Källor: Mass Effect-serien pausas, Andromeda-utvecklaren nedgraderas till supportstudio

Robot
Källor: Mass Effect-serien pausas, Andromeda-utvecklaren nedgraderas till supportstudio
Medlem

När jag spelade den gamla serien kunde jag ha överseende med alla brister då jag redan hade en relation till många av karaktärerna. I en nystart finns inte detta att falla tillbaka på, och nivån på många andra RPG (Wicher 3 någon?) har gjort att jag numer ställer helt andra krav på ett spel av den här typen. Jag tänker spela ME Andromeda - men jag kommer inte att betala fullt pris för det.

Medlem

Mass Effect Andromeda är inget dåligt spel! Det absolut sämsta med Andromeda som INGEN snackar om, är ju att man inte kan gå ombord på skeppet utan att flyga iväg. Otroligt kass!

MEN - det finns massa bra saker i det. Det är ett ganska bra spel faktiskt. Det går helt enkelt inte jämföra med Trilogin som var genialisk! Väldigt trist att folk inte fattar det och om det inte blir nya alster.

Medlem

Tycker synd om utvecklarna - de har säkert gjort sitt bästa under mycket tidspress och kanske idiotiskta förutsättningar från ledningens (EA ?...) sida och nu blir de "nedgraderad". Spelbranschen är en otacksam bransch (fast inte den enda visserligen).

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Tycker synd om utvecklarna - de har säkert gjort sitt bästa under mycket tidspress och kanske idiotiskta förutsättningar från ledningens (EA ?...) sida och nu blir de "nedgraderad". Spelbranschen är en otacksam bransch (fast inte den enda visserligen).

Tycker mer synd om utvecklare som gjort bra spel som får sparken eller sin studie nerlagd t.ex Vigil Games, numera Gunfire Games. Ingen på bioware montreal har fått sparken, studien "lever" fortfarande och att göra sitt bästa är en ganska dålig ursäkt när ens spel är ganska skit ärligt talat. Tror säkert alla som släpper sina asset flips på steam också gjort sitt bästa.

Medlem

ME:A Var klart sämre än de förra spelen. Jag saknar djupet i de föregående och jag gillar inte att det är öppen värld och att behöva kuska runt efter mer eller mindre menlösa saker.
Men det är trotts allt ett riktigt bra spel som jag lagt helsike mycket tid på.
Jag vill ha mera Mass effect i framtiden, vara sig det vore story-dlc, uppföljare med den gamla designen eller inte. Att det ska bli hindrat av att animationerna vid release var rejält undermåliga är nu i efterhand rent löjligt. (Med det menar jag inte att man ska släppa opolerade spel).

KoP
Medlem

Oförtjänt. Tycker personligen ME:A var/är riktigt bra. :/

Medlem

Själv tyckte jag att det var ett opolerat hafsverk. Saknade känslan som fanns i de första (två) spelen. Med det sagt så fanns det potential i Andromeda som jag tror inte kom till sin rätt på grund av ett framstressat släpp.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Inte funnit något intresse i detta. Ointressant skurk. Ser löjlig ut. Hur skall man kunna toppa Reapers?

Enda bra är väl miljön. Landskapen. Men lägg därtill en massa buggar.

Får se om man överhuvudtaget kommer spela detta spel.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Snygga kvinnor säljer!

Medlem

Tycker kritiken är oförtjänt. ME:A var ett bra spel, kanske inte lika bra som trilogin men fortfarande ett bra spel som förtjänar en uppföljare eller två. De kanske inte fick allt rätt med denna, men de kan ta det med sig till nästa och göra det till ett mästerverk också!

Jag tyckte att skurken i detta spelet var riktigt intressant och slutet fick en att längta efter mer. Hoppas verkligen de börjar jobba på en uppföljare så att det inte bara blir nåt som hänger kvar ofullständigt i all evighet (jag tittar på dig SiN: Episodes och Half-Life 2!)

Och att hela tiden jämföra ME:A med trilogin tycker jag är fel, detta är en helt annan story och ett eget spel. Det är klart att trilogin är bättre, de hade hela tre spel att utveckla storyn och karaktärerna på. Hade ME stått på endast sitt första spel så hade de flesta idag glömt bort spelet bland alla andra dussinspel som kommer och går utan vidare utveckling. Men Mass Effect blev så pass bra för att det fick utvecklas till en större story över tre spel. ME:A förtjänar samma behandling där de kan utveckla storyn, förbättra karaktärerna och deras story och göra ME:A till ett mästerverk värt namnet!

Medlem

Mycket synd då ME:A är det näst bästa spelet i serien efter originalet.
Otroligt mycket gnäll och fokus på småsaker (som fixats i patcher).

Har spelat över 100 timmar och är inte klar ännu, solklar fullpottare när man jämför med vad som annars släpps nuförtiden.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

För att citera Reddit;

"People are over reacting including the writer, who jumped to conclusions here. They just shipped a huge game. Studios staff up in the 100s to close out games. They then transfer back to other partner studios to help work on the next game being shipped.
DLC and patches can be done with a smaller team.
Everyone R E L A X"


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag vet inte, gillade Andromeda först men tröttnade dels på att monsters var mer av kulsvampar än de var i tidigare spel (hur man nu lyckas med den bedriften) och dels för att hela öppenvärld grejen kändes väldigt meningslös i Andromeda, den är där bara för att vara där och inget annat.

Medlem

Tycker själv open world-systemet var det som gjorde spelet så mycket bättre. För nu kan jag välja vad jag vill göra och i vilken ordning. En dag så vill jag köra story, en annan dag vill jag bara maxa viability och göra småquester, och jag kan hoppa och studsa mellan dessa som jag vill, var jag vill. Istället för att vara låst med "nej du får endast göra dessa tre missions för allt är linjärt".

Medlem

Bortsett från att releasen i sig kändes alldeles för framstressad så är detta (buggar och vissa designval till trots) för mig det näst bästa spelet i serien efter originalet. Däremot så kunde det ha varit så mycket bättre, så det stör mig en del.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Väldigt synd tycker jag. Efter all stök runt släppet hade jag inte så höga förväntningar, men vart väldigt positivt överraskad när jag spelade spelet. Tycker faktiskt det kändes riktigt fräscht.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Stag:

För att citera Reddit;

"People are over reacting including the writer, who jumped to conclusions here. They just shipped a huge game. Studios staff up in the 100s to close out games. They then transfer back to other partner studios to help work on the next game being shipped.
DLC and patches can be done with a smaller team.
Everyone R E L A X"

Erfarenhet säger mig att kotaku-artikeln antagligen är rätt nära sanningen.

Utvecklingen av en uppföljare hade påbörjats så snart som möjligt om andromeda vart en dundersuccé, med resten av studion arbetandes på dlc.

Medlem

@eld, det är säkert sant att det hade börjats tidigare. Det är trots allt rätt basic business 101. Poängen är mer att många agerar som att detta är slutet för Mass Effect, men det tror jag knappast. Elder Scrolls har lagts ner vadå, 3-4 gånger nu? Det säljer, så det kommer mer.

Däremot kan det såklart vara klokt av BioWare att kliva tillbaka lite och observera innan man ger sig på nästa. Genom att patcha nuvarande spel och fortsätta fixa så kan man eventuellt få en bättre förståelse för vad som behöver ändras inför nästa spel.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

@eld, det är säkert sant att det hade börjats tidigare. Det är trots allt rätt basic business 101. Poängen är mer att många agerar som att detta är slutet för Mass Effect, men det tror jag knappast. Elder Scrolls har lagts ner vadå, 3-4 gånger nu? Det säljer, så det kommer mer.

Däremot kan det såklart vara klokt av BioWare att kliva tillbaka lite och observera innan man ger sig på nästa. Genom att patcha nuvarande spel och fortsätta fixa så kan man eventuellt få en bättre förståelse för vad som behöver ändras inför nästa spel.

Kan inte minnas att Elderscrolls lagts ner någon gång faktiskt.

eld
Medlem
Skrivet av Stag:

@eld, det är säkert sant att det hade börjats tidigare. Det är trots allt rätt basic business 101. Poängen är mer att många agerar som att detta är slutet för Mass Effect, men det tror jag knappast. Elder Scrolls har lagts ner vadå, 3-4 gånger nu? Det säljer, så det kommer mer.

Däremot kan det såklart vara klokt av BioWare att kliva tillbaka lite och observera innan man ger sig på nästa. Genom att patcha nuvarande spel och fortsätta fixa så kan man eventuellt få en bättre förståelse för vad som behöver ändras inför nästa spel.

Lååång tillbaka så fanns det tvivel om att göra fler elderscrolls, men det var länge sen.
Bethesda köpte fallout, dom satt på ett nytt stort IP som de behövde nyttja. Det var inte som att oblivion sålde så lite så att dom tvekade, uppföljaren var oundviklig, fallout 3 fick dock prio.

Jag pratar inte om att mass effect tar slut här och nu, jag pratar om att EA nog inte är så jättesugna på att ge greenlight till ett ännu ett andromeda, vilket dom gärna hade gjort om andromeda vart en dundersuccé, så alternativet är att dela upp resurserna som dom gör nu.

Det kommer mer mass effect i framtiden, men inte nu, och tveksamt om det kommer från bioware montreal i sin nuvarande form.

Medlem
Skrivet av Stag:

@eld, det är säkert sant att det hade börjats tidigare. Det är trots allt rätt basic business 101. Poängen är mer att många agerar som att detta är slutet för Mass Effect, men det tror jag knappast. Elder Scrolls har lagts ner vadå, 3-4 gånger nu? Det säljer, så det kommer mer.

Däremot kan det såklart vara klokt av BioWare att kliva tillbaka lite och observera innan man ger sig på nästa. Genom att patcha nuvarande spel och fortsätta fixa så kan man eventuellt få en bättre förståelse för vad som behöver ändras inför nästa spel.

Skrivet av Komured:

Kan inte minnas att Elderscrolls lagts ner någon gång faktiskt.

Finns endast tre TES spel som lagts ner. Två expansioner till TES adventures redguard från 1998 och en psp version av oblivion. Men inget TES spel från huvudserien har blivit nerlagda.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Mycket synd då ME:A är det näst bästa spelet i serien efter originalet.
Otroligt mycket gnäll och fokus på småsaker (som fixats i patcher).

Har spelat över 100 timmar och är inte klar ännu, solklar fullpottare när man jämför med vad som annars släpps nuförtiden.

Antar att du gillar att spela MMO:s i single player? Antar att du inte har några som helst krav när det kommer till animationer, röstskådespeleri, alla buggar som att NPC:s beter sig hel konstigt med animationsproblem, glitchar som gör att de helt plötsligt teleporteras omkring, de många uppdrag som helst enkelt inte fungerar eller finns en stor sannolikhet att de buggar ur eller att man får lämna planet och åka tillbaka för att de ska fungera igen, alla miljontals MMO-style fetch quests m.m. listan kan ju göras rätt lång och jag min slutsats är att du saknar allt vad smak och krav heter.

Vilka patchar pratar du om som ska ha fixat allt detta? Jag klarade spelet för ungefär 2 veckor sen, har det kommit magiska patchar sedan dess?

Medlem

Känns ungefär som samma läge Dragon Age var i efter tvåan.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Antar att du gillar att spela MMO:s i single player? Antar att du inte har några som helst krav när det kommer till animationer, röstskådespeleri, alla buggar som att NPC:s beter sig hel konstigt med animationsproblem, glitchar som gör att de helt plötsligt teleporteras omkring, de många uppdrag som helst enkelt inte fungerar eller finns en stor sannolikhet att de buggar ur eller att man får lämna planet och åka tillbaka för att de ska fungera igen, alla miljontals MMO-style fetch quests m.m. listan kan ju göras rätt lång och jag min slutsats är att du saknar allt vad smak och krav heter.

Vilka patchar pratar du om som ska ha fixat allt detta? Jag klarade spelet för ungefär 2 veckor sen, har det kommit magiska patchar sedan dess?

Du antar mycket och har fel i dina antaganden.

Jag har helt enkelt inte upplevt några av buggarna du beskriver förutom glosögonen i konversationer och detta har fixats i en patch. Jag anser även att röstskådespeleriet är i klass med det i den gamla trilogin, Därmed har jag inget att klaga på.

Min slutsats är att du tyvärr råkat ut för ett flertal buggar och att du har annan smak än mig, daräv våra skilda upplevelser i ME:A.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Ambassadör
Xbox

Problemet med MEA kan ju delas upp i olika delar. Dels den tekniska biten med ett ofärdigt spel; ansiktsanimationer från klass 4b i Grängstad, fula karaktärer, massvis av buggar och trasiga quests etc. Dessa problem kan ju lösas, och har så gjorts till viss del med patchar. Räddar dock inte den katastrofala releasen.

Ett värre problem är dock fundamentala bitar som story och dialoger. Mainstoryn är ok, men pga av openworldgrejen de valt så är den väldigt splittrad. Dialogerna....gud ge mig styrka. Det är på gymnasienivå och stundtals åkte skämskudden fram på riktigt. Det är cringeworthy tonårsprosa blandat med tafatta försök till humor som endast rycker en bort från vad för slags immersion man nu lyckats tillfälligt bygga upp.
Under hela min tid med spelet (100h+) så tänkte jag mest på vad som kunde ha varit. Mycket finns nämligen där, som utforskning, vackra och intressanta miljöer, en intressant premiss med ny galax, stabil combat och så vidare. Men det har inte tagits tillvara på. ME förväntas vara ett riktigt bra spel, nära fullpottare men vi fick ett mediokert spel. Värt att spela? Tja, absolut, men det är inte i högsta ligan längre.

Den som kom på idén att sätta Biowares C-team på en franchise som Mass Effect bär ju skulden till det här. Om det är EA, Bioware eller en kombination vet jag inte. Men de har dödat en av mina favoritserier. Tack så j**la mycket!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Remus:

Inte funnit något intresse i detta. Ointressant skurk. Ser löjlig ut. Hur skall man kunna toppa Reapers?

Enda bra är väl miljön. Landskapen. Men lägg därtill en massa buggar.

Får se om man överhuvudtaget kommer spela detta spel.

Reapers var intressanta fram tills man fick reda på deras "anledning", jag sitter då hellre med en clear-cut villain med tydliga riktlinjer om vad denne vill och leverera uttryckt artikulation. Reapers skröt om hur otänkbart deras agenda är och hur det står över organiska, men till en levererad besvikelse. Reapers passar in på sagan "The Mountain in Labor", här är ett litet citat från wikipedia:

Citat:

And don’t start like the old writer of epic cycles:
‘Of Priam’s fate I’ll sing, and the greatest of Wars.’
What could he produce to match his opening promise?
Mountains will labour: what’s born? A ridiculous mouse!


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Tycker fortfarande att Bioware skulle satsa på TV-serier. Både original ME och Kotor skulle bli fantastiska TV-serier med rätt budget & folk. Till och med SWTOR skulle kunna bli en bra grej även om jag het tappat all form av intresse för "spelet".

Medlem
Skrivet av kaealy:

Antar att du gillar att spela MMO:s i single player? Antar att du inte har några som helst krav när det kommer till animationer, röstskådespeleri, alla buggar som att NPC:s beter sig hel konstigt med animationsproblem, glitchar som gör att de helt plötsligt teleporteras omkring, de många uppdrag som helst enkelt inte fungerar eller finns en stor sannolikhet att de buggar ur eller att man får lämna planet och åka tillbaka för att de ska fungera igen, alla miljontals MMO-style fetch quests m.m. listan kan ju göras rätt lång och jag min slutsats är att du saknar allt vad smak och krav heter.

Vilka patchar pratar du om som ska ha fixat allt detta? Jag klarade spelet för ungefär 2 veckor sen, har det kommit magiska patchar sedan dess?

ME:A hade en del problem men att hänga upp sig på ansiktsanimationerna är som att inte se skogen för alla träden. I förhållande till spelets storlek och innehåll är buggarna ganska få. Problemen var lika förkommande i flera av Biowares andra spel men sådant glöms uppenbarligen lätt bort med tiden.

Medlem
Skrivet av Ahris:

ME:A hade en del problem men att hänga upp sig på ansiktsanimationerna är som att inte se skogen för alla träden. I förhållande till spelets storlek och innehåll är buggarna ganska få. Problemen var lika förkommande i flera av Biowares andra spel men sådant glöms uppenbarligen lätt bort med tiden.

Du snackar skit och det vet du. Inte ens tillsamans har ME trilogin så mycket buggar som Andromeda. Fattar inte att folk tycker det är försvarbart när det dycker upp buggar och glitches varje halvtimme (såvida man inte kör runt i mako 24/7) och annan ful skit som tar en direkt ur upplevelsen.

Samma sak hände när Zelda släpptes och det tuggade på i 10 fps i vissa områden och har kasst durability system men folk kastade ut nior och tior i betyg som om spelet vore välsignat av gud. Sen släpps Yooka-Laylee som också hade framedrops men det hade folk inga problem med att ge skit betyg (notera att spelet hade fler problem än så men när man sänker betyg bara på grund av framedrops men inte gör detsamma med Zelda bara för att det är Zelda är lite hyckleri).

Man måste ha sjukt låg standard om man tycker detta är nitpicking.

12
Skriv svar