60 miljoner sålda Playstation 4-enheter

Robot
60 miljoner sålda Playstation 4-enheter

Bara i fjol såldes 20 miljoner. Kan Xbox One med Scorpio vid horisonten komma ikapp?


Medlem

"Bara i fjol såldes 20 miljoner. Kan Xbox One med Scorpio vid horisonten komma ikapp?"

Nej.

Det finns inte en chans att Xbox One plötsligt kommer att sälja 30-40 miljoner fler konsoler de kommande åren. Det skulle ta flera år att komma ikapp även om Sony slutade sälja PS4 helt och hållet.

Ambassadör
Xbox

Jag tror ärligt talat inte att målet är att "komma ikapp" PS4 i sålda exemplar, det är ju lite 00-talstänk. MS ser ut att ha en annan vision med Xbox live, PC, Play Anywhere, UWP och gamepass.

Det är klart att de vill sälja så mycket hårdvara som möjligt, men Xbox 2017 är inte Xbox 2013.


signatur

Jump in.

Medlem

Shit ps4 så pass gammal redan

Jag har en ps4 ståendes, spelar aldrig bara nhl ibland.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Köpte mig en PS4 Pro i onsdags.

Medlem

Köpte min första PS4 Slim för ca tre veckor sedan, som jag sedan bytte in mot en Pro, så är man framtidssäker.

Har hört att det ev ska komma en uppdaterad version av PS4 Pro, någon som hört något om det? Hittar tyvärr inte länken om det längre!

Kommer även skaffa Scorpio och Switch framöver.

Medlem

Playstation är skräp. Alla mina vänner som äger dem har klagat. Två vänner hade även överhettningsproblem med PS4 Pro.

Playstation är skit. Skulle jag någonsin köpa en konsol, så vet jag att det inte skulle vara ett PS4.

Medlem

Playstation 4 har sålt över 100 miljoner fler spel än Xbox One i Europa och nästan 200 miljoner fler globalt.

Problemet med Xbox är för få exklusiva spel. Finns inget som tyder på att Scorpio kommer ändra det. Det lutar även åt ett fantasipris på Scorpio, så Sony kommer fortsättningsvis sälja bättre årsvis.

Pratar vi bara spel kommer Sony fortsätta att dra ifrån med stor marginal.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

MS ser ut att ha en annan vision med Xbox live, PC, Play Anywhere, UWP och gamepass.

Vad är deras vision?

Just nu ser det ut som att deras mål är att binda folk i flera olika abonnemang och att alla spel ska främja dessa abonnemang och mikrotransaktioner.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Vad är deras vision?

Just nu ser det ut som att deras mål är att binda folk i flera olika abonnemang och att alla spel ska främja dessa abonnemang och mikrotransaktioner.

Ett större, enhetligt ekosystem som spänner över ett antal olika plattformar till att börja med. Bakåtkompatibilitet som standard (som PC), med hårdvaruuppdateringar av konsoler mer i linje med PC. Speltjänst av "Netflix-karaktär" etc etc.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ett större, enhetligt ekosystem som spänner över ett antal olika plattformar till att börja med. Bakåtkompatibilitet som standard (som PC), med hårdvaruuppdateringar av konsoler mer i linje med PC. Speltjänst av "Netflix-karaktär" etc etc.

Just nu verkar det ju inte finnas någon direkt variation i MS spelutbud utan alla större spel ska ha någon form av multiplayer som ska främja Gold-abonnemang och alla spel ska ha mikrotransaktioner som genererar intäkter över en längre tid.

Nu snackar Spencer om att ha episodbaserade spel som distribueras via "Game Pass" som gör att folk måste ha ett abonnemang under lång tid.

Med MS nuvarande strategi skulle ju aldrig ett spel som Horizon vara möjligt.

Man har få spelstudior kvar och verkar vilja dra in pengar på abonnemang och mikrotransaktioner snarare än att göra nya och varierade spel?

Det känns lite som att ambitionen att göra bra spel fått kliva åt sidan en aning för att göra saker som enligt uträkningar av ekonomer genererar mer pengar.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Just nu verkar det ju inte finnas någon direkt variation i MS spelutbud utan alla större spel ska ha någon form av multiplayer som ska främja Gold-abonnemang och alla spel ska ha mikrotransaktioner som genererar intäkter över en längre tid.

Nu snackar Spencer om att ha episodbaserade spel som distribueras via "Game Pass" som gör att folk måste ha ett abonnemang under lång tid.

Med MS nuvarande strategi skulle ju aldrig ett spel som Horizon vara möjligt.

Man har få spelstudior kvar och verkar vilja dra in pengar på abonnemang och mikrotransaktioner snarare än att göra nya och varierade spel?

Det känns lite som att ambitionen att göra bra spel fått kliva åt sidan en aning för att göra saker som enligt uträkningar av ekonomer genererar mer pengar.

Multiplayer och mikrotransaktioner är ju knappast något unikt för MS? Ser inte heller det negativa så länge det inte finns några p2w-inslag. Overwatch tex?

Abonnemang under lång tid? Tja, jag har haft mitt Xbox live i 5 år, Netflix i 3 år, HBO i 3 år, Spotify i 4 år, gymkort i 2 år... Vad är problemet menar du?

MS "nuvarande strategi" utesluter väl inte alls att man också gör singleplayerfokuserade spel? Det är fullt möjligt att göra mer än en sak samtidigt. oO

Exklusiva spel står inte för huvuddelen av de spel som spelas eller säljs heller för den delen. Resonemanget att Xbox "has no games" är ju helt skruvat.
Absolut så skulle det inte vara negativt med fler MS-ägda studios som gör SP-spel, men det är inte essentiellt.

Generera mer pengar är något de allra flesta företag är intresserade av för övrigt. Sony är nog väldigt glada över att spel-divisionen räddar resten av företaget tex.
Det optimala är naturligtvis om "göra bra spel" genererar pengar;)


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Multiplayer och mikrotransaktioner är ju knappast något unikt för MS? Ser inte heller det negativa så länge det inte finns några p2w-inslag. Overwatch tex?

Det negativa är väl att alla spel MS gör måste stöpas i samma mall med multiplayer och mikrotransaktioner. Det verkar inte direkt skapas många nya spel hos MS som inte följer denna filosofi. Tror du Horizon hade fått "grönt ljus" av MS ledning?

Skrivet av Mortaigne:

Abonnemang under lång tid? Tja, jag har haft mitt Xbox live i 5 år, Netflix i 3 år, HBO i 3 år, Spotify i 4 år, gymkort i 2 år... Vad är problemet menar du?

Problemet är att viljan att kränga abonnemang påverkar spelutvecklingen och att spel som inte passar in i denna mall läggs ner eller förändras till något annat som möjligen är sämre för att passa in.

Skrivet av Mortaigne:

MS "nuvarande strategi" utesluter väl inte alls att man också gör singleplayerfokuserade spel? Det är fullt möjligt att göra mer än en sak samtidigt. oO

När såg vi senast en MS-studio göra ett sådant spel?

Skrivet av Mortaigne:

Exklusiva spel står inte för huvuddelen av de spel som spelas eller säljs heller för den delen. Resonemanget att Xbox "has no games" är ju helt skruvat.

Det är klart att det kommer spel till Xbox. En stor del av de spel som fått bäst recensioner och omdömen detta år existerar dock inte på Xbox vilket gör att det ser väldigt fattigt ut jämfört med den stora konkurrenten.

Avstängd
Skrivet av caene:

Playstation är skräp. Alla mina vänner som äger dem har klagat. Två vänner hade även överhettningsproblem med PS4 Pro.

Playstation är skit. Skulle jag någonsin köpa en konsol, så vet jag att det inte skulle vara ett PS4.

Jag har haft min ps4 i några år nu och är hur nöjd som helst. Så skit vet jag inte om det är, luktar microsoft fanboy av dig.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har haft min ps4 i några år nu och är hur nöjd som helst. Så skit vet jag inte om det är, luktar microsoft fanboy av dig.

Håller helt med. Har ej haft problem med PS4 sedan jag köpte den 2013. Den byttes upp till en PS4Pro när denna släpptes och har inte haft några problem alls. Läser man om överhettningsproblem så är det oftast folk som klämmer in sina konsoler i trånga utrymmen eller stängda TVbänkar där det inte blir något luftflöde bakom konsolerna.

Xbox strategi är inget jag är imponerad av. Spelen har inte varit speciellt imponerande och varför skall jag skaffa en scorpio eller en Xbox när jag har har en fullfjädrad Gaming PC? Det sista är konsekvensen av Microsofts unified-platform strategi.

Nu dags för lite mer Persona 5 för att kröna dagen!

Medlem

Inte för att vara på Sony, på någon front eller åt andra hållet för den delen.. Själv föredrar jag MS, på alla sidor över Sony. Sony har den senaste tiden tryckt ut sin konsol månader/erna innan. Deras PS4 Pro, levererar inte deras 60fps de nämnde skulle klara. Deras sälj spel tsm med Ps4 Pro var katastrofala vad jag minns alla release kommentarer och nyheter webben runt.

Te.x:
https://www.gamereactor.se/artiklar/382443/Playstation+4+Pro+...

Trotts detta har jag faktiskt köpt mig en PS4:a då PS får några SP, SP.. Only titlar jag vill spela, de kan även nämnas Horizon Zero Dawn, God of War 4, Detroit Become Human, Spider-man PS4 & det hederliga Kingdom Hearts 1.5 & 2.8. Samt ett hopp för Final Fantasy 7 Remaken.

Medans med MS, W10 & Xbox, så gillar jag deras intiativ på cross-platform, där Phil svarat att han vill se fler titlar i den stilen, googla bara på det får många svar.
Har nog alla icke bilspel exclusive på Xbox One, som nu även finns på PC några in direkt vilket är Sunset Overdrive, Halo 5, The Master Chief Collection, Halo Wars 2, Quantum Break & Gears of War 4.
Där Gears of War 4 (inte så intresserad i GoW) men går att spela med en som spelar på PC. Själva 'Play Anywhere' en höjdare, klart Sony är på, på banan i dagsläget med deras 'Remote Play', inte sett den i action ännu men antar den fungerar på något liknande sätt.. Kan egentligen inte säga att ena konsolen är bättre än den andra, utöver att jag olyckligtvis faktiskt hört mer klagomål mot Ps4 & Sony över tiden dessa jättar funnits.

Men 'Hey, listen!' detta är endast min sida av världens tråkiga rund/ovala form.


signatur

Requiēscat in pāce ~

1
Skriv svar