Frilanskonsult / Servicetekniker Dator- och kommunikationsteknik

Medlem
Frilanskonsult / Servicetekniker Dator- och kommunikationsteknik

Jag vill fråga er härliga människor här på FZ som har gett så mycket stöd i form av både positiv och kreativ respons på andra människors livsverk och åsikter. Det hela började för många år sedan, jag var kanske 8-9år gammal när min kära Morfar köpte sin första dator en Compaq Presario 5510, som hade dessa enastående specifikationer:
266MHz Celeron CPU
64MiB RAM
4GB hårddisk
och K56Flex fax modem, poppis!

Jag började leka med denna och intresset växte större när jag fick ett Lego Studios (Steven Spielberg) Moviemaker set i julklapp , Nu började det hända grejer!

Efter att åren passerade så började man tappa lite suget för dessa legobitar och hoppade över direkt till själva datorn som i sig på sin tid var otroligt ballt. Jag fick en del spel av en vän när han var klar dem och jag fick en uppenbarelse, detta är exakt det jag vill göra, spelen rasade in och mer tid spenderades framför datorn, jag spelade Doom/Wolfenstein, Half-Life/Team Fortress, Quake, Motoracer och Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia som var och är än idag några utav mina absoluta favorit PC spel.

Efter några års spelande (och såklart mycket annat) så släpptes Halo: Combat Evolved som också hade en Trial man kunde ladda ner å spela, detta känner nog de allra flesta FPS spelare till. Just runt denna tiden öppnades en helt ny värld för mig då min Mamma också bestämde sig för att skaffa en dator och hon trodde ju såklart eftersom att jag har spelat så mycket dataspel så har hon redan stämplat mig som familjens egna datareparatör och tagit sig friheten att skriva på kontraktet åt mig, hehe. Jag har under den tiden från ca 2001 till dagen idag lärt mig själv att bygga, reparera, felsöka, installera etc. på egen hand genom den obestridliga frasen "Learn by doing" då jag inte hade mycket till vänner i mina tonår som hade samma passion för datorer och en familj som tyckte att det var nog med en IT kunnig i mängden. I all sin helhet har det ju handlat om PC, MAC och alla sorts mobila enheter där problemen kan variera kraftigt, allt från rengöring till uppgradering. Min introduktion här är nu klar och jag ska återgå till topic, jo, jag anser att jag under åren har arbetat som frilanskonsult och servicetekniker där jag anställt mig själv, använt mig av Frilans Finans och annan betalning om det nu skulle röra sig om familj eller vänner. Det finns ingen examens utbildning i min bakgrund då jag inte var så hype på att gå i skolan och tyckte att datorerna var det som är viktigt för mig på den tiden, så all min tid gick till att greja med dessa härliga mackapärer och därmed har jag fått höra av andra att de är nöjda med min service utöver det arbetet jag utför utan att ens ha någon konkret utbildning om man bortser från de år jag gick på gymnasiet utan att tagit studenten (Grundläggande Elektronik, Industriell Produktion och IT Programmet). Nu tänker jag ta steget lite längre och etablera mig själv som egenanställd för att kunna hjälpa fler människor samtidigt som jag har kul när jag utför arbetet. Det jag vill veta mest är om ni där ute, härliga medborgare av alla slag kan hjälpa mig med lite priser och hur jag ska gå till väga för att göra mig själv lite mer attraktiv för människor som kanske hellre vill lämna in sina datorer och enheter till auktoriserad återförsäljare eller en av jag vet inte hur många iPhone reparations butiker som finns runt varje hörn? Jag har redan en väldigt långt lista över priser hos övriga "konkurrenter" och är också fullt medveten om att kund ska upplysas att om man låter någon annan lyfta på huven så är det bye bye till garanti och dylikt. Är detta något jag kan göra på egen hand eller är det snack om att jag behöver leta ett jobb där jag får omringat mig med likasinnade så att man får professionell erfarenhet som jag så kan sätta på CV'et, kanske jag ska gå någon intensivkurs bara för att ha det i nacken?

Jag ser fram emot alla svar, tackar er så hemskt mycket för er tid, om ni nu läste hela inlägget och önskar er en fortsatt trevlig Måndag!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Av ren nyfikenhet, hur ser ditt CV ut? Du pratar mest om vad du inte gjort tidigare, men nämner knappt vad du faktiskt jobbat med.

Hade du tänkt dig en enskild firma? Ska du ha en affärslokal eller tänkte du jobba i skymundan hemma i källaren? Om du startar ett eget företag ska du också veta att det krävs mer än att kunna skruva med datorer. En snabbkurs i företagsekonomi och småföretagande kan vara på sin plats.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Av ren nyfikenhet, hur ser ditt CV ut? Du pratar mest om vad du inte gjort tidigare, men nämner knappt vad du faktiskt jobbat med.

Hade du tänkt dig en enskild firma? Ska du ha en affärslokal eller tänkte du jobba i skymundan hemma i källaren? Om du startar ett eget företag ska du också veta att det krävs mer än att kunna skruva med datorer. En snabbkurs i företagsekonomi och småföretagande kan vara på sin plats.

Det är just det att jag inte är så sugen på att starta eget företag då det gör ganska mycket av det roliga svårt att nå fram till på ett sätt och vis, jag vill jobba med det på frilans nästan lite likt Tech Trooper. Jag förstår vad du menar med att jag inte pratar om vad jag gjort tidigare, mitt CV är inget att skryta om eller delar med mig av här men jag har 3-4 års erfarenhet med kundservice per telefon, alltså inte som säljare men mer som stöd för kund och eventuella ärenden på mejl samt butiksbiträde och lagerarbetare några somrar i Norge, utöver detta har jag levt på dessa datorkunskaper. Företagsekonomi läste jag på IT Gymnasiet för övrigt.

Jag tänkte mer eller mindre hembesök då jag gillar att ta mig runt i vår vackra stad oavsett årstid. Att skruva datorer är ingen konst men jag har en stark känsla av att detta är något jag vill göra så det finns helt enkelt inte så mycket som kan hindra mig annat än mig själv.

Tack för din respons!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

@unforg0tten: Om du inte tänker jobba svart, så måste du starta eget företag. I enskild firma och handelsbolag (som är relativt billiga att starta) så är företagets ekonomi direkt bunden till din privata ekonomi. AB kostar en hel del att registrera, men du är ekonomiskt fri vid ev. konkurs.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@unforg0tten: Om du inte tänker jobba svart, så måste du starta eget företag. I enskild firma och handelsbolag (som är relativt billiga att starta) så är företagets ekonomi direkt bunden till din privata ekonomi. AB kostar en hel del att registrera, men du är ekonomiskt fri vid ev. konkurs.

Att jobba svart innebär att du utför arbete utan anställningsavtal och inte betalar någon skatt på det du tjänar, som jag skrev i det första inlägget:

Citat:

jag anser att jag under åren har arbetat som frilanskonsult och servicetekniker där jag anställt mig själv, använt mig av Frilans Finans och annan betalning om det nu skulle röra sig om familj eller vänner.

Så eftersom Frilans Finans gör mig till arbetsgivare så att jag i min tur kan fakturera mina kunder och betala den skatt som behövs vid utförd service/konsult så är detta långt från ett svart arbete. Ta en titt på deras hemsida vetja, Frilans Finans. Vänner och familj ser man ju inte direkt som kunder som man tar betalt av på samma sätt, det ser jag mer som en självklarhet att jag ska hjälpa till om jag kan!

Tack för din respons!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

phi
Medlem

Du kan ju börja med att ställa dig dessa frågor:

- Varför ska jag som kund välja dig istället för dina konkurrenter? Vad eller vilka är fördelarna för mig som kund att anlita dig istället för en auktoriserad aktör inom området?
- Hur ser din verksamhetsplan ut?
- Hur många kunder behöver du i månaden för att kunna leva på det?
- Hur kommer du att hantera perioder där du inte får tillräckligt många kunder för att det ska gå runt? Kommer du att kunna ta ut semester eller ej?
- Hur ser branschen ut i allmänhet? Vilka hinder kan dyka upp och hur hanterar du dem?
- Ska du jobba endast mot privatpersoner eller även företag?
- Behöver du inventarier och/eller ett lager och lokal för att kunna utföra ditt jobb? Vad är kostnaden för detta?
- Hur ska du nå ut till kunderna så att de vet att du finns? Reklam/annonsering i sociala medier? Kommer du att ha en egen hemsida? Ska du slänga ihop den helt själv efter något halvdant wordpress-tema eller antlita någon som fixar den åt dig med SEO osv inkl.?

Oavsvett om du kör via Frilans Finans, som enskild firma eller ett AB så bör du åtminstone ha svar på dessa frågor redan innan du startar något överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av phi:

Du kan ju börja med att ställa dig dessa frågor:

- Varför ska jag som kund välja dig istället för dina konkurrenter? Vad eller vilka är fördelarna för mig som kund att anlita dig istället för en auktoriserad aktör inom området?
- Hur ser din verksamhetsplan ut?
- Hur många kunder behöver du i månaden för att kunna leva på det?
- Hur kommer du att hantera perioder där du inte får tillräckligt många kunder för att det ska gå runt? Kommer du att kunna ta ut semester eller ej?
- Hur ser branschen ut i allmänhet? Vilka hinder kan dyka upp och hur hanterar du dem?
- Ska du jobba endast mot privatpersoner eller även företag?
- Behöver du inventarier och/eller ett lager och lokal för att kunna utföra ditt jobb? Vad är kostnaden för detta?
- Hur ska du nå ut till kunderna så att de vet att du finns? Reklam/annonsering i sociala medier? Kommer du att ha en egen hemsida? Ska du slänga ihop den helt själv efter något halvdant wordpress-tema eller antlita någon som fixar den åt dig med SEO osv inkl.?

Oavsvett om du kör via Frilans Finans, som enskild firma eller ett AB så bör du åtminstone ha svar på dessa frågor redan innan du startar något överhuvudtaget.

Jag började skriva ett långt inlägg som besvarade alla dina frågor och kom på mig själv att det är ju jag som ska ta emot råd och ta till mig återkopplingen, jag tackar dig för din respons och du har hjälpt mig på travet då jag har besvarat dessa frågor för mig själv. Ha en fortsatt trevlig dag, återigen tack!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

phi
Medlem

@unforg0tten: Ja, det handlar mer om att du själv ska ha svaren på en hel del grundläggande och enkla frågor för att kunna ge dig själv bra förutsättningar för att kunna driva en egen verksamhet.

Jag äger själv två företag och är på gång att starta ett tredje till hösten samt sitter som delägare och i styrelsen för ett fjärde företag och även om jag inte är någon expert på området så har jag däremot lärt mig väldigt mycket på vägen och vet att det är världens enklaste sak att starta ett företag men att sedan få det att rulla på är däremot betydligt svårare.

Medlem

@phi: Du verkar ha fullt upp och bra koll på läget, du har öppnat mina ögon och gett mig lite mer förståelse över vad jag ska och kan göra med min allt mer växande dröm. Jag tackar dig för allt du delat med dig av dina erfarenheter och råden du gav mig, önskar dig lycka till med ditt tredje samt fjärde projekt!

EDIT: Jag gick också nu in på verksamt.se och fick all hjälp med att blicka mot att starta eget då det verkar som att det kan vara det smartare valet ändå.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

1
Skriv svar