Harry Potter

Avstängd
Harry Potter

I det här blogginlägget så ska jag skriva om Harry Potter.

Om man undersäker Harry Potter så känns det som att Hogwartz skola är som ett fängelse som inte drivs av Kriminalvården. Hogwartz är som ett fängelse eller som ett ungdomshem som drivs av Statens Institutionsstyrelse, som förkortas: SIS. Man kan i den svenskt tal versionen av filmen Harry Potter Och De Vise Sten höra talas om att elever blir upphängda med tummarna i fängelsehålorna. Varför verkar det som att ingen förstår och begriper att Hogwartz är som ett fängelse? Man kan ju höra i den svenskt tal versionen av Harry Potter Och De Vise Sten att Filch pratar om att han tycker att den gamla straffkommenderingen att hänga upp elever med tummarna i fängelsehålorna dog ut. Dom erkänner ju i den filmen att det är som ett fängelse. Åtminstone i vissa delar av Hogwartz. Varför vill eleverna stanna på denna konstiga skola?

Det är mer jag har märkt med Harry Potter. I Harry Potter så finns det ett fängelse som heter: Azkaban. Varför finns det ingen rättspsykiatri bland trollkarlarna och häxor? Finns det rättspsykiatri på Sankt Mungos? Tycker trollkarlarna och häxorna att rättspsykiatrin bland mugglarna är tillräcklig och att därmed en rättspsykiatri bland trollkarlar och häxor inte behövs och därmed är fullständigt onödig? Varför har man gjort Azkaban till ett så otroligt hårt fängelse? Finns det inga fler fängelser bland trollkarlar och häxor, som kan vara mindre hårda? Jag har läst att en släkting till Albus Dumbledore har blivit undangömd eftersom att hon annars skulle bli inlåst på Sankt Mungos. Varför är man rädd att bli inlåst på Sankt Mungos men inte Hogwartz?

Det är också konstigt att så många elever vill gå på Hogwartz, eftersom att många barn antingen vill bo med sina föräldrar eller vill bo ensamma eller kanske både vill bo med sina föräldrar och bo ensamma. Jag har själv varit på Dammsdal internatskola där jag och många elever ofta var inlåsta av andra som jobbade där, dom låste in oss med flit. Dammsdal internatskola ligger i Vingåker. Jag var tvingad till att välja mellan Dammsdal internatskola och någon annan plats som jag tror att jag har glömt bort namnet på. Jag fick det valet när jag var tvingad till att bo tillsammans med en bonde i Västansjö som heter: Ulf Bergström. Jag undrar om min tillvaro hos den där bonden var en riktig kidnappning. Sen kan ju trollkarlar och häxor transferera sig. Så varför ska man bo på Hogwartz? Transferera är samma sak som att teleportera sig. Det går oftast inte att transferera sig inom Hogwartz, eftersom att en form av trolldom som finns på Hogwartz gör så att det inte går. Så då kan väl barnen bara transferera sig till Hogwartz istället för att bo där.

Jag undrar också varför det är så mycket olika former av säkerhet på Hogwartz. Och varför ligger det bland en konstig och mer eller mindre farlig skog?

Sen så verkar det som att förhållandena på Hogwartz är dåliga och omoderna. I dom Harry Potter böckerna jag har läst så hör man i dom svenska översättningarna av böckerna att Hogwartz värms upp av gammalmodiga eldar av ved från träd. Det är så många stora byggnader som ska värmas upp av dessa eldar. Eldarna kan vara farliga. Varför finns ingen modern uppvärmning på Hogwartz? Man kan läsa i dom svensk översättningarna av Harry Potter böckerna att det är så kallt i klassrummen på lektionerna att eleverna har på sig handskar gjorda av fjäll eller skinn av drakar. Det blir lite som Ovanåker. Ovanåker är den orten i Sverige där det förekommer med omoderna uppvärmning mest i hela Sverige. Så Ovanåker är alltså den orten i Sverige där det är mest icke-modern uppvärmning i hela Sverige. Det är mycket människor som värmer sina bostäder och sig själva i Ovanåker med hjälp av eldar som drivs av till exempel trä och pellets. Jag har själv bott i Ovanåker på Kyrkvägen 8. Nu bor jag inte där längre. Nu bor jag på avdelning 99 på den Rättspsykiatriska Regionkliniken i Sundsvall.

Man märker att Hogwartz är som ett fängelse i den sista svensk text versionen av Harry Potter som heter: Harry Potter Och Dödsrelikerna. där gör Voldermort som egentligen heter: Tom Dolder, han gör Hogwartz obligatoriskt. Det konstiga är att han förbjuder mugglarfödda trollkarlar och häxor att gå på Hogwartz samtidigt som han tvingar renblodiga och halvblod att gå på Hogwartz samtidigt som han tvingar renblodiga och halvblod att gå på Hogwartz. Voldermort hatar mugglarfödda häxor och trollkarlar, så därför befriar Voldermort han dom mugglarfödda. Voldermort gillar renblodiga så han tvingar de renblodiga att gå på Hogwartz som han själv har gjort obligatoriskt, trots att Hogwartz är en plats som aldrig varit obligatorisk, och Hogwartz har funnits i minst 100 år och har som jag skrivit ovan aldrig varit obligatorisk innan Voldermort för första gången gjorde Hogwartz obligatoriskt. Voldermort accepterar dom halvblodiga och låter tvinga dom till Hogwartz, precis som de renblodiga. Var finns logiken att tvinga dom man älskar till saker samtidigt som man befriar dom man hatar? Varför tvingar inte Voldermort mugglarfödda också till också, på samma sätt som han tvingar renblodiga och halvblodiga. Finns det någon logik i det?


signatur

Neuropsyk i Bollnäs AB

Medlem

Rättspsyk för trollkarlar och fjärrvärme till Hogwarts kommer i uppföljaren som släpps nästa höst i en bokhandel nära dig. Ser även fram emot den nya regeln om armbågstacklingar i quidditch och nya licenslagar som gör att du måste vänta tre dagar innan du får din nya trollstav.

Det jag försöker säga är att du verkligen överanalyserar Harry Potter. Det är en jävla sagobok!

Medlem
Inaktiv

Två tips: 1. Sluta med fultjacket. 2. Hitta något som tar upp stor del av din tid så du slipper lägga den på fultjack och Harry Potter.

Medlem

haha härligt inlägg! Har precis börjat kolla om Harry Pothead filmerna för övrigt. Så var lite kul att hamna in på det här blogginlägget.

Mer av den här varan. Det är alltid roligt och läsa folks djupanalyser av sagor!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar