Blizzard säger sitt om DRM

Medlem

Om vi har gjort vårt jobb rätt och implementerat Battle.Net på ett fantastiskt sätt kommer folk att vilja vara uppkopplade medan de spelar singleplayer-kampanjen, så att de kan ha koll på sina vänner och skaffa sig achievements via Battle.Net.

va fan jag spelar datorspel för att få lite egen tid vill jag skaffa vänner går jag på krogen inte sitter å glor på facebook eller spelar sc2...

Achievment unlocked: Sex On!

Medlem
Skrivet av Margy:

Blizzard kräver att man är uppkopplad för att aktivera spelet - hyllas

Andra gör samma sak - sågas vid fotknölarna

Ännu ett bevis på att folks förtroende för Blizzard börja gå lite för långt över fanboy och nu mera till dyrkande kult. Snart kommer vi se folk knacka på dörrarna och presentera sig som Aiur's Vittnen.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av Margy:

Blizzard kräver att man är uppkopplad för att aktivera spelet - hyllas

Andra gör samma sak - sågas vid fotknölarna

Tjaffset förut har väl varit där man krävt att man måste vara uppkopplad hela tiden vid offlinespel/singelplayer.

Är väl ingen som har klagat på online aktivering på andra spel o tala om?

Sen förstår jag dom som kanske kört lan för man har varit ute i en stuga men tyvärr så får den minoriteten spelare en törn.

Vet dock inte hur mycket bandbredd som behövs om man kör via 3gmodem och alla sitter på samma ställe kanske går att dela ut 3gmodemet via switch eller dyl.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det spelar väl ingen roll om man måste vara uppkopplad eller inte? Man är väl "nästan" alltid uppkopplad?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Blizzard och Valve har en stor och hängviven skara fans och det vet de om. Det är såhär de gör för att behålla sina fans. Det handlar inte så mycket om konsumenternas frihet, det handlar om att tjäna pengar. Det är det företag gör. Trevligt för oss är det dock att det finns så många som knackar sönder DRM att företagen ger upp.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Så länge man kan spela single player utan att vara uppkopplad är jag med på tåget. Jag ogillar Valve och Steam eftersom de inte mig veterligen tillåter detta. Även om jag är uppkopplad 96% av tiden vill jag ha möjligheten att utnyttja produkten som jag själv vill.

How to Använda steam i Offline mode
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=3160-AGCB...

Medlem

"We need our development teams focused on content and cool features, not anti-piracy technology."

Last year it emerged that StarCraft II will lack LAN support, a move that angered some veteran fans of the series.

Blizzard said the decision was taken to "safeguard" against piracy.

LOL, inget köp för min del med andra ord.

Medlem

dom enda artisterna och spelföretagen som påstår att piratkopiering förstör är dom som släpper dåligt material som förmodligen inte skulle sålts alls även fast piratkopiering inte hade funnits.

Medlem

"We need our development teams focused on content and cool features, not anti-piracy technology."

Varför påstår ni att inget lanstöd är bevis på att de fokuserar på antipirat technologi? För det krävs ju oerhört mycket fokus och resurser för att INTE implementera en funktion *Har Har*.
Det är ju inte alls lögn!

(märks det att jag är uttråkad? )

Medlem

Vi bor i en teknologiserad värld, där nästan alla har internet. Som någon sa tidigare brukar de flesta vilja ha internet när de lanar, så just den biten är ju inget problem. Folk som klagar gör det förmodligen endast för att de vill kunna spela med sina polare utan att alla tvingas köpa en kopia av spelet.

Nu pratar vi om Sverige, där internet är tillgängligt i princip överallt. Satt förra sommaren ute i en stuga med mobilt bredband och 3G-router och spelade med kompisar.

Hur det fungerar i andra länder kan jag inte uttala mig om, men faktum är att LAN utan internet knappt existerar längre. Blizzard tar vara på den faktan.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Mathias:

Förstår inte tjatet om lan hela tiden, ni kan väl spela online med varandra istället. Ni lanar väl knappast utan internetuppkoppling eller?

Eller har jag missat någonting? :/

Problemet är inte LAN-stödet i sig, utan att det går att missbruka. Med t.ex. Hamachi så kan man emulera LAN-funktionen till att gå över internet och på så sätt spela crackade kopior "online" utan att Blizzards servrar får veta något. Sådant får betydligt större spridning än den lilla minoritet som sitter i en stuga och faktiskt använder LAN.

Därför tvingar Blizzard framöver allt annat än single player till att gå via deras servrar där spelets äkthet verifieras.

Själv ser jag det som helt logiskt och gör inte mig något eftersom jag ändå betalar för mina spel. Men att Blizzard inte skulle utveckla några anti-pirat-strategier är ju bs. De lindar som sagt bara in det. Vilket iofs uppenbarligen funkar med tanke på många kommentarer här.

Medlem
Skrivet av Mathias:

Förstår inte tjatet om lan hela tiden, ni kan väl spela online med varandra istället. Ni lanar väl knappast utan internetuppkoppling eller?

Eller har jag missat någonting? :/

Här i Högskolan i Skövde så har vi ett rum där vi elever kan gå för att koppla av under dagarna med spel och annat, vi har en bunt datorer som vi spelar då LAN-spel på utan någon internet uppkoppling. Starcraft 2 skulle ha varit ett väldigt populärt spel att spela där via LAN men det kommer vi inte kunna göra längre.

Som killen ovanför mig säger, Blizzard arbetar med anti-pirat metoder och sen slår sig själva i knäna för att påstå att dem inte gör det, och väldigt många här på FZ.se verkar gå på det. Sorgligt.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Sen har vi två problem med online aktivering:

Dels är risken stor att ditt gamla starcraft 2 inte går att spela om du blir sugen någon gång om 10 år på grund av att aktiveringsservrarna inte finns kvar.

Dels har vi problemet med ominstallationer/andrahandsvärde. Det finns vad jag kan se i artikeln inga detaljer om hur dom tänker hantera det, men jag gissar på att dom inte kommer tillåta att spel säljs vidare.


signatur

I never hate in plural.

Inaktiv
Skrivet av Bwerf:

Sen har vi två problem med online aktivering:

Dels är risken stor att ditt gamla starcraft 2 inte går att spela om du blir sugen någon gång om 10 år på grund av att aktiveringsservrarna inte finns kvar.

Dels har vi problemet med ominstallationer/andrahandsvärde. Det finns vad jag kan se i artikeln inga detaljer om hur dom tänker hantera det, men jag gissar på att dom inte kommer tillåta att spel säljs vidare.

Det första problemet försvinner då Blizzard alltid underhåller sina spel - när dem släpper det försvinner nog online aktivering också.

Starcraft och Diablo spelas ju fortfarande, de har ju några år på nacken...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

hejja.. äntligen någon som hajjar att piratskydd bara straffar dom som faktiskt betalar för sig


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Varför ska man vara uppkopplad när man spelar singleplayerkampanjen i t.ex Starcraft 2?
Hade iofs varit jävligt coolt att köra hela kampanjen i shared base-läge med en eller flera kompisar. Nån som vet nått om detta ens är möjligt?

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Tpiom:

Det första problemet försvinner då Blizzard alltid underhåller sina spel - när dem släpper det försvinner nog online aktivering också.

Starcraft och Diablo spelas ju fortfarande, de har ju några år på nacken...

Alltid är ett väldigt starkt ord. Vad händer om Blizzard Activision blir uppköpta, får väsentligt mycket sämre ekonomi, eller till och med går i konkurs? Dom kan få en ny ledning av olika skäl. Vi pratar också om väldigt långa tidsspann här. Böcker som skrevs för över 2000 år sedan läses fortfarande t.ex.


signatur

I never hate in plural.

123
Skriv svar