Krönika – Vi, det gåtfulla spelfolket

Robot
Krönika – Vi, det gåtfulla spelfolket

Att ha spel som favoritsysselsättning är inte lätt om omgivningen inte förstår lockelsen med att befinna sig i öververkliga världar. Vår krönikör funderar kring spelandets problematik och människorna som ofta missförstås för sin verklighetsflykt.

#kronika, #walter-sa-iego


Medlem

Bra skrivet! Så fort det står krönika och Walter på FZ så vet man att man har en bra text framför sig. En text man inte slutar läsa förrens den är slut, förutom den här gången då man kollade på inflikade bilder och filmer. Återigen, bra. Mycket bra!

Medlem

Intressant och läsvärd krönika som sagt! Gaming är väl fortfarande inte riktigt accepterat varken som konstform eller hobby, men det lär nog komma dit så småningom. Det är nog en generationsfråga.

Medlem

Även om jag inte hängde med i alla filosofiska citat och funderingar tycker jag det var en intressant och välskriven krönika.
Och jag känner så väl igen mig själv i situationen när en annan "vuxen" frågar vad man gör på fritiden och man svarar: Spelar tv-spel.
Det syns nästan i deras ansikten att dom tänker: Men du är ju vuxen.
Jag är 31 år gammal och borde väl egentligen ha ett hus, en fru och minst ett barn vid det här laget som nästan alla jämngamla vänner.
Men jag är alldeles för nöjd med att spendera min fritid med att uppleva spel och utforska spelvärldar.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Kommer ihåg när man växte upp. Liten grabb i skolan. Början där på 2000 talet med modemen. Då var man en tönt om man sysslade med spel. Känns som idag spelar ALLA något spel. Är det inte "hardcore" spel som fps och strategi så är det facebook spel som mor min spelar. Och inte glömma alla miljoner spel på mobilen.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Även om jag inte hängde med i alla filosofiska citat och funderingar tycker jag det var en intressant och välskriven krönika.
Och jag känner så väl igen mig själv i situationen när en annan "vuxen" frågar vad man gör på fritiden och man svarar: Spelar tv-spel.
Det syns nästan i deras ansikten att dom tänker: Men du är ju vuxen.
Jag är 31 år gammal och borde väl egentligen ha ett hus, en fru och minst ett barn vid det här laget som nästan alla jämngamla vänner.
Men jag är alldeles för nöjd med att spendera min fritid med att uppleva spel och utforska spelvärldar.

Jag har sambo och barn, är 34 år. Men, när familjen somnat, då vaknar barnasinnet i mig och jag beger mig in i spelvärlden. Det är så härligt att bara sluta tänka på jobb och annat jobbigt och bara vara någon helt annan stans för en stund.

Samma sak för mig när kollegor frågar vad man gör på fritiden och man säger att man spelar spel, då är det alltid någon som flinar lite och tänker att man borde slutat med sådant för länge sedan.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Vet inte om jag håller med om att spelare skulle vara annorlunda än andra. I min värld spelar de flesta spel av en eller annan form och något större socialt stigma är det inte frågan om.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Äntligen!

så insiktsfullt och bra skrivet!
vill bara lägga till serietidningar i förhållande till skönlitteratur. Serier har funnits betydligt längre än vår egen favoritgenre men är fortfarande inte fullt ut accepterat eller fullt ut integrerat i samhället. Det är tragiskt att inte fler inser att barnet inom oss inte är dött och begravt utan att det lever i högönsklig välmåga i oss hela tiden.
30 plussare som får höjda ögonbryn när det berättar om sina intressen. Själv är jag 59 plus och har varit nörd sedan min grabb fick 8bits NINTENDO. Snacka om höjda ögonbryn, i bästa fall blir de som frågar tysta då jag säger att jag tillbringar HÄLSOSAMT! många timmar framför Krysslådan.

Ambassadör
Xbox

Bravissimo!


signatur

Jump in.

Medlem

När äldre släktingar och familjemedlemmar klagar på att jag är för gammal för att spela (är 30) brukar jag kontra med att de i så fall är för gamla för att kolla på TV, då TV dök upp under deras barndom och är något de fortfarande håller på med.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Well put, intressanta paralleller och betraktelser.

Tror det finns en typ i: "När det gäller spel, vet vet att allt är påhitt."

Alternativt att min förståelse är ovärdig förnimmelsen av det verk som vilar framom dess ögon.

Jag tror att intresset för tv-spel kommer att öka för varje generation, precis som skribenten påpekar så var folk skeptiska mot böcker, filmer och viss typ av musik i början, sen blev det mainstream. Det som skiljer tv-spels mediumet lite är väl att det tar lite tid att lära sig hur man spelar innan man förstår och kan uppskatta ett spel. Vem som helst kan ju enkelt titta och ta del av en Dali tavla, se på en Bergman film eller lyssna på Bach, men för att kunna uppskatta och ta del av ett Super Mario spel (som dock har väldigt enkla kontroller förhållandevis) så måste man ändå förstå kontrollerna och reglerna för att kunna förstå spelet. Och pratar vi om att kunna förstå och uppskatta ett spel som The Last of Us eller Final Fantasy så krävs det ännu mer. I det hänseendet liknar tv-spel en färdighet som att kunna fiska, du kan inte till fullo förstå och uppskatta hur kul det är att fiska om du inte vet hur man fiskar, samtidigt som tv-spel är ett passivt medium i och med att vi tar in det vi ser.

Medlem

Mycket bra skrivet! Vill bara poängtera ett ytterst litet grammatiskt fel i följande stycke:

Citat:

Jag behöver inte räkna upp många spelvärldar för att en uppsjö av minnesbilder ska komma rusande; Tamriel (The Elder Scrolls), Kalimdor (Warcraft III), Ascalon (Guild Wars), Rapture (Bioshock), Tatooine (Star Wars), m.fl.

, där semikolonet kan ersättas med ett vanligt kolon, eftersom du endast räknar upp exempel och inte förlänger till en ny sammanhängande mening.

Jag har läst dina tre senaste krönikor och måste bara applådera dig för ditt klara språk, ordrikedom och sinne för noggrannhet i texterna.

Medlem

Det bästa med att vara en gamer med bred smak. Är att man aldrig kan klaga på att vara uttråkad. Har jag bara min vita med mej ja tom min mobil. Så kan jag sitta och vänta på en försenad buss utan att igentligen klaga på tiden jag spenderar väntandes. En promenad blir genast lite roligare med pokemon go. Och man kan gå och ta en fika på något kaffe. Lite längre bort en vad man annars inte skulle gått till. Bara för att fånga några fler pokemons. Nä tråkigt nog så blir det inte så mycket pokemon för mej nu. Men såhär var det iaf i vintras.

Testpilot

Man kan ju flika in att spel håller på att bli mer accepterat. Med tanke på att det nu anordnas konserter med spelmusik.
Föräldrar som hellre skickar sina barn till Dreamhack än till valfri musikfestival , allmänt nörderi med cosplay har blivit grymt stort.

Som 45 årig gamer ser jag framåt mot ännu mer acceptans för oss som gillar spel i alla dess former.

Medlem

Hög igenkänning och intressanta perspektiv...

Walter, tack för en intressant och välskriven krönika!

Avstängd

Ungefär lika gåtfulla som en lastbilschaufför. En riktigt intressant krönika för övrigt, mycket bra.
Men att en grå majoritet verkar mer mottaglig för negativ spänning, bli besatta av onda intuitioner är ju ingen nyhet. Om du avviker, så när som på promillen, letar dessa "mottagare" upp detta, på det precisa gradtalet, och använder det emot dig.
Helt generellt, oavsett vem dom får för sig att du nu representerar. Det här är, antingen ondska eller rå dumhet, att överhuvudtaget har ett sådant tankemönster. Tur för oss att den dumma delen är överrepresenterad, för dom är relativt lätta att omforma, styra undan.

Avstängd

Detta borde Svt, Tv4 och Aftonbladet läsa innan dom publicerar något negativt eller får gäst på tv-rutan och ställer sjukt många frågor, för att dom inte begriper oss som älskar spel.

Medlem

wow verkligen bra skrivet inte så ofta man får läsa något så tänkvärt

Avstängd

Håller inte alls med om att det är svårt att förklara varför man gillar spel och förtrollande spelvärldar, tvärt om. Tycker det är en väldigt trivial sak.

Medlem

usch, tv-spel, vad är det för löst pack som håller på med sådana förkalstliga saker?

Medlem

Stor eloge till dig Walter! Just nu bidrar du till det bästa FZ har att erbjuda i min mening. Har tidigare läst idéhistoria på universitetet och numera litteraturvetenskap. Den här typen av diskussion kring "datorspelande", ett mer intellektuellt sådant, är en välkommen och nödvändig del för att "spelandet" åtminstone ska belysas från ett allvarligare perspektiv.

Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Well put, intressanta paralleller och betraktelser.

Tror det finns en typ i: "När det gäller spel, vet vet att allt är påhitt."

Alternativt att min förståelse är ovärdig förnimmelsen av det verk som vilar framom dess ögon.

Skrivet av BlueTeam:

Mycket bra skrivet! Vill bara poängtera ett ytterst litet grammatiskt fel i följande stycke:

, där semikolonet kan ersättas med ett vanligt kolon, eftersom du endast räknar upp exempel och inte förlänger till en ny sammanhängande mening.

Jag har läst dina tre senaste krönikor och måste bara applådera dig för ditt klara språk, ordrikedom och sinne för noggrannhet i texterna.

Efter övergången till den nya designen så finns det numera precis som på Sweclockers en särskild länk för att skicka rättelser. Den finns under Dela på Facebook-länken under kommentarerna.

1
Skriv svar