[Youtube] Spelar H1Z1 KotK och vill ha lite feedback och kritik

Medlem

När vi snackar rendera så menar du i redigeringsprogramet? eller när jag komprimerar med handbrake?

Renderingen är:
Mp4 AVC
H.264
1920*1080
60fps
progressive frame type
mainprofile
CABAC Entropy Coding
avarage bitrate 60000K bps
deblocking och quality mode på och jag använder just nu Powerdirector 14 men ska ev byta till adobe!

Handbrake:
H264
fps 60 constant framerate
avrage bitrate 100 000kbps
optimise video till fast!

Fråga om de är något, jag är inte så super kunnig, men har testat mig fram och frågat andra YouTubers!

Medlem
Skrivet av Mekku:

När vi snackar rendera så menar du i redigeringsprogramet? eller när jag komprimerar med handbrake?

Renderingen är:
Mp4 AVC
H.264
1920*1080
60fps
progressive frame type
mainprofile
CABAC Entropy Coding
avarage bitrate 60000K bps
deblocking och quality mode på och jag använder just nu Powerdirector 14 men ska ev byta till adobe!

Handbrake:
H264
fps 60 constant framerate
avrage bitrate 100 000kbps
optimise video till fast!

Fråga om de är något, jag är inte så super kunnig, men har testat mig fram och frågat andra YouTubers!

Sorry för det tog såpass lång tid för mig att svara, sitter som sagt mitt i ett b-uppsatsskrivande!

Men våra inställningar ser ungefär likadana ut, vet inte varför mina klipp ser mer pixliga ut...

Medlem

Update:
Har skapat en liten minitage. Tanken var inte att skapa ett minitage med sjuka klipp osv, utan ville mer satsa på kvalitén och färgerna i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=LwW5WtczX_M

*Har tvingat fram en vp9 codec på youtube. (Genom att rendera i 2K upplösning ist för 1080p)
*Har ändrat färgerna så det ser lite mer "kvällstid" ut.
*Har också ändrat inspelningskvalité, fast med lägre fps.

Vad tycker ni om kvalitén och färgerna?

Har som nämnt innan inte så mycket tid just nu, så jag har inte försökt lägga in "effekter" osv. Utan det är bara ett montage helt enkelt med lite märkliga klipps.

Medlem
Skrivet av GOSTAR:

Vad tycker ni om kvalitén och färgerna?

Jag tycker att det ser lite blekt ut, men ändå fullt acceptabelt!!
Jag har klöddat mkt med olika format och upplösningar men ändå så
blir de knappt någon skillnad och i vissa fall blir de markant mycket sämre

Kämpa på och låt alla veta (speciellt mig) om du kommer på ett genombrott!

Medlem
Skrivet av Mekku:

Jag tycker att det ser lite blekt ut, men ändå fullt acceptabelt!!
Jag har klöddat mkt med olika format och upplösningar men ändå så
blir de knappt någon skillnad och i vissa fall blir de markant mycket sämre

Kämpa på och låt alla veta (speciellt mig) om du kommer på ett genombrott!

Haha, återkommer definitivt

Kom på att jag laddade upp en felaktig version av videon jag hade tänkt -.-' Färgerna ser starkare ut på den andra, aja får fixa det i en ny video istället

Medlem
Skrivet av GOSTAR:

Update:
Har skapat en liten minitage. Tanken var inte att skapa ett minitage med sjuka klipp osv, utan ville mer satsa på kvalitén och färgerna i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=LwW5WtczX_M

*Har tvingat fram en vp9 codec på youtube. (Genom att rendera i 2K upplösning ist för 1080p)
*Har ändrat färgerna så det ser lite mer "kvällstid" ut.
*Har också ändrat inspelningskvalité, fast med lägre fps.

Vad tycker ni om kvalitén och färgerna?

Har som nämnt innan inte så mycket tid just nu, så jag har inte försökt lägga in "effekter" osv. Utan det är bara ett montage helt enkelt med lite märkliga klipps.

Bildkvalitén är tilläckligt bra, den räcker gott. Väl godkänt!

Jag föreslår att ni öppnar upp en dörr till:
Som omväxling till att arbeta med bildkvalité,
kan ni tre jobba med att bli experter på att skapa bättre innehåll än vad ni själva (och inga andra), gjort innan.

Förslag
Bestäm er för en tid när ni tre ska ägna två timmar totalt åt innehållsanalys av populära och underhållande verk.

Gå in på youtube sök ut en lista på 2-3 populära underhållande spelklipp (Max 8 min)
Om ni inte tänker använda voice-over så skippa sånna klipp som bygger på det.

Nästa steg är att ni sätter er individuellt och kollar på klippen.
Ta fram ett anteckningsblock och skriv ner de komponenter i innehållet som ni tror/vet gör klippet underhållande att se. Att analysera andras verk kräver också tid och färdighet (som ni övar upp).

Efter 1 timma kan ni sammanställa era individuella fynd.
Diskutera vilka 1-3 komponenter som ni skulle vilja försöka testa att tillämpa själva.

Ni kommer onekerligen lära er ett och annat från de bästa och bli bättre på att se/höra vad som gör bra klipp underhållande och roliga. Det är en helt annan sak att passivt titta på klipp och aktivt analysera dem!

Erat senaste klipp var mer underhållande än de tidigare (imo)
Ni blir bättre och bättre och ni fick med flera riktigt tokiga klipp!

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Bildkvalitén är tilläckligt bra, den räcker gott. Väl godkänt!

Jag föreslår att ni öppnar upp en dörr till:
Som omväxling till att arbeta med bildkvalité,
kan ni tre jobba med att bli experter på att skapa bättre innehåll än vad ni själva (och inga andra), gjort innan.

Förslag
Bestäm er för en tid när ni tre ska ägna två timmar totalt åt innehållsanalys av populära och underhållande verk.

Gå in på youtube sök ut en lista på 2-3 populära underhållande spelklipp (Max 8 min)
Om ni inte tänker använda voice-over så skippa sånna klipp som bygger på det.

Nästa steg är att ni sätter er individuellt och kollar på klippen.
Ta fram ett anteckningsblock och skriv ner de komponenter i innehållet som ni tror/vet gör klippet underhållande att se. Att analysera andras verk kräver också tid och färdighet (som ni övar upp).

Efter 1 timma kan ni sammanställa era individuella fynd.
Diskutera vilka 1-3 komponenter som ni skulle vilja försöka testa att tillämpa själva.

Ni kommer onekerligen lära er ett och annat från de bästa och bli bättre på att se/höra vad som gör bra klipp underhållande och roliga. Det är en helt annan sak att passivt titta på klipp och aktivt analysera dem!

Erat senaste klipp var mer underhållande än de tidigare (imo)
Ni blir bättre och bättre och ni fick med flera riktigt tokiga klipp!

Tackar Ja, jag ska pitcha den idén till dom andra två. Problemet ligger i att det är jag som är den drivande i att göra videos (de andra tycker också det är kul och vill att jag ska fortsätta), men de lägger inte så mycket tid på det där som jag gör! Jag funderar på att göra små-saker, som att ha en utmaning inför varje vecka, exempelvis vinna med ett visst typ av vapen osv, och göra en episod av det.

Jag inser att det behövs mer underhållningsvärde i våra videos, men det hänger mycket mer på att jag fixar till något isåfall! Tyvärr vill inte de andra investera tid i att göra klippen bra på samma sätt som jag vill, utan de vill bara ha det som något att kolla tillbaka på om några år. Det ligger väl i att jag faktiskt researcher vad andra gör och har gjort innan Så det förslaget tar jag till hjärtat!

På tal om annat:
Har fått en askonstig viewspike som aldrig hänt innan:
https://gyazo.com/3d19fd6c6b1d364fd41280bf74a53e24

Den där långa stapeln är två olika minuter.

Jag brukar inte få views sådär dagen efter jag laddat upp videon... Och efter detta har jag 4 dislikes? what. Går folk in och bara dislikar? Känns som att man är förföljd av troll eller något. Det är konstigt att jag har 7+7 views minuten efter varandra O_O

Medlem

@GOSTAR:
Ja, det är lite märkligt, men inget att oroa sig för.

Det ser ut som någon delat eran länk på ett forum/imageboard. För det är som du säger, ni får plötsligt en spik. Det kan räcka med att ni har ett enda troll.

Om ni nu har ett enstaka troll som jävlas, så kan ni ta dislikes med en extra nypa salt. Personen som gör det kommer i slutändan bara göra er en tjänst, för ni får fler views oavsett om dislikes ökar.

Edit: De kan vara en konsekvens av denna tråd på forumet också. Ni kanske har en person som har något emot er (på detta forum). Inte svårt att kopiera länken och kasta upp den på 4chan eller liknande sida.

Om det är så, spelar ingen roll.
Även troll tröttnar om de inte får resultat.

Hur som helst kanske personen vill försöka göra så här i ett tag, vilket inte heller spelar någon roll. För den dagen när personen som gör det inser att det inte är värt mödan (för ni tänker inte bli provocerade eller bry er om en persons åsikt), så kommer det inte vara roligt längre (för trollet) att försöka sprida länken och ge er dislikes. Så, låt trollet hålla på om det finns ett - ni kan se hen som ert största fan.

Ett troll, spelar ingen roll
De första månaderna / halvåret kommer personer som subbar och gillar att växa långsamt. Det bästa är att släppa ett klipp i veckan om något intressant/kul/hjälpsamt - sen kommer följare att se att ni är konsekventa och roliga och då kommer hundratals subs som ett brev på posten.

Det är Ketchup-effekt på youtube. Först händer inget på månader, sen av oförutsedd anledning blir något klipp omtyckt, delat och ni får inte en enda Sub utan hundratals. Därefter går det några månader och samma sak händer igen - något som ni tyckte va ett halvbra klipp blir plötsligt populärt och plötsligt får ni 200-300 subs över en helg. Ju längre ni håller på desto fler kommer att hitta er och följa. Håller ni på över 3 år så lär ni få tusentals följare att leverera för... Och håller ni på längre, kommer ännu fler.

Youtube såväl som många andra publiceringssidor (exempelvis deviantART - där jag hämtar mina erfarenheter ifrån) belönar användare som är konsekventa och ihärdiga. Man blir naturligtvis bättre och mer underhållande ju längre man håller på.

Ketchupflaska eller en Snöboll ner för klippan
När jag använde DeviantART flitigt för 10 år sedan så upptäckte jag en tokig sak. Det var inte förrän jag väl slutade att ladda upp bilder, som folk... ifrån ingenstans och började watcha/subscriba på allvar - !

Under de 10 år som jag inte publicerat något, så majoriteten av mina subbs/likes dykt upp. Kanske är det bara ettt 90-tal likes som dykt upp, men det är otroligt för jag har inte gjort något för att folk ska hitta mig / besöka mig. Så min slutsats är att publiceringssidor är lite som att börja rulla på en snöboll ner för en kulle.. bollen blir bara större och större, ju längre tiden går... trots att du själv inte gör något längre.

En nyckel för att bli bättre är att aktivt sträva för att förbättra sig själv. Om man analyserar och lär från de bästa i flera års tid, så når man tillslut upp till dem.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

@GOSTAR:
Ja, det är lite märkligt, men inget att oroa sig för.

Det ser ut som någon delat eran länk på ett forum/imageboard. För det är som du säger, ni får plötsligt en spik. Det kan räcka med att ni har ett enda troll.

Om ni nu har ett enstaka troll som jävlas, så kan ni ta dislikes med en extra nypa salt. Personen som gör det kommer i slutändan bara göra er en tjänst, för ni får fler views oavsett om dislikes ökar.

Edit: De kan vara en konsekvens av denna tråd på forumet också. Ni kanske har en person som har något emot er (på detta forum). Inte svårt att kopiera länken och kasta upp den på 4chan eller liknande sida.

Om det är så, spelar ingen roll.
Även troll tröttnar om de inte får resultat.

Hur som helst kanske personen vill försöka göra så här i ett tag, vilket inte heller spelar någon roll. För den dagen när personen som gör det inser att det inte är värt mödan (för ni tänker inte bli provocerade eller bry er om en persons åsikt), så kommer det inte vara roligt längre (för trollet) att försöka sprida länken och ge er dislikes. Så, låt trollet hålla på om det finns ett - ni kan se hen som ert största fan.

Ett troll, spelar ingen roll
De första månaderna / halvåret kommer personer som subbar och gillar att växa långsamt. Det bästa är att släppa ett klipp i veckan om något intressant/kul/hjälpsamt - sen kommer följare att se att ni är konsekventa och roliga och då kommer hundratals subs som ett brev på posten.

Det är Ketchup-effekt på youtube. Först händer inget på månader, sen av oförutsedd anledning blir något klipp omtyckt, delat och ni får inte en enda Sub utan hundratals. Därefter går det några månader och samma sak händer igen - något som ni tyckte va ett halvbra klipp blir plötsligt populärt och plötsligt får ni 200-300 subs över en helg. Ju längre ni håller på desto fler kommer att hitta er och följa. Håller ni på över 3 år så lär ni få tusentals följare att leverera för... Och håller ni på längre, kommer ännu fler.

Youtube såväl som många andra publiceringssidor (exempelvis deviantART - där jag hämtar mina erfarenheter ifrån) belönar användare som är konsekventa och ihärdiga. Man blir naturligtvis bättre och mer underhållande ju längre man håller på.

Ketchupflaska eller en Snöboll ner för klippan
När jag använde DeviantART flitigt för 10 år sedan så upptäckte jag en tokig sak. Det var inte förrän jag väl slutade att ladda upp bilder, som folk... ifrån ingenstans och började watcha/subscriba på allvar - !

Under de 10 år som jag inte publicerat något, så majoriteten av mina subbs/likes dykt upp. Kanske är det bara ettt 90-tal likes som dykt upp, men det är otroligt för jag har inte gjort något för att folk ska hitta mig / besöka mig. Så min slutsats är att publiceringssidor är lite som att börja rulla på en snöboll ner för en kulle.. bollen blir bara större och större, ju längre tiden går... trots att du själv inte gör något längre.

En nyckel för att bli bättre är att aktivt sträva för att förbättra sig själv. Om man analyserar och lär från de bästa i flera års tid, så når man tillslut upp till dem.

Det är nog bäst att inte bry sig om dislikesen som du säger Om det nu är ett troll, så tror jag att detta eventuella troll bara kan göra en starkare inför framtiden när fler trolls dyker upp så att säga. Det är bara ibland man blir lite fundersam kring random dislikes...

Den där ketchupeffekten är en intressant observation. Jag tror också att bara man ligger i med att producera videos/bilder så kommer det släppa till slut. Om man kollar på stora/mellanstora youtubers ser man att majoriteten hållt på i minst 5 år (åtminstone av de offentliga klippen de har utlagt). Saken är att jag nöjer mig med att ett par personer självmant hoppar in och kollar på mina videos jag laddat upp. Det viktiga är att folk VILL kolla, därför jag kommer helt avstå från att göra giveaways (om det nu inte är väldigt speciell fall) + sub for sub för att det känns inte genuint och ger bara fler subs i kort sikt.

En liten "nyhet" jag vill tillägga:

Jag har äntligen skaffat en ny andra skärm, så kommer nog komma igång med streamingen snart. Kommer förmodligen sitta och testa kvalité och hur mycket fps jag kan kräma ur utan att spel laggar ikväll. Streamingen kommer ske på youtube, då min idé är att ju färre som streamar på en hemsida, desto fler tittare kan man fånga!

Problemet för mig med youtube just nu är (förutom att komma på nya idéer till videos såklart) är att om jag borde rakt av bara köra på svenska. Att göra en halvmesyr mellan engelska / svenska känns svår att underhålla när det kommer till videos (särskilt när man spelar med kompisar). Att skifta mellan svenska och engelska fungerar nog bäst på stream. Eller jag borde kanske inte tänka på det här med språket särskilt mycket alls?

Måste dra en funderare över detta...

Och inte minst: Tack återigen för den tid du lägger på att svara och hjälpa mig med kanalen Inte många som engagerar sig så mycket!

Medlem

Så. Har testat lite olika saker nu på streamen, bland annat att ändra färger och ha olika kvalitén i olika spel. Det som gör mig galen är att på min ena skärm ser färgen bra ut, på min andra ser det för färstarkt ut. Så jag har ingen aning om jag lagt det på bra nivå. Om ni kollar på den sparade streamen, hur ser färgerna ut för er i olika spel?

Till exempel, på min gaming skärm ser alla spel bra ut förutom Overwatch. Men på min sekundära skärm ser alla spel lika bra ut. Möjligen så att Overwatch ser lite mörk ut.

Här är den streamen (ca 1h ren o skär test):
https://www.youtube.com/watch?v=7nCzBPMLRpE

Den är olistad så den kommer inte ge särskilda views till kanalen.

EDIT:

På min gamingskärm verkar fler "artefakter" och pixlar synas än på min andra skärm... Wtf.

EDIT2:
Idioten (jag) kom på att digital vibrance i nvidia control panel inte gäller på hela datorn, utan det gäller på enskilda skärm. -.- Färgproblemet är i alla fall löst.

Medlem

@GOSTAR:
Tänker du testa att köra både live-streaming och redigerade klipp?

Med språket är det väl bara att testa och se,
engelskan övar du snart upp om inte annat.
Det behöver inte vara 'bra' engelska,
en majoritet av tittarna har ändå det som andraspråk.
Viktigt att ha en någorlunda bra mic, sen är det väl för det mesta fritt fram.

Kör lite sandlåda och testa dig runt, med övning kommer...

Förslag
Gör en lista med 3-5 svenska klipp (3min/styck),
Sen en lista med 3-5 engelska klipp.
Be om återkoppling.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

@GOSTAR:
Tänker du testa att köra både live-streaming och redigerade klipp?

Med språket är det väl bara att testa och se,
engelskan övar du snart upp om inte annat.
Det behöver inte vara 'bra' engelska,
en majoritet av tittarna har ändå det som andraspråk.
Viktigt att ha en någorlunda bra mic, sen är det väl för det mesta fritt fram.

Kör lite sandlåda och testa dig runt, med övning kommer...

Förslag
Gör en lista med 3-5 svenska klipp (3min/styck),
Sen en lista med 3-5 engelska klipp.
Be om återkoppling.

Sorry för sent svar, men har lite tid till annat emellan uppsatsskrivande och träning. Jag kommer nog göra både videoredigering och streaming! Det är såklart inte tänkt att jag ska streama något i stil med varje dag i veckan och video engång i veckan. Tror inte jag kommer ha jättemycket tid för det med plugget och framtida jobb, men kommer nog fokusera på att försöka få ut 1-2 videos i månaden om jag kan, och kanske 2-3 livestreams!

Jag ska nog sätta fokus ett tag på svenska för att testa helt enkelt! Om det inte hjälper särskilt långt, så gör jag som många andra svenska streamare, och byter till engelska. Således blir nog klippen på svenska också, åtminstone tills jag känner att det inte är tillräckligt. Som sagt att blanda engelska och svenska i videos känner inte riktigt som en vinnare.

Avstängd

Får man fråga om jag själv personligen kan berätta om min Youtubekanal? Vet inte om tråden skapades för dig eller om tråden är för alla som har en YT kanal och vill visa upp sig och få feedback också?

12
Skriv svar