Veckans historielektion: Arvet efter Quake II

Robot
Veckans historielektion: Arvet efter Quake II

Vilken version av spelet är bäst?

#fps, #id-software, #quake, #quake-2, #retro


Medlem

Quake 2 är ett fantastiskt spel, jag gillade det inte när det kom ut, gillade Q1 mera, fast idag så gillar jag nog Q2s SP bättre. Spelade genom det och expansioner för inte så länge sedan, använde KMQuake2 till detta.

Började bygga en Q2bana (SP) förra våren, fast man har så lite tid att sitta med sådant idag


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Quake II ligger mig mycket varmt om hjärtat. Spelade precis en halvtimma efter att ha sett DF Retro-videon, och alla nostalgiska intryck slog till som en näve i ansiktet. Känslan, ljuden, rummen, miljöerna, och framför allt himlen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Quake 2 är ett fantastiskt spel, jag gillade det inte när det kom ut, gillade Q1 mera, fast idag så gillar jag nog Q2s SP bättre. Spelade genom det och expansioner för inte så länge sedan, använde KMQuake2 till detta.

Började bygga en Q2bana (SP) förra våren, fast man har så lite tid att sitta med sådant idag

Hann du göra färdigt bana. Några bilder? :).

Inaktiv

Quake2 <3 4ever

Medlem

Första spelet man började tävla lite i. Spelade med en kompis i en clan som hette Beer Drinking Quakers (BDQ). Sedan var det ctf i Quake 2 som gällde. Det var tider det.

Medlem

Jag är dock 100 procent säker på att Q2 rullade på ganska mycket bättre än 10fps på min dator. Jag hade vid tillfället en P166MMX med Voodoo 1. Enligt denna video gick det i smärtsamma 10fps. Tror de gjort nåt galet där.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag är dock 100 procent säker på att Q2 rullade på ganska mycket bättre än 10fps på min dator. Jag hade vid tillfället en P166MMX med Voodoo 1. Enligt denna video gick det i smärtsamma 10fps. Tror de gjort nåt galet där.

Hade precis detsamma när Q2 släpptes, fast utan Voodoo kortet. Körde genom Q2 SP i liten ruta tills jag skramlat ihop pengar till ett Voodoo-kort med reklamrunda eller vafan jag nu gjorde. Hoppet från 4MB kort till Voodoo var något obeskrivligt, finns det något hopp teknikmässigt det kan jämföras med idag? Tror knappast det, Voodoo var rätt namngivet, det var ren magi.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Har aldrig spelat något annat i serien än Quake 3 Arena.

Quake 3 Arena ligger mig varmt om hjärtat. 'Spelade sönder' spelet när jag var ung.

Medlem

Q2 är ett av de spel vi spelat mest under barndomen i min umgängeskrets, dock primärt moddarna Action Quake 2 och Gloom.

Snickrades en hel del banor till Action Quake med QuArK, Qoole.. ..sen misslyckas mitt minne med att återkalla de övrig.

Fantastiskt spel, vad hette nu den slimmade versionen som gjorde anspråk på ynka 2,64(ish)MB och var fullt spelbar?

Medlem

Grymt bra spel, många goda minnen från barndomen.

Medlem

Oändligt många timmar har jag plöjt ner i detta spel. Dyra interneträkningar från modem-tiden LAN med CTF det var tider. Spelar fortfarande spelet online, mest FFA och Jump 8]


signatur

u mad bro?

Medlem
Skrivet av Whisp:

Första spelet man började tävla lite i. Spelade med en kompis i en clan som hette Beer Drinking Quakers (BDQ). Sedan var det ctf i Quake 2 som gällde. Det var tider det.

Jag lira en del med några från BDQ, grd tror jag någon nickade med. \o/


signatur

u mad bro?

Medlem

Förespråkar Quake å lirat QW Q3 QL men Q2 fastna jag inte alls för, kändes för mycket Half Life som man ogillar.

Medlem

Quake 2, spelade jag mest av dom spelen. Moddade även mitt quake så man spelade colonial marines i lan där man körde 2 spelare mot flera alien botar som var inställda på melee. Fanns även någon mod som kom senare som hade samma spelstil som natural selection, nya vapen och monster osv.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av delli:

Förespråkar Quake å lirat QW Q3 QL men Q2 fastna jag inte alls för, kändes för mycket Half Life som man ogillar.

Hur exakt känns q2 half-life? (Nyfiken)

Medlem

Minns inte att jag inte några problem med Quake II
Förutom att jag bara hade spelat DOOM innan så visste inte att man skulle använda mus.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag är dock 100 procent säker på att Q2 rullade på ganska mycket bättre än 10fps på min dator. Jag hade vid tillfället en P166MMX med Voodoo 1. Enligt denna video gick det i smärtsamma 10fps. Tror de gjort nåt galet där.

Jag har för mig att Q2 krossade mitt 3DFX-kort och de där 10 FPS'en var mycket riktigt ett faktum. Jag uppgraderade därför till det nylanserade Riva TNT, för det var när Q2 släpptes som nVidia slog igenom och 3DFX tappade sin dominans.

Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Q2 är ett av de spel vi spelat mest under barndomen i min umgängeskrets, dock primärt moddarna Action Quake 2 och Gloom.

Snickrades en hel del banor till Action Quake med QuArK, Qoole.. ..sen misslyckas mitt minne med att återkalla de övrig.

Fantastiskt spel, vad hette nu den slimmade versionen som gjorde anspråk på ynka 2,64(ish)MB och var fullt spelbar?

Action Quake var första spelet jag lirade online ordentligt. Hade ju lanat Quake och Quake 2 med moddar som Air Quake innan. Och efter kom ju Half-life och CS Beta nånting punkt nånting. Men AQ var det första.

Kommer ihåg när jag blev bannad för "fusk" första gången i mitt liv. Spelade på nån finsk pelliporti-server med 56k modem. Som jag minns det var pelliporti riktigt, riktigt bra. Tre finska klanmedlemmar hoppar fram runt ett hörn (på city2 eller vad banan hette) och jag panikskjuter ett skott utan sikte med sniper-geväret. Boom, tre headshots på ett enda skott och två sekunder senare var jag bannad. Jag förstår dem fullständigt än idag. Aldrig har jag varit ens i närheten av samma bedrift i ett fps sedan dess.

Så här i efterhand så blir jag nästan lite tårögd när jag tänker på allt det jobb moddarna lagt ner genom åren och alla härliga alster jag har fått spela tack vare dem.

Medlem

@nils45: Nej, kom några rum och några hopp frammåt, kanske kan visa något senare

Skrivet av enboomer:

Hur exakt känns q2 half-life? (Nyfiken)

Han menar kanske det sättet som dom byggt upp banorna på (många tror HL var först (Q2 kom nästan ett år innan)), samt att det är segare, raketgeväret är ju en ren pest i Q2, jämfört med Q3 och speciellt Q1.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Quake-konnässsör

Quake 2 var spelet när man började tävla mot varandra lite mera allvarligt, men även de spelet som man uppsmiskad rejält i också. Man hade ingen aning om att personer körde med spikes på karaktärsmodellerna och på raketerna. Man hade också olika ljud på beroende hur mycket hälsa spelarna hade, om en person hade 100, 75, 50 eller 25 HP så lät också karaktären olika. Vissa byte då ut ljudet så att karaktärerna ropade tjugofem när de blev träffade, om karaktären hade under 25 i hp. Kommer inte ihåg om det fanns med i Quake 1, fanns med i Quake 3 minns jag i alla fall.

Gloom och Action Quake satt man och körde rätt så mycket på lanen som man deltog i, dock enbart en glatt minne nu.

Men arvet levde kvar mycket i Quake 3.

nj
Medlem

Jag är nästan glad över att program som xfire/raptr inte existerade när Quake 2 släpptes. Skulle nog bara bli mörkrädd av att se alla timmar man spelat det. Sitta och öva diverse hopp i timmar på Q2DM1-8 bara för att de skulle sitta säkert under matcher osv.

Medlem

@enboomer:

Banorna kändes inte som Quake utan mer som Halflife, spelet kändes segt. Som sagt älska QW, Q3 och QLive men Q2 och ja lite Q4 för den delen med kändes segare. Påminde mer om HL liksom.

Medlem

Jag har för mig att de flöt på bra med riva tnt 2 ultra och voodoo 2.

Medlem
Skrivet av Luffan:

Jag har för mig att de flöt på bra med riva tnt 2 ultra och voodoo 2.

Spelade själv på PII 400Mhz, 64 MB Ram, Voodoo 2 12mb utan problem : )

Gnällkuk

Quake 2 såg jag alltid som ID's practical joke, tyckte det var så otroligt dåligt jämfört med Q1. Däremot var Retro-serien riktigt intressant, tror jag plöjde en sju-åtta avsnitt på rad, så tack för tipset


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

här har ni modpacket också med highres texturer och högre upplösningar och what not för ni som vill göra som jag gjorde och fräshade upp Quake 2 för moderna maskiner.

quake2xp quakeExpo 2016 Edition

Medlem

Spelade en hel del Q2 på Fragzones server gibfest! Weapons stay deathmatch. Helt galen action!

1
Skriv svar