's Nest
Krakout
The Last Ninja
Maniac Mansion
Mega Apocalypse
Pirates!
Platoon
Skate or Die!
Space Harrier
Test Drive
West Bank
Wizball
Wonder Boy
Zynaps

Avstängd

Jag röstade på 97 tack vare final fantasy VII, har otroligt fina minnen av det. 98 var bra med för skaffade en N64 då och Zelda men det spelet var inte alls lika storslaget som FF VII.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Till listan med godingar 1998 säger jag bara Grim Fandango!


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Avstängd

28% är inte samma sak som att vi är överrens. En överväldigande majoritet tycker ju att 1998 INTE är det bästa året!

Medlem

Kommer ihåg när jag spelade Unreal för första gången. Grafiken och rökeffekterna inuti rymdskeppet. Sådan otrolig stämning. Sen kom man ut... och såg planeten.. musiken.. flygande rymdvarelser.. helt otroligt. Jag tror inte jag kommer uppleva ett spel på samma sätt igen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

2015 – Witcher 3, Metal Gear Solid 5, Fallout 4... 4% 6
2008 – Fallout 3, GTA 4, Fable 2, Dead Space... 1% 5

Hur kan en röst plötsligt bli värd 3%?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

2015 – Witcher 3, Metal Gear Solid 5, Fallout 4... 4% 6
2008 – Fallout 3, GTA 4, Fable 2, Dead Space... 1% 5

Hur kan en röst plötsligt bli värd 3%?

Det står nog fel, kolla längre ner i sammanställningen.
2015 (Witcher 3, MGS5, Pillars of Eternity, Bloodborne, FO4)
4 % 30

2015 ska vara högre upp i den sorterade listan.

Flakmonkey
Skrivet av Pretorian24:

Kommer ihåg när jag spelade Unreal för första gången. Grafiken och rökeffekterna inuti rymdskeppet. Sådan otrolig stämning. Sen kom man ut... och såg planeten.. musiken.. flygande rymdvarelser.. helt otroligt. Jag tror inte jag kommer uppleva ett spel på samma sätt igen.

En stor anledning till att man inte kommer få uppleva sådant igen är att så mycket av spelupplevelsen "förstörs" av att man ser så mycket från spelen innan de släpps. Om man tar Unreal som exempel så hade man ju på sin höjd läst om det i någon speltidning från USA eller England med lite kassa bilder. Skulle samma spel släppas idag så hade man väl sett både inledningen i skeppet och första mötet med Skaarj 100 gånger ur olika vinklar innan man haft chansen att spela det. Det är därför som jag undviker trailers så mycket jag bara kan och då båda för film och spel. Jag tycker inte de bidrar med något utan förstör bara upplevelsen när det väl är dags att spela ett spel eller se på en film.

Sen spelar det ju också in att man blivit äldre och mer luttrad. När man var yngre så var ribban för vad som var "otroligt" betydligt lägre än vad den är idag

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Kommer ihåg när jag spelade Unreal för första gången. Grafiken och rökeffekterna inuti rymdskeppet. Sådan otrolig stämning. Sen kom man ut... och såg planeten.. musiken.. flygande rymdvarelser.. helt otroligt. Jag tror inte jag kommer uppleva ett spel på samma sätt igen.

Jag ryser nästan när jag tänker på det. Unreal var och är fantastiskt.
Musiken minns jag att även den bidrog starkt till stämningen.
OST finns på Spotify

Inaktiv
Medlem

@brunnlake: länka gärna för jag hittar det inte


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Kommer ihåg när jag spelade Unreal för första gången. Grafiken och rökeffekterna inuti rymdskeppet. Sådan otrolig stämning. Sen kom man ut... och såg planeten.. musiken.. flygande rymdvarelser.. helt otroligt. Jag tror inte jag kommer uppleva ett spel på samma sätt igen.

Det var verkligen fantastiskt, även grafiskt sett. Med reflekterande golv, ljuseffekterna och allt. Helt underbart spel, även idag kan det vara riktigt mysigt att spela. Unreal 2 var ju snyggt på sitt sätt, men hade aldrig den imponerande känslan som första spelet hade. Efter Unreal 2 så gav Epic upp mer eller mindre och pumpade bara ut halvtrista multiplayer-spel. Första Unreal Tournament var bra, men det var också för att det var nytt och snyggt.

Medlem

Tittar man på listan så kan man konstatera att det mesta av det bästa har en 10-20 år på nacken.
Stämmer rätt bra med min upplevelse med.
Det var innan spel blev mainstream underhållning med ett löpande bandet tänk.
Klart att det finns lysande undantag som CD Project och Witcher serien, eller nya Horizon, men det är alltför tunnsått nuförtiden.
Endast plånboken är nöjd.

Medlem

Själv minns jag det sena 90-taletsom riktigt dåligt spelmässigt sätt, det var tiden då vi gick från fin 2D grafik till usel 3D grafik och spel började bli mainstream (Sony borde hållt sig till Walkmans och TV-apparater och låtit Sega och Nintendo slåss vidare ifred) och därmed anpassas efter lägsta gemensamma nämnare.

Några år in på 2000-talet så blev åtminstone grafiken mindre grotesk. Alltid något.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Själv minns jag det sena 90-taletsom riktigt dåligt spelmässigt sätt, det var tiden då vi gick från fin 2D grafik till usel 3D grafik och spel började bli mainstream (Sony borde hållt sig till Walkmans och TV-apparater och låtit Sega och Nintendo slåss vidare ifred) och därmed anpassas efter lägsta gemensamma nämnare.

Några år in på 2000-talet så blev åtminstone grafiken mindre grotesk. Alltid något.

Mja, visst att många av de tidiga 3D spelen såg riktigt dassiga ut men det fanns fortfarande många som ändå såg relativt bra ut tack vare bra art direction, speciellt i slutet på 90-talet.

Största skillnaden mot idag är docka att många av spelen hade bättre gameplay, mekanik, känsla av utforskning och upptäckande. För all imponerande grafik och höga produktionsvärde idag förstörs oerhört av all immersionbreaking idiot design, med quest arrows, item shimmers, x-ray vision, blinkande qteu knappar, fula interface och huddar osv.

Sen finns det en del saker som också blivigt bara allmänt sämre eller glömts bort många gånger, tex bra, intressant och genomtänkt leveldesign, fiendedesign, vapendesign osv. Samt vikten av riktigt bra ljuddesign och musik, när man bör använda det och kanske allra viktigaste när man inte bör använda det. Känns som det är så mycket design by commity idag, samt att man ska bara slänga med allt möjligt som är trendigt oavsett om det passar eller inte, för att kunna tilltala så många som möjligt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Mja, visst att många av de tidiga 3D spelen såg riktigt dassiga ut men det fanns fortfarande många som ändå såg relativt bra ut tack vare bra art direction, speciellt i slutet på 90-talet.

Största skillnaden mot idag är docka att många av spelen hade bättre gameplay, mekanik, känsla av utforskning och upptäckande. För all imponerande grafik och höga produktionsvärde idag förstörs oerhört av all immersionbreaking idiot design, med quest arrows, item shimmers, x-ray vision, blinkande qteu knappar, fula interface och huddar osv.

Sen finns det en del saker som också blivigt bara allmänt sämre eller glömts bort många gånger, tex bra, intressant och genomtänkt leveldesign, fiendedesign, vapendesign osv. Samt vikten av riktigt bra ljuddesign och musik, när man bör använda det och kanske allra viktigaste när man inte bör använda det. Känns som det är så mycket design by commity idag, samt att man ska bara slänga med allt möjligt som är trendigt oavsett om det passar eller inte, för att kunna tilltala så många som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=jPqwDGXxLhU

Håller med, men jag vill minnas att det var under det sena 90-talet som allt detta började försvinna och ersättas av dumheterna som nu är standard, men minnet kanske sviker. Det kanske dröjde några år till.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Håller med, men jag vill minnas att det var under det sena 90-talet som allt detta började försvinna och ersättas av dumheterna som nu är standard, men minnet kanske sviker. Det kanske dröjde några år till.

Skulle vilja säga det kom gradvis. Nu så här i efterhand kan man väl se att någonstans runt 2005 och därefter började sakta gå utför. Med 7:e generationen börja AAA-spel bli jädrigt dyra och man börja ta färre risker, våga inte satsa på nishade genrer och allt skulle anpassas mer och mer efter alla. Sen blev det inte lättare heller när allt fler spel var tvungna att vara multiplatform eller mmo-rpg, alla tredje personshooters skulle vara coverbased, alla fps skulle vara modern osv.

Fanns fortfarande många bra spel, 2007 var tex ett bra spelår men förståelsen för varför vissa spel lyckades som MW1 och WoW försvann snabbt i paniken att bara desperat kopiera en kassako istället för att skapa något eget.

Finns ju undtantag här och där, Stalker, Dayz (modden), Minecraft, Rocketleague.

Medlem

Det fanns en hel del tidigare 3d(ibland "3d")-spel jag tyckte var riktigt bra, typ Lands of lore, Dungeon master, Hexen och rpgs såsom Thunderscape. Jag blev faktiskt inte lika fast vid HL eller Unreal.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kan inte påstå att jag har något favoritår.

Medlem

Svårt att säga exakt år men många bra spel runt 1997-1999.
Kan dock relatera till min egen ålder.

Inaktiv

1998 var inte ett helt tokigt val även om 2002 var överlägset det. 1998 kom trots all OoT och mitt all-time favourite RPG Fallout 2. 2st riktigt betydelsefulla titlar men tycker inte bara två spel räcker till för att vinna bästa spelåret.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Mja, visst att många av de tidiga 3D spelen såg riktigt dassiga ut men det fanns fortfarande många som ändå såg relativt bra ut tack vare bra art direction, speciellt i slutet på 90-talet.

Största skillnaden mot idag är docka att många av spelen hade bättre gameplay, mekanik, känsla av utforskning och upptäckande. För all imponerande grafik och höga produktionsvärde idag förstörs oerhört av all immersionbreaking idiot design, med quest arrows, item shimmers, x-ray vision, blinkande qteu knappar, fula interface och huddar osv.

Sen finns det en del saker som också blivigt bara allmänt sämre eller glömts bort många gånger, tex bra, intressant och genomtänkt leveldesign, fiendedesign, vapendesign osv. Samt vikten av riktigt bra ljuddesign och musik, när man bör använda det och kanske allra viktigaste när man inte bör använda det. Känns som det är så mycket design by commity idag, samt att man ska bara slänga med allt möjligt som är trendigt oavsett om det passar eller inte, för att kunna tilltala så många som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=jPqwDGXxLhU

Intressant analys - håller med!

1
Skriv svar