Rykte: Blizzards svindyra Overwatch-liga får lag att tveka

Robot
Rykte: Blizzards svindyra Overwatch-liga får lag att tveka

Det verkar kosta att ligga på topp.

#blizzard, #e-sport, #overwatch


Medlem

Så tråkigt att stora företag som har miljardvinster på spelen tar ut sådana avgifter. Det hade varit roligare för hela branschen om man uppmuntrade till deltagande genom billiga eller inga avgifter alls. Det skulle göra det lättare för nya lag att kvalificera sig för turneringar och då samtidigt möjlighet till deltagande.

Medlem

Hmm. Jag inväntar med intresse Blizzards förtydligande.
Många obesvarade frågor...


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Hoppas detta inte stämmer, och att de sätter fart med ligan. Spelet behöver den här ligan för att locka folk. Alldeles för mycket newbz som spelar nu

Medlem

Om det stämmer är de giriga svin.. hoppas folk bojkottar skiten.

Medlem

Blizzard har inte tagit väl hand om ett enda av deras spel ur en e-sports-synpunkt, jag blir inte förvånad av det här.

Medlem

Blizzard verkar bara bli mer och mer giriga utan att ge något tillbaka trots höga vinster, sen att deras senaste spel de senaste 3-4 åren har bara varit stora besvikelser utan något speciellt i dom. Bara samma skit om och om igen utan att våga göra något nytt.

Medlem

De e bara att starta en egen liga? De kan inte ha ensamrätt på de?
Blizzard är en spelutvecklare, inte en liga-federation hanterare/utövare.

Rätt organisation på rätt plats, en e-sportsliga ska ta hand om ligor och spelutvecklare tar hand om spelutvecklandet.
Visst kan båda "sektorerna", tillsammans med spelare och åskådare, ha en dialog emellan för att förbättra de hela men de ska sköta sina egna huvudområden.

Medlem

Jag förstår inte riktigt varför Overwatch ska gå på 20 miljoner medan Riot Games kör på 1,8 miljoner dollar. o_O ...självklart jag inte förstår i och för sig då jag inte är delaktig i varken Esport-scenen eller företagandet, men det låter jävligt skevt.

Inaktiv

Föga förvånande då det handlar om ett av de girigaste företagen på spelmarknaden. De har nästan noll nytänkande och tar absolut inga risker när de gör nya spel. Allting ska vara säkra kort som genererar maximal vinst.
Trist då de en gång i tiden var en väldigt kompetent spelutvecklare. Antar att WoW förstörde allting, de har själva erkänt att andra planerade projekt fått skjutas upp till förmån för det.

Medlem
Avskärmad?

@anon_319742: Måste nog ha missat de senaste släppen Blizzard fått ut på marknaden. Overwatch är nog ett av de mer nytänkande fpsen som kommit ut i modern tid. Hade ju likaväl kunnat floppa då den specifika genren inte varit beprövad.
Hots har ju även det lyckats göra ändringar i hur moba kan se ut. Där spelar de även mot giganter som Dota och LOL. Så att de enbart spelar säkra kort skulle jag inte säga. Kolla bara hur många dussin-mobas det finns.

Inaktiv
Skrivet av sgt.eagle:

@veckans: Måste nog ha missat de senaste släppen Blizzard fått ut på marknaden. Overwatch är nog ett av de mer nytänkande fpsen som kommit ut i modern tid. Hade ju likaväl kunnat floppa då den specifika genren inte varit beprövad.
Hots har ju även det lyckats göra ändringar i hur moba kan se ut. Där spelar de även mot giganter som Dota och LOL. Så att de enbart spelar säkra kort skulle jag inte säga. Kolla bara hur många dussin-mobas det finns.

Overwatch nytänkande? Nja, Det är en TF2 kopia och inte så mycket mer. Heartstone då? Ytterligare ett kortspel, Inte nyskapande för fem öre. HotS? Behövdes det verkligen ett till MOBA? Nej men Blizzard grät av att se hur mycket Riot games tjänar varje månad.
Nyskapande poäng 0. Sen innan dessa så var det väl D3 som kom, det anses av många som en mildare flopp. Path of Exile var ett bättre Diablo.
Att dela upp SC2 i tre olika spel trodde jag var höjden av girighet av Blizzard men det går utför.

RHK
Medlem

@HappyPie:

Är det inte så att det är "TV-rättigheterna" de äger?
Svårt att ha en stor liga om du inte har rätt att visa upp spelet eftersom spelutvecklarna äger all grafik/ljud etc i spelet.

Medlem

Tacka vet jag dota2 där man slipper tramsfranchising, och istället är en meritokrati.

Medlem

Greed before need som man sa i WoW

Medlem

@anon_319742: visst finns det drag och lånade koncept men att säga att det är en kopia är helt fel. Ungen skulle tex säga att CodMW är en Counter-strike kopia.

Behövs det mer MOBA? Marknaden säger ja då folk spelar dessa.

MEG
Medlem

Blizzard på väg att bli det nya EA


signatur

Death is only the beginning

Medlem

För varje miljard "tjänad" så är det garanterat närmare en miljard spenderad också.

Jag älskar att spela AAA spel och förstår hur dyrt det är att göra dessa, och då nypris runt 400-700 kr mest troligt inte täcker utgifterna för att göra spelet plus framtida utgifter så måste man komma på olika sätt att fortsätta tjäna pengar på en produkt man investerat så ofantligt mycket i.
För att inte nämna bekostnad av framtida projekt som kanske kostar 500 miljoner upp emot miljarden innan det drar in 1 krona.

EA och Blizzard är giganter och storlek kostar.

Har själv blivit lite less på EA och deras battlefield serie men jag känner mig ändå nöjd med ME3 och uppskattat alla dragon age spelen trots allt.

I detta fall så är 20 miljoner (kr eller $? missade den biten) ett rykte och därmed hyfsat irrelevant.

Och oavsett vad så har garanterat ekonomer med bättre kunskap i ämnet kommit fram till en avgift som är skälig om än svindyr då allt ska bekostas.

Ska hur som helst bli kul och se hur overwatch league blir. Största problemet med competitive OW är överskådligheten då allt går så jäkla fort jämfört med cs go och lol som båda har fantastisk produktion och överblick och är svåra att slå när det kommer till det.

Trevlig helg på er

1
Skriv svar