Prey-demo ute nu – spela första timmen från rymdäventyret

Robot
Prey-demo ute nu – spela första timmen från rymdäventyret
Medlem

Varför inget demo till PC?
Dishonored 1 o 2 var ju skapligt dåligt optimerade till PC och jag har för mej att de lovade att de inte skulle hända igen med Prey, så som det blev med Dishonored 2. Just nu får jag känslan av att de inte kommer kunna hålla det löftet.

Releasehästryttare

Vad Nercis säger, nu får ju piraterna ännu mer belägg för att ladda ner spelet istället för att köpa det

Medlem

Har inte riktigt hängt med men vad har detta spelet med första Prey att göra?

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Har inte riktigt hängt med men vad har detta spelet med första Prey att göra?

Ingenting.

Medlem

jag upplevde lycka och besvikelse på två sekunder av det här

Medlem

RIktigt tråkigt. Men då får det vara då. Plockar upp detta på reahyllan lagom till jul.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@Nercis: Jag skulle gissa att anledningen till inget PC-Demo är med rädsla för vad som hände när tex, DOOM beslutade sig för att göra ett Demo.

Kryphål för Piratkopierare.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Nercis:

Varför inget demo till PC?
Dishonored 1 o 2 var ju skapligt dåligt optimerade till PC och jag har för mej att de lovade att de inte skulle hända igen med Prey, så som det blev med Dishonored 2. Just nu får jag känslan av att de inte kommer kunna hålla det löftet.

Det är ett kostsamt löfte som dom inte behöver hålla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Synd att det inte blev ett PC Demo då mus & tangentbord är ett måste i FPS-spel. Ser fram emot Prey som tusan och har väntat på det sedan det utannonserades typ. Blev "hooked" efter några gameplay filmer. Årets största spelrelease (Strax före RDR2) för egen del då jag har blivit ett stort Arkane Studios FAN. Spelade Dishonored 1 och 2 för första gången nu i höstas. Lirade faktiskt 2an före originalet och anser den även bättre än spel #1. Det var självklart lysande det också.

Köpte min nyckel via Kinguin för 343:- i Måndags av spelet Prey.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Devan:

Vad Nercis säger, nu får ju piraterna ännu mer belägg för att ladda ner spelet istället för att köpa det

Tss, pirater behöver inte så mycket för att rättfärdiga piratkopiering. På PC kan man hur enkelt som helst begära pengarna tillbaka om spelet inte faller en i smaken, något som inte går på konsollerna i dagsläget.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tss, pirater behöver inte så mycket för att rättfärdiga piratkopiering. På PC kan man hur enkelt som helst begära pengarna tillbaka om spelet inte faller en i smaken, något som inte går på konsollerna i dagsläget.

Gäller ju iofs bara om man köper spelet superdyrt på steam

Medlem

@Cane:

Superdyrt är de väl knappast, superdyrt att utveckla spel däremot.

Inaktiv
Skrivet av Struggle:

@Nercis: Jag skulle gissa att anledningen till inget PC-Demo är med rädsla för vad som hände när tex, DOOM beslutade sig för att göra ett Demo.

Kryphål för Piratkopierare.

Kryphål för pirater? Det är ett jävla demo, för fan! Demoversioner ska vara gratis och man ska kunna spela spelet, innan det släpps! Alla spelutvecklare borde släppa demoversioner till alla deras spel, oavsett genre! Vi har rätten till att få testa något spel innan vi ens köper det! Allt var fanimej bättre förr, för då fanns det åtminstone demoversioner till nästan oavsett spel.

Antar att du istället menar mer säkerhetshål som pirater kan luska ut innan spelet lanseras. Ja, så stor skillnad är det ju inte! Det är ingen skillnad alls mellan fullversionen och demoversionen! Dock vet jag inte vad som hände med DOOM-demot. Hade Bethesda och id Software skapat en för osäker källkod, eller vadå? Då är det ju inte vårt fel! Det är deras fel och de ska då inte anklaga oss för att ha "förstört" deras spel. Bygg en säkrare källkod eller håll käften!

Puh! Det hjälper att få ur sig sin aggression ibland Blir bara så jävla förbannad på att konsolerna ska komma ut först och efter några dagar/veckor/månader/år är det PC-användarnas tur. Bah. Jävla idioter -.-

Medlem

@Struggle: I Doom-fallet var det väl inkompetens från Denuvos sida som låg bakom, något i stil med att deras DRM behandlade demot och det fullständiga spelet som ekvivalenta? Använd bara inte DRM i demot så finns där inget för piraterna att utnyttja.

Medlem

Upplevde ett kortvarigt lyckorus tills jag läste att "pc får klara sig utan", sen slutade jag läsa och muttrade något i stil med: Men den plattformen som nu "lider" av pirathysterin ska alltså inte få en demo...smart...riktigt smart....*kryssa ner nyheten*


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tss, pirater behöver inte så mycket för att rättfärdiga piratkopiering. På PC kan man hur enkelt som helst begära pengarna tillbaka om spelet inte faller en i smaken, något som inte går på konsollerna i dagsläget.

Det ena försvarar inte det andra, urbota korkat att inte erbjuda demo till alla format.


signatur

Retro.

Medlem

Då vet vi vad fokuset ligger hos devsen när det kommer till utvecklingen av det här spelet.
riktigt snopet gjort, känns som att pc versionen var en eftertanke med den här jävla stilen dom kör.
boykott.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Vad säger de goda FZ-medborgarna?
Har ni prövat och vad upplever ni? Jag har stora förväntningar på detta.

Medlem

@Cane: I takt med hur utvecklingen i samhället ligger priserna lågt. Det vill säga hade de stigit i samma grad som värdet ökat och andra varors pris ökat hade de vart betydligt dyrare.

Egentligen är de ganska billigt. Och som ofta nämns i såna sammanhang så finns de förmodligen fler reor inom datorspelsförsäljning än många andra branscher. Så har man lite tålamod kan man definitivt plocka upp det till halva priset på någon rea. Däremot som med allt ska man ha det dag 1 så kommer det kosta, så är det bara och rätt är väl det.

Dock förstår jag att för yngre, studenter och folk med lägre inkomst generellt att de kan vara en saftig peng, men det är allt annat som bilar, mobiler etc. också i såna lägen. Jag har också varit ung. Däremot köper jag ibland också spel från diverse halv-lömska cd key försäljare, men det är för att jag är snål.

Medlem

@anon_276063: @FelixenS

Det är förvånande hur ni kan kritisera min åsikt men samtidigt inte ens kika upp på hur DOOM "knäcktes" eller starten till att man lyckades låsa upp flertalet titlar. Det var just Demo versionen som gav hackare mer insikt i hur kopieringskyddet fungerar under ytan och som gjorde att man kunde utveckla "kryphål", jag säger "kryphål" för det är just vad det var och ingen fullvärdig "crack".

"Cracken" kom efter.

Förstå grundprincipen i hur en hackare knäcker något, den lär sig hur saken den vill knäcka fungerar och använder dess svagheter emot sig själv. Reverse-Engineering. Alla små läckor eller liknande av information man kan få fram kring hur något tickar är en ledtråd till hur helheten fungerar.

Efter denna incidenten har de blivit effektivare och duktigare på att kringå Denuvo. Till exempel så använde sig Resident Evil 7 av en mycket senare verision av Denuvo med DOOM´s kryphål bortpatchat men blev "knäckt" på fem dagar efter release.

Jag är alltför testversioner av produkter innan jag köper. Men det medför risker, för trots vad du @anon_276063 tror, så är inte en demoversion och fullversion identiska. Samtidigt är det ingen "rättighet" du har att få testa produkten även om det är en åsikt som är fullt accepterbar.

Med risk för mer passiv aggresivitet, så vill jag hänvisa till lite simplifierad information och läsning kring "problemet".
Så snälla, nästa gång kan vi väl ta en diskussion mera civiliserat och i alla fall med lite mera förståelser för åsikterna innan vi börjar att munhuggas? Fortsatt trevlig afton och en glad tidig 1 maj på er.

Edit:

@FelixenS : Tekniskt sett ja, men saken med att använda ett demo utan DRM och en fullversion med DRM är också en ganska big "tell" i hur sakerna fungerar. Ha två olika varianter att jämföra och logga ger även det information om hur DRM fungerar. För att göra detta så effektivt som möjligt skulle de behöva skapa två helt olika produkter, men vad är meningen med ett demo om det inte representerar den färdiga produkten?

Resident Evil 7 hade en god strategi med detta, men i mina ögon tenderade det till att brista lite. Då "demot" på många sätt var en bit av ( som de sa det inte skulle vara ) fullversionen. Samt var demot i mina ögon till och med i vissa fall djupare och mera intressant än hela spelet.

http://www.geek.com/tech/denuvos-game-drm-is-too-hard-to-crac...
https://en.wikipedia.org/wiki/Denuvo


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av zauii89:

@Cane:

Superdyrt är de väl knappast, superdyrt att utveckla spel däremot.

Är väl rätt superdyrt att betala 599kr för att PC spel...

Va fasen ingen PC demo för, vill de dölja att spelet är dåligt optimerat och massa buggar på PC eller?

Medlem

Roligt hur man bland kommentarerna tar något som egentligen borde vara positivt och gör om till något negativt. Dom hade ju inte behövt släppa demo till PS4 eller Xbox One heller, men gör det ändå. Sedan att PC blev kvarglömt drar ju inte ner det faktumet att det faktiskt kommer ett demo i en tid då vi sällan få demo. Skulle man som PC-spelare (vilket jag själv är) vara missnöjd med att det inte kommer till PC så är det ju heller inget man någonsin blivit lovad, och det finns faktiskt chansen att spela spelet 2timmar på PC utan att betala.

Quake-konnässsör

Riktigt bra att vissa börjar med demo igen. Med tanke på det ofantliga marknaden som finns på spel så är det en bra affärsidé att släppa ett demo för att skapa ett intresse för köparna. Ser gärna mer sånt här, och nu behöver man inte heller köpa PC-Gamer för att prova på nya spel

Men lite tråkigt att det enbart är till PS och Xbox än så länge, men ett steg åt rätt riktning.

Medlem

@Struggle: Nu har du ju dock övergått i spekulation och lämnat exemplet du använde. Dooms demoversion användes inte för utveckling av kryphål, det faktum att den hade Denuvo och kunde laddas ned gratis gjorde demon själv till ett kryphål. Detta patchades inom kort och de faktiska crackarna för Denuvo är av allt att döma helt orelaterade till detta. Kanske skulle jämförelse av demo utan DRM och spel med kunna användas för utveckling av cracks, jag saknar expertisen som krävs för att avgöra detta, men mig veteligen har det aldrig faktsiskt gjorts och ditt exempel försvarar inte ens att det är möjligt. Att låta bli att släppa allt som hypotetiskt kanske skulle kunna användas av pirater för att knäcka DRMet är lite väl extremt, särskilt när det är så oklart hur mycket det skulle hjälpa dem.

Roligt för övrigt när du hävdar att jag "inte ens kikat på hur DOOM "knäcktes" eller starten till att man lyckades låsa upp flertalet titlar" samtidigt som du erkänner att jag tekniskt sett har rätt om hur det gjordes.

Medlem

Kan inte någon skriva en åsikt om vad de faktiskt tycker om själva demot (om någon valt att spela det?) istället för att skriva en massa om DOOMs knäckta DRM?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av magma:

RIktigt tråkigt. Men då får det vara då. Plockar upp detta på reahyllan lagom till jul.

Jo, blir detsamma för mig. Det är inte som att det är ett multiplayerspel som man vill vara med och spela från början medan spelet är populärt och polarna spelar, det här spelet kommer vara lika bra om ett halvår som nu, kanske bättre om de patcher ut eventuella ojämnheter.

Medlem

ja lite snack om prey hade inte skadat...
för denna spalt handlar väl om prey ???

Medlem

@FelixenS: Du kallar det för spekulation, men du bemödar dig inte ens att Googla?

Demo som knäckt fullversion, senaste är tillexempel Fifa 16. Finns en hel del som jag helt enkelt glömt av från Amiga och DOS tiden till exempel. Heck, till och med sparfiler har lyckats knäcka konsoler.

Allting hör ihopa, någon upptäcker ett kryphål, det skapar genombrott, tillslut dyker mer och mer sprickor upp.

Jailbreaks, säkerhetshål, köra egen kod på låsta system, injekterea kod.

För du har tekniskt sätt rätt i att Denuvo gjorde ett fuck up, men saken är att det var inte bara att installera ett demo och spela fullversionen pang boom, det krävdes ingripande av utomstående kodat verktyg som gjordes av Voksi. Detta var mer eller mindre början på att spel blev spelbara och scenen fick fart i seglen och sedan började spel knäckas kors och tvärs.

Jag motsäger inte att Denuvo misslyckats som du påstår för det är uppenbarligen korrekt. Men du saknar ju ingående information om hur kryphålet fungerar?

Du säger att du saknar expertisen inom området och att dig veteligen har det aldrig gjorts. Ändå konstaterar du din tes som fakta och inte spekulation själv? Det är oftast när två saker beter sig olika ifrån varandra som man finner svar, inte när de beter sig identiskt specielt när det gäller reverse-enginering. Hur som haver. Du länkar varken till läsbart material som backar upp dina spekulationer eller att jag skulle spekulera, du har bara bestämt dig för att du aldrig varit med om att knäcka ett skydd med demo/trial variant så existerar det inte.

Återigen ger jag dig lite mer information då att läsa om du är intresserad av Voksi´s kryphål. Om något ändå daterad artikel och det hänt en otroligt mera händelser efter.

Trevlig helg.

https://torrentfreak.com/denuvo-properly-cracked-rise-of-the-...

Ps, mitt sista svar eftersom som många påpekat handlar tråden om Prey och dess demo, jag ber om ursäkt för att gått offrails.
Har förövrigt inte testat Prey ännu, men ser framemot det, trist utan demo, men avvaktar istället recensioner och liknande för att höra potentiela prestandaproblem om sådana nu existerar. Tack för mig.


signatur

Nämen!

Medlem

*gäsp*
vem vinner slutspelet i hockeyn då ?

12
Skriv svar