Ny animationsteknik kan revolutionera hur spelkaraktärer rör sig

Robot
Ny animationsteknik kan revolutionera hur spelkaraktärer rör sig
eld
Medlem
Citat:

Ny animationsteknik kan revolutionera hur spelkaraktärer rör sig

Nu får vi lugna ner oss lite, det har sina användningsområden men en revolution kräver att den totalt kommer tänka om hur vi animerar i spel.

Medlem

Nog väldigt långt borta från att faktiskt kunna använda detta i spel. De nämner en "huge database" vilket bara de borde vara varningstecken. Spelbolagen idag jobbar redan mycket med att försöka hålla filstorleken nere men fortfarande duka för 4K upplevelser.

Andra stora hindret är att detta lägger ännu ett lager med beräkningar på alla levande varelser i spelet. Vi kan väl börja med att använda de resurserna till lite mer begåvad AI tycker jag?

Detta har nog störst användingsområde när det kommer till CGI filmer, just för du då kan få en estimering framdukad för hur karaktären kan röra sig från A till B. Dvs du behöver endast finslipa de delar som ser konstiga ut (typ gå i trappor).

Medlem

Tror det kommer bli en del roliga sidoeffekter som att karaktärerna börjar gå som krabbor. AI bryr sig inte om stil och tradition.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Nog väldigt långt borta från att faktiskt kunna använda detta i spel. De nämner en "huge database" vilket bara de borde vara varningstecken. Spelbolagen idag jobbar redan mycket med att försöka hålla filstorleken nere men fortfarande duka för 4K upplevelser.

Andra stora hindret är att detta lägger ännu ett lager med beräkningar på alla levande varelser i spelet. Vi kan väl börja med att använda de resurserna till lite mer begåvad AI tycker jag?

Detta har nog störst användingsområde när det kommer till CGI filmer, just för du då kan få en estimering framdukad för hur karaktären kan röra sig från A till B. Dvs du behöver endast finslipa de delar som ser konstiga ut (typ gå i trappor).

Databasen de pratar om används bara för att "träna" AIn dock, så den skulle inte följa med spelet. Håller helt med om att det finns vettigare saker att lägga kraften på däremot, hur karaktärerna rör sig är sällan ett stort problem utan det som bryter immersionen är snarare att de försöker gå genom en vägg eller något.

/ LordDaimos

Medlem

Ser riktigt bra ut men att allt sker i realtid låter krävande från hårdvaran. Konsolutvecklingen styr oftast hur resurserna ska läggas och blir det här krävande kommer många förmodligen skippa det här.

Medlem

Wait what!? Skulle vi faktiskt kunna få fram en spelmotor där karaktären faktiskt kan ta sig ÖVER en liten sten eller buske? O_O
Kan man även få den att enkelt klättra över mindre hinder så som staket eller stenmurar i midjehöjd så är då jag såld i alla fall (Battlegrounds, jag tittar på dig med dina sunkiga hinder överallt). Detta verkar ju vara helt omöjligt för de flesta spelföretag idag (förutom assassins creed och dylikt där man lätt glider över hinder)

Medlem

Ser ut som GTA IV.

Medlem

Detta ÄR revolutionerande! Det kostar enormt för spelutvecklare för att animera bra och trovärdigt.
Se skillnaden i utförande & verktyg mellan "handpåläggande animationsprocess" som Uncharted och "animations-synthesizer" som Witcher 3 eller Andromeda.
Videon i spoiler nedan från extra credits

Målet är att få resultat som Uncharted med sin dyra kostsamma flertals "handpåläggande" animatörer fast med en "dator-genererad/simulerad" animationssystem. CDProjekt har kommit långt med deras variant men där finns det fortfarande moment som saknas, Andromedas synthesizer behöver tyvärr finslipas en hel del.

En neural-network baserad animations-synthesizer skulle i den första kommersiella fasen avlasta en hel del animatörer och vi kommer då få Uncharted klass på animationerna, även för icke AAA spel! Detta tror jag kan komma inom 3-5 år då det finns massor av pengar att spara och som vi alla vet så är det att money talks

Andra fasen kommer bli sjukt intressant och kanske lite läskigt enligt mitt siande, då både facial animation och behavior animation (nauralmotion euphoria) kommer kunna genereras. Med detta så kommer karaktärerna verkligen få sin egna personlighet som kan skapas genom upplärning.
Det kan alltså då bli så att vi får vår första riktiga virtuella karaktär med en riktigt mänsklig personlighet! ...eller något väldigt lik mänsklig personlighet fast som kan bli riktig uncanny Från ragdoll till ZombieDoll =P

Hursom, ser fram emot första fasen med trovärdiga icke upprepande animationer även i icke AAA spel. Då kan vi uppgradera oss från billiga ragdoll och stela animationer till trovärdiga, varierande, själv-tänkande & egen beslutsfattande animationssystem

Medlem

@eld: ja å de där såg väl inte så himla imponerande ut on vi ska vara ärliga. Tycker inte de skiljer sig nämnvärt från ass creed eller uncharted 4.

Medlem

@jehuty: inte så krävande tro jag. ANN nätverk är oftast relativt lätt beräknade, det är träningen som tar tid. Cpu kraft finns och bli över ändå i flesta fall, ANN kan paraleliseras och köras multitrådar

Medlem

Ser riiktgit bra ut. Med den här typen av ide får man bort flytande/surfande karatärer!

Orkar inte läsa hela pappret, men är det inte så att systemet använder ett neuralt nätverk för att vikta mellan olika förinspelade animationer, beroende på vilken terräng som traverseras? FZ's sammanfattning får det att låta som att systemet självmant skapar animationerna?

Ser tufft ut iaf, så länge man kan tweaka bort det uppenbara inputlagget.

Medlem

Den viktigaste frågan är hur naturligt den animerar tuttar och snoppar.

Medlem

@jehuty: blir väl aktuellt först om ngt lr några år isf,tror inte det påfrestande hårdvaran ngt nämnvärt då..

Medlem

Euphoria finns ju redan men bara Rockstar verkar använda det, och tyvärr mindre och mindre att döma av GTAVs animationer kontra Red Dead Redemptions.

https://www.youtube.com/watch?v=HauN98naZ9U

Medlem

Underbart, kan tänka mig att det verkligen kommer öppna upp för massa spännande användningsområden. Att inte kunna kliva över en näve sand är ju något som sänker realismen så otroligt mycket i spel .

Medlem

Skulle vara kul med något revolutionerande. Finns fördelar med att konsolerna finns, men jag saknar den tiden då nästan varje nytt PC spel hade något nytt att erbjuda, speciellt då det oftast var integrerat så mycket i spelet.

1
Skriv svar