Nio av tio svenska spelbolag saknar kollektivavtal

Robot
Nio av tio svenska spelbolag saknar kollektivavtal

Dataspelsbranschen menar dock att villkoren ofta är bra.


Medlem

Riktigt illa att inte få betalt för övertid samt att pensionsavtal saknas. Kan bli en riktig fälla i framtiden. Bara hoppas att folk på golvet organiserar sig och kämpar fram bättre avtal.

eld
Medlem

Antagligen för att väldigt få spelutvecklare är med i fack

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Riktigt illa att inte få betalt för övertid samt att pensionsavtal saknas. Kan bli en riktig fälla i framtiden. Bara hoppas att folk på golvet organiserar sig och kämpar fram bättre avtal.

Tycker mig inte se i nyheten att de inte får betalt för övertid? Däremot är den oreglerad, vilket är vanligt i branscher med stora övertidspotentialer och deadlines. (Iaf utomlands).

ELF
Medlem

@acrylamid: Nu vet jag inte om detta stämmer eller ej som du skriver.
Men för att folk inte ska missuppfatta vad du skrev.
De får lön för all arbetad tid, men de får i så fall ingen extra övertidsersättning. Ska tilläggas att inte få någon lön överhuvudtaget för övertid är olagligt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Inte bra att va utan kollektivavtal. Att luta sig emot att ens arbetsgivare behandlar ju en hyfsat bra ändå kan bita en i röven riktigt ordentligt en vacker dag om en konflikt skulle uppstå.

Medlem

Den här tråden kan ju inte misslyckas. Nu hämtar jag popcorn.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Riktigt illa att inte få betalt för övertid samt att pensionsavtal saknas. Kan bli en riktig fälla i framtiden. Bara hoppas att folk på golvet organiserar sig och kämpar fram bättre avtal.

Det är faktiskt väldigt vanligt i många branscher att skippa EXTRA ersättning för övertid och i stället ge sex veckors semester.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Inte bra att va utan kollektivavtal. Att luta sig emot att ens arbetsgivare behandlar ju en hyfsat bra ändå kan bita en i röven riktigt ordentligt en vacker dag om en konflikt skulle uppstå.

Det räcker oftast att du är med i facket.

Medlem
Skrivet av eld:

Antagligen för att väldigt få spelutvecklare är med i fack

Sossepropaganda.
Facket hjälper nada, att vara med ett fack är att slänga pengarna i sjön. Man får lika mycket hjälp utan att vara med i fack som att vara med i fack.
Det var ett väldigt lustigt tillfälle på mitt förra jobb när företaget var påväg att gå i konkurs, de som fick stanna kvar var inte med i facket :).
Tycker den här är passande:

Medlem

Sossepropaganda.. Njae, nu är ju alla partier (i stort sett) för det svenska systemet som innebär att arbetsgivaren är med i en organisation, och att arbetstagaren är med i en organisation.
När det ska förhandlas om löner, uppsägning, arbetsmiljö osv så förhandlar deras organisationer med varandra centralt istället för att det ska förhandlas om allt lokalt.

Medlem

Har varit vida känt länge och internationellt att spelutvecklare att värdelösa villkor osv. Det har varit varit mediarunda efter mediarunda kring spelutvecklare som jobbar 16 timmar om dagen i ett år utan någon betald övertid osv.

Detta kommer ifrån att det har varit jävligt svårt att gå runt på att utveckla spel och dom som gjorde det var generellt väldigt passionerade själva och glada att dom fick ha sitt drömjobb bara, då vart sen som spelutvecklings-kultur att man arbetar jämt och man gör allt för projektet.

Men idag så är ju spel en multi-mega-fjuppiljons-business och dom som förväntar sig att man stannar kvar till iaf 10 på kvällen gratis varje dag är inte ens polare som man tog sig ann drömmen med utan det är business miljonärer som egentligen inte bryr sig ett skit varken om dig eller spelet.

Därför är det dags att uppdatera spelbranchens villkor och kultur, och det görs en del kampanjer för det titt som tätt. Har för mig EA t.ex. har varit med och drivit ideella organisationer/events i syfte att förbättra arbetsvillkoren för spelutvecklare.

Peace


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Är ju inte förvånande, oftast är det ju inte så bra arbetsvilkor inom spelbranchen världen över. Trodde de var ganska känt att spelbranchen inte är glamorös


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem

Hoppas att fler branscher tar efter.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Inte bra att va utan kollektivavtal. Att luta sig emot att ens arbetsgivare behandlar ju en hyfsat bra ändå kan bita en i röven riktigt ordentligt en vacker dag om en konflikt skulle uppstå.

Ja, men det går ju åt andra hållet också. I en bransch där det råder arbetkraftsbrist är det snarare arbetsgivarna som riskerar att få ett bett i röven vid en konflikt. Det finns egentligen ingenting som säger att villkor på en arbetsplats blir bättre per automatik bara för att det finns en kollektivavtal, det finns gott om exempel där det varit precis tvärtom.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Inaktiv

Unionen är inget vidare bra fackförbund heller men ja, det är bara att hoppas att det blir en förändring.

Vore ju underbart om typ alla medarbete på Dice, Avalanche eller kanske Massive gick med i SAC ^^

Medlem

@Priapsi: har du lust att dela med dig av något sånt exempel? För i grund å botten har ju arbetsgivaren mycket mer makt än den enskilde arbetstagaren. Fackförbund och kollektivavtal är de enda som jämnar ut spelplanen.

Medlem

@oDIRTDIVERo: Den första är en partsinlaga från Företagarna, så den kanske man ska ta med en nypa salt. Men det är å andra sidan informationen från fackförbunden med: http://www.foretagarna.se/politik-paverkan/rapporter/2011/for...

Salladsbar i Gbg: http://www.dn.se/ekonomi/blockad-mot-salladsbar-i-goteborg/
Callcenter där effekten blev den motsatta: http://www.kollega.se/de-kringgar-avtalet-med-timanstallda

Du säger att arbetsgivarna i grund och botten har med makt än den enskilde arbetstagaren och det stämmer säkert på medelstora och stora företag, men inte när det gäller små och medelsmå företag där arbetstagarna dessutom är hett eftertraktade. Problemet som jag ser det är att kollektivavtal ofta tänker i stora system, där det inte finns utrymme för flexibilitet. Man låter den lägsta gemensamma nämnaren sätta standard för resten av företaget. På vissa ställen är det alldeles utmärkt och på vissa fungerar det inte alls.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av DAoG:

Sossepropaganda.
Facket hjälper nada, att vara med ett fack är att slänga pengarna i sjön. Man får lika mycket hjälp utan att vara med i fack som att vara med i fack.
Det var ett väldigt lustigt tillfälle på mitt förra jobb när företaget var påväg att gå i konkurs, de som fick stanna kvar var inte med i facket :).
Tycker den här är passande:
https://www.youtube.com/watch?v=5TEvacFETvM

För facket har ju aldrig hjälpt till för bättre arbetsvillkor eller högre löner förrut. Tacka facket att du slipper skitlöner istället du och slipper arbeta ihjäl dig. Men visst ta bort facken och kom tillbaka om 15 år när företagarna verkligen lyckas försämra villkoren gråt inte då

Medlem

Ni som säger facken är bara besvärande, hur många kommer ihåg SEKO som sparkade sina heltids anställda och anställde dem som timanställda i stor utsträckning osv samt facken hjälpte till förbättra löneavtal. Även för busstrafiken i halland har busschaförer fått det bättre, finns väldigt många exempel på facken förbättrat för de anställda. Visst finns det företag som kan ge bättre erbjudande än de med kollektivavtal men visst vore det äng och gröna skogar om majoriteten gjorde det. Min sambo fick anställning på ett företag utan kollektivavtal. Lönen låg på 85 kr timmen 2017. Om man jobbar 165 timmar ger det 14025 kr innan skatt. Varsågoda ta det jobbet Samt utan extra pentionssparandee eller tryggheter som medföljer kollektivavtalen. Självklart facken ska granskas och alla fack är inte gröna bakom öronen, men utan facken så hade vi levt som i början på industri åldern.

Medlem

@Priapsi: första artikeln är som du själv medger inte helt tillförlitlig då den är ifrån företagarna. Den andra artikeln gäller en salladsbar. Inte riktigt jämförbart med ett företag i spelbranschen. De företaget blir i stort sett inte mindre. Den tredje artikeln visade ju bara att det kollektivavtalet som dom tecknat var otillräckligt då det inte täckte upp för timanställda på mindre än 19 timmar, och var snarare ett bevis på exakt hur svinigt vissa företag beter sig mot sina anställda när kollektivavtalen inte är tillräckligt omfattande...

Medlem

Jag tillbringade två år på en spelutvecklingsutbildning, och där träffade jag väldigt många utvecklare som ser/såg det som en självklarhet att stanna kvar ett par timmar extra varje kväll, och även jobba lite hemma på helgerna. Ofta utan ersättning.
Främst inom design och grafik, där konkurransen om jobben är störst. Duktiga programmerare är det väldigt högt tryck på, så de får oftast bättre villkor (och mycket bättre löner med).
Även nu efteråt hör man av de klasskompisar som fick jobb och pallar pressen i branchen, att övertid är en självklarhet på många ställen. Plus att man förväntas pula hemma på fritiden för att lära sig nya tekniker/verktyg som kan appliceras inom jobbet.

Men det är inte begränsat till dataspelsbranchen, utan även inom annan IT (iaf systemutveckling) förekommer samma sorts övertid relativt ofta i sverige, inte sällan i samband med massintag av unga passionerade, nyexade praktikanter som gör vad som helst för att landa en anställning...

Medlem

Utan kollektivavtal så har man inte någon omställningsförsäkring, inte alla som betalar FORA-försäkringarna heller och om det görs så är det oftast till den anställdes nackdel då en sämre procentandel går till pensionen.

Kollektivavtal är bra för båda parter, då vet man spelplanen och regler. Vad många inte heller vet är att det finns ingen minimilön i Sverige. Din lön kan utan kollektivavtal förändras över en natt.

Utöver det så kom det en dom i vintras som säger att arbetsgivaren kan kapa ditt arbetstidsmått från en dag till en annan. I andra ord, LAS gäller inte. Finns det kollektivavtal och du är medlem så är den risken mindre då flera förbund fått in skrivningar mot detta.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Priapsi: första artikeln är som du själv medger inte helt tillförlitlig då den är ifrån företagarna. Den andra artikeln gäller en salladsbar. Inte riktigt jämförbart med ett företag i spelbranschen. De företaget blir i stort sett inte mindre. Den tredje artikeln visade ju bara att det kollektivavtalet som dom tecknat var otillräckligt då det inte täckte upp för timanställda på mindre än 19 timmar, och var snarare ett bevis på exakt hur svinigt vissa företag beter sig mot sina anställda när kollektivavtalen inte är tillräckligt omfattande...

Fast du kan inte heller bara tänka så, vi pratar om pengar. Vadå tycker du de skulle behålla de heltidsanställda och gå back istället? Vem vinner på det? Om det är något som är svinigt så är det de oflexibla avtalen.

Alla företag vill gå med vinst, det är nog väldigt få som inte bryr sig om det...om en enda.

Det är lätt att sitta bakom en skärm och kalla företag för sviniga när du aldrig drivit ett företag med några anställda, tro mig
det är inte lätt som en plätt och absolut inte när kollektivavtal blir inblandade. Precis som någon skrev ovan så är dessa kollektivavtal skrivna för de största företagen och absolut inte anpassade för de mindre. Systemet är gammalt och skulle behöva uppdateras så är det bara, idag är det betydligt lättare för någon att starta en firma, få några anställda och sen åka på massa extra kostnader som de inte har råd med just pga av kollektivavtal. Bara för att man inte har kollektivavtal betyder det inte att man inte har det bra.

Jag tycker det allmänt kastas hej vilt med åsikter om saker man uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet kring.

Medlem
Skrivet av adrii:

Systemet är gammalt och skulle behöva uppdateras så är det bara, idag är det betydligt lättare för någon att starta en firma, få några anställda och sen åka på massa extra kostnader som de inte har råd med just pga av kollektivavtal. Bara för att man inte har kollektivavtal betyder det inte att man inte har det bra.

Jag tycker det allmänt kastas hej vilt med åsikter om saker man uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet kring.

Att skriva ett kollektivavtal kostar en del (för att man som skall som arbetsgivare också skall få rådgivning) men man kan teckna hängavtal som inte kostar ett enda öre. Då avstår man från rådgivning etc. För örvigt så är kollektivavtalen enormt flexibla, förstår inte riktigt vad som skulle vara en bromskloss där, förklara gärna.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av DAoG:

Sossepropaganda.
Facket hjälper nada, att vara med ett fack är att slänga pengarna i sjön. Man får lika mycket hjälp utan att vara med i fack som att vara med i fack.
Det var ett väldigt lustigt tillfälle på mitt förra jobb när företaget var påväg att gå i konkurs, de som fick stanna kvar var inte med i facket :).
Tycker den här är passande:
https://www.youtube.com/watch?v=5TEvacFETvM

Det där måste vara den största smörjan jag någonsin läst. Facket hjälper något enormt och är det starkt nog (vilket kräver att många orkar organisera sig) så har det en väldigt hög makt. Problemet är att detta skiljer från bransch till bransch. Facken hos läkare t.ex. har väldigt mycket att säga till om och de stora facken vågar sällan arbetsgivaren säga något emot. Sedan så är inte facken till för att rädda företag utan för att se efter sina medlemmars intressen. Sedan så skulle jag vilja se den arbetsmarknad där facken är icke existerande. Ta bara en titt på Kina där arbetsgivarna har i stort sett all makt att ställa vilka krav de vill utan att varken stat eller fack bryr sig. Där får man jobba 16-18 timmar per dag till slavlöner..

Det är i många fall facken som gör att du tjänar så pass bra som du gör. Det är oftast facken som drivit igenom att kollektivavtal införs på många arbetsplatser som reglerar arbetstid och ersättning. Att kalla det sossepropaganda är både historiskt okunnigt och visar bara okunskap om arbetsmarknaden i stort. För tro inte att arbetsmarknaden inte kommer att utnyttja alla de kan om facken är svaga.. Vilket sker i Sverige t.ex. inom Taxibranschen.

Skrivet av adrii:

Fast du kan inte heller bara tänka så, vi pratar om pengar. Vadå tycker du de skulle behålla de heltidsanställda och gå back istället? Vem vinner på det? Om det är något som är svinigt så är det de oflexibla avtalen.

Alla företag vill gå med vinst, det är nog väldigt få som inte bryr sig om det...om en enda.

Det är lätt att sitta bakom en skärm och kalla företag för sviniga när du aldrig drivit ett företag med några anställda, tro mig
det är inte lätt som en plätt och absolut inte när kollektivavtal blir inblandade. Precis som någon skrev ovan så är dessa kollektivavtal skrivna för de största företagen och absolut inte anpassade för de mindre. Systemet är gammalt och skulle behöva uppdateras så är det bara, idag är det betydligt lättare för någon att starta en firma, få några anställda och sen åka på massa extra kostnader som de inte har råd med just pga av kollektivavtal. Bara för att man inte har kollektivavtal betyder det inte att man inte har det bra.

Jag tycker det allmänt kastas hej vilt med åsikter om saker man uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet kring.

Om vi vänder på det. Utan kollektivavtal så kan företagen bokstavligen utnyttja arbetaren till att ge en extremt låg lön och därigenom gå i vinst. Att företag ska kunna gå med vinst ska inte ske på arbetarens bekostnad. Sedan är det intressant att du verkar mena att företagen ska gå först före arbetaren.. kollektivavtal behöver inte heller kosta något enormt.. faktum är att kollektivavtal kan betala av sig i framtiden eftersom det lockar mer kompetens till företaget. Alternativet är ju att företagen kan ge dig svinigt dåligt betalt eftersom det inte finns någon som helst minimilön i Sverige.

Medlem

@adrii: vem har sagt att dom gick back??
Eventuellt kunde dom inte stoppa chefernas fickor fulla i lika hög hastighet, men gick dom back, då hade dom en för dålig affärsmodell. Jag har ingen erfarenhet av att driva företag, men jag har över tio års erfarenhet av att vara anställd i en bransch där fackföreningar och kollektivavtal har gjort det drägligt att arbeta. Jag är fullt medveten om vinsthetsen bland företagare. Alla vill bli rika och gör vad som helst för att bli det. Fackföreningar ser till att man inte kan behandla anställda som slit å släng varor. Om man undrar hur de funkar utan kollektivavtal så kan man titta å se hur de funkar i USA. Där går folk på knäna, tjänar 60 kronor i timmen, får jobba 80 timmars veckor för å klara sig å kan bli uppsagda närsomhelst utan vare sig anledning eller förklaring. Nädu, lägg ner den där elitismen och översittarfasonerna. Det har gått alldeles utmärkt att driva företag i Sverige i alla år. ALLA kanske inte lyckas. Man behöver ha en bra affärsidé och jobba hårt i många år. Ingen har sagt att de ska va lätt att bli framgångsrik. Klart att de blir lättare när man kan behandla sina anställda som slavar, men så ska vi inte ha de i Sverige.

Medlem
Skrivet av mill:

Det är faktiskt väldigt vanligt i många branscher att skippa EXTRA ersättning för övertid och i stället ge sex veckors semester.

Detta trots det är kollektivavtalsvidrigt för de absolut flesta tjänster. Sen om de inte har kollektivavtal, så spelar det ingen roll.
Jag tycker själv kollektivavtalsmodellen är förlegad, men facket har bra förmåner så är med ändå.

Jag är till och med förtroendevald, men facket är skit. Får bra utbildningar man kan använda senare dock

Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Priapsi: har du lust att dela med dig av något sånt exempel? För i grund å botten har ju arbetsgivaren mycket mer makt än den enskilde arbetstagaren. Fackförbund och kollektivavtal är de enda som jämnar ut spelplanen.

Facket är helt tandlöst. De enda som ger facket makt är företagen. De kan hur lätt som helst köra över facken. De har noll reell makt.

Medlem

@Makkapakka: Att kalla facken tandlösa skulle jag inte göra, en hel del fack lyckas med mycket bra.
Men däremot så har många fack idag svårt att få ihop backning nog för att göra lika mycket som förr i tiden, så de tvingas fokusera på färre punkter. Det beror nog både på dåligt förtroende, propaganda/politik från storföretagare, samt att vi redan faktiskt har det relativt bra i sverige (tack vare facken förr i tiden)

Fackens styrka är i proportion med hur många i den potentiella arbetsstyrkan som är med i facket.
Är ALLA tänkbara rekryter för en tjänst med i ett fack så kan de, med facket som föreningspunkt, ställa enorma krav mot företaget, annars står företaget still när ingen går med på att bli anställd till undermåliga löner och usla villkor.
Det är det som är kärnan i fackens verksamhet, att vara en förenande central punkt för arbetarnas viljor.

Destå fler som står utanför facken, speciellt om man går med på löner eller villkor som ligger under de ordinarie avtalen, destå svårare blir det att få igenom reformer och påtryckningar från fackens sida.

Tyvärr så har facken tappat backning de senaste tiden. Lyssnar man på de som arbetade på 60-talet och tidigare så var det närmast en självklarhet att vara med i facken, annars var man ett svin som sabbade för alla.
De flest unga (under 30) jag känner idag ser bara facken som en onödig kostnad och ett hinder för att få jobb.
Fortsätter medlemsiffrorna i facken sjunka så är jag ganska rädd att vi snällt får gå med på t.ex. de stora lönedumpningarna som de stora företagarna försöker driva igenom.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

@Makkapakka: Att kalla facken tandlösa skulle jag inte göra, en hel del fack lyckas med mycket bra.
Men däremot så har många fack idag svårt att få ihop backning nog för att göra lika mycket som förr i tiden, så de tvingas fokusera på färre punkter. Det beror nog både på dåligt förtroende, propaganda/politik från storföretagare, samt att vi redan faktiskt har det relativt bra i sverige (tack vare facken förr i tiden)

Fackens styrka är i proportion med hur många i den potentiella arbetsstyrkan som är med i facket.
Är ALLA tänkbara rekryter för en tjänst med i ett fack så kan de, med facket som föreningspunkt, ställa enorma krav mot företaget, annars står företaget still när ingen går med på att bli anställd till undermåliga löner och usla villkor.
Det är det som är kärnan i fackens verksamhet, att vara en förenande central punkt för arbetarnas viljor.

Destå fler som står utanför facken, speciellt om man går med på löner eller villkor som ligger under de ordinarie avtalen, destå svårare blir det att få igenom reformer och påtryckningar från fackens sida.

Tyvärr så har facken tappat backning de senaste tiden. Lyssnar man på de som arbetade på 60-talet och tidigare så var det närmast en självklarhet att vara med i facken, annars var man ett svin som sabbade för alla.
De flest unga (under 30) jag känner idag ser bara facken som en onödig kostnad och ett hinder för att få jobb.
Fortsätter medlemsiffrorna i facken sjunka så är jag ganska rädd att vi snällt får gå med på t.ex. de stora lönedumpningarna som de stora företagarna försöker driva igenom.

Jo, det är lätt att kalla dem tandlösa. Vill du se på starka fack och lagar för arbetare, titta på Frankrike och Tyskland.
Tex LAS är tandlös, den är hur lätt som helst att kringgå. Den enda anledningen facken har makt, är för att företagen tillåter det, av någon anledning...

12
Skriv svar