Ryss får villkorligt fängelsestraff efter att ha spelat Pokemon go i kyrka

Robot
Ryss får villkorligt fängelsestraff efter att ha spelat Pokemon go i kyrka

Att "såra religiösa känslor" är straffbart i öst.

#brott-o-straff, #pokemon-go, #ryssland


Medlem

Han skulle ju ha medalj istället Det var kanske nån riktigt sällsynt rackare han fick tag på vid dopfunten


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Religion inblandat i lagar. Ush.

Medlem

Lite väl mycket överdrift där alltså...
Måste dock säga att han var väl inte heller den klokaste som valde att bryta mot det han blev tillsagd heller och ändå laddade upp en video och hade en dold kamera(om han nu använde den dvs).

Medlem

Att spela pokemon go i en kyrka är respektlöst men 3,5 års fängelse för det låter helt vansinnigt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Ryssland, förmildrande omständigheter utan straff om man spöar sin fru men pokemongo i kyrkan fängelse.
Vilket underbart land.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ryssland, förmildrande omständigheter utan straff om man spöar sin fru men pokemongo i kyrkan fängelse.
Vilket underbart land.

Spöa fru och barn...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@Red_warning:
Respektlöst? Haha!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ambassadör
Xbox
Skrivet av nils45:

Religion inblandat i lagar. Ush.

Religion inblandat i någonting överhuvudtaget. Usch.


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem

Får väl skylla sig själv när man känner till lagarna och upprepade gånger bryter dem ändå.

Avstängd

@Red_warning: Religion förtjänar ingen respekt, tvärt om bör det ständigt kritiseras, ifrågasättas och förlöjligas tills dess att det är utrotat till förmån för rationellt tänkande.

Medlem

Dum och onödigt hård lag bara för att det är religion. Ryssland är lite upp och ner när man inte får bara homosexuell men man får fängelse för att någon tar illa upp om religion.

Men å andra sidan får killen skylla sig själv att han åker dit när han gör ett uppenbart lagbrott.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

KoP
Medlem

Att spela Pokemon Go borde vara straffbart.

Medlem

signatur
Medlem
Skrivet av Araxes:

@Red_warning: Religion förtjänar ingen respekt, tvärt om bör det ständigt kritiseras, ifrågasättas och förlöjligas tills dess att det är utrotat till förmån för rationellt tänkande.

Min familj har förlorat far och syster i en olycka, det har gjort min mor troende i hopp att de kommer mötas i ett liv efter detta. Skulle du säga det du just sa till mig åt henne? Så som jag ser det är du extremt kallhjärtat och empatilös.

Det gäller många av ovanstående kommentarer, Fy fan säger jag bara, vilka snäva perspektiv.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Min familj har förlorat far och syster i en olycka, det har gjort min mor troende i hopp att de kommer mötas i ett liv efter detta. Skulle du säga det du just sa till mig åt henne? Så som jag ser det är du extremt kallhjärtat och empatilös.

Det gäller många av ovanstående kommentarer, Fy fan säger jag bara, vilka snäva perspektiv.

Att din familj förlorat sin far och syster i en olycka är så klart oerhört tragiskt, och det är definitivt något man bör känna empati för. Men det är knappast kritik och ifrågasättande av religion som orsakade denna olycka.

Religion har tagit livet av massor med människor genom tiderna. I länder som Pakistan och Saudi Arabien döms personer till dödsstraff pga av att de kritiserar och ifrågasätter religionen. Att kalla dessa personer för kallhjärtade och empatilöasa som sätter sina liv på spel för att få folk att tänka rationellt är ingenting än sorgligt.

Att dra nytta av personer i sorg och övertyga dem att de ska få träffa sina bortgångna nära och kära igen bara om de bara tror på religiösa doktriner är heller ingenting annat än sorgligt. Personer som är i sorg borde istället få träffa professionell psykologhjälp snarare än präster, personer som kan få dem att acceptera bortången och leva lyckliga i det här livet istället för att gå och hoppas på att finna lyckan i nästa liv som troligtvis aldirg kommer. För mig är det mer kallhjärtat och empatilöst att få folk att leva under sådan förutsättningar än att kritisera och ifrågasätta religion. Och nej, jag skulle inte ha några problem att säga det till din mor. Jag sa percis detta till min egen mor när hon själv miste sina föräldrar, idag har hon gått ur svenska kyrkan, och det är jag glad för.

Medlem

Och för övrigt är det inte bara i öst det är straffbart att såra religösa känslor https://en.wikipedia.org/wiki/Blasphemy_law

Både i Danmark och Finland och ett gäng andra länder runt omkring oss har de liknande lagar. I Irland uppmärksammades för övrigt det här härom dagen http://www.bbc.com/news/world-europe-39830447

Medlem

@Red_warning:

Jämför du att förolämpa en sörjande i ansiktet med att knappa på mobiltelefonen i kyrkan?

Och även om jag såklart av respekt skulle välja mina ord med omsorg så skulle jag absolut ifrågasätta religion om det förs på tal oavsett vem som gör så, även en sörjande fru/mor.

Det är inte jag som saknar respekt här, det är du.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av twilek:

Att din familj förlorat sin far och syster i en olycka är så klart oerhört tragiskt, och det är definitivt något man bör känna empati för. Men det är knappast kritik och ifrågasättande av religion som orsakade denna olycka.

Religion har tagit livet av massor med människor genom tiderna. I länder som Pakistan och Saudi Arabien döms personer till dödsstraff pga av att de kritiserar och ifrågasätter religionen. Att kalla dessa personer för kallhjärtade och empatilöasa som sätter sina liv på spel för att få folk att tänka rationellt är ingenting än sorgligt.

Att dra nytta av personer i sorg och övertyga dem att de ska få träffa sina bortgångna nära och kära igen bara om de bara tror på religiösa doktriner är heller ingenting annat än sorgligt. Personer som är i sorg borde istället få träffa professionell psykologhjälp snarare än präster, personer som kan få dem att acceptera bortången och leva lyckliga i det här livet istället för att gå och hoppas på att finna lyckan i nästa liv som troligtvis aldirg kommer. För mig är det mer kallhjärtat och empatilöst att få folk att leva under sådan förutsättningar än att kritisera och ifrågasätta religion. Och nej, jag skulle inte ha några problem att säga det till din mor. Jag sa percis detta till min egen mor när hon själv miste sina föräldrar, idag har hon gått ur svenska kyrkan, och det är jag glad för.

Det är lite grann som att säga att kapitalismen är ond för att det finns fattiga människor, ett väldigt extremt synsätt utan någon nyans öht. Du kan inte jämföra människor som söker tröst med det som extremister gör i olika delar i världen. En kyrka är ett tempel där folk söker sinnesro, i kyrkan förväntas man bete sig med viss andakt, att inte visa respekt inför det är en extrem ståndpunkt i sig. Märk väl att även om kyrkan är öppen för allmänheten så är det inte en allmän plats där du har rätt att bete dig som du vill.

Min mor blev inte heller övertygad av andra, hon sökte den gemenskapen självmant.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Soulless:

@Red_warning:

Jämför du att förolämpa en sörjande i ansiktet med att knappa på mobiltelefonen i kyrkan?

Och även om jag såklart av respekt skulle välja mina ord med omsorg så skulle jag absolut ifrågasätta religion om det förs på tal oavsett vem som gör så, även en sörjande fru/mor.

Det är inte jag som saknar respekt här, det är du.

Att reducera trossamfund till något som borde utrotas är väldigt respektlöst, att du inte kan se det och sedan försöker beskylla mig för samma sak är bara tragikomiskt.

Mannen i artikeln gjorde det han gjorde enbart i syfte att provocera. Man kan ogilla religion men det betyder inte att folk har rätt att störa dem som försöker utöva den.


signatur

Metal is best served heavy.

Avstängd

Hade han spelat på en Moské då hade han blivit avrättad.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Märk väl att även om kyrkan är öppen för allmänheten så är det inte en allmän plats där du har rätt att bete dig som du vill.

Självklart! Religion ska behandlas som vilken nöjesindustri som helst. Man sitter ju inte och spelar mobilspel mitt i en bio och då ska man inte heller göra det i kyrkan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

@Red_warning: Respekt förtjänar man. Det är inte respektlöst att inte respektera nånting eller någon som inte förtjänar respekt.
Respektlöshet är att inte respektera det eller den som förtjänar respekt.

Medlem

@Araxes: Att ha respekt för någonting och att respektera någonting är inte samma sak. Bara för att du ogillar något har du inte rätt att bete dig som ett svin mot dem.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Det är lite grann som att säga att kapitalismen är ond för att det finns fattiga människor, ett väldigt extremt synsätt utan någon nyans öht

Oj oj oj, nu får vi väl ändå backa bandet en aning. Det är väl ändå du som påstår att personer som kritiserar och ifrågasätter religion är de som är kallhjärtade och empatilösa? Bara för att din familj varit med om en olycka, vilket många andra familjer också varit med om och som inte har något med religion att göra överhuvudtaget, så måste med andra ord personer som kritiserar och ifrågasätter religion kallhjärtade och empatilösa? Det är med andra ord snarare du som påstår, genom din analogi, att kapitalismen måste vara ond bara för att det finns fattiga människor i världen, inte jag. Så om du tycker det är ett extremt synsätt så kanske du ska börja ransaka dina egna värderingar snarare än att fördöma andras.

Skrivet av Red_warning:

Du kan inte jämföra människor som söker tröst med det som extremister gör i olika delar i världen.

Jag jämför inte människor som söker tröst med extremister. Jag säger att personer som söker tröst borde få professionell hjälp från personer med evidensbaserad kunskap snarare än från personer med extrema världsuppfattningar baserade på påhittade historier helt frånskilt ifrån någon som helst evidensbaserad kunskap. Att predika en världsuppfattning som inte har några som helst evidensbaserade fakta bakom sig är inte bara extremt, utan även i min värld omoraliskt, speciellt om man gör det för folk som sörjer och är extra känsliga för att ta till sig dessa.

Skrivet av Red_warning:

En kyrka är ett tempel där folk söker sinnesro, i kyrkan förväntas man bete sig med viss andakt, att inte visa respekt inför det är en extrem ståndpunkt i sig. Märk väl att även om kyrkan är öppen för allmänheten så är det inte en allmän plats där du har rätt att bete dig som du vill.

Jag bryr mig seriöst inte om vad folk gör i kyrkor. De får gärna göra precis vad de vill där vad mig anbelangar. Om vissa tycker att det är ett tempel så får de gärna göra det, om andra inte tycker det får det gärna göra det. Att skriva personers åsikter på näsan och kräva att de ska tycka något amser jag dock är en extrem och respektlös handling. Att man sedan inte kan göra vad man vill i en kyrka så länge ägarna till kyrkan inte tillåter det har jag dock full respekt för, det är dock inte samma sak som att jag måste respektera att de tycker man ska förväntas visa andakt gentemot deras åsikter och doktriner.

Medlem

@twilek: Du kommer med en hel del halmgubbar där och jag är inte säker på om du förstått det jag skriver. Det jag reagerar på är att folk säger att de vill utrota religion och att man enligt dem kan bete sig helt respektlöst mot religionsutövare, det är inte samma sak som "kritik", och det kan inte heller vara något annat än kallhjärtat för med sådana påstående visar de ju tydligt att de inte känner någon som helst empati för de troende. Märk väl också att det är de som svarat på mitt första inlägg, inte jag som går till angrepp på dem. Jag har inte på något sätt begärt i mina inlägg att du måste gilla deras åsikter, endast acceptera att de har rätten att ha dem.

Min analogi använde jag som ett argument för att visa hur generaliseringar av det slaget sällan funkar, halshuggningar i islamska staten och annan ondska genom tiderna har ju inte så mycket att göra med dagens ortodoxa kyrka i Ryssland, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang om hur det betyder att jag har ett extrem synsätt.

Vad för slags hjälp folk söker när de hamnar i krissituationer i livet är var mans ensak, för en del räcker det att gå till kyrkan en gång i veckan för kontemplera,


signatur

Metal is best served heavy.

Avstängd
Medlem

Ord ändrar mening beroende på kontext, men jag kan skriva hänsyn om du absolut vill.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

@twilek: Du kommer med en hel del halmgubbar där och jag är inte säker på om du förstått det jag skriver. Det jag reagerar på är att folk säger att de vill utrota religion och att man enligt dem kan bete sig helt respektlöst mot religionsutövare, det är inte samma sak som "kritik", och det kan inte heller vara något annat än kallhjärtat för med sådana påstående visar de ju tydligt att de inte känner någon som helst empati för de troende.

Araxes som skrev det inlägg som du först svarade på skrev just "kritiseras, ifrågasättas och förlöjligas". Så, jo det är kritik och ifrågasättande vi pratar om. Det är just genom kritik och ifrågasättande man blir av med irrationellt tänkande. Kritik och ifrågasättande är till exempel essensiellt i den vetenskapliga metoden, den bästa metoden mänskligheten känner till för att ta reda på en så objektiv snaning som möjligt. Och jag tycker inte det finns någon som helst anledning till att ha empati för folk som tyr sig till irrationellt tänkande och ser det knappast som empatilöst om nu någon vill "utrota" sådant tänkande. Jag kan dock ha empati för personer som mist sina nära och kära, däremot är det långt ifrån samma sak som att ha empati för någons irrationellt tänkande.

Skrivet av Red_warning:

Min analogi använde jag som ett argument för att visa hur generaliseringar av det slaget sällan funkar, halshuggningar i islamska staten och annan ondska genom tiderna har ju inte så mycket att göra med dagens ortodoxa kyrka i Ryssland, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang om hur det betyder att jag har ett extrem synsätt.

Jag har aldrig snackat om halshuggningar av islamska staten. Så jag vet inte riktigt vem som använder halmgubbar här om jag ska vara ärlig.

Skrivet av Red_warning:

Vad för slags hjälp folk söker när de hamnar i krissituationer i livet är var mans ensak, för en del räcker det att gå till kyrkan en gång i veckan för kontemplera,.

Visst får folk lösa sina bekymmer bäst de vill. Folk får gärna också både tycka, tänka och tro vad de vill. Det innebär dock inte att man för den skull går fri från ifrågasättande och kritik och att man kan kräva av andra att de inte får får uttrycka sina meningsskiljaktigheter. Jag respekterar alla människor och respekterar också deras rättighet att just tycka, tänka och tro vad de vill, det innebär dock inte att jag måste respektera deras ideologier och doktriner. Jag skiter högaktningsfullt varför rasister blivit rasister eller varför religiösa blivit religiösa, det kan i båda fallen berott på en tragisk händelse i familjen, det har dock ingenting med saken att göra, jag kommer aldrig anser att deras tro och åsikter är något man bör visa empati för. Det enda jag kan känna empati för är i så fall deras livsöden, det innebär dock inte att deras tro eller åsikter för den skull får ett frikort från kritik och ifrågasättande....

12
Skriv svar