Microsoft ställer inga utvecklingskrav på spel till Scorpio

Robot
Microsoft ställer inga utvecklingskrav på spel till Scorpio
Ambassadör
Xbox

Att Scorpio inte kommer att hållas tillbaka av original-Xbox One är ju lysande nyheter. Särskilt som MS så sent som förra året lutade åt andra hållet. Gött mos!


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Att Scorpio inte kommer att hållas tillbaka av original-Xbox One är ju lysande nyheter. Särskilt som MS så sent som förra året lutade åt andra hållet. Gött mos!

Jag är mer förvånad hur dom har backat tillbaks om man jämför nu exakt 4 år sedan vid utannonseringen av Xbox One, jag såg svart och undergång för Microsoft då.

Medlem

30 fps på Playstation pro är ju ett skämt.

Medlem

Detta är absolut ett steg i rätt riktning och delvis en kontring på Sony.
Jag kan förstå till viss del hur Sony tänkt med PS4 Pro, men samtidigt kunde konsolen likaväl stannat kvar ett tag i utvecklingen för att slippa bli så låst till den äldre hårdvarans prestanda, då de har som krav att samma spel ska kunna spelas på den äldre PS4an.

Tycker även 4K blu-ray är och förblir en klar bonus för Xbox One S som Sony verkligen missade i PS4 Pro. De som verkligen vill ha 4K och HDR filmer ser ju Xbox One S som en billig blu-ray spelare där även en konsol ingår på köpet, lite likt hur Sony gjorde med PS3 och blu-ray förra konsol generationen. Fanns ingen vettig anledning att släppa PS4 Pro som en 4K konsol utan att uppgradera blu-ray spelaren för Sony´s del.

Så min gissning är att Sony kommer bli så illa tvugna att kontra med en ny Playstation konsol snabbare än vad de hade tänkt från början.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Att Scorpio inte kommer att hållas tillbaka av original-Xbox One är ju lysande nyheter. Särskilt som MS så sent som förra året lutade åt andra hållet. Gött mos!

Både bra och dåligt, bra som du säger för dom måste inte anpassa för äldre hårdvara, dåligt för att dom inte heller måste leva upp till vissa saker som man tycker borde vara Standard år 2017 (1080p 60fps+ istället för 4kultrahdrextrafluff@24-30 fps osv.)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv
Skrivet av Zymac:

Både bra och dåligt, bra som du säger för dom måste inte anpassa för äldre hårdvara, dåligt för att dom inte heller måste leva upp till vissa saker som man tycker borde vara Standard år 2017 (1080p 60fps+ istället för 4kultrahdrextrafluff@24-30 fps osv.)

Det sorgliga i detta är att det säkert kommer att kastas skit på Scorpio att spel bara körs i 30fps istället för att sätta press på utvecklarna att vi hellre vill ha stabil 60fps än 4K (Iaf jag föredrar flyt framför hög upplösning).

Medlem

Gissar på att ögongodis och/eller hög upplösning går bättre hem hos stora massan / marknadsförs enklare än 60fps och därav görs valet som det görs.

Gillar det dom gjorde med Tomb Raider på ps4, där fick man välja själv.

Medlem
Skrivet av OttoSam:

30 fps på Playstation pro är ju ett skämt.

Skrivet av [NiS]StarCroW:

Detta är absolut ett steg i rätt riktning och delvis en kontring på Sony.
Jag kan förstå till viss del hur Sony tänkt med PS4 Pro, men samtidigt kunde konsolen likaväl stannat kvar ett tag i utvecklingen för att slippa bli så låst till den äldre hårdvarans prestanda, då de har som krav att samma spel ska kunna spelas på den äldre PS4an.

Tycker även 4K blu-ray är och förblir en klar bonus för Xbox One S som Sony verkligen missade i PS4 Pro. De som verkligen vill ha 4K och HDR filmer ser ju Xbox One S som en billig blu-ray spelare där även en konsol ingår på köpet, lite likt hur Sony gjorde med PS3 och blu-ray förra konsol generationen. Fanns ingen vettig anledning att släppa PS4 Pro som en 4K konsol utan att uppgradera blu-ray spelaren för Sony´s del.

Så min gissning är att Sony kommer bli så illa tvugna att kontra med en ny Playstation konsol snabbare än vad de hade tänkt från början.

Skrivet av Zymac:

Både bra och dåligt, bra som du säger för dom måste inte anpassa för äldre hårdvara, dåligt för att dom inte heller måste leva upp till vissa saker som man tycker borde vara Standard år 2017 (1080p 60fps+ istället för 4kultrahdrextrafluff@24-30 fps osv.)

Skrivet av anon_646:

Det sorgliga i detta är att det säkert kommer att kastas skit på Scorpio att spel bara körs i 30fps istället för att sätta press på utvecklarna att vi hellre vill ha stabil 60fps än 4K (Iaf jag föredrar flyt framför hög upplösning).

Skrivet av whoo:

Gissar på att ögongodis och/eller hög upplösning går bättre hem hos stora massan / marknadsförs enklare än 60fps och därav görs valet som det görs.

Gillar det dom gjorde med Tomb Raider på ps4, där fick man välja själv.

Problemet med PS4/PS4 Pro/Xbox One S och inte minst Project Scorpio är att alla präglas av svaga CPUer från en utdöende arkitektur (Bulldozer). Scorpio ska få en CPU som AMD kallar för "Jaguar" men, den är i regel bara en överklockad Bulldozer.

När det gäller att producera stabila 30FPS för att sedan hoppa upp till stabila 60FPS (dvs utan större drops) så behöver man dubbel CPU kapacitet. Men att gå från 1080p i 30FPS till 4k i 30FPS innebär i stort sett endast att GPU'n blir mer belastad, CPU'n arbetar mer eller mindre i samma fart vid 4K/UHD.

När Project Scorpio utannonserades så hoppades många att AMD's nya Ryzen platform skulle sitta i konsolen, men icke sa nicke. Vi får se hur det blir, men gameing i "guldstandard" (dvs 60FPS) är nog tyvärr långt borta på konsolmarknaden.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Problemet med PS4/PS4 Pro/Xbox One S och inte minst Project Scorpio är att alla präglas av svaga CPUer från en utdöende arkitektur (Bulldozer). Scorpio ska få en CPU som AMD kallar för "Jaguar" men, den är i regel bara en överklockad Bulldozer.

När det gäller att producera stabila 30FPS för att sedan hoppa upp till stabila 60FPS (dvs utan större drops) så behöver man dubbel CPU kapacitet. Men att gå från 1080p i 30FPS till 4k i 30FPS innebär i stort sett endast att GPU'n blir mer belastad, CPU'n arbetar mer eller mindre i samma fart vid 4K/UHD.

När Project Scorpio utannonserades så hoppades många att AMD's nya Ryzen platform skulle sitta i konsolen, men icke sa nicke. Vi får se hur det blir, men gameing i "guldstandard" (dvs 60FPS) är nog tyvärr långt borta på konsolmarknaden.

"Jaguar" är ingen överklockad bulldozer. Läs på lite och kom tillbaka. Ditt inlägg består inte av någon substans.
Spel idag körs ju redan i 60fps beroende på titel btw.

Ambassadör
Xbox

Förhoppningen är att man på Scorpio kommer att ha större valfrihet. Det beror nog väldigt mycket på typ av spel också. 4K 60 fps är ju "målet" men om man kan välja på t.ex 4k/30 fps och 1080 (eller något mittemellan) /60 fps så vore det ju nice.

Allt kommer att se snyggare ut på Scorpio dock, och det är väldigt trevligt!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Att Scorpio inte kommer att hållas tillbaka av original-Xbox One är ju lysande nyheter. Särskilt som MS så sent som förra året lutade åt andra hållet. Gött mos!

Detta innebär snarare att spel kan marknadsföras som 4K även om de hostar fram i 15 fps.

Medlem

4k i AAA-spel kommer bara inte bli av. Jag tror inte på det för en spänn. Bara glöm det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Emsa:

"Jaguar" är ingen överklockad bulldozer. Läs på lite och kom tillbaka. Ditt inlägg består inte av någon substans.
Spel idag körs ju redan i 60fps beroende på titel btw.

Sant, jag hade blandat ihop vad Jaguar var för platform. Det visar sig att det är en CPU gjord för mobila enheter (laptop/tablett etc) som faktiskt presterar sämre än en Bulldozer CPU (mycket på grund av att Jaguar är så lågt klockade):

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1930779/ps4-processo...

Och självklart finns det spel som kör i 60FPS - om det är en lättdriven miljö dvs, men min poäng är att det helt enkelt är för svårt för ALLA utvecklare att satsa på 60 stabila FPS framför "högre" grafik/upplösning som i regel endast belastar GPUn. Om "guldstandard" (60FPS) var lätt att uppnå så skulle varje spel ha det, men faktum är att processorn har svårt att palla med och jag är rädd att Project Scorpio kommer ha mer eller mindre samma problem som PS4 och Xbox One S eftersom de i grunden kör på samma CPU. Beror ju på såklart hur mycket dom lyckas klocka CPUn som sitter i Scorpio, men problemet är att arkitekturen inte är kraftfull nog att jämföras med desktop CPU's.

MEG
Medlem
Skrivet av Emsa:

"Jaguar" är ingen överklockad bulldozer. Läs på lite och kom tillbaka. Ditt inlägg består inte av någon substans.
Spel idag körs ju redan i 60fps beroende på titel btw.

Jaguar, då kom att tänka på Ataris Jaguar, men det kanske inte är samma?


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@MEG: jo det tror jag är samma, bara extremt överklockad.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Detta innebär snarare att spel kan marknadsföras som 4K även om de hostar fram i 15 fps.

Skulle snarare vilja påstå att till skillnad emot spelen på PS4 Pro där utvecklarna är tvingade att ha spelet fullt fungerade på den äldre hårdvaran i PS4an, så kan de helt fritt bestämma själva på Microsofts konsol vad de vill satsa på.

Tex, vill de ha ett spel i 1080P @ 60FPS så kan de göra de utan att begränsas av Xbox One´s hårdvara. Om de vill ha ett spel som rullar på långsammare i 4K med full HDR stöd så kan de även lägga fokus på de. Sanningen är att de inte begränsas av en massa måsten som på Soný´s diton.
Detta kan jämföras lite med hur spelutvecklingen på PC fungerar. Spelskaparna själva kan sätta gränserna för recommended hardware eller helt gå bananas och kräva high end rakt av. Tycker detta öppnar upp mer frihet helt enkelt för spelskaparna och deras visioner för deras egna spel på konsol. Tror inte direkt att spelskaparna själva vill ha sina spel laggandes i 15FPS bara för att få en 4K HDR stämpel, utan här kan de snarare fokusera på egna mål att uppnå.

Känns lite drygt att köpa en dyrare konsol likt PS4 Pro, men sedan inse att lille brodern original PS4 sätter gränserna för vad som är möjligt på den hårdvaran du betalat extra för.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av [NiS]StarCroW:

Skulle snarare vilja påstå att till skillnad emot spelen på PS4 Pro där utvecklarna är tvingade att ha spelet fullt fungerade på den äldre hårdvaran i PS4an, så kan de helt fritt bestämma själva på Microsofts konsol vad de vill satsa på.

Tex, vill de ha ett spel i 1080P @ 60FPS så kan de göra de utan att begränsas av Xbox One´s hårdvara. Om de vill ha ett spel som rullar på långsammare i 4K med full HDR stöd så kan de även lägga fokus på de. Sanningen är att de inte begränsas av en massa måsten som på Soný´s diton.
Detta kan jämföras lite med hur spelutvecklingen på PC fungerar. Spelskaparna själva kan sätta gränserna för recommended hardware eller helt gå bananas och kräva high end rakt av. Tycker detta öppnar upp mer frihet helt enkelt för spelskaparna och deras visioner för deras egna spel på konsol. Tror inte direkt att spelskaparna själva vill ha sina spel laggandes i 15FPS bara för att få en 4K HDR stämpel, utan här kan de snarare fokusera på egna mål att uppnå.

Känns lite drygt att köpa en dyrare konsol likt PS4 Pro, men sedan inse att lille brodern original PS4 sätter gränserna för vad som är möjligt på den hårdvaran du betalat extra för.

Att utvecklare inte drar sig för att leverera produkter som ser bra ut men knappt går att spela är väl väletablerat sedan förra generationen där 1080p som bekant var det "nya heta". Ett annat exempel är 3D-spelen på SNES eller titlar som Shadow of the Colossus på PS2. Med detta i åtanke tolkade jag denna nyhet som ett svar på tidigare rykten om att Microsoft skulle ha krävt 60 fps på Scorpio-titlarna, jag börjar dock misstänka att jag blandat ihop dessa rykten med nyheter gällande PSVR-utvecklingen (som väl var 90 fps om jag inte missminner mig).

Personligen ser jag det dock som någonting positivt när tillverkaren, som i Sonys fall, försäkrar de som köpte konsolen tidigt att de inte får en sämre upplevelse halvvägs genom generationen. På så vis agerar den starkare konsolen ett alternativ för de som vill ha högre bilduppdatering snarare än ett måste för att få en bra upplevelse.

Medlem

@ANZIKTE:
Nej, 60 fps är inte långt borta.
Både Tomb Raide och Nioh har ett läge där man väljer "high frame rate" och båda dessa har sagts att det är 60fps som är target.

Hur väl det funkar vet jag dock inte, där får jag hänvisa till Google.

Men som sagt, då gör man ju själv ett val, det som Verkar ha blivit "standard" på dom ps4 pro enhandsstyrning spelen där man får välja själv är ungefär följande lägen:
1080p 60fps
1080p enchanced graphics
4K

Så Mao måste man välja. Men med tanke på att hela PS4:an är billigare än ett grafikkort till en PC så får det väl ändå anses okej.

Det jag blir trött på är att alla jämförelser med konsol görs mot toppgrejor på PC men då får man ju betala mångfalt mer.

Hur mkt fps/grafiksettings klarar en PC som kostar motsvarande en ps4 pro? Och då vill vi ha Windows med i priset eftersom OS är en del av ekosystemet man betalar för i konsol.

Avstängd
Medlem
Skrivet av kebbe:

Att utvecklare inte drar sig för att leverera produkter som ser bra ut men knappt går att spela är väl väletablerat sedan förra generationen där 1080p som bekant var det "nya heta". Ett annat exempel är 3D-spelen på SNES eller titlar som Shadow of the Colossus på PS2. Med detta i åtanke tolkade jag denna nyhet som ett svar på tidigare rykten om att Microsoft skulle ha krävt 60 fps på Scorpio-titlarna, jag börjar dock misstänka att jag blandat ihop dessa rykten med nyheter gällande PSVR-utvecklingen (som väl var 90 fps om jag inte missminner mig).

Personligen ser jag det dock som någonting positivt när tillverkaren, som i Sonys fall, försäkrar de som köpte konsolen tidigt att de inte får en sämre upplevelse halvvägs genom generationen. På så vis agerar den starkare konsolen ett alternativ för de som vill ha högre bilduppdatering snarare än ett måste för att få en bra upplevelse.

Förstår inte riktigt vad du menar dock. Knappt inga spel på tidigare konsol generation hade native 1080p upplösning, vart ju uppskalning precis som 4K på dagens konsoler.
3D-spelen på SNES ? Menar du kult titlar som Starwing & Super Mario World 2: Yoshi's Island som använde Super FX-chippet?
Eller Rare´s genidrag med förrenderad grafik i Super Donkey Kong?
Och vad var felet med Shadow of the Colossus på PS2, som enligt mig är en tidslös klassiker.

Saxxat ifrån nätet:

"Spelet vann flera utmärkelser för dess ljud, musik, design och kvalitet. Idag betraktas Shadow of the Colossus ofta som ett av de bästa datorspelen som någonsin skapats, och refereras flera gånger i debatter om datorspels konstkvalitet och känslomässiga perspektiv."

"Shadow of the Colossus has received several awards, including recognition for "Best Character Design", "Best Game Design", "Best Visual Arts" and "Game of the Year", as well as one of three "Innovation Awards" at the 2006 Game Developers Choice Awards. At the 2006 DICE Summit, the game won the award for "Outstanding Achievement in Art Direction" at the Academy of Interactive Arts & Sciences, While it received one of two "Special Rookie Awards" at the Famitsu Awards 2005. It was nominated for "Best Original Music", "Best Artistic Graphics" and "Best PS2 Game", yet also "Most Aggravating Frame Rate" in GameSpot's awards for 2005, while it won "Best Adventure Game" and "Best Artistic Design" in IGN's Best of 2005 awards, who cited Agro as the best sidekick in the history of video games. Two years after its release IGN listed Shadow as the second greatest PlayStation 2 game of all time. Games Radar awarded it Best Game of the Year 2006 (being released in the UK in early 2006, later than the US), and appears in the site's "The 100 best games ever" list at number ten. The game's ending was selected as the fourth greatest moment in gaming by the editors of GamePro in July 2006. The readers of PlayStation Official Magazine voted it the 8th greatest PlayStation title ever released. Destructoid named the game #1 in their list of the top 50 video games of the decade. IGN named Shadow of the Colossus the best game of 2005, and the second best game of the decade, behind Half-Life 2. In 2012, Complex magazine named Shadow of the Colossus the second-best PlayStation 2 game of all time, behind God of War II. In 2015, the game placed 4th on USgamer's The 15 Best Games Since 2000 list."

Tycker de ser relativt positivit ut om de spelet på ps2 som sagt .....
Förstår att du kanske inte delar den åsikten, men att nämna de spelet som något som skulle vara dåligt eller "hypat" känns som ett dåligt skämt. Smaken är som baken, men jag tycker fortfarande att utveckling är spännande och att Microsoft låter spelskaparna skapa de spelen de vill istället för låsa dem tror jag bara gynnar oss slut konsumenter i slutändan.
Fler spel till folket !

Sedan debatten om 60FPS förstår jag mycket väl, är själv gammal esportare och har spelat Quake sedan barnsben. 120FPS@120hz vart ett måste när Quake3Arena kom ut för att ens kunna använda spelets fulla fysik till de yttersta. När LCD/plattskärmarna tog över vart problemet att de endast nådde 60hz och hade så hög inputdelay emot CRT(tjockskärmarna). Idag sitter vi med mång dubbla upplösningar emot vad vi hade på CRT skärmarna och med 144hz paneler på datorerna, just för att få så bra flyt som möjligt. Dock handlar detta som någon tidigare skrev om mycket dyrare och nyare hårdvara än vad konsolerna innehåller och erbjuder. Men de känns ändå ganska skrattretande att vi endast pratar ynka 60FPS något som många 1080P inriktade grafikkort klarar idag men som kostar mer än vad en PS4 gör trots att de är budget-mellanklass kort vi pratar om.

Frågan är väl då vad folk är villiga att lägga på en stationär konsol för att inte tala om vart går gränsen för en konsol och en gaming dator i sådana fall? Och hur länge skulle en sådan konsol generation vara innan det är dags för uppgradering?
Tyckte Valve´s idé bakom steam machines vart rätt intressant, synd att de inte tillämpades bättre bara.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Gen
Medlem
Skrivet av whoo:

@ANZIKTE:
Nej, 60 fps är inte långt borta.
Både Tomb Raide och Nioh har ett läge där man väljer "high frame rate" och båda dessa har sagts att det är 60fps som är target.

Hur väl det funkar vet jag dock inte, där får jag hänvisa till Google.

Men som sagt, då gör man ju själv ett val, det som Verkar ha blivit "standard" på dom ps4 pro enhandsstyrning spelen där man får välja själv är ungefär följande lägen:
1080p 60fps
1080p enchanced graphics
4K

Äger båda och kan säga att det inte fungerar så bra.
Varken Nioh eller TR håller 60fps (däremot har du 60fps igenom hela demot i TR, dock inte senare i spelet). Däremot sägs det att kommande The Surge ska hålla 60fps i princip konstant.

Medlem
Skrivet av [NiS]StarCroW:

Förstår inte riktigt vad du menar dock. Knappt inga spel på tidigare konsol generation hade native 1080p upplösning, vart ju uppskalning precis som 4K på dagens konsoler.
3D-spelen på SNES ? Menar du kult titlar som Starwing & Super Mario World 2: Yoshi's Island som använde Super FX-chippet?
Eller Rare´s genidrag med förrenderad grafik i Super Donkey Kong?
Och vad var felet med Shadow of the Colossus på PS2, som enligt mig är en tidslös klassiker.

Tycker de ser relativt positivit ut om de spelet på ps2 som sagt .....
Förstår att du kanske inte delar den åsikten, men att nämna de spelet som något som skulle vara dåligt eller "hypat" känns som ett dåligt skämt. Smaken är som baken, men jag tycker fortfarande att utveckling är spännande och att Microsoft låter spelskaparna skapa de spelen de vill istället för låsa dem tror jag bara gynnar oss slut konsumenter i slutändan.
Fler spel till folket !

Sedan debatten om 60FPS förstår jag mycket väl, är själv gammal esportare och har spelat Quake sedan barnsben. 120FPS@120hz vart ett måste när Quake3Arena kom ut för att ens kunna använda spelets fulla fysik till de yttersta. När LCD/plattskärmarna tog över vart problemet att de endast nådde 60hz och hade så hög inputdelay emot CRT(tjockskärmarna). Idag sitter vi med mång dubbla upplösningar emot vad vi hade på CRT skärmarna och med 144hz paneler på datorerna, just för att få så bra flyt som möjligt. Dock handlar detta som någon tidigare skrev om mycket dyrare och nyare hårdvara än vad konsolerna innehåller och erbjuder. Men de känns ändå ganska skrattretande att vi endast pratar ynka 60FPS något som många 1080P inriktade grafikkort klarar idag men som kostar mer än vad en PS4 gör trots att de är budget-mellanklass kort vi pratar om.

Frågan är väl då vad folk är villiga att lägga på en stationär konsol för att inte tala om vart går gränsen för en konsol och en gaming dator i sådana fall? Och hur länge skulle en sådan konsol generation vara innan det är dags för uppgradering?
Tyckte Valve´s idé bakom steam machines vart rätt intressant, synd att de inte tillämpades bättre bara.

Tror du förväxlar min kritik av bilduppdateringen med spelen som helhet. Tror du får söka med ljus och lykta efter en recension av Shadow of the Colossus där den horribla bilduppdateringen inte nämns, likaså en recension av remastern som inte tar upp förbättringarna på detta området (spelet kom inte till sin rätt innan remastern i min mening). Likaså finns det inga nostalgiglasögon i världen som kan förbättra bilduppdateringen i de gamla 3D-spelen, där Star Fox nog är det värsta exemplet. Jag menar alltså inte att spelen är dåliga, prestandan är dock hopplös.

Poängen är att utvecklare mer än gärna släpper spel som ser fantastiskt bra ut på bild och i trailers, om denna grafik sedan visas upp i 15-20 fps är det inget problem. Kan ett spel se bättre ut så kommer det se bättre ut (i de flesta fall), om Microsoft då säger "Gör vad ni vill med den extra kraften" kommer vi utan tvekan att se fantastiskt snygga titlar som knappt når 30 fps på Scorpio, än värre på One, helt enkelt för att argumentet "ser ut som på en dyr speldator" säljer fler exemplar än "ser ut som på One men har bra bilduppdatering".

Är bara min åsikt men uppdaterar tillverkaren sin konsol mitt i generationen med en "starkare variant" som spelar samma spel har de fortfarande ett ansvar att de som köpte originalversionen skall kunna spela spelen utan problem.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror du förväxlar min kritik av bilduppdateringen med spelen som helhet. Tror du får söka med ljus och lykta efter en recension av Shadow of the Colossus där den horribla bilduppdateringen inte nämns, likaså en recension av remastern som inte tar upp förbättringarna på detta området (spelet kom inte till sin rätt innan remastern i min mening). Likaså finns det inga nostalgiglasögon i världen som kan förbättra bilduppdateringen i de gamla 3D-spelen, där Star Fox nog är det värsta exemplet. Jag menar alltså inte att spelen är dåliga, prestandan är dock hopplös.

Poängen är att utvecklare mer än gärna släpper spel som ser fantastiskt bra ut på bild och i trailers, om denna grafik sedan visas upp i 15-20 fps är det inget problem. Kan ett spel se bättre ut så kommer det se bättre ut (i de flesta fall), om Microsoft då säger "Gör vad ni vill med den extra kraften" kommer vi utan tvekan att se fantastiskt snygga titlar som knappt når 30 fps på Scorpio, än värre på One, helt enkelt för att argumentet "ser ut som på en dyr speldator" säljer fler exemplar än "ser ut som på One men har bra bilduppdatering".

Är bara min åsikt men uppdaterar tillverkaren sin konsol mitt i generationen med en "starkare variant" som spelar samma spel har de fortfarande ett ansvar att de som köpte originalversionen skall kunna spela spelen utan problem.

Point taken! Men tyvärr är det ju så utvecklingen fungerar inom spelindustrin och generellt när vi pratar PC spelande.
En dator som byggs idag kan kännas gammal redan efter 6 månader på marknaden beroende på vad som släpps under de månaderna. Där finns dock utrymmet för att uppgradera grafikkortet 1-2 gånger innan man som regel behöver byta CPU, minnen, moderkort etc om man har tur. PS4 Pro är en liten förvarning om att konsolmarknaden skulle kunna gå åt samma håll när de gäller uppgradering av hårdvara. Detta i sin tur kan jag tycka ska inte leda till fler begränsningar utan snarare tvärt om.
Om du köper en ny PC som kostar mer än min, så är de rätt normalt att du får ut mer prestanda än mig och detta betyder oftast inte att du behöver välja mellan mer FPS eller högre grafisk kvalité, som regel får du bägge på köpet.
Men som sagt detta är ett väldigt intressant ämne och kul att kunna diskutera, vi får väl se vad händer och om Microsoft lyckas sälja in konsolen bättre än hur de gått för Xbox One.
Äger själv en PS4 + Xbox One S där den sist nämnde mest används som 4K UHD Blu-ray spelare =).
Men har haft väldigt svårt att motivera mig till att uppgradera till just PS4 Pro trots att jag har en 4K TV med fullt stöd för HDR(OLED YAY!).


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

1
Skriv svar