Recension – Prey

Medlem

Ok tack, då blir det inte ett köp.


signatur

autograph

Medlem

@zumo: @Dudinkalv Tror det blir pc. Fördelarna på pc känns som att de gör att det blir mer värt då. Blir så sugen på att spela detta alltså

Medlem

Blir rätt sugen, hört mycket bra om det, väntar dock lite tills de patchat lite och fixat en fov-slider.

Citat:

...det gamla, mediokra Prey från 2006...

Det som också fick en 4:a på FZ? =D

Skulle heller inte vilja påstå att Prey 2006 var mediokret, speciellt inte när man kollar på vad som generellt anses varit ett bra fps spel senaste 10åren. Kanske inte något mästerverk direkt men allmänt mycket bättre spelkänsla än de flesta moderna fps, mer fantasi och betydligt bättre ljud, grym musik och soundtrack. Funkar dessutom toppen på en modern dator och 144hz skärm.

Medlem
Skrivet av Asgan:

Jag hade sjuka problem med input lag på ps4 i demot. Hur är responstiden nu? Jag har hört att de patchat det, men vissa säger att det inte har hjälpt.

Vet icke köpte spelet till pcn (ej tänkt på responstiden om jag ska vara ärlig)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

@Jokobib_Bob: Rekommenderas starkt! Jag har väldigt roligt.
Spelat varje ledigt tillfälle från midnatt den 5e

Medlem

Det här låter ju perfekt i väntan på System Shock 3

Avstängd

@Jokobib_Bob: Så går det att göra även på pc. Varför skulle man vilja ha sämre grafik och lägre framerate i onödan? Och dessutom betala mer för spelet.

Medlem

@Asgan: den inputlag som vissa upplevt på ps4 har med en hdr-inställning på tvn då eller liknande har jag för mig. Inget som är ett generellt problem.

Skribent
Skrivet av Dudinkalv:

Ville bara flika in med en notis gällande raden "Om du, som jag, lätt glömmer var platser ligger i förhållande till varandra kan det bli lite rörigt och tjatigt ibland, och svårt att minnas exakt var man redan har utforskat och inte. ".

Det finns en andra karta som inte bara visar området man är i, utan ger en överblick över vilka områden som är sammanlänkade med andra. Använder man denna i kombination med de lokala kartorna tycker jag alltid man hittar rätt.

Bra recension i övrigt, och 10 timmar in tycker jag också att det är ett väldigt trevligt spel!

Jo då jag känner till den och använder den. Den hjälper. Men jag rör ändå till det ibland och glömmer bort var den där dörren var som jag tänkte öppna. Inget stort problem, dock. Bara en liten personlig observation. Det är en stor jäkla rymdbas.

Skrivet av Sapiens:

Blir rätt sugen, hört mycket bra om det, väntar dock lite tills de patchat lite och fixat en fov-slider.

Det som också fick en 4:a på FZ? =D

Skulle heller inte vilja påstå att Prey 2006 var mediokret, speciellt inte när man kollar på vad som generellt anses varit ett bra fps spel senaste 10åren. Kanske inte något mästerverk direkt men allmänt mycket bättre spelkänsla än de flesta moderna fps, mer fantasi och betydligt bättre ljud, grym musik och soundtrack. Funkar dessutom toppen på en modern dator och 144hz skärm.

He he. Jag har blivit "tillrättavisad" av rätt många nu som verkligen gillar gamla Prey. Jag kanske får testa det igen, men jag minns det bara som segt, slemmigt och småtrist. Vore faktiskt lite intressant att jämföra spelen lite.

Medlem

@Araxes: Hur ska jag få bild på tvn från datorn när datorn är 20m ifrån? Du kanske har nåt bra sätt.

Medlem

Positivt överraskad över spelet. Man ser många kopplingar i design och grafik från Dishonored serien. Spelet känns enligt mej som en blandning av Dead Space och Half-life. Håller inte med om att fienden är tråkig. Rolig variation att den imiterar olika objekt, samt att de är farliga (spelar på hard) som fan vilket gör att man måste hitta olika lösningar för att vinna mot dem. Att springa in med sin hagelbrakare är inte alltid bästa lösningen.

(Finns det någon spoiler funktion i forumet?)
Spoilers->Varför nämna att man är i rymden i recensionen? För mej så var det en jävla upplevelse att få reda på att man är i rymden och inte på en planet i någon byggnad eller underjordisk anläggning.]<-Spoilers

Avstängd
Skrivet av Jokobib_Bob:

@Araxes: Hur ska jag få bild på tvn från datorn när datorn är 20m ifrån? Du kanske har nåt bra sätt.

SteamLink funkar klockrent. Kör själv med det för att slippa dra en hdmi-kabel tvärs över rummet.

Medlem

@Araxes: Tack för ditt tips. Får väl kika på en Link.

rav
Medlem

En sak som inte verkar lyftas fram i recensionen är den fantastiska leveldesignen!!
De har gjort ett otroligt bra jobb!
Är själv inte klar med spelet ännu men jag närmar mig.
Personligen är största minuset i spelet all grind för material.
Nu återstår det att se hur de knyter ihop storyn!

Medlem

@rav: Scheisse, är det inget avslut av storyn i spelet?

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

He he. Jag har blivit "tillrättavisad" av rätt många nu som verkligen gillar gamla Prey. Jag kanske får testa det igen, men jag minns det bara som segt, slemmigt och småtrist. Vore faktiskt lite intressant att jämföra spelen lite.

Mindes också gamla Prey som segt innan jag körde om det, kanske var 144fps som gjorde skillnanden, eller bara att man just då hade spelat för många sega moderna shooters x). Sen är nog Prey 2006 mer jämnförbart med tex senaste Doom, än Prey 2017 som verkar vara mer likt HL2 och Systemshock som du skrev i recensionen.

Enda jag direkt inte gilla dock i nya Prey är att man verkar ha quest markers, då jag tycker sådan förstör spelens inlevelse oerhört =/. Går det stänga av och i så fall funkar spelet utan det eller blir det bara frustrerande och förvirrande?

rav
Medlem

@73mpl4R: Formulerade jag mig så dåligt?
Det är absolut ett slut på storyn men jag har inte riktigt hunnit dit än.

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Mindes också gamla Prey som segt innan jag körde om det, kanske var 144fps som gjorde skillnanden, eller bara att man just då hade spelat för många sega moderna shooters x). Sen är nog Prey 2006 mer jämnförbart med tex senaste Doom, än Prey 2017 som verkar vara mer likt HL2 och Systemshock som du skrev i recensionen.

Enda jag direkt inte gilla dock i nya Prey är att man verkar ha quest markers, då jag tycker sådan förstör spelens inlevelse oerhört =/. Går det stänga av och i så fall funkar spelet utan det eller blir det bara frustrerande och förvirrande?

Det går att stänga av, och man kan ändå använda kartan för att hitta rätt.

Skribent

@employed:
Eftersom det var bland det första som avslöjades om spelet tyckte jag att det var safe att nämna det. Jag avslöjar inte heller hur det hela går till, så det är inte mycket till spoiler, ärligt talat. Det är också själva grundpremissen, så det blir svårt att prata om spelet som helhet om man inte kan nämna det.

Medlem

@rav: Nja, snarare min tolkning som var vild, förutsatte att du hade klarat spelet. Då är jag nöjd i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Bästa spelet som kommit i år, vart överraskad att det va bättre än jag förväntat mig.

Tror 'breath of the wild' redan har claimat den titeln.

Medlem

@Joakim Kilman:
Sant. Förstår att man nämner det. Då jag inte var så insatt i spelet så fick jag lite av en chock när det visade sig att man var i rymden.

Medlem
Skrivet av takaii:

Tror 'breath of the wild' redan har claimat den titeln.

Ja det är väl kanske som med Oscars där filmer jag inte alla gånger gillar vinner. Enligt mig är Prey bättre än Zelda:P

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja det är väl kanske som med Oscars där filmer jag inte alla gånger gillar vinner. Enligt mig är Prey bättre än Zelda:P

Har du breath of the wild? Säg varför det är bättre? Vad saknas i breath of the wild upplevelsen för dig? Du har rätt till din åsikt men är nyfiken Har själv inte prey är väldigt nyfiken skaffa det till ps4

Skribent

@employed: Det är en fantastisk inledning!

Medlem
Skrivet av takaii:

Har du breath of the wild? Säg varför det är bättre? Vad saknas i breath of the wild upplevelsen för dig? Du har rätt till din åsikt men är nyfiken Har själv inte prey är väldigt nyfiken skaffa det till ps4

Nej jag har inte spelet. Jag ville ha ett Zelda spel, inte ett överlevnadspel i Zelda skin. Tråkig cooking och vapen som går sönder är inte vad jag vill ha när jag är sugen på Zelda.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nej jag har inte spelet. Jag ville ha ett Zelda spel, inte ett överlevnadspel i Zelda skin. Tråkig cooking och vapen som går sönder är inte vad jag vill ha när jag är sugen på Zelda.

Hur är cooking i prey?
Tycker din kretik kan va rätt på de två punkter men knappast något som sänkt betyget för breath of the wild. Synd du har åsikter om ett spel du inte äger eller satt dig in i mer än läst kritikers åsikter.

Medlem
Skrivet av takaii:

Hur är cooking i prey?
Tycker din kretik kan va rätt på de två punkter men knappast något som sänkt betyget för breath of the wild. Synd du har åsikter om ett spel du inte äger eller satt dig in i mer än läst kritikers åsikter.

Finns ingen cooking i Prey, finns crafting dock. Jag tycker att läsa recensioner + se Twitch streams på spelet är tillräckligt för att bilda en rätt bra uppfattning om hur spelet är. Man har åsikter om många saker man inte äger.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Finns ingen cooking i Prey, finns crafting dock. Jag tycker att läsa recensioner + se Twitch streams på spelet är tillräckligt för att bilda en rätt bra uppfattning om hur spelet är. Man har åsikter om många saker man inte äger.

Jaja du säger det du. Men jag håller inte med, visst kan man ha åsikter om saker. Du kan även tro att en maträtt är äcklig för att du tycker den ser äcklig ut. Men du vet inte hur den smakar om du inte äter den med Aja breath of the wild är inte ett överlevnads spel i zelda skin. Om du frågar nintendo själva så är breath of the wild vad de alltid hade viljat zelda ska vara men tekniken har inte funnits tidigare Kollade på dokumentären när de skapade spelet

Skribent

Jag gillar inte att laga mat. I verkligheten alltså. Det blir bara en massa disk, och jag gillar inte disk. Ville bara flika in det.

123
Skriv svar