Medlem
Bärbar speldator

Har suttit ner nästan en hel långhelg och benat ur halva internet på jakt efter gaminglaptop.

Mina krav är inte så höga, men vill ha gpu 1060 och 17" skärm.

Det bästa hittills är. https://www.komplett.se/product/907984/gaming/gaming-pc/barba...

Någon med erfarenhet av msi?
Eller har andra bra tips?

Stationär är inte aktuellt, så inga tips om det. ☺️

Medlem

Det var ett bra pris för ett sådan dator och jag tycker att byggkvalitén på MSIs-spellaptops är god. Slå till, säger jag. Jag tror inte du kan få så mycket mer dator för de pengarna. Kom ihåg att en dator av den kalibern knappast är optimal för att transporteras, den väger 2,7kg.

Medlem

@Dreijer: Nä jag är medveten om otympligheten, men vill samtidigt inte sitta med 15" när jag spelar. Tack för hjälpen, blir nog den.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Leffe76: Såg diskussionen i kommentarerna till laptop-testet, hoppas mitt svar inte kommer för sent Men som ni varit inne på här är det en bra speldator för priset. Det är ungefär vad du får betala för konkurrerande datorer med samma konfiguration, så med andra ord betalar du lite mer i vanliga fall för MSI:s variant. HP har exempelvis Omen-laptops i den här prisklassen med motsvarande specifikationer, något bättre bildskärmar som dock inte har lika hög bilduppdatering som MSI:s burk.

Hur mycket du kommer utnyttja de 120 Hz beror på hur högt du vill ha de grafiska inställningarna. Ett GTX 1060 presterar bra men eftersom varianten som sitter i den här datorn endast är utrustad med 3 GB GGDR5-videominne klarar den inte riktigt av att driva moderna spel på högsta grafiska inställningar och nå 60 fps. Så länge som du är medveten om det och är ok med det kommer du sannolikt bli nöjd med den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4159620

Som jämförelse har ovanstående HP Omen-laptop ett biffigare GTX 1060 med 6 GB GDDR5, men en långsammare bildpanel på 75 Hz. Den har dock också G-sync. Här hänger det som sagt på vad du prioriterar. HP och MSI använder olika designspråk, jag tenderar att föredra HP:s något mer återhållsamma design men det är en ren smakfråga. Om 120 Hz är viktigare än något bättre maximal prestanda gör du ett bra köp i MSI-burken, båda datorerna ger mycket spelhårdvara för pengarna.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Leffe76: Såg diskussionen i kommentarerna till laptop-testet, hoppas mitt svar inte kommer för sent Men som ni varit inne på här är det en bra speldator för priset. Det är ungefär vad du får betala för konkurrerande datorer med samma konfiguration, så med andra ord betalar du lite mer i vanliga fall för MSI:s variant. HP har exempelvis Omen-laptops i den här prisklassen med motsvarande specifikationer, något bättre bildskärmar som dock inte har lika hög bilduppdatering som MSI:s burk.

Hur mycket du kommer utnyttja de 120 Hz beror på hur högt du vill ha de grafiska inställningarna. Ett GTX 1060 presterar bra men eftersom varianten som sitter i den här datorn endast är utrustad med 3 GB GGDR5-videominne klarar den inte riktigt av att driva moderna spel på högsta grafiska inställningar och nå 60 fps. Så länge som du är medveten om det och är ok med det kommer du sannolikt bli nöjd med den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4159620

Som jämförelse har ovanstående HP Omen-laptop ett biffigare GTX 1060 med 6 GB GDDR5, men en långsammare bildpanel på 75 Hz. Den har dock också G-sync. Här hänger det som sagt på vad du prioriterar. HP och MSI använder olika designspråk, jag tenderar att föredra HP:s något mer återhållsamma design men det är en ren smakfråga. Om 120 Hz är viktigare än något bättre maximal prestanda gör du ett bra köp i MSI-burken, båda datorerna ger mycket spelhårdvara för pengarna.

Wow, jag hade i alla fall valt 75Hz med G-sync framför 120Hz, då det förmodligen är få titlar man kan driva i 120 FPS. Det är väl esport-spelen så som CS:GO, LoL, DotA 2, men i övrigt är det ingenting man lär klara av. Att det sedan är 6GB VRAM är ju utmärkt. Jag personligen tycker att HP Omen har ett finare utseende också, även om plasten på chassit (om det är som HP 250 och liknande modeller) har en mycket billig känsla.

Medlem

@Loevet: Tack för det mycket bra svaret. Det kom inte för sent. : )

Har ju tittat på HP Omen 17 och varit inne lite på den. Det jag varit lite orolig för är att jag inte hittat så mycket i testväg på den, och därför undrat lite över värmehanteringen som verkar vara ett problem på vissa bärbara speldatorer.
https://pc-konsulten.se/produkt/hp-omen-notebook-17-w208no-me...
Just den på pc-konsulten har en i5 processor, vet inte vad det gör i skillnad mot en i7. (såg att den du länkade iaf var i7)

120hz skärm är ingen köporsak alls för mej, så det var bra att du påpekade.
Ska titta närmare igen på HP-datorn, och sedan bestämma mej.
För håller med dig om att formspråket på bärbara speldatorer ofta är väldigt riktat mot tolvåringar, även om jag tycker msi-datorn var hyffsat ren och snygg.

Tack igen för att du tog dig tid.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Leffe76: Det var så lite så, kul att jag kunde hjälpa till! Hur mycket i5 kontra i7 spelar in beror lite på vilken typ av spel du spelar. Vissa spel är ganska processortunga, och vinner därmed en del på i7-processorn, men de flesta spel är grafiktunga och då förlorar du inte jättemycket på att ha en i5 istället för en i7. En aspekt värd att ha i åtanke är att fler och fler spel börjar bli bättre på att utnyttja flera trådar, vilket ger större vinster på processorer som kan hantera fler trådar samtidigt (dvs. i7 som kan hantera 8 trådar vs 4 trådar hos i5). Detta gör ingen enorm skillnad just nu, men om du har tänkt använda datorn under några år kommer det kanske ge större fördelar längre fram. Nu när konsolerna har åtta processorkärnor, och Xbox One kör DirectX 12, kommer kanske spelutvecklarna börja använda flera trådar mer effektivt på bred front framöver och då kan en i7 hålla datorn fräsch lite längre. Men det är bara spekulativt, om jag ska rekommendera här och nu ger en i7 inte ett enormt övertag över en i5 sett till spelprestanda.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Efter lite beslutsångest så blev de Msi datorn. HP´n föll på den lite plastiga finnishen, även om den hade ett litet övertag i ren prestanda.
Den har bara varit ute ur kartongen en timme eller så, har mest bara hunnit fylla i registreringar och installera lite program.
Men den känns och ser ut som väntat helt enkelt. Ska lägga in något spel nu så jag får se om den lever upp till förväntningarna på den fronten.

Om du behöver hjälp med hur man snickrar en möbel eller så.
så har du en upp på mej. ; )

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Leffe76: Haha, förträffligt kul att höra, om jag behöver expandera tv-bänken hemma vet jag vem jag ska vända mig till


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar