Bethesda försvarar trademark-debaclet kring Prey of the Gods

Robot
Bethesda försvarar trademark-debaclet kring Prey of the Gods
Medlem

"Vi hade inget val". Pyttsan! Det finns alltid val. Byt namn på er titel för den har inget med original Prey att göra istället. Så trött på trademark men mest trött på Bethesdas agerande på sistone. Inga "före släpp recensionsspel" och så försöker de slå ner på ett indie-spel som verkar 10 gånger mer intressant än Prey 2017 som bara försöker sno från Half-Life & Portal.

Jag körde Prey och tröttnade efter 1,5 timme. Lämnade tillbaka det på Steam. Jag gillar Arkane & Dishonored men detta var inte min grej!


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Jag tackar Bethesta som lyckades iom detta marknadsföra Prey for the Gods så jag uppmärksammade spelet. Jag hade inte hört talas om spelet innan.

Medlem

Detta känns ändå väldigt larvigt. Så om jag namnger mitt spel efter ett ord så har jag fördel då jag kan stämma alla som har ordet i sig i framtiden? Prey och Prey of The Gods är väldigt uppenbart två olika entiteter.

Känns lite som brittiska sky som stämmer skiten ur alla som inkluderar ordet sky i sina tjänster, vilket råkar vara en vanligt benämning för att beskriva molnet.

Medlem

Det tycks dock alltid vara Bethesda som återkommande aldrig "har något val".


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Detta känns ändå väldigt larvigt. Så om jag namnger mitt spel efter ett ord så har jag fördel då jag kan stämma alla som har ordet i sig i framtiden? Prey och Prey of The Gods är väldigt uppenbart två olika entiteter.

Känns lite som brittiska sky som stämmer skiten ur alla som inkluderar ordet sky i sina tjänster, vilket råkar vara en vanligt benämning för att beskriva molnet.

Det räcker inte att namnge, du måste varumärkesskydda det också, vilket sen leder till att du som sagt måste skydda märket.

Var inte så naiv.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

KoP
Medlem

Dags att skrota den där amerikanska lagen.

Medlem

Förstår dem, USA har sällan sunt förnuft i sin lagstiftning.

Medlem

Fast det är ju en myt, att varumärken alltid måste försvaras till 100%. Finns amerikanska domar på det också.

Handlar nog minst lika mycket om att Bethesda var rädd att folk skulle blanda ihop spelen eller nåt.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Förstår dem, USA har sällan sunt förnuft i sin lagstiftning.

Har nog mer sunt förnuft än våra lagar

Geeks Gaming

@Pettor: Detta var vad som hände med scrolls som nämndes tidigare i artikeln.

De påstod att det förstörde deras varumärke (The elder scrolls) för att de hade myntat det specifika ordet.

Tror att de (Prey for the gods) hade kunnat vinna en rättstvist om de velat, men troligen har de inte pengarna (än) gör att de inte kan ta den striden. Bethesda börjar dock närma sig UBI på dumma val känns det som nu.

MEG
Medlem

Tror att Bethesda hade förlorat om det gått till domstol, namnen är väldigt olika...


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@Cane:

Inte en chans, snacka om naivt, vart vill du börja ? Vapen, stämningar, sjukvård, företag/arbetsvillkor, skolor/universitet, religion ? Finns hur mycket som helst som man blir mörkrädd för.

Nog för att vi alltid har utrymme för stora förbättringar och är långt från perfekta, men Sverige är utan tvekan ett av de tryggaste länderna du kan leva och arbeta i.

Pröva gärna några år utomlands i valfritt land utanför norden, eller bättre, Eu, om du av någon outgrundlig anledning inte uppskattar skillnaderna.

eld
Medlem
Skrivet av dMike:

Fast det är ju en myt, att varumärken alltid måste försvaras till 100%. Finns amerikanska domar på det också.

Handlar nog minst lika mycket om att Bethesda var rädd att folk skulle blanda ihop spelen eller nåt.

Nej, Zenimax/Bethesda vill kunna stoppa folk från att använda ord som Z/B själva trademarkat, och det kan dom endast göra i framtiden om dom gör det nu också.

Dvs: Z/B är arslen nu för att kunna vara arslen i framtiden, de är rädda för att inte kunna ha friheten att plocka folk i framtiden som använder scrolls, prey, doom eller liknande i sina fler-ords-titlar.

Ingen sympati.

Avstängd

Påminner mig om varumärkes ordet React från ifjol.

Medlem

Bethesda och deras arme av advokater försöker mobba ut mindre utvecklare.

Vad hände med Prey 2 t.ex? Riktigt lovande spel som Bethesda var utgivare för. Men när Human Head Studios inte ville bli uppköpta började Bethesda neka utbetalningar tills spelet tvingades läggas ner. De gjorde samma sak med Arcane studios som tillslut gav upp och lät sig bli uppköpta. Som att skriva kontrakt med djävulen.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, Zenimax/Bethesda vill kunna stoppa folk från att använda ord som Z/B själva trademarkat, och det kan dom endast göra i framtiden om dom gör det nu också.

Dvs: Z/B är arslen nu för att kunna vara arslen i framtiden, de är rädda för att inte kunna ha friheten att plocka folk i framtiden som använder scrolls, prey, doom eller liknande i sina fler-ords-titlar.

Ingen sympati.

Nej, Z/B måste inte alls stämma varenda en som använder "deras" ord i speltitlar. De kan låta en del slippa undan utan att Z/B förlorar varumärket eller möjligheten att stämma andra. Hur stor andel som de kan se genom fingrarna på är lite luddigt men det är fullt möjligt utan att förlora varumärket.

Att de (eller deras advokater) är rädda för att inte kunna vara arslen i framtiden stämmer säkert.
Om de bara hade sagt att de var rädda att fansen skulle blanda ihop spelen (istället för att gömma sig bakom varumärkesmyten) så hade de ju framstått som lite mindre osympatiska.

Medlem

Fantastisk gratisreklam för "Prey of the Gods" iaf. Tack för Tips Bethesda!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det räcker inte att namnge, du måste varumärkesskydda det också, vilket sen leder till att du som sagt måste skydda märket.

Var inte så naiv.

Advokaterna gör säkerligen helt rätt enligt alla sina protokoll. Tycker fortfarande att resultatet av systemet är fullkomligt larvigt då vi nu är har ett spel som heter Praey of The Gods istället för Prey of The Gods, och på något sätt är de nu uppenbart två olika spel vilket de enligt systemet inte var innan. Är gärna "naiv" till ett system som har en uppbar brist.

Avstängd

Jag är Engelsman, inte någon "explorer" från förrförra århundradet med medlånat språk. Det tillhör mig. Vi är Engelska. Tänker att ordet (of) tillhör oss Storbritannien, så använd inte detta Bethesda, då ni härrhör från äggplantor, som det brukligen uttrycks.

Medlem

Är det nån som vet om det endast finns Shotgun, Pistol, Q-beam, Wrench, Stungun och Huntress Boltcaster? Lite tråkigt isåfall.. Hade verkligen velat haft nån form av automatspruta..

1
Skriv svar