Analytiker: Playstation 5 släpps 2018

Robot
Analytiker: Playstation 5 släpps 2018

Han hade rätt om både PS4 Pro och PS4 Slim, har Damian Thong även rätt om PS5?

#playstation-5


Medlem

mest interessanta är nog hur mycket den kommer kosta och hur mycket bättre än ps4 pro den kommer vara.

Medlem

Shit de skiter verkligen på sina kunder! Först köper de Pro och något år senare ska de köpa konsol igen!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Jag tror inte att det stämmer, men om det skulle stämma så hoppas jag fler börjar få en dragning mot PC istället. Hela grejen med konsolerna ska ju vara en satt, hårt definierad och begränsad hårdvara som håller ett bra tag.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd

Min plånbok orkar inte.....

2020 skulle vara rimligast.

Gnällkuk
Skrivet av Haziza:

Shit de skiter verkligen på sina kunder! Först köper de Pro och något år senare ska de köpa konsol igen!

På vilket sätt skiter de i sina kunder? Det finns väl inget som säger att de kommer att sluta med att tillverka spel till PS4 enbart för att PS5 eventuellt släpps nästa jul. Sony var nog bara väldigt smarta med Pro, jag tror de kommer att aktersegla Microsoft i den här bataljen, förutsatt att de lyckas hålla ned priset för PS5.

PS4 Pro släpptes som en direkt motaktion mot Project Scorpio. Eftersom de visste att Scorpio skulle komma till denna julhandel och att de själva antingen skulle kunna matcha den då, eller, släppa en ny version ett år tidigare och rida på vågen att man dels hade marknadens snabbaste konsol och dessutom en egen hyfsat billig vr-lösning, samt hdr-funktionalitet. Ett genidrag har det visat sig med tanke på försäljningen.

När Scrorpio väl släpps till julen så kommer den ta över tronen och hämta ikapp lite förlorande marknadsandelar, förutsatt att de kan prismatcha PS4 Pro. Med tanke på att Microsoft väljer att släppa Scorpio nu indikerar starkt att deras egna XB...2? Sannolikt ligger minst två år bort i tiden. Det ger Sony ytterligare ett bra slagläge att släppa PS5 till nästa års julhandel och ånyo dra ifrån.

Frågan blir hur de väljer att hantera "segway-perioden". Vad jag tror skulle vara en bra lösning är att släppa allt på båda konsolerna, utom möjligtvis från deras egna studios. Så länge spelen släpps simultant till PS4/PS5 så ser jag inga problem med att folk skulle känna sig lurade.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hoppas det blir ordentligt prestanda krig mellan Playstation och Xbox, så att utvecklingen tar några kliv framåt, det tjänar vi alla på.

Medlem

PS5 får vi väl se, men tror Sony e på väg med något för att möta Scorpio.

Medlem

Känns inte ens som denna generation kommit igång.
Kanske pga det var sån liten skillnad och knapp förbättring från tidigare generation.
Jag menar xbox 360 kom var det "wow".
Ps4 var "meh" och xbox one "wtf?"
Det beskriver mina kännslor iaf.
Konsolen jag haft roligast med är nintendo 3ds


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tror dom tar ps4 pro och paketerar om den till ps5.

Medlem

@Molotov: Det är ju rätt rejäl skillnad på ex GTA v om du jämför mellan gamla och nya konsolerna. Men när Xbox 360 kom var det snygg grafik jämfört med PC. Men när PS4 och Xbox one kom var det däremot ingen som blev imponerad jämfört med en pc. Så kanske därför man inte upplever det som ett så stort kliv.

Medlem

Det låter väldigt tidigt. Men får inte heller glömma att det bara är ett rykte. Men man kan aldrig vara säker. Vi kan vara säkra på att ps5 är under utveckling.

När PS5 väl kommer, hoppas den då är bakåtkompatibel med ps4. Personliga åsikt är att det börjar bli tröttsamt att behöva ha femtielva konsoler framme, för att kunna spela sitt bibliotek. Köp en ny PC och kan spela hela sitt steam-bibliotek på den.

Medlem

Eftersom scorpio ser ut att bräda ps4pro så måste dom ju kontra på något sätt. En ps5 om 18 månader är väl inte orimligt. Gör Sony den helt bakåtkompatibel kan ju folk välja mellan vanilla ps4 för 1500:- eller pröjsa vad, 6k för ps5 som vi får anta åtminstone har 4k@60 och nåt mer bling för att åter ta tronen.

Medlem

Med det efternamnet är jag beredd att lita på allt han säger!

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Med det efternamnet är jag beredd att lita på allt han säger!

Han har ju t.o.m en sång skrivet om sig!

Medlem

Jag tycker det blir relativt tajt, men tycker absolut inte att det är orimligt.

Ge mig en maskin som är skäligt prissatt som orkar driva 1080p i hög fps, 4k i minst 60fps och Adaptive Sync(troligen Freesync), för att sedan matcha med en lämplig monitor i bra storlek.

Konventionell TV är så 2010!

Medlem

Låter inte rimligt med PS5 nästa år! Känns nästan fortfarande som PS4 släpptes nyligen och nu finns Pro versionen som i nuläget är overkill.

Det enda Sony kanske behöver oroa sig för är Xbox Scorpio, men spelen som släpps gemensamt för Scorpio och PS4 Pro kommer nog vara liten skillnad mellan.

Sony får väl släppa en Pro+ till nästa sommar som möter upp Scorpio + har inbyggd Ultra HD BR nästa gång samt bättre kylning (tystare).

Jh
Medlem

Jag skulle gärna se en ps5 om prestandan höjs avsevärt. Jag tycker inte fem år är för kort tid emellan. Vad jag inte förstår är ps4 pro, xbone s, scorpio osv.. meningslöst. Jag önskar dem satsade på en ordentlig prestansa höjning!


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Jag tror att just bakåtkompatibilitet blir en nyckel om de lägger om det till kortare cykler.
Eftersom det är sannolikt att man fortsätter på X86 arkitekturen så bör detta bli relativt enkelt.
Scorpio kommer ju senare i år att bli den hårdvarumässigt kraftfullaste konsolen, och jag tror inte Sony vill spela andrafiolen speciellt länge efter att ha lett den här generationen.
Playstation är dessutom nästan lika viktig för Sony som Iphone är för Apple, det är kassakon nr 1.

Själv tycker jag det mesta handlar om spelen, här ligger ju Playstations exklusiviteter långt för Xbox, i mitt tycke.
Men kommer t ex kommande LoU part II, Days Gone eller God of War att funka även till PS5 så har man vunnit mycket.
Det värsta med en ny generation brukar ju vara bristen på (bra) spel de första åren.

Medlem

De kommer inte släppa detta försprång de har ifrån Xbox, de kommer nog släppa den nya 2020..

Medlem

@Haziza: skiter nvidia på sina kunder när dom släpper ny hårdvara vartannat år? Bara undrar lite hur du tänker där... Tekniken går framåt överallt. Fortare å fortare. Ena stunden gnäller folk för att konsolerna e för kassa. Pratas det om nya så gnälls det för det. Så hur ska dom göra för att en sån som du inte ska tycka att dom skiter på sona kunder?

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Han har ju t.o.m en sång skrivet om sig!

https://www.youtube.com/watch?v=Oai1V7kaFBk

Den har jag sjungit på karaoke två gånger!

Medlem

Frågan är ju hur det kommer funka i såna fall, som vissa redan nämnt är bakåtkompatibilitet det viktigaste, förutom då ny hårdvara. Men samtidigt tar det ju många år att göra ett spel, att spendera 3 år och sen väljer dom att släppa en ny konsol så tätt inpå, då skulle man kanske inte vara värst glad som speltillverkare. Men som sagt, går det bara att spela gamla spel och att dessa kan patchas upp för att utnyttja den nya kraften, så varför inte?
Kan folk bränna 10 papp på en ny mobil varannat år, varför inte 5 papp på en konsol var tredje år?

Nu spelar jag inte överdrivet mycket på mitt X1, men känner samtidigt som att jag inte har något att klaga över, tycker grafiken är bra i BF1 för att nämna något. Har iofs ingen PC av rang, så kan inte jämföra dessa två. Men känner inte att jag skulle vilja ha en ny konsol pga grafiken.

Medlem

@Qn1f3:
Finns inte många monitorer med oled paneler och har stöd för hdr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns inte ens som denna generation kommit igång.
Kanske pga det var sån liten skillnad och knapp förbättring från tidigare generation.
Jag menar xbox 360 kom var det "wow".
Ps4 var "meh" och xbox one "wtf?"
Det beskriver mina kännslor iaf.
Konsolen jag haft roligast med är nintendo 3ds

Tyckte inte heller att steget var så stort rent grafiskt med PlayStation 4 jämfört med PlayStation 3 o den förra generationen. Sedan nu när man kopplar in den gamla PS3an o börjar lira märker man tydliga skillnader då det blir så pass suddigt o otydligt i grafiken. Det tyckte jag inte i början vid generationsskiftet. PS3 är verkligen antik idag. imo...

:::OT:::
Jag tror personligen att PlayStation 5 släpps under 2019 och att den kan tänkas vara bakåtkompatibel med dagens generation PS4 och PS4 Pro. Sedan hoppas jag verkligen att Sony satsar på rejäl prestanda under huven och inte släpper något halvfabrikat som denna generation startade med... Tycker inte att Sony behöver göra om handkontrollen något som just nu är den vassaste och skönaste, imo. Möjligtvis gör om tuchpaddan i mitten till något annat. Sätt i en UHD BD spelare i PS5an som var något som verkligen saknades i PS4 Pro konsolen. Sätt i minst en 2 TB Hårddisk då spelen växer lavinartat i storlek. Förnya "PlayStation Network" så man kan skräddarsy sin profil mera, likt Steam. Inför där även statistik, på hur många timmar man lagt ner i respektive spel. En funktion som jag dyrkar med Steam plattformen. Är en riktig statistik nörd.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

SONY tjänar inget på att vänta så länge med att släppa ny konsol. Dagens gamers är krävande och vill ha det bästa. De lägger gärna ut de extra pengarna det kostar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är det bara jag som tycker det är sjukt att det bara är de sista åren på en konsollgeneration kvar till 2018/2020? Vafan detta är ju framtiden enligt alla sci-fi filmer jag sett, var är mina flygande bilar?

KoP
Medlem

Tror inte dom släpper en ny PS så tätt inpå PS Pro. Vore lite att skjuta dig i foten att "överge" PS4'an så tidigt.

Medlem

@Jh: jag tror det har med priset att göra. Är nog inte så många som är villiga att betala 10k+ för en konsol.
Jag skulle iofs göra det men jag gissar att jag tilllhör en minoritet.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Haziza: skiter nvidia på sina kunder när dom släpper ny hårdvara vartannat år? Bara undrar lite hur du tänker där... Tekniken går framåt överallt. Fortare å fortare. Ena stunden gnäller folk för att konsolerna e för kassa. Pratas det om nya så gnälls det för det. Så hur ska dom göra för att en sån som du inte ska tycka att dom skiter på sona kunder?

Fast Nvidia tvingar dig inte behålla den äldre hårdvaran för att kunna spela de spel du spenderat tusentals kronor på. Mitt overwatch köpt till PS4 kan endast spelas på en PS4 samtidigt som mitt overwatch till PC kan spelas på samma PC där jag köpt det senaste från Nvidia till.

Fram tills det att konsollerna är 100% bakåtkompatibla och påverkas positivt i tekniska termer (grafik?) så det påverka kunden negativt att behöva köpa ny hårdvara så pass tätt inpå, ingen vill ha 6 konsoller ståendes under TVn och behöva slita sladdar för att koppla in och ur HDMIn från TVn osv.

12
Skriv svar