Svensk vinner 1,8 miljoner kronor i Dota 2-final

Robot
Svensk vinner 1,8 miljoner kronor i Dota 2-final

Gustav "s4" Magnussons andra Major-vinst i rad.

#dota-2


FML
Medlem

Vafan, visste inte ens att denna turneringen var igång. Missade streama de helt. Missade jag nyheten om detta på FZ?

Medlem

Kul för honom, men känns som det har spårat ut med vinstbeloppen. Det är alldeles för attraktivt för ungar att skita i resten av världen och livet för de bara vill skämma ut sig på Youtube för pengar eller spela spel och tjäna pengar när de hör att de viktiga/riktiga jobben ger en skitlöner. Man blir mörkrädd så fort en ungdom öppnar sin mun idag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fr0gg0.:

Kul för honom, men känns som det har spårat ut med vinstbeloppen. Det är alldeles för attraktivt för ungar att skita i resten av världen och livet för de bara vill skämma ut sig på Youtube för pengar eller spela spel och tjäna pengar när de hör att de viktiga/riktiga jobben ger en skitlöner. Man blir mörkrädd så fort en ungdom öppnar sin mun idag.

Ja här var vi negativ.

Skulle inte säga det är så attraktivt. Det är otroligt svårt att tjäna stora mängder pengar (helst på Dota 2) på Esport så man kan livnära sig på det, samt att det är svårt att veta hur länge ett spel kommer vara relevant så framtiden är osäker.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FML
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Kul för honom, men känns som det har spårat ut med vinstbeloppen. Det är alldeles för attraktivt för ungar att skita i resten av världen och livet för de bara vill skämma ut sig på Youtube för pengar eller spela spel och tjäna pengar när de hör att de viktiga/riktiga jobben ger en skitlöner. Man blir mörkrädd så fort en ungdom öppnar sin mun idag.

Jag vet vad du menar, men tycker detta faller inte i denna kategorin. Detta är väl mer som vilken sport/tävling som helst där de som vinner få mycket pengar. Det du menar är ju vanlig streaming som barnen drömmer om att göra istället för att knega. Och ja, de är skrämmande faktiskt.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Kul för honom, men känns som det har spårat ut med vinstbeloppen. Det är alldeles för attraktivt för ungar att skita i resten av världen och livet för de bara vill skämma ut sig på Youtube för pengar eller spela spel och tjäna pengar när de hör att de viktiga/riktiga jobben ger en skitlöner. Man blir mörkrädd så fort en ungdom öppnar sin mun idag.

Gäller inte det i princip alla jobb som bara ett fåtal person har möjlighet/skicklighet att få (musiker, fotbollsspelare, skådespelare m.m.)? Dota 2-scenen drar uppenbarligen in mängder av pengar, och de måste hamna någonstans.

Sedan tycker jag generalisering av åldersgrupper/folkgrupper är så trist. Finns säkerligen lika många "bra/dåliga" ungdomar nu som alltid.

Edit: Jäklar vad många svar du fick .

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Kul för honom, men känns som det har spårat ut med vinstbeloppen. Det är alldeles för attraktivt för ungar att skita i resten av världen och livet för de bara vill skämma ut sig på Youtube för pengar eller spela spel och tjäna pengar när de hör att de viktiga/riktiga jobben ger en skitlöner. Man blir mörkrädd så fort en ungdom öppnar sin mun idag.

Det är inte direkt något nytt, alltid varit folk som vill bli skådespelare, fotbollsstjärna osv. Skillnaden är att idag finns det mer möjligheter, inget fel med det. Vad skulle du säga är ett viktigt jobb? Hör det ofta från andra svenskar och i min åsikt känns det som att de flesta bara är avundsjuka.

Medlem

Går ju fan inte att följa en DOTA-match utan att spela typ 5 timmar dota i veckan känner jag. Jag vet vad objektiven är osv men när dom börjar stomma att he he does that and he counters with the other thing känner jag att det här är fan omöjligt att penetrera för en lekman.

Det e-sport lir som först kommer att slå publikt utanför "gamers" tror jag av den den anledningen knappast blir DOTA. Troligare med Rocket League eller GS. Men antagligen något helst annat som inte kommit än såklart.

E-sports spel: You must make it possible for normal people to watch and enjoy it.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Går ju fan inte att följa en DOTA-match utan att spela typ 5 timmar dota i veckan känner jag. Jag vet vad objektiven är osv men när dom börjar stomma att he he does that and he counters with the other thing känner jag att det här är fan omöjligt att penetrera för en lekman.

Det e-sport lir som först kommer att slå publikt utanför "gamers" tror jag av den den anledningen knappast blir DOTA. Troligare med Rocket League eller GS. Men antagligen något helst annat som inte kommit än såklart.

E-sports spel: You must make it possible for normal people to watch and enjoy it.

Har några som aldrig spelat dota men som gillar att titta på det (i alla fall svenskhoppen), och ju mer man tittar ju mer öppnar sig komplexiteten och man får bättre förståelse och då förhoppningsvis blir det roligare.

Jag kan rekommendera att du tittar på "The Intarnational" som spelas i Augusti. Oftan brukar dom ha en "nybörjarstream" mer riktad mot dom som inte har så bra koll på spelet helt enkelt! Får hålla tummarna för att Alliance kvalificerar in så att vi får ett helsvenskt lag att heja på!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Går ju fan inte att följa en DOTA-match utan att spela typ 5 timmar dota i veckan känner jag. Jag vet vad objektiven är osv men när dom börjar stomma att he he does that and he counters with the other thing känner jag att det här är fan omöjligt att penetrera för en lekman.

Det e-sport lir som först kommer att slå publikt utanför "gamers" tror jag av den den anledningen knappast blir DOTA. Troligare med Rocket League eller GS. Men antagligen något helst annat som inte kommit än såklart.

E-sports spel: You must make it possible for normal people to watch and enjoy it.

Jag skulle säga sama sak om "vanlig" sport, jag har ingen koll på reglerna när det kommer till dessa och uppställning osv osv

Medlem

Dota är en av de mer komplexa e-sporttitlarna, kanske den mest komplexa av de riktigt stora. Det är anledningen till att jag älskar att titta, samtidigt är det ingen hemlighet att majoriteten som tittar har väldigt dålig insikt i vad som egentligen händer. Ta bara en sån sak som att vi som tittar ser vad båda lagen ser istället för bara ett av dem, det får många situationer att verka mycket enklare än de egentligen är.

Hur som helst är det precis som med vanlig sport mycket svårt att på riktigt uppskatta prestationerna för någon som aldrig provat själv.

Edit: Som åskådare in-game, prova att köra med fog-of-war aktiverat, du får en helt annan respekt för hur duktiga många spelare är.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Går ju fan inte att följa en DOTA-match utan att spela typ 5 timmar dota i veckan känner jag. Jag vet vad objektiven är osv men när dom börjar stomma att he he does that and he counters with the other thing känner jag att det här är fan omöjligt att penetrera för en lekman.

Det e-sport lir som först kommer att slå publikt utanför "gamers" tror jag av den den anledningen knappast blir DOTA. Troligare med Rocket League eller GS. Men antagligen något helst annat som inte kommit än såklart.

E-sports spel: You must make it possible for normal people to watch and enjoy it.

Kan rekommendera Dray:s stream, den är lite mer nybörjarvänlig.

Helt galen match 5 för övrigt! Från 3-18 till att vinna matchen, VP klantade sig ganska rejält. Hejade på OG så kul att de vann och lite extra poäng till kompendiet!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

E-sport är som vilken annan sport som helst. Jag tycker inte det spelar någon roll om man spelar Fotboll eller om man sitter och spelar spel om man är bra på det man gör. Jag har svårt att se varför vuxna människor som jagar en boll skulle vara mer värda pengarna än de som spelar datorspel på elitnivå. Vad jag dock skulle vilja se skulle vara fler tjejer inom E-sport, det finns säkert ett par stycken som skulle platsa bland eliterna inom Dota2. Det underbara med E-sport är att egentligen alla borde kunna spela mot varandra, oavsett kön.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

E-sport är som vilken annan sport som helst. Jag tycker inte det spelar någon roll om man spelar Fotboll eller om man sitter och spelar spel om man är bra på det man gör. Jag har svårt att se varför vuxna människor som jagar en boll skulle vara mer värda pengarna än de som spelar datorspel på elitnivå. Vad jag dock skulle vilja se skulle vara fler tjejer inom E-sport, det finns säkert ett par stycken som skulle platsa bland eliterna inom Dota2. Det underbara med E-sport är att egentligen alla borde kunna spela mot varandra, oavsett kön.

Tror inte det finns någon inom Dota 2 e-sporten som hade brytt sig om vilket kön någon har. Newbee BOSS har en kvinnlig spelare, men de har inte spelat något på ett tag, så vet inte om de kommer att fortsätta.

Men av någon anledning så tycker tjejer/kvinnor i vårt samhälle att det är mindre ok att tjejer/kvinnor är intresserade av teknik/spel, jämfört med pojkar/män. Så jag skulle säga att det ligger i deras egna händer snarare än något annat.

On topic, kul att se S4 vinna en till stor titel, och särskilt trevligt när det blir 5 games. Blev lättare att se dom som värdiga vinnare när de vann sista matchen utan deras illusion cheese strats, vilket jag är lagom trött på från OG. VP spelade Alchemist på fel sätt i game 5 också, så det underlättade.

Medlem
DotA 2 skulle man satsat på!

Det är helt klart DotA2 man skulle satsat på inom E-sport!

Kolla in http://www.esportsearnings.com/players.

På 13.e plats världen över ligger, Sweden s4 Gustav Magnusson $1,392,005.68
Började tjäna omkring ~2012

Första svensk i ett annat e-sports spel:

På 73.e plats, Sweden f0rest Patrik Lindberg $512,160.90
Började tjäna omkring ~2005

Detta är dock bara prispengar. Jag har ingen aning om vad de har för avtal angående löner, sponsorer, stream-revenue e.t.c.

Kul för Gustav iallafall! Jag såg så mycket jag kunde av eventet.

Medlem
Skrivet av Hookzen:

Det är helt klart DotA2 man skulle satsat på inom E-sport!

Kolla in http://www.esportsearnings.com/players.

På 13.e plats världen över ligger, Sweden s4 Gustav Magnusson $1,392,005.68
Började tjäna omkring ~2012

Första svensk i ett annat e-sports spel:

På 73.e plats, Sweden f0rest Patrik Lindberg $512,160.90
Började tjäna omkring ~2005

Detta är dock bara prispengar. Jag har ingen aning om vad de har för avtal angående löner, sponsorer, stream-revenue e.t.c.

Kul för Gustav iallafall! Jag såg så mycket jag kunde av eventet.

Tror inte det går någon nöd på f0rest i dagsläget. Deras VD har i en intervju sagt att spelarna har en årslön på upp till 1,5-2 miljoner norska om året (dryga 2,3 miljoner svenska alltså). Men med det sagt så har han säkert som du säger inte haft en fet årslön varje år sedan 2005 direkt. Hoppas han håller ett par år till så han kan lägga på sig fet bank, stort fan av honom.

Och som du säger! Kul för s4 också, såg ett par matcher och han var sjukt clutch i flera av dem.

Medlem
Skrivet av Cyras:

VP spelade Alchemist på fel sätt i game 5 också, så det underlättade.

Knappast


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Alch hade som bäst ~5k mer guld än vad Anas Troll hade, och Troll låg då även över OD i networth. Inte särskilt imponerande av Noones OD heller alltså, då det stod 3–18 i kills till VPs fördel och bara ett T2 i OGs fördel vid tillfället. Så jo, skulle helt klart säga att de inte utnyttjade Alchemist särskilt bra.

Medlem
Skrivet av Cyras:

Alch hade som bäst ~5k mer guld än vad Anas Troll hade, och Troll låg då även över OD i networth. Inte särskilt imponerande av Noones OD heller alltså, då det stod 3–18 i kills till VPs fördel och bara ett T2 i OGs fördel vid tillfället. Så jo, skulle helt klart säga att de inte utnyttjade Alchemist särskilt bra.

De visste att OG är bättre i lategame, så de satsade på en Alch som kunde vara med och slåss i early-mid-game. Detta kräver att man inte går all-in på greevils greed och farming, vilket leder till att man inte skjuter iväg i networth på samma sätt som "vanligt".

Det visade sig stämma helt och hållet, men tyvärr gjordes ett par misstag, ett par krystade buybacks, och sen var det i princip över.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

FML
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan rekommendera Dray:s stream, den är lite mer nybörjarvänlig.

Helt galen match 5 för övrigt! Från 3-18 till att vinna matchen, VP klantade sig ganska rejält. Hejade på OG så kul att de vann och lite extra poäng till kompendiet!

Även om jag såg matchen i efterhand och visste resultatet så var de sjukt intressant!

För den som vill se Match 5: https://www.twitch.tv/videos/139330375

För övrigt har jag träffat s4 och otroligt ödmjuk och snäll snubbe. Tror inte han gick på att jag sa att jag var HeatoN dock

Medlem
Skrivet av kentxy:

Även om jag såg matchen i efterhand och visste resultatet så var de sjukt intressant!

För den som vill se Match 5: https://www.twitch.tv/videos/139330375

För övrigt har jag träffat s4 och otroligt ödmjuk och snäll snubbe. Tror inte han gick på att jag sa att jag var HeatoN dock

Ja, han är trevlig, lätt att ta bilder med Ganska säker på att han vet hur HeatoN ser ut


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar