Test - Razer Raiju

Robot
Test - Razer Raiju

Razer har skapat en svindyr proffskontroll för Playstation 4. I ett hörn någonstans står Xbox Wireless Elite-kontrollen och skrattar hejdlöst.

#playstation-4, #ps4, #razer, #sony, #xbox-elite-controller


Medlem

1700 spänn... satan i gatan!

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Och ful som stryk!

Medlem

Jag skulle ändå vilja testa denna för att se hur den står sig mot min Scuf eller SharQ. Men att den inte har utbytbara delar gör att ett köp tar emot.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Sviskon: Microsoft Wireless Elite kostade cirka 1500 kr när den lanserades, men skillnaden var att den faktiskt var värd det om man spelar mycket, och inte bara för e-sportare


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@marcus8958: Razer anammade nog Max Power-metoden (Simpsons-referens).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Intressant läsning och väldigt bra, gillar hur du igenom artikeln jämför med X1 kontroll och ger ditt intryck utav båda kontrollerna. *thumps up*

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Avedagreat: Vad kul att upplägget uppskattades! Oavsett vad Razer säger om fokus på fps och e-sport så kommer majoriteten av spekulanterna se på Raiju som PS4:ans alternativ till Xbox Wireless Elite, och då ska den också bedömas med den som en av måttstockarna (utöver Dualshock 4).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Sviskon: Microsoft Wireless Elite kostade cirka 1500 kr när den lanserades, men skillnaden var att den faktiskt var värd det om man spelar mycket, och inte bara för e-sportare

Den är suveränt skön, men det sorgliga där är att interiören håller ruskigt dålig kvalitet. Är inne på min tredje nu, på mindre än ett år! Det är tumspakarna som har plastinfästning. Denna lossnar sporadiskt och då är i princip kontrollen oanvändbar. Har man i det läget ingen garanti kvar finns det guider på tuben om hur man tar isär den för att få den "stabil" igen. Men för det priset hade man hoppats på en trotjänare som håller i åratal, utan strul.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Att försöka är första steget mot att misslyckas. - Homer Simpson

Medlem
Skrivet av jonis:

Den är suveränt skön, men det sorgliga där är att interiören håller ruskigt dålig kvalitet. Är inne på min tredje nu, på mindre än ett år! Det är tumspakarna som har plastinfästning. Denna lossnar sporadiskt och då är i princip kontrollen oanvändbar. Har man i det läget ingen garanti kvar finns det guider på tuben om hur man tar isär den för att få den "stabil" igen. Men för det priset hade man hoppats på en trotjänare som håller i åratal, utan strul.

Kan bara instämma. Är inne på min femte kontroll! Har haft fyra olika fel dock. Men det är uppenbart att kvalitén på Elite kontrollen inte är så bra som det gedigna intrycket när man lyfter upp den. Har 2 st 360-kontroller som fortfarande är felfria efter ca 5 år. Och de används även av barnen!

Medlem

@Loevet: har jag missat nåt? Finns väl andra pro controllers för ps4 typ scuf å så? Varför skulle just denna va den som ska jämföras med xbox elite? Förövrigt hade jag en razer kontroll till 360 en gång i tiden. Fanskapet höll knappt en månad. Har slutat köpa deras skräp sen många år.

Medlem

@oDIRTDIVERo:
Scuf och SharQ mfl är inte officiella produkter även om de fungerar utmärkt till PS4'a.

Razern och den andra pro-kontrollern som släpptes samtidigt är officiellt licensierade av Sony.

Medlem

Först plockar de bort sladden och sen blir det säljargument att ha sladd på premium-varianten. Nice.

Medlem
Skrivet av CryptoSeven:

Först plockar de bort sladden och sen blir det säljargument att ha sladd på premium-varianten. Nice.

Haha verkligen!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

twm
Medlem

Recensera den svenska varianten också "Nacon Revolution". Även billigare

Medlem

De hittade inget fulare att snegla på än en Logitech Wingman?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

@Cowmine: jaha ok. Visste inte att Sony varit med på ett hörn med denna. Aja. Har en scuf hursomhelst å e jävligt nöjd med den. Känns rejäl å har man stora händer som jag så är dom förlängda spakarna man kan få på den guld. Känns verkligen som hela kontrollen blir större.

Medlem

Kontrollen är så ful att jag tycker synd om den!
Bättre snygg och billig än ful och dyr?


signatur

autograph

Medlem

Den såg ju riktigt härlig ut i alla fall, bruksmässig, snällt och milt utseende.

Medlem
Skrivet av autograph:

Kontrollen är så ful att jag tycker synd om den!
Bättre snygg och billig än ful och dyr?

Jag skulle säga funktion före utseende.

Medlem

@oDIRTDIVERo:

Jag gillar min Scuf, fick en låda reservdelar i förra veckan.
Det är bra att man kan byta ut delar som slits ut men det är synd att det ändå kostar så mycket med frakten.
Brukar nöta ut paddlar och stickor, men beställde så jag bör klara mig ett tag nu.

Medlem

@Cowmine: a jag har faktiskt inte behövt byta ut nåt. E ganska snäll mot kontroller i allmänhet. Men de e jävligt bra att de går.

Medlem

"Razer Raiju är alltså trådbunden, till skillnad från Microsoft elitkontroll som endast kör trådlös kommunikation."
Qué? Jag har en Elite-kontrollen till PC och kör via kabel.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Cowmine: a jag har faktiskt inte behövt byta ut nåt. E ganska snäll mot kontroller i allmänhet. Men de e jävligt bra att de går.

Jag vet att vissa modeller har färre problem än andra. Jag har en Infinity PS4 och där har paddlarna gått sönder vid själva infästningen ( runt skruvhålen ) Detsamma verkar gälla för mina kompisar med samma modell.
Sen har jag nött ut gummit på 5 stickor, 1 sticka knäckte jag. Men jag vet med mig att jag nöter ut stickor, inte bara på scuf controllers.

Köpte 8 stickor och 3 uppsättningar paddlar så jag ska klara mig ett tag.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lorio: Sant, felformulerat, trådlöst mot konsol var tanken att jag skulle förmedla där, jag har korrigerat texten. Tack för uppmärksamheten!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@twm: Jag har varit i kontakt med svenska Playstation men de kunde inte svara på vilket företags om distribuerar Nacon i Sverige. Om Nacom svarar på kontaktförfrågan ska vi definitivt försöka få in ett testexemplar av Revolution Pro för test.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@oDIRTDIVERo: Precis som @Cowmine skriver så är Razer Raiju och Nacon Revolution Pro de officiella proffsinriktade kontrollerna för Playstation 4, men de är som du är inne på inte de enda kontrollerna som kan användas med konsolen. Vi kanske gör ett större jämförande test längre fram där vi tar med alla intressanta kontroller, både officiella och inofficiella.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Ringo: @Jonis Jasså, så pass? Jag har aldrig haft problem med Elite-kontrollen, men jag är överlag ganska snäll i min behandling av kontrollerna, de enda fall där jag lyckats ta sönder kontroller var när jag nötte NHL 09 i 100 timmar och slet ut de analoga Dualshock 3-spakarna på två kontroller. Det är svårt att uttala sig om kvaliteten för dessa proffskontroller under de begränsade tidsperiod som en recension medför. Vi testade Razer Raiju i lite över en månad, vilket är mycket ur journalistiskt perspektiv, men det är ju inte nog för att stöta på de problem som ni beskriver här. Det återstår att se om några Raiju-användare kommer förmedla något om kontrollens kvalitet efter att ha ägt den i ett år eller längre. Alla dess brister gör att jag definitivt inte skulle köpa den, oavsett om den är särdeles hållbar eller ej.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

12
Skriv svar