Se där ja – 12 minuter gameplay från Darksider 3

Medlem

@marcus8958:

Visst finns det manliga stereotyper också, men det är inte det jag ifrågasätter här. Utan att blanda in kön i det hela så är stora muskler oftast praktiskt i de sammanhang karaktärerna är i. Högklackat är det inte, oavsett fortplantningsorgan eller eventuellt brist på sådant.

Medlem
Skrivet av star-affinity:

@marcus8958:

Visst finns det manliga stereotyper också, men det är inte det jag ifrågasätter här. Utan att blanda in kön i det hela så är stora muskler oftast praktiskt i de sammanhang karaktärerna är i. Högklackat är det inte, oavsett fortplantningsorgan eller eventuellt brist på sådant.

Att ha naturliga muskler kan jag hålla med om men i det här fallet så onaturligt stora muskler att karaktärerna är lika breda som höga. Går man efter funktion före design skulle det vara allt annat än praktiskt att ha så stora muskler som skulle hindra mobilitet och på toppen av berget stor klumpig rustning och ett svärd större och tyngre än karaktären själv.

I det här fallet har utvecklarna valt design före funktion för att passa in i spelet. Att då börja klaga på specifika delar av designen och kreativiteten av skaparna med argumentet att det inte skulle vara funktionellt och samtidigt lämna ut alla tusentals andra designval som inte är funktionellt passande är hyckleri på hög nivå.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Av orsaken jag skrev tidigare. Det är ett designval.
Högklackat på män idag är inte lika vanligt som kvinnor och anses inte vara lika "manligt". Istället har utvecklarna kört på övernaturligt stora synliga muskler som syns direkt på karaktären eller genom tydliga former på rustningen. Som du ser är karaktärerna så övernaturligt muskulösa att dom nästan är lika breda som höga.
Skillnaden är att det inte klagas när manliga karaktärer i spel designas efter en stereotyp medans vita riddare blir tokiga så fort en kvinnlig karaktär blir det.

Jag tror inte många storbystade kvinnor skulle föredra att hoppa runt naken och därför skulle en sport-bh ge bra stöd.
String för att det är ett historiskt plagg som män använt genom alla tider för att det är litet, lätt, skyddar och döljer genitalier samt ger bästa rörliga förmågan.
Nike air för att det är en vanlig sko som används av många som idrottar och ska man hoppa runt som en hare måste man ha bra skor.
Funktion före design.

Vilken typ av "riddare" är du marcus? Den som försvarar mansgrisens rätt till raffset? Jag har märkt att det är få saker som får igång dig som när din "rätt" till halvnakna kvinnor i det offentliga rummet hotas av andras åsikter.

Medlem
Skrivet av star-affinity:

@marcus8958:

Visst finns det manliga stereotyper också, men det är inte det jag ifrågasätter här. Utan att blanda in kön i det hela så är stora muskler oftast praktiskt i de sammanhang karaktärerna är i. Högklackat är det inte, oavsett fortplantningsorgan eller eventuellt brist på sådant.

Det roliga är att det alltid ska jämföras spelmäns stora muskler med spelkvinnors stora bröst, brist på kläder eller liknande. Att kvinnor också oftast är enormt vältränade, med slanka muskulösa kroppar ägnas naturligtvis inte en tanke

Medlem

Tillskillnad från vissa här gillar jag att piskan känns lätt och vass. Blir mer som att hon långsamt torterar sina fiender till döds, snarare än att hon mosar eller slaktar dom med ett stort och tungt vapen, något som redan har använts i serien dessutom.

Sedan klackskorna, någon som tänkt på att hon som karaktär kanske gillar att klä sig i klack? Stereotyper eller inte, det finns kvinnor och män även i verkligheten som väljer det estetiska före det praktiska.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vilken typ av "riddare" är du marcus? Den som försvarar mansgrisens rätt till raffset? Jag har märkt att det är få saker som får igång dig som när din "rätt" till halvnakna kvinnor i det offentliga rummet hotas av andras åsikter.

Du kallar mig mansgris när det var du som inte tyckte kvinnor hade samma rätt om männen att få klä sig som dom vill.
Men jag förväntar mig inte några mogna kommentarer av dig då du aldrig klarat av att hålla en diskussion utan onödiga påhopp och än en gång bevisar min poäng.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ender:

Det roliga är att det alltid ska jämföras spelmäns stora muskler med spelkvinnors stora bröst, brist på kläder eller liknande. Att kvinnor också oftast är enormt vältränade, med slanka muskulösa kroppar ägnas naturligtvis inte en tanke

Klagas jämt och ständigt på att kvinnliga karaktärer har "perfekta" kroppar. I det här fallet tog jag övermuskulösa män som exempel då den passar perfekt in på den kategori som dödar argumentet funktion före design med sin opraktiska, overkliga, stereotypiska design män har i spel.
Som jag skrev tidigare finns det nog tusentals saker man kan peka på i spelet vars design går före funktion och man kan klaga på likt det klagas på höga klackar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du kallar mig mansgris när det var du som inte tyckte kvinnor hade samma rätt om männen att få klä sig som dom vill.
Men jag förväntar mig inte några mogna kommentarer av dig då du aldrig klarat av att hålla en diskussion utan onödiga påhopp och än en gång bevisar mig poäng.

Kapten Monolog slår till igen Kallade jag dig verkligen mansgris? Är inte begreppet "vita riddare" som du själv sa att jämställa med dessa "onödiga påhopp du nämner? Är det ens ok att lägga ord i någon annans mun?

En rekommendation. Ifall du hade velat fört en "mogen diskussion" så kunde du förslagsvis skrivit: Jag tycker höga klackar passar bra i ett sådant här spel för att [anledning]. Istället inleder du med ett ifrågasättande varför andra tycker det ser fånigt ut och tar ditt argument utifrån den ståndpunkten. Det är ok, man får tycka olika.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Klagas jämt och ständigt på att kvinnliga karaktärer har "perfekta" kroppar. I det här fallet tog jag övermuskulösa män som exempel då den passar perfekt in på den kategori som dödar argumentet funktion före design med sin opraktiska, overkliga, stereotypiska design män har i spel.
Som jag skrev tidigare finns det nog tusentals saker man kan peka på i spelet vars design går före funktion och man kan klaga på likt det klagas på höga klackar.

Tror aldrig att jag sett en enda post eller inlägg där det klagats på att en kvinnlig karaktär är för vältränad. Sexualiserad däremot, som jag bara kan anta att du mycket väl vet. Visst kan man peka på en massa saker men inte gillar i spel, kan inte du hitta saker du stör dig på i spel? Det är väl ok då, eller?

För mig så ser det lika fånigt ut när Fury springer runt och slåss och voltar i högklackat som ifall en ultramaskulin mans-stereotyp gjort det...i glittrande paljettklänning. Det passar helt enkelt bara inte in för mig i omgivningen. Men det är ju klart, en syster till tre av Apokalypsens fyra ryttare intresserar sig för folkmode under en tidsperiod då högklackat var lite finare...tänkte inte på det, lol.

Medlem
Skrivet av Ender:

Kapten Monolog slår till igen Kallade jag dig verkligen mansgris? Är inte begreppet "vita riddare" som du själv sa att jämställa med dessa "onödiga påhopp du nämner? Är det ens ok att lägga ord i någon annans mun?

En rekommendation. Ifall du hade velat fört en "mogen diskussion" så kunde du förslagsvis skrivit: Jag tycker höga klackar passar bra i ett sådant här spel för att [anledning]. Istället inleder du med ett ifrågasättande varför andra tycker det ser fånigt ut och tar ditt argument utifrån den ståndpunkten. Det är ok, man får tycka olika.

Jag tycker det är viktigt att utvecklarna får använda sin kreativitet och välja själv vilken design dom har på spelet. Jag tycker allt utvecklarna gjort med spelet är passande och ifråga sätter inte deras kreativitet.
Men när någon ifrågasätter utvecklarnas val vill jag gärna veta orsaken bakom och i det här fallet var argumentet "funktion före design" vilket är ett korkat argument i ett spel. I ett spel som inte är menat att vara verkligt finns det inga regler för funktion.
Och varje gång klagas det på kvinnliga karaktärer trots att allt annat i spelet faller inom samma kategori där design går före funktion.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ender:

För mig så ser det lika fånigt ut när Fury springer runt och slåss och voltar i högklackat som ifall en ultramaskulin mans-stereotyp gjort det...i glittrande paljettklänning. Det passar helt enkelt bara inte in för mig i omgivningen.

Precis som War som har en rustning många gånger tyngre än medeltidens riddare och ett 2,5 meter långt svärd i stål som borde väga i runda svängar 1,1 ton. Hur fan kan han hoppa runt och klättra på väggar när medeltidens riddare inte ens kunde komma upp på en häst utan hjälp?
Hur praktiskt är det och hur logiskt skulle det vara? På vilket sätt är det här annorlunda Fury?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958:

Tycker ändå det blir en skev jämförelse. Handlar inte om vad som är realistiskt – hon kanske har magiska klackskor som passar bättre för sammanhanget än ett par platta skor, vad vet jag? Men det är just det att högklackat i alla sammanhang i verkligheten knappast är något någon skulle välja att ha på sig om personen ska vara smidig fysiskt och hoppar runt och ha sig. Just därför känns det fånigt. Att War håller på med vad som i verkligheten skulle vara fysiskt orealistiska saker och har ett ”för stort svärd” är en annan sak och i mitt tycke inte lika utstuderat fånigt.

Medlem

Jag skulle bara vilja lägga in kommentaren från Nier: Automatas Yoko Taro angående varför 2B har klackar "I just really like girls". Ibland behöver det faktiskt inte vara svårare än så.

Medlem

@meganollan:

Så för honom är ”girls” synonymt med ”high heels”?
Ser själv inte den kopplingen. Jag gillar också tjejer, men det utan att blanda in högklackade skor. Sen är jag rätt säker på att ingen tjej skulle vilja ha på sig högklackat i de fysiskt aktiva sammanhangen som spelkaraktärerna är i. Det är därför det i mitt tycke blir fånigt, även om det handlar om en fantasivärld.

Medlem

@star-affinity: Är väl ganska ointresserat vad du tycker. Nu är det han som har varit med och designat och han tycker det är najs med högklackat på tjejer.

Personligen tycker jag att spelutvecklare och designers måste få göra det dom vill. Vad är allternativet? Att alla modeller ska vara stöpta i samma form med x antal klädesplagg att välja mellan?

Medlem

@meganollan:

Visst, det kanske är ointressant för dig (m. fl.), men nu råkar jag vara den person jag är och då får man väl ha en åsikt i ett mer eller mindre öppet forum på internet?

Klart spelutvecklarna får göra som de vill – säger inte att det ska vara förbjudet med högklackade tjejer i actionspel. Däremot måste man väl rimligen få ifrågasätta det och tycka att det ser fånigt ut?

Skrivet av meganollan:

Personligen tycker jag att spelutvecklare och designers måste få göra det dom vill. Vad är allternativet? Att alla modeller ska vara stöpta i samma form med x antal klädesplagg att välja mellan?

Jag tycker det är intressant att höra din åsikt i alla fall, men det struntar du kanske också i?

Medlem
Skrivet av star-affinity:

@marcus8958:

Tycker ändå det blir en skev jämförelse. Handlar inte om vad som är realistiskt – hon kanske har magiska klackskor som passar bättre för sammanhanget än ett par platta skor, vad vet jag? Men det är just det att högklackat i alla sammanhang i verkligheten knappast är något någon skulle välja att ha på sig om personen ska vara smidig fysiskt och hoppar runt och ha sig. Just därför känns det fånigt. Att War håller på med vad som i verkligheten skulle vara fysiskt orealistiska saker och har ett ”för stort svärd” är en annan sak och i mitt tycke inte lika utstuderat fånigt.

Men det är ju precis samma sak. Som du säger är det inte logiskt att en tjej skulle skutta runt i högklackat precis som det inte finns någon som klättrar eller skuttar runt i full stridsrustning som är många gånger större, tyngre och klumpigare än den rustning vi hade vid medeltiden.
Inget är logiskt eller realistiskt på något sätt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Men det är ju precis samma sak. Som du säger är det inte logiskt att en tjej skulle skutta runt i högklackat precis som det inte finns någon som klättrar eller skuttar runt i full stridsrustning som är många gånger större, tyngre och klumpigare än den rustning vi hade vid medeltiden.
Inget är logiskt eller realistiskt på något sätt.

Ok marcus, jag håller med dig om att kreatörerna naturligtvis måste få ha sin fulla frihet i sitt skapande. Att saker och ting är orealistiska i sig är så klart ingenting jag motsätter mig i spel, det skulle ju ultimat döda fantasi helt och hållet. Däremot motsätter jag mig, som du vet, den förlegade och tröttsamma kvinnobilden som tycks vara ständigt återkommande, hur malplacerad den än är.
Högklackat i spel för mig är att hela tiden hålla fast vid (för mig) förlegade könsnormer hur opassande de än är i sitt sammanhang. Jag vill tro att även du förstår vad jag menar här, och mest argumenterar för individens, eller i det här fallet, kreatörens rätt att välja själv hur Fura skall se ut.

Klart man inte kan tvinga "konst" att se ut på ett visst sätt, men man kan ju också starkt ifrågasätta vad som räknas under kategorier som "konst" och "kreationer". För mig är förlegade kvinnosyner ett uppenbart faktum, även ifall den åsikten inte verkar delas av alla av många anledningar, och jag tycker det är jäkligt sorgligt när nyskapande och jämställda normer motarbetas så mycket.
Just normer verkar inte vara så lätt att bryta sig ifrån (där av namnet) hur orättvisa de än är. Huvudsaken är ändå att någon inte ska känna sig tvingad till att vara eller göra saker mot sin vilja, oavsett ifall det rör sig om osäkra tonåringar som försöker passa in eller kreatörer på spelstudior.

Cyniker som jag tydligen är så tror jag ändå inte att vi kan lämna "händerna fria" hos vem som helst, som jag fått för mig att de flesta liberaler vill. Världen fungerar ju uppenbarligen inte så, så gränser behöves, och det är upp till samhället vi lever i att hjälpas åt att utforma dem. Att aldrig föra diskussionen vidare mot positiva förändringar, att bara köra på i gamla hjulspår kan knappast vara rätt värld att gå.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Men det är ju precis samma sak. Som du säger är det inte logiskt att en tjej skulle skutta runt i högklackat precis som det inte finns någon som klättrar eller skuttar runt i full stridsrustning som är många gånger större, tyngre och klumpigare än den rustning vi hade vid medeltiden.
Inget är logiskt eller realistiskt på något sätt.

Nä, det är inte riktigt samma sak. Skillnaden är att högklackat inte ö.h.t har med sammanhanget att göra, medan ett svärd (om än inte ett realistiskt sådant) har det. Plus att det som Ender påpekar även är den där kopplingen att kvinnor minsann gärna får ha högklackat även i de mest vrickade (ordvits?) sammanhang. Så visst finns det en skillnad – handlar inte bara om realistiskt eller orealistiskt.

Skrivet av Ender:

Cyniker som jag tydligen är så tror jag ändå inte att vi kan lämna "händerna fria" hos vem som helst, som jag fått för mig att de flesta liberaler vill. Världen fungerar ju uppenbarligen inte så, så gränser behöves, och det är upp till samhället vi lever i att hjälpas åt att utforma dem. Att aldrig föra diskussionen vidare mot positiva förändringar, att bara köra på i gamla hjulspår kan knappast vara rätt värld att gå.

Det där håller jag helt med om. Vad många så kallade liberaler ofta verkar glömma är att det är svårt (för att inte säga omöjligt) att leva helt fritt utan att förr eller senare påverka sin omgivning. I slutändan blir det nog ändå ”bäst för så många som möjligt” om det finns vissa gränser för vad man får göra och inte. Givetvis ska dessa gränser kunna ifrågasättas och förändras efterhand genom i huvudsak saklig diskussion – inget bör vara skrivet i sten.

12
Skriv svar