Analytiker: Playstation 5 släpps 2018

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

SONY tjänar inget på att vänta så länge med att släppa ny konsol. Dagens gamers är krävande och vill ha det bästa. De lägger gärna ut de extra pengarna det kostar.

När det gäller konsoler så kan jag verkligen inte hålla med. Om du vill ha det bästa så spelar du inte på konsol utan på PC och där är jag helt och hållet med om att folk uppgraderar sina saker två gånger per år men väldigt många (iaf de som jag känner) som har konsol orkar inte hålla på att byta ut sina konsoler framförallt så länge som de saknar vettig bakåtkompatibilitet. PC har inte det problemet eftersom att många har sina spel på Steam.

Själv så tycker jag inte bakåtkompatibilitet är ett problem om det är vettig tid mellan konsolerna men om de ska släppas så ofta som de verkar göra så blir det inte ekonomiskt för folk att behöva köpa en jävla massa nya spel varenda gång.

Skribent

Svårt att tänka mig att de skulle hård-lansera ett nytt PS5 - alltså att den icke-kompatibel med PS4-titlar. Blir nog ett Project Scorpio-liknande inslag där hårdvaran får sig en knuff.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Om Sony gör den bakåtkompatibel, begränsar inte det möjlig hårdvara då?

Vi som funderar på PS5 har ju redan någon variant på PS4 hemma, varför skulle vi inte vilja ha det bästa möjliga 2018?

Själv har jag både PS4 och Pro hemma, behöver verkligen inte bakåtkompatibilitet. Har även PS3 och PS2.

Ser hellre en rejäl PS5 än en Pro Plus och jag är beredd att betala kostnaden dag ett.

De som skippat Pro borde 2018 vara mogna för att hoppa upp i 4K och köpa ny TV?

De som då suttit på PS4 vanilj i 5-6 år. Jag tycker det låter ganska rimligt. Verkligen inte att "skita på sina kunder" då Sony tagit hand om oss väldigt bra de senaste åren.

Personligen får detta mig att helt släppa tankarna på en Scorpio. Nu kan jag glatt sitta på min Pro tills Sony kontrar med PS5, det är ju ändå där spelen finns!

Medlem

Låter rimligt i mina öron.
Så som det ser ut så kommer Scorpio bräda PS4 Pro rätt rejält, vilket förmodligen inte är ett bra scenario.

Gällande kostnad:
1) Vill man ha en #pcmasterrace får man väl slänga ut minst 15 kakor, kanske 20?
Jag har ju för samma pengar som en rejäl gaming-pc klarat mig PS3 + PS4 + PRO (bytte upp mig på Gamestop för 1600:-) + (förmodligen) PS5.
Och på den tiden så är det ju definitivt dags att köpa en ny PC lagom till PS5:an.

2) Det som är förbannat dyrt är istället PS+ och spelpriserna. I min mening så är kostnaden för konsolen nästan försumbar om man jämför med spelpriserna på konsol, såvida man inte kör skiva + kränger vidare begagnat.
Jag skulle säga att jag säkert spenderat minst 3 gånger så mycket på spel som på hårdvaran under bara PS3 och PS4.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@Qn1f3:
Finns inte många monitorer med oled paneler och har stöd för hdr.

Än finns det tid dock.

Det börjar ju komma monitorer i +40"-klassen med relativt intressanta specs, så jag ser det inte som en omöjlighet att det blir verklighet inför PS5.

Medlem

@Qn1f3:
Med andra ord är konventionell tv före monitorer och om konventionell tv är så 2010 så borde monitorer vara så 1991?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Om man tänker på det här med avtagande marginalnytta, att gå från 10kvm lägenhet till 20kvm är stor skillnad upplevelsemässigt, men att gå från 80kvm till 90kvm är inte alls lika stor skillnad, men skillnaden i kvm är lika stor i båda fallen. På samma sätt tyckte jag skillnaden från SNES till N64 var stor och från PS2 till PS3, men från PS3 till PS4 och Xbox 360 till Xbone är det mindre skillnad och jag tror att dessa upplevda vinster med grafikförbättringar bara kommer att avta. Vad som inte avtar lika mycket är upprymdheten över riktigt sköna kontroller, roliga multiplayer lägen och gripande och välgjorda storys med intressanta karaktärer.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@Qn1f3:
Med andra ord är konventionell tv före monitorer och om konventionell tv är så 2010 så borde monitorer vara så 1991?

Jag osäker på om huruvida vi inte egentligen ger olika uttryck för samma sak. Jag syftar mer eller mindre på en bildskärm med bra specs som saknar TV-mottagare(möjlighet att att ta emot signaler, vilket gör det till en "konventionell TV"). Det spelar mig ingen roll om huruvida den bildskärm jag nyttjar har denna möjlighet eller inte, såvida inte det inte medförde en extra kostnad, men jag vill att den bildskärm som jag eftersöker ska ha bästa möjliga specs för dess ändamål och på så viss efterlyser vi troligen samma sak.

Eller går vi om varandra igen?

Medlem

@Espresso_Bengt:
Kan inte hålla med. Grafiken på PS4 pro på senare tids titlar (horizon, uncharted 4) är ju hästlängder från vad ps3:an levererade...

@whoo:

Jo, skillnader är det såklart, men inte lika mycket som från typ SNES till N64 eller PS2 till PS3, så förbättrningarna finns där hela tiden men de minskar med tiden.

12
Skriv svar