Recension – Mario Kart 8 Deluxe

Robot
Recension – Mario Kart 8 Deluxe

Bäst blir bättre i det mest högoktaniga Mario Kart-paketet någonsin.

#mario-kart-8, #mario-kart-8-deluxe, #nintendo, #switch


Avstängd

Kunde hetat Nintendo Kart. Zelda och vissa andra är inte en del av Mario världen.

Medlem

Like a bowser, kort och gott.

Härligt skriven recension, skön touch med mycket reminiscerande om de egna upplevelserna i föregångarna.

Ser fram emot att kasta en oansenlig mängd skal på bror min i allehanda kulörer!

Redaktör
Ponny

@Qn1f3: Stort tack! ^^ Ja, nu blir inte husfriden sig lik på mycket länge.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Som sagt för oss som redan kört sönder alla dessa banor på Wii U så känns det helt omotiverat med ett köp just nu. Jag gillar fortfarande MK8 men kom med nya banor för bövelen Nintendo än att dra fram gammal skåpmat!

Nintendo kunde ha ansträngt sig och lagt till några nya banor till denna version. Hoppas det kommer ett Mario Kart 9 till Switch så det blir ett nytt Mario Kart och inte en repris som nu med extremt få nyheter.

Känns inte så lockande att lägga 3700 kr på för att få spela samma spel en gång till men med nytt battle mode! Fler nya banor så hade jag kunna tänka mig köpa det en gång till. Men man får hoppas på ett DLC framöver eller ett MK9 i framtiden.

Tycker det är konstigt att samma spel får högt betyg igen.

Det här tredje spelet som ser exakt likadant ut som på Wii U men får ovationers om som det vore ett helt nytt spel!

Nya Zelda är typ exakt samma till Wii U och Switch
Lego City Undercover är samma spel som till Wii U
MK 8 deluxe är samma spel som till WII U + annorlunda Battle mode

Ska de fortsätta såhär så kan de lika bra relansera hela Wii U:s spelutbud en gång till.

Hoppas de kan bemöda sig att släppa ett nytt Mario Bros, men jag blir inte förvånad om de släpper "New Super Mario Bros. U" en gång till heller eller Mario 3D World!

Ambassadör
Xbox

Jag förstår verkligen inte det roliga med sådana här spel. Ända sedan jag var liten och kompisar hade NES så har jag funderat på vad som är roligt med det... Skaffade en C64 i stället, därefter Amiga och senare PC. Märkligt hur olika det kan vara.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag spelar det hela tiden typ. Det bästa är å ligga ute i solen och lira ^^

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag förstår verkligen inte det roliga med sådana här spel. Ända sedan jag var liten och kompisar hade NES så har jag funderat på vad som är roligt med det... Skaffade en C64 i stället, därefter Amiga och senare PC. Märkligt hur olika det kan vara.

Med "sådana här spel" så antar jag att du inte menar Mario Kart, med tanke på att det inte fanns något MK till NES. Sedan finns det ju massvis med arkad racingspel till PC också, så lite konstig jämförelse av plattformar baserat på Mario Kart.

Själv använder jag PC i förstahand, men Nintendos exklusiva titlar är mer intressant för mig än de exklusiva titlar på andra plattformar (förutom PC dvs.)

Medlem

Blir nog ett köp i sommar. Känns som en självklar titel att lira i sommarsolen

Medlem

För mycket gimmicks i Mario Kart efter MK64...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Cyras:

Med "sådana här spel" så antar jag att du inte menar Mario Kart, med tanke på att det inte fanns något MK till NES. Sedan finns det ju massvis med arkad racingspel till PC också, så lite konstig jämförelse av plattformar baserat på Mario Kart.

Själv använder jag PC i förstahand, men Nintendos exklusiva titlar är mer intressant för mig än de exklusiva titlar på andra plattformar (förutom PC dvs.)

Nej, inte Mario Kart specifikt. Svårt att förklara vad jag menar, men jag lockades mer av strategispel, RPG, äventyrspel, flygsimulatorer etc än "samla svamp och hoppa på sköldpaddor" som jag väl sammanfattade "konsolspel" på den tiden. Framförallt Amigan var ju en helt annan grej än konsoler på den tiden. Hursomhelst, jag var lite vag;)


signatur

Jump in.

Medlem

Avskydde MC8 till WiiU just pga av de totalkassa pvp-banorna, så det är ju "kul" att Nintendo fixat till dem. Hade velat haft Pengarna tillbaka på det skräpet som hade kunnat vara fantastiskt ifall dem inte förstört vad som skulle varit bäst med det.

Medlem

Vilka jäkla torrbollar det är som hittat till denna tråd - och varför om man inte gillar Mario Kart ens gå in och läsa recensionen, och sedan möda att orka skriva en kommentar dessutom..

Jag har kört Wii U mycket i många sammanhang. Bättre party-spel tycker jag inte finns då alla kan vara med och ha roligt, inte bara inbitna rävar som jag själv. De har väl även lagt till en "barn-läge" som gör att man inte kan köra av banan? Låter som en toppenidé tycker jag.

Är fortfarande inte övertygad om att jag köper den till min Switch då jag behöver komplettera med ett gäng joy-cons också och då drar ju priset iväg den del.

Medlem

Blev ett köp till switchen fast jag har det till wiiu. Insåg att jag inte alls spelat sönder wiiu versionen när vi spelade häromdan, kanske inte går att spela sönder ☺

Medlem

Betyget ... verkligen 5?
Jag tycker man borde ta i tanke vad mario kart var på wii u och det är stort sätt samma spel.
Battles absolut för all del, men förutom det, dubbla skal lite karaktärer och delar på karten så är det faktiskt samma spel.

Billig portning...
Varför tycker jag billig?
För lite nytt kontent, kunde varit kul om de hade extra stor dlc, fler nya cups för de som redan spelat mycket på wii u. Gör spelet så det känns lite nytt. De har redan basen för spelet färdigt så borde inte vara svårt att lägga till extra mycket nya banor osv.. Samtidigt borde wii u få tillgång till samma lilla extra innehåll.

Tro mig inte fel. Jag älskar mario kart 8 men en billig portning som är 3 år gammalt förtjänar ingen 5a av det anseende för allting är egentligen samma spel utom de få extra sakerna. Hysterisk hype av ett spel som redan sett ljuset för 3 år sen. battle gör saken roligare men knappast något som gör spelet köpbart helt plötsligt, itne enligt mig iaf. Rekommenderar ändå att köpa pga det finns inte mycket alternativ till switch på bra spel just nu.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Vilka jäkla torrbollar det är som hittat till denna tråd - och varför om man inte gillar Mario Kart ens gå in och läsa recensionen, och sedan möda att orka skriva en kommentar dessutom..

Förlåt, men du gör ju samma sak, fast nu råkade du gilla MK.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ja visserligen känner jag igen mig. När det handlar om att skriva kommentarer på nyheter som igentligen inte påverkar mej. Men jag tror inte att man ska lägga så mycket tyngd på vad som skrivs av någon som tex bara spelar på PC. Eftersom att dom helt enkelt gått in på fel nyheter av ren tristess. Och sen blir besvärade av nyheten när det visar sig att spelet tex inte passar dom. Men känner endå för att avreagera sig lite.

Medlem
Skrivet av takaii:

Tro mig inte fel. Jag älskar mario kart 8 men en billig portning som är 3 år gammalt förtjänar ingen 5a av det anseende för allting är egentligen samma spel utom de få extra sakerna. Hysterisk hype av ett spel som redan sett ljuset för 3 år sen. battle gör saken roligare men knappast något som gör spelet köpbart helt plötsligt, itne enligt mig iaf. Rekommenderar ändå att köpa pga det finns inte mycket alternativ till switch på bra spel just nu.

Så kan man ju se det. Men enligt mig så blir det ju inte ett sämre spel, bara för att det är en portning av ett ”gammalt” spel. Så ser ingen anledning att bedöma det med detta i åtanke, speciellt inte när Switch har en helt ny marknad av gamers än vad Wii U hade.

Men det är bara vad jag tycker som sagt. Som jag har nämnt innan här på FZ, så köpte jag MK8 till Wii U, blir köp till Switch också. Att kunna gå mellan TV och handhållet enkelt är så himla bekvämt

Medlem

Vill bara inflika att Nintendo kan göra detta för att man inte förväntar sig något annat av dom. Om detta hade varit ps eller xbox spel så är jag väldigt säker på att det varit en annan femma. Men så gör dom också spel som oftast åldras snabbare också.

Medlem

Jag har redan Mk8 till wiiu samt alla dlc. Hade varit nice om kunde få rabatt på deluxe versionen men nu drar jag mig för att köpa spelet.

Medlem

Det är ju MK8 fortf, så förstår inte varför folk är upprörda. Om det hetat MK9 och varit samma som MK8 på WiiU så hade det varit befogat.

Att ge en femma i betyg är väl inget konstigt. Recensenten tyckte det var ett superspel, punkt slut. Om ngn annan hade recenserat hade kanske denna gett det en trea. En recension är inget facit utan en persons åsikt.

Själv har jag inte spelat Mario Kart sedan SNES så det var ett givet köp för mig till Switchen. Hur mkt nytt content som helst!

Medlem
Skrivet av Cyras:

Så kan man ju se det. Men enligt mig så blir det ju inte ett sämre spel, bara för att det är en portning av ett ”gammalt” spel. Så ser ingen anledning att bedöma det med detta i åtanke, speciellt inte när Switch har en helt ny marknad av gamers än vad Wii U hade.

Men det är bara vad jag tycker som sagt. Som jag har nämnt innan här på FZ, så köpte jag MK8 till Wii U, blir köp till Switch också. Att kunna gå mellan TV och handhållet enkelt är så himla bekvämt

Ja det är ju inte samma betyg. Denna fick en 5a, wii u en 3a.
https://www.fz.se/recension/183646-mario-kart-8

Trodde tiden gjorde kraven högre inte lättare Det är stort sätt samma spel, visst var wii u utan dlc då och ingen 200 cc klass men ingen magisk skillnad. Knappast battles höjde spelet från 3 till 5a. Så ett spel från 2014 som fick en 3a får 2017 med lite extra kontent en 5a.

Men vad vet jag, fifa 14 kanske borde portas till switch istället för att de ska göra fifa 18.

Alla får ha sin åsikt men fz borde vara mer objektiva i sin betyg bedömmning.
"Att kunna gå mellan TV och handhållet enkelt är så himla bekvämt" Det är inte pga mario kart utan switchen och borde inte vara heller en grund för avgörandet av betygsättande av spelet. Det ligger på konsolen.

Jag gillar mario kart är bara objektiv

Medlem
Skrivet av mill:

Det är ju MK8 fortf, så förstår inte varför folk är upprörda. Om det hetat MK9 och varit samma som MNK8 på WiiU så hade det varit befogat.

Att ge en femma i betyg är väl inget konstigt. Recensenten tyckte det var ett superspel, punkt slut. Om ngn annan hade recenserat hade kanske denna gett det en trea. En recension är inget facit utan en persons åsikt.

Själv har jag inte spelat Mario Kart sedan SNES så det var ett givet köp för mig till Switchen. Hur mkt nytt content som helst!

Betyder bara personen tycker nintendo inte kunnat göra bättre spel från 2014 nu 2017 om de gjort mario kart 9. . 5a betyder ju ändå spelet är perfekt. Själv tycker jag det är konstigt de har anställt en betygsättare som inte är objektiv. Även om personen tycker spelet är kul så ska det finnas en viss professionalitet när man arbetar på att betygsätta spel, då ska inte ens åsikter färga betyget allt för mycket.

Om mario kart 8 deluxe hade hetat mario kart 9 så hade folk rent av varit väldigt besvikna.

Medlem

Givetvis är alla recensioner och betyg subjektiva. Så är det på alla sidor, oavsett om det är bilar, filmer, spel eller chips*. Vill man inte ha det får man gå efter snittbetyg mellan recensioner, tex Metacritic (även om de dras med andra problem).

* salt & vinegar är godast, givetvis subjektivt

Medlem
Skrivet av takaii:

Ja det är ju inte samma betyg. Denna fick en 5a, wii u en 3a.

Alla får ha sin åsikt men fz borde vara mer objektiva i sin betyg bedömmning.
"Att kunna gå mellan TV och handhållet enkelt är så himla bekvämt" Det är inte pga mario kart utan switchen och borde inte vara heller en grund för avgörandet av betygsättande av spelet. Det ligger på konsolen.

Fast det är ju inte samma recensent. Tomas gillar sina racing spel och är lite mer kräsen, tror även att han föredrar simulator racing.

Sedan sa jag inte att Mario Kart var bekvämt, utan snarare att Switch gör det bekvämt. Detta är min åsikt, har ingenting att göra med Fredriks omdöme av spelet.

Redaktör
Ponny

@Cyras: Precis så. Två olika recensioner, två olika personer. Tomas motiverade till varför han satte en trea, liksom jag motiverar varför spelet får högsta betyg möjliga: det är skitjäklawowmegasuper-bra! Att jag fortfarande känner så trots hundratals timmar på Wii U gör mig ännu mer säker.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@takaii: Att recensera och samtidigt vara objektiv funkar inte. Jo, vi har haft den här diskussionen på FZ cirka femhundratjugoelva gånger. Vill man ha objektiva recensioner rekommenderar jag faktablad – och det är inget fel med det. Då får man kalla fakta. Recensioner, däremot, inkluderar subjektivt tyckande. Om inte mina åsikter färgade betyget hade jag inte skött mitt jobb.

Hade det här hetat Mario Kart 9 hade det varit falsk marknadsföring. Nu är det ett lyxpaket med Mario Kart 8 och två DLC-paket. Således: Mario Kart 8 Deluxe. Och det är dessutom ett awesome spel. ^^ Det var det 2014, det är det 2017. Och nej: en femma innebär inte ett perfekt spel. Det finns, enligt min subjektiva åsikt, inget perfekt spel. (Witcher 3 är dock ganska nära många gånger!)


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@mill: Kan bara hålla med: salt & vinegar 4-ever!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av takaii:

Betyder bara personen tycker nintendo inte kunnat göra bättre spel från 2014 nu 2017 om de gjort mario kart 9. . 5a betyder ju ändå spelet är perfekt. Själv tycker jag det är konstigt de har anställt en betygsättare som inte är objektiv. Även om personen tycker spelet är kul så ska det finnas en viss professionalitet när man arbetar på att betygsätta spel, då ska inte ens åsikter färga betyget allt för mycket.

Om mario kart 8 deluxe hade hetat mario kart 9 så hade folk rent av varit väldigt besvikna.

En recension är alltid - utan undantag - subjektiv. En människa spelar något och tycker till om det han/hon spelat. Utan tyckande är det inte en recension, utan produktinformation, och sånt ska inte recensenter syssla med.

Våra redaktionsvänner Sweclockers testar hårdvara. Då mäter de saker och ting, t.ex. hur många bilder/sekund olika grafikkort ger. Det är mer objektivt, att man mäter hur något presterar. Men när man recenserar spel finns många andra faktorer än prestanda att ta hänsyn till, så det ska inte kallas tester - vi bedömer ju inte hur bra ett spel är utifrån en mängd data, utan det handlar i slutändan om vad recensenten tycker om spelet.

Även om man försökte göra en objektiv recension ("Spelet innehåller tre spelformer, har stöd för 16 spelare online, karriärläget innehåller 20 uppdrag" osv.) så skulle urvalet av vilken information man väljer att ta med ändå göra att texten inte var helt objektiv – man väljer ju vilken information som ska vara med och inte.


signatur
Medlem

Med alla karaktärer som ingår i spelet kanske det är dags att kalla det "NintendoCart" eller "SuperCart".

Gillar att det blir ännu mer Mash-ups med karaktärer i fler titlar från Nintendo likt Super Smash. Nu väntar man bara på att Super Mario Party-serien genomför samma grej

12
Skriv svar