AI:n i Alien: Isolation analyserad

Robot
AI:n i Alien: Isolation analyserad

Hur lyckades egentligen Creative Assembly hänga ett helt spel på ett enda datorstyrt monster?

#alien-isolation


Medlem

Hah, når jeg så denne artikkelen så ble jeg først litt forvirret da jeg forvekslet 'Alien Isolation' med 'Alien Colonial Marines'.

Medlem

Helt klart det bästa spelat på länge när det kom. Fick mig att studsa i stolen ett antal gånger, Har man helt nedsläckt och ett par feta hörlurar så blir det kärlek.

Medlem

Fortfarande det bästa skräck spelet på marknaden. Dom lyckades med allt i det. Ser otroligt mycket fram till tvåan! 😲

Medlem

Jag pallade bara en timme av spelet. Miljön, ljudet och känslan av impending doom i 'Alien - Isolation' jagade upp mitt adrenalin så att jag till sist inte stod ut. Och då hade jag inte ens sett monstret ännu.

Testpilot

De lyckades riktigt bra med spelet även om jag faktiskt tyckte det var lite väl mycket så att Alien alltid var klistrad till just dig och inte blev distraherad.

Det kunde varit ännu bättre om de inte försökte hålla spänningen uppe hela tiden utan att alien blivit mer distraherat av de många AI robotarna och andra människor på stationen.
Det tappar lite då man vet man tagit sig bort en bra bit i stationen och nää , alien hängde på trots att det finns massor med yta den skulle behöva leta igenom innan den hittar mig.

Trots detta , bästa skräckspelet någonsin

Medlem
Skrivet av Thorne:

Jag pallade bara en timme av spelet. Miljön, ljudet och känslan av impending doom i 'Alien - Isolation' jagade upp mitt adrenalin så att jag till sist inte stod ut. Och då hade jag inte ens sett monstret ännu.

men din satans fegis, finns ju betydligt värre spel än aliens haha... du missar ett grymt bra spel.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

De lyckades riktigt bra med spelet även om jag faktiskt tyckte det var lite väl mycket så att Alien alltid var klistrad till just dig och inte blev distraherad.

Det kunde varit ännu bättre om de inte försökte hålla spänningen uppe hela tiden utan att alien blivit mer distraherat av de många AI robotarna och andra människor på stationen.
Det tappar lite då man vet man tagit sig bort en bra bit i stationen och nää , alien hängde på trots att det finns massor med yta den skulle behöva leta igenom innan den hittar mig.

Trots detta , bästa skräckspelet någonsin

Även om jag håller med dig, så är det trots allt det som utgör Alien om man tänker på filmerna. De är inte lätt distraherbart och "klistra" sig till just dig.
Sen är det nog en del av storyn att det är du och inte "alla andra" som finns på stationen.
Samtidigt gjorde det att jag tyckte det för svårt för att "njuta" om man inte spelade på en mindre svårighetsgrad (hej - jag sa aldrig att jag är en duktig spelare.... )

Medlem
Skrivet av Thorne:

Jag pallade bara en timme av spelet. Miljön, ljudet och känslan av impending doom i 'Alien - Isolation' jagade upp mitt adrenalin så att jag till sist inte stod ut. Och då hade jag inte ens sett monstret ännu.

Jag pallade nog, men inte när jag provade med en Oculus Rift (DK2 som min son hade på den tiden, tyvärr sålde han den), det var en skillnad! Vet inte om jag kan säga att missar VR delen eller ej....

Medlem

Ett av mina favoritspel till PS4. och det bästa skräckspelet som gjorts hittils.

Bra spel, fast med tiden så minskade den första spänningen av att jagas av en alien och ersattes av frustration/irritation.

Jag älskar att utforska i spel och det var härliga miljöer i just "Isolation", så det här med att konstant gömma sig, smyga vidare och sen gömma sig igen blev ganska tröttsamt någon gång halvvägs igenom spelet.

Testpilot
Skrivet av Rh3nium:

Även om jag håller med dig, så är det trots allt det som utgör Alien om man tänker på filmerna. De är inte lätt distraherbart och "klistra" sig till just dig.
Sen är det nog en del av storyn att det är du och inte "alla andra" som finns på stationen.
Samtidigt gjorde det att jag tyckte det för svårt för att "njuta" om man inte spelade på en mindre svårighetsgrad (hej - jag sa aldrig att jag är en duktig spelare.... )

Jo kollar man videon om AI't så förstår man hur de jobbat. Men jag skulle nog blivit ännu mera skraj om Alien försvunnit under flera av delarna i spelet och sedan kommit tillbaka. Det hade gett mer skräck än att den alltid är där under vissa segment.

Fast då hade väl ingen spelat klart spelet av skräck

Medlem

En riktig pärla, så otroligt unikt spel. Tänk om bara fler spel kunde ha en sådan intressant AI. Typ enda spelet jag varvat 3ggr och tagit alla achievements, trophies blabla etc. Grafiken och ljudet är också spot on. Storyn gillade jag också som tusan. Blev spelsugen igen.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Håller med om vad flera här säger, det hade varit bättre om Alien inte var så klistrad runt spelaren i längre sektioner. Jag tröttnade på spelet då det kändes som att Alien fuskade eftersom den alltid var i närheten av mig när det fanns massor av andra saker den borde haft intresse av. Och när man rör sig över stora avstånd men att Alien trots det kommer ikapp en inom någon minut.

Systemet som ligger till grund för beteendet blir väldigt transparent och förutsägbart till den grad att jag "visste" att jag inte borde springa för då hittar den mig men samtidigt orkar jag inte sitta och vänta på att den ska försvinna.

Väldigt bra atmosfär och snygga miljöer dock.

Medlem

Jag håller med också, den visste i princip var du var trots att du inte avslöjat dig, var sjukt spännande till en början men blev mest enformigt och avtrubbande, tyckte spelet var alldeles för långt. Gillade att man inte kunde väsnas i micken om man ville hålla sig gömd, var otroligt svårt eftersom jag var förkyld när jag spelade det 😂

1
Skriv svar