Alan Wake försvinner snart från digitala butiker

Robot
Alan Wake försvinner snart från digitala butiker
Medlem

Om ni inte köpt spelet så gör det i morgon när det droppar till 90%.
Sen kan man få extramaterialet gratis med om man äger spelet.

Ett riktigt bra och atmosfäriskt spel som man bör ha i sin samling.

Medlem

Vad tragiskt det är när sådana digitala kanon spel slutas sälja via Steam exempelvis. Detta spel bör man äga om man har ett Steam konto. Sugen på DLC materialet American Nightmare. Detta är ett stort problem med digitala lir.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Har aldrig spelat Alan Wake, det blev ett spel som hamnade i backloggen.

Har alltid varit intresserad av det dock. Får se om man köper det, har för mycket i backloggen fortfarande sorgligt nog.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Minns när man spela detta på xbox :). Gillade atmosfären och stilen i spelet. Blir ett självklart köp för att återuppliva känslan

Medlem

Alan wake är ett av mina favoritspel själv, älskade varenda del av det.

Ett sånt där spel som man ser fram emot att spela om igen när man glömt bort vad det handlar om.

Det känns som det måste vara något fel med antingen upphovsrättslagstiftningen eller med avtalen som tecknas, då sånt här kan inträffa.

Åtminstone tycker jag att det låter näst intill sinnessjukt att man kan sälja kreativa verk där vissa delar av verket har en tickande klocka som gör att helheten inte kan säljas efter en viss tidsperiod.

Medlem

@CARTMAN: Jag lirade American Nightmare och blev inte jätteimponerad. Det hade högre tempo och mindre atmosfär än orginalet.

Medlem

Undrar om inte det här betyder att chansen för Alan Wake 2 inom en "snar" framtid sjunker ännu mer i och med en sån här grej


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Det känns som det måste vara något fel med antingen upphovsrättslagstiftningen eller med avtalen som tecknas, då sånt här kan inträffa.

Åtminstone tycker jag att det låter näst intill sinnessjukt att man kan sälja kreativa verk där vissa delar av verket har en tickande klocka som gör att helheten inte kan säljas efter en viss tidsperiod.

Jo man funderar ju på hur sånt där funkar, med sådana här dåliga avtal borde de göra sin egen musik istället framöver...

Medlem
Skrivet av Struggle:

Undrar om inte det här betyder att chansen för Alan Wake 2 inom en "snar" framtid sjunker ännu mer i och med en sån här grej

Tror inte det. Läste inte så noga i artikeln men Alan Wake's soundtrack är låtar från ett faktiskt band. Förmodligen rättigheterna till deras låtar som försvinner tänker jag mig. Har inte jättemycket att göra med Alan Wake som franchise att göra egentligen. Bra spel för övrigt, även om jag spelade igenom det för första gången för 4 månader sen. Lite väl långt kan jag tycka, gameplay blev lite tjatigt, men älskade storyn och att man hittade bit för bit längs vägen

ELF
Medlem

Lustigt som sagt med en sådan licens. Borde ju vara att de får sälja spelet med musiken i all oändlighet bara att de bettalar ut en viss procent av intäkterna i royalte fee.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

@ClockWise: Yup, specifikt Poets of the Fall - de har gjort en del musik till Remedy-alster tidigare. Rätt bra imho.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Tror inte det. Läste inte så noga i artikeln men Alan Wake's soundtrack är låtar från ett faktiskt band. Förmodligen rättigheterna till deras låtar som försvinner tänker jag mig. Har inte jättemycket att göra med Alan Wake som franchise att göra egentligen. Bra spel för övrigt, även om jag spelade igenom det för första gången för 4 månader sen. Lite väl långt kan jag tycka, gameplay blev lite tjatigt, men älskade storyn och att man hittade bit för bit längs vägen

Mjo det förstår jag också, men jag tänker som så att om Remedy inte "bryr" sig om att förnya licensen för att kunna behålla Alan Wake 1 uppe på digitala butiker, hur mycket bryr dom sig om Alan Wake överlag längre då? Det är ju alltid så att det sporrar lite nyförsäljning av originalet när (om?) en uppföljare ska släppas. Kommer kännas väldigt konstigt om Alan Wake 2 skulle släppas och 1an går inte längre att få tag på.

Vet inte som sagt, får bara en känsla av att Alan Wake 2 är långt borta, om ens överhuvudtaget pågång. Vilket är trist för det är som sagt ett intressant IP.


signatur

Nämen!

Medlem
Avstängd

Hoppas Kinguin köper massa så man kan köpa därifrån eftersom att man är fattig just nu.

Medlem

Fattade inte att licensiering av musik funkar så? Det finns väl oliker typer av licens men... Trodde man licensierade t.ex. en låt för använding i en viss produkt och så täckte det den produkten för alltid.. Någon som kan bringa klarhet i detta?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@Sebastian V: Det skulle ju vara 90% rabatt, det är ju nästan gratis?

Skrivet av Anton Q:

Fattade inte att licensiering av musik funkar så? Det finns väl oliker typer av licens men... Trodde man licensierade t.ex. en låt för använding i en viss produkt och så täckte det den produkten för alltid.. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Man kan väl skriva det på olika sätt. Men så som detta är gjort suger, en liknade sak hände med RUSE (som jag gillade väldigt mycket), det bara försvann från steam och alla andra ställen, sedan kom det fram att Ubisofts licens av någon typ av vapensystem hade gått ut och i stället för att patcha in ett låtsasnamn på en tank (eller vad det nu var, det verkar inte ha framgått), så valde man att ta bort hela spelet.

Det är inte ett problem med just digitala kopior, för Alan Wake skulle ju inte heller kunna tryckas "retail". Tror att när det kommer till spel som dessa så ser man en "död" produkt efter ~5-6 år, så då skriver man heller inte på ett avtal som ger dig rättigheter att licensiera t ex musik för alltid, eftersom det kommer kosta asmycket mer.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Upplägget måste vara ganska märkligt om en licensrättighet gör så att ett spel måste sluta säljas efter ett par år.

eld
Medlem
Skrivet av shelter:

Upplägget måste vara ganska märkligt om en licensrättighet gör så att ett spel måste sluta säljas efter ett par år.

Kan oftast vara så att det finns en grundsumma som ska betalas för licensen oberoende av hur försäljning går, och när spelet inte säljer så mycket så är det inte längre värt det för att det blir en kostnad att bara ha spelet uppe, i andra fall så har man ett upplägg där licensehållaren kan få en procent för all försäljning, sen så kan man förhandla fram kontrakt som håller lite bättre.

Det är absolut inget nytt, det är bara det att vi inte märker när fysiska spel slutar produceras, det märks mer med digitala spel då det inte finns någon anledning (förutom den här) för dom att försvinna.

Som tur är så har man ju kvar spelet precis som med fysiskt.

Medlem

Liknande sak hände ju med Ultimate Marvel vs Capcom 3 för några år sedan. Capcoms licens till Marvel karaktärerna gick ut så spelet slutade säljas. Sen löste det sig med ett nytt avtal inför det nya MvC så spelet kom tillbaka igen.

Medlem

Köpte alan wake + american nightmare för 1$ nått år sen.
Spelade men fastnade inte riktigt för det.
Var lite rysare men endå inte speciellt skrämmande bra mysko. coolt iaf att det spela på att alan wake författade max payne
Och jag kanske spelat för kort för att få rätt uppfattning om spelet, nåja ligger ju i spelbilioteket


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Sommarpratare i P1 har samma grej

@Ti994a-C64-Amiga-PC: Pga musiken kan man bara lyssna på HELA programmet en kort tid. Sen troooor jag man kan lyssna på programmet minus musiken efter. Lite osäker där dock.

Medlem

@Sebastian V: Har du inte ens 20 spänn?

Avstängd
Skrivet av Nioreh:

@Sebastian V: Har du inte ens 20 spänn?

Jo nu har jag, fick lov att tigga pengar på 30 kr hade bara 13 spänn.

Därför tänkte jag om Kinguin kanske köper in många nycklar för framtiden om det inte går längre och köpa via Steam.

Medlem
Skrivet av Sebastian V:

Jo nu har jag, fick lov att tigga pengar på 30 kr hade bara 13 spänn.

Därför tänkte jag om Kinguin kanske köper in många nycklar för framtiden om det inte går längre och köpa via Steam.

Som de gjorde med Deadpool då när Activision tillfälligt förlorade licensen och plockade ned spelet. Låg väl på ett par hundra dollar där under något år.

Tack för "heads up", har laddat ned och ska testa igen. Sista spelade jag spelet på Xbox360.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Medlem

Riktigt bra spel, lätt värt att införskaffa det nu om man inte lirat tidigare (och även ifall man har)!

Medlem

vad babblar dom om? Licens? vad, förnya? försvinner?
fan vad trött jag är på idiot system -_-
Är så korkat idiotiskt att jag inte orkar skriva om hur stört det är.


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar