Krönika: Sena Bethesda-recensioner ger dig bättre spel

Medlem

Det låter jättebra med "sluta jäkta". Count me in!

Det finns gott om andra spel jag kan spela medan jag väntar på en djupare recension. Det gäller inte minst sprillans nytt IP som fått superhype, då brukar jag ta det kolugnt. Om det visar sig vara ett bra spel så är det ju knappast sämre om jag väntar med köp en vecka eller två.

Medlem

"För tänk om det obegränsade antalet digitala koder tar slut!" Eller om jag måste vänta tre dagar till på att kanske köpa ett spel jag väntat 3 000 dagar på!!""

Det fattar jag väl, och det är ju inte därför som jag alltid förbokar mina spelköp!
Utan helt enkelt endast för att jag vill ha det exklusiva extramaterialet på släppdagen! Jag vill ha allt - nu!


signatur

autograph

Ambassadör
Xbox
Skrivet av autograph:

"För tänk om det obegränsade antalet digitala koder tar slut!" Eller om jag måste vänta tre dagar till på att kanske köpa ett spel jag väntat 3 000 dagar på!!""

Det fattar jag väl, och det är ju inte därför som jag alltid förbokar mina spelköp!
Utan helt enkelt endast för att jag vill ha det exklusiva extramaterialet på släppdagen! Jag vill ha allt - nu!

Bääääääääää.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av autograph:

"För tänk om det obegränsade antalet digitala koder tar slut!" Eller om jag måste vänta tre dagar till på att kanske köpa ett spel jag väntat 3 000 dagar på!!""

Det fattar jag väl, och det är ju inte därför som jag alltid förbokar mina spelköp!
Utan helt enkelt endast för att jag vill ha det exklusiva extramaterialet på släppdagen! Jag vill ha allt - nu!

Bääääääääää.

Ja, men så är det. Jag har inga problem med det.


signatur

autograph

Medlem

Gamingvärlden är ju väldigt belamrad med jäkt att vara tidig med saker och ting. Det är kort och gott coolt att vara tidig/först osv.

Streamare som ska streama ett nytt spel så fort det bara är möjligt. Tittare som storögt följer det cooltidiga spelandet fastän deras egen upplevelse av spelet sedan har spoilats till oigenkännlighet av streamarens minutiösa dissektion.

Kollar ibland på en kille som innan Dark Souls 3 hade ett par hundra tittare på sina streamar. Han var tidig med DS3 (kanske hade fått nåt förhandsexemplar av nåt slag) och fick då ett par tusen tittare i stället, vilket i mångt och mycket har hållit i sig efteråt. Så det här med tidighet lönar sig.

Medlem

Varför är då spelen ändå så eftertraktade direkt de släpps, även om de oftast är halvfärdiga?

Är det värt så mycket att kunna säga att man har varit först? Föredrar själv att köpa någon slags samlingsutgåva el liknande som kommer långt senare för att få en bättre upplevelse.

Men visst, spelar man för att kunna säga att man har varit först så är det väl förståeligt varför vissa förbokar, som om det ger någon slags högre status.

Medlem

Hela poängen för bolagen som väljer att inte ge ut tidiga recensionsexemplar till media är att de inte ska tappa stora pengar på dåliga recensioner. Därmed minskar man riskerna och kan fortsätta skapa förhandsbokningskampanjer och stora vecka 1 försäljningar enbart på hypen - även när de inser att spelet inte håller måttet. För de flesta bolagsherrarna vet när det inte gör det men de måste ge ut det i alla fall - tyvärr är Bethesda ett av de bolag som har många skelett (titlar som inte riktigt nått sin potential) i sin garderob.

Det sätter dock större press på FZ och flera andra som jobbar lite hårdare för att göra genomarbetade recensioner. Vem kommer orka vänta? En bunt personer, men är det tillräckligt många? Många otåliga köpare kommer lita på första timmen omdömen och källor med diskutabla lojaliteter och välja om de ska trycka på köp-knappen eller inte. Så jag hoppas redaktioner kan hitta sätt att jobba för att hålla sig ständigt intressant. Sidan utvecklas hela tiden åt rätt håll. Ni både breddar och fördjupar er. Nu måste ni också bli snabbare med någon slags tidiga omdömen om stora titlar som kan varna presumtiva köpare för att titeln kanske inte håller måttet.

För ingen vill lägga hyggligt med pengar på ett spel som inte blir spelat, men få är villiga att vänta mer än nödvändigt på att få börja spela. Risken är att bolagen sänker ribban på spelen som ges ut om det blir ett brett fenomen (redan Take2 och nu Bethesda).

Å andra sidan är det få som orkar läsa så här långt också...

Medlem

Enkel lösning, sluta förhandsboka
När ska folk lära sig att förhandsbokningar bara förstör gaming industrin för oss kunder.

Medlem

Två grejer här med Bethesda eller relaterat till, som jag ser det.

1. Förhandsbokning är något man inte bör uppmuntra eftersom det belönar spelstudios när de inte berättar hela sanningen, och kan släppa ofärdiga spel med mindre risk. Visst, det finns en chans att man sedan inte blir kvar som kund, men i min syn är just spelgenren väldigt svår där. Är man ute efter en viss speltyp kanske man förlåter litet mer än vanligt för att det inte finns något alternativ.

2. Det här är Bethesda som vill ha än fler förhandsbokningar och färre återköp. Det är i alla fall det som logiskt borde bli resultatet, om man går utifrån status quo.

Personligen är jag inte den som förhandsbokar så jag kommer garanterat gå in här på sajten precis som alltid

Medlem

Jag väntar ibland år innan jag köper spel så det är lugnt för min del:-)

Medlem

Köper ändå aldrig spel precis vid release.

Medlem

Haha, "En bugg". Klockren bildtext.

Medlem

Köper aldrig spel innan jag sett ett gäng reviews så meh, får väl vänta någon vecka längre än förr vad gäller Bethesda's titlar.

Medlem
Medlem

Jäkta? Jag har en sån backlog att spelen hinner hamna i rea-backarna innan köp

Det enda jobbiga är multiplayerspel, där känns det som man hamnar efter direkt! Väntar man ett par veckor kommer man in mot motstånd som redan kan kartor, taktiker och vapen... :/

Medlem

Tycker det är kul att få min egen uppfattning av spel. Har jag läst en recension sitter jag och tänker på det som sagts och på något sätt förstör det upplevelsen. I en recension kan dom ta upp negativa saker som jag inte hade reagerat på annars tex. Ibland går dom in för mycket på story också, var något spel där det stod dom minus på dåligt slut xd då blir de hela tiden att man tänker att det kommer va ett dåligt slut

Medlem

Hur kommer det sig att denna krönika dyker upp på första sidan när den är drygt 6 mån gammal? Sen tycker jag folk är lite enögda när de pratar om användarrecensioner då det enbart finns på steam! Köper man spel via gog, uplay eller origin kan man inte få läsa användarrecensioner!

Medlem

Känns lite omotiverat att slänga lite kritik mot "influencers" - YouTubers och streamers som PR-människorna brukar mena med termen. Nog för att det många gånger är uppenbart när en sådan är köpt, men det verkar förekomma minst lika ofta (under en längre tid och mer permanent) i traditionell media. Inte minst i Svensk sådan där politisk agenda ofta premieras över konkret konsumentrådgivning (t.ex. The Witcher 1/5) och svenska studios, helst sådana med nära kontakt till media (t.ex. Dice/FZ) får lite väl saftiga betyg sett till motiveringen i texten.

Medlem

@Avedagreat: GoG har användarrecensioner, är rätt säker på att de haft dem mycket längre än Steam.

Medlem

"För oss som recenserar innebär det här snävare tidsramar, och i värsta fall sämre genomarbetade recensioner. Vi vill givetvis ge en så välgrundad bild som möjligt av spelen, men samtidigt kommer vi inte ifrån faktumet en sajts hela ekonomi i många fall bygger på antalet besökare."

Kanske läge för er att ta nästa steg och prova något nytt och börja streama här på sidan, samt kanske även på Twitch/youtube (och få in reklamintäkter där?) samtidigt som ni recenserar live.
Då får företag som Bethesda som de vill, och ni kan börja recensera en early review live samma minut som spelet släpps, samt att ni sen kan göra en mer genomgående recension och lägga upp som vanlig text (jag tillhör kategorin spelare föredrar att läsa än att titta på videos av recensioner) när ni hunnit göra en "riktig" analys och recension

Kan tänka mig att detta skulle få spelföretag att svettas (och anstränga sig lite mer, jag tittar på dig Ubisoft) om ni börjar sitta och analysera hur bra/dålig karaktärseditiorn, den första timmen i spelet, osv är samtidigt som möjliga köpare sitter och tittar med fingret vid köp-knappen i väntan på att se första intrycket av spelet i fråga

(Visst, man kan i dagsläget titta på vilken streamer som helst som börjar streama från dag ett och få ett intryck när en finnig tonåring sitter och skriker och gör dumma saker i ett försök att locka tittare, men än så länge har jag inte sett en professionell journalist sitta och göra en full recension direkt vid släpp)

Medlem

Åsikter i 2017? Helt sjukt.

Medlem

@Tomas Helenius: vet inte om det handlar om att vara först. För mig är de nog mer rent barnslig otålighet. Har jag sett fram emot ett spel i ett år nästan å kanske dessutom har fet speltorka, så är att vänta på recension som att säga åt en unga den 23 december att du vi firar jul efter nyår för klapparna e billigare under mellandagsrean. De skiter man ju i då...

Medlem

"Bethesdas beslut har en PR-strategisk baktanke. För att slippa stress-recensioner kommer fler recensioner göras i flera delar: första intryck kort efter release, och betyg och avslutande recension några dagar senare. Det ger Bethesdas spel bredare täckning under längre tid, och är förstås bättre än framtävlat stresstyckande. Och vi som fått tidig recensionskod serverad på silverfat får krasst vänja oss av med den lyxen, och börja sätta snävare tidsramar för våra skribenter. Samtidigt kostar beslutet skribentresurser och pengar (i alla fall de redaktioner som betalar sina skribenter med pengar, inte bara spel), och vetskapen om att tidiga betyg kan ge fler läsare kommer fortsätta gnaga i bakhuvudet."

Att "behöva" göra ett första intryck innan release måste väl ändå vara en bra sak för alla som livnär sig på annonser? Två poster -> två läsningar -> dubbla intäkter från annonser? Ja, man betalar skribenten dubbelt så mycket, men man får också dubbla intäkter på annonser. Om man inte tjänar på det, så har man väl redan från början en dålig affärsidé?

Medlem

"...tänk om det obegränsade antalet digitala koder tar slut!"
Tror folk fortfarande att vi som i bland förbokar tror att spelen tar slut!?
Det är ju för att jag så gärna vill ha extramaterialet!!!

Därför köper jag ibland även film på både dvd och BluRay för att få extramaterialet!
Ibland även med specialutgåvor i olika omslag och boxar, fast jag redan har filmen eller skivan.
Det är ett val jag gör. Och jag tycker det är värt det, då jag är mycket intresserad av spel, filmer och musik.
Jag vill ha dessa produkter fysiskt.


signatur

autograph

Medlem

@Tomas Helenius: Håller helt med dig!

Spelen blir inte sämre för att man väntar ett litet tag. Längta istället och sluta jäkta. (Eller gör som jag och ha en backlog man nästan blundar för och som samtidigt gör ett tidigt köp fullständigt omotiverat.)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Till alla er som missat demot det finns ett (prey). Prövade det men vissa saker klaffade inte. Som att ljudet höjs när en fiende dyker upp fast att man inte ser skymten av en. Eller när man öppnar en dörr och går in i sin lägenhet. Ljudet ökar men eftersom man redan vet att saker och ting inte är som dom ska känns ljudet bara påklistrat. Kör DOOM nu det räcker för mej inom denna spel kategori.

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nog för att jag endast köper vissa titlar vid release, men ser det ändå inte som något större problem. Ubisoft, Bethesda eller någon annan spelutvecklare kommer inte undan om spelet är skit, se bara på No Man's Sky. Är spelet så pass illa så kommer jag att stå på mig tills jag får kosingen tillbaka.

Fast det går visst att komma undan, speciellt på konsol där man inte kan lämna tillbaka spel om man inte gillar dom (?) och om man är en mindre studio.
Med tanke på hur mycket No Mans Sky sålt så är nog dom som leder studion väldigt glada, Skulle dom patcha in MP i spelet så skulle typ all kritik försvinna... "-Dom fixade det i alla fall till slut".
Det är inte som att 50% av alla som köpt spelet har lämnat tillbaka det, det är ändå ~800k användare som har spelet på Steam, dom har inte lämna tillbaka det. Det är säkert 1,5-2M+ som köpt spelet på PS4, kan man gissa.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av jonis:

@Tomas Helenius: Håller helt med dig!

Spelen blir inte sämre för att man väntar ett litet tag. Längta istället och sluta jäkta. (Eller gör som jag och ha en backlog man nästan blundar för och som samtidigt gör ett tidigt köp fullständigt omotiverat.)

Jag vill inte vänta. Jag hatar att vänta.
Jag vill ha allt, NU!
Och jag vill förboka, bara för att få extrasaker.
Helt enkelt.


signatur

autograph

12
Skriv svar