Steam: På gränsen mellan självförverkligande och självförverkande

Robot
Steam: På gränsen mellan självförverkligande och självförverkande

Steam är en framgångssaga utan dess like. Bakom alla enorma ekonomiska vinster och den stora företagsapparaten, finns det helt vanliga människor. Vår krönikör funderar över vad som händer med drivkraften hos ett företag som har förverkligat sig själv.

#gabe-newell, #quiz, #steam, #valve


eld
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...och oförmågan att kommunicera på ett vettigt sätt med sin omgivning får mig nästan att tro att personen är sönderstressad och tar dåliga beslut (läs: Steam Machines)...

Fast vi glömmer ju att det var en del av en satsning som samtidigt gav oss big picture mode, steam controller, universellt kontroller-stöd samt spel på fler plattformar.

Det är lätt att komma ihåg det jobbiga, som den där gången vi alla aktiverade HL2.

Medlem

För min egen skull för att komma ihåg (I was there... vet ej om det är bra eller dåligt att säga i detta samband):
https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_(software)#Initial_release

Ngt liknande ser jag med Facebook - grundideen är bra och antagligen har det åstadkommits vad som var tänkt. Nu är deras huvudarbete att gräva ner sig lokala juridiska lagar, blir censor och hantera alla klagomål. Det är antagligen priset ett framgångsrikt företag för betala...

Detta år sidan, visst blir det intressant att se vad som kommer att hända framöver med Steam.

Medlem

Som "eld" säger, det handlar mycket om vad man väljer att fokusera på. Om man skall bortse från tråkigheter så är trots allt Steam och Valve en av de absolut största banbrytarna inom spelscenen de två (1,5) senaste decennierna.

Om vi sedan skall försöka svara på om Steam håller på att gå in i väggen eller inte ska vi nog åtminstone vänta tills Valves tre VR-titlar ges ut, det tror jag kommer att en väldigt avgörande roll oavsett om man anser att Steam går som tåget just nu eller inte. (Och ja, jag sätter likhetstecken mellan Valve och Steam.)

Medlem

Jag gillar inte Steam, sjukt höga priser på spel(nya releases framför allt då). Men spelar man PC så är man illa tvugen att köra Steam. De typ en alltid "Rea" på ett antal gamla spel. Om man blir sugen på något spel så kan man inte köpa något där utan att känna att man gör en dålig deal för om 1 månad kanske du kan få spelet med 75-80% rabatt.

Jag vill köpa spel och spela "när jag vill" utan att känna mig lurad.

Medlem

Gissar att det största problemet för Valve är hur man skall tackla att störa förläggare kan komma att falla bort från Steam när dom anser sig ha byggt upp sina egna system tillräckligt.
Så som EA gjorde (troligen en av dom bästa sakerna EA gjort på senare om man ser till företagsekonomisk planering).

Några stora spelserier som potentiellt skulle kunna försvinna från Steam är GTA (2k), Farcry, Division, Assassins Creed, Tom Clancyspel (Ubisoft), Elderscrolls, Fallout, IDspel (Bethesda), Call of Duty (Activision).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Gaara: Du måste inte köpa spelen på Steam, bara aktivera dem där. Köp från en billigare butik om du vill. Samt, du får handla när du vill, ingen tvingar dig.

Medlem

Får ett antal funderingar:
1. Steam machines var ju i grunden en bra satsning. Mycket nöjd med både Steam Link och Controllern som de uppdaterat flitigt och förbättrat. Att Steam bidragit till fler spel till Linux går väl inte heller att förneka? Big Screen mm skadar inte heller. De skulle dock behöva få in lite "appar" i paketet, som Plex, Netflix, Spotify osv så kunde det bli en kompetent och komplett plattform för home entertainment.
2. Ja, jo, det märks att de behöver konkurrens och börjar bli lite "sleetna". No Man's Sky var ett praktexempel. En helt ok indie-titel som blev svindyr på Steam jämfört med en del konkurrenter och därmed också rejält utskälld. Själv gillar jag fortfarande NMS även om jag inte haft så mycket tid till det efter alla uppdateringarna.
3. Ändå ska de ha ett stort, rent gigantiskt, tack för att jag kan ha mina spel samlade där och lätt plocka fram dem på nya datorer, generation efter generation. Visst gör GOG det ännu bättre idag, men man ser redan att även GOG blir alltmer BLOATED. Ska bli intressant att se vad som händer med Humble Bundle nu när nyckel-systemet ska ändras, men de har väl redan löst det?
4. Steams framgångar verkar från mitt perspektiv ha satt stopp för seriös spelutveckling, men det beror säkert på att jag inte spelar CS:GO och de andra pvp-spelen som är enkla pengar för dem till skillnad från just nämnda Portal och HL.

Sammantaget tror jag de kommer att få alltmer konkurrens, men inte från Origin, Uplay etc. Bolagen kommer nog att tvingas inse att frånvaro från Steam (och GOG, Humble Bundle...) hämmar försäljningen allvarligt. Användarstatistiken borde vara rätt tydlig: Steam och Galaxy - always on, Origin och Uplay - stäng ner *skiten* så fort det bara går.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Sammantaget tror jag de kommer att få alltmer konkurrens, men inte från Origin, Uplay etc. Bolagen kommer nog att tvingas inse att frånvaro från Steam (och GOG, Humble Bundle...) hämmar försäljningen allvarligt. Användarstatistiken borde vara rätt tydlig: Steam och Galaxy - always on, Origin och Uplay - stäng ner *skiten* så fort det bara går.

Galaxy är alltså inte en grej och vad är det för användarstatistik som skulle peka på något annat? Jag har 84 spel på gog, har aldrig ens testat Galaxy och jag tror inte direkt att jag är unik på en sida som gog att inte använda ett system som dom själva inte kan sälja in fullt ut som ett krav.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra skrivit. Vem vet vad Valve håller på med. Valve är väldigt lik Gabe Newell, är allmänt tråkiga, och inte säger så mycket. Badar i miljader, och ger intrycket att dom inte behöver lyfta ett finger mer. Jag är faktiskt inte ett "fan" längre, och har tappat respekten för Valve när det gäller spel fronten.

Medlem
Inte VILL sälja/tvinga in snarare

@Hipshot: jag uppskattar att det är så valfritt på GOG. Galaxy eller ej? Vilken version vill du köra? 1.0? 1.5?
Och framför allt att det är utan DRM.

Att tvinga på folk en klient stämmer inte alls in i vad de verkar ha som vision med företaget.

Medlem
Skrivet av Evilof:

@Hipshot: jag uppskattar att det är så valfritt på GOG. Galaxy eller ej? Vilken version vill du köra? 1.0? 1.5?
Och framför allt att det är utan DRM.

Att tvinga på folk en klient stämmer inte alls in i vad de verkar ha som vision med företaget.

Vad jag menade och kanske var jag otydlig, men Galaxy är inte en klient som Steam eller dom andra, dessutom är den väl knappast så stor, både för att gog inte är så stort och att många som använder gog inte använder det, eftersom det inte är ett krav, förutom vissa multiplayersaker.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Galaxy är alltså inte en grej och vad är det för användarstatistik som skulle peka på något annat? Jag har 84 spel på gog, har aldrig ens testat Galaxy och jag tror inte direkt att jag är unik på en sida som gog att inte använda ett system som dom själva inte kan sälja in fullt ut som ett krav.

Förtydligar: Vad jag menar är att jag - och många andra - kör Steam och Galaxy från datorn startar tills den stängs och det syns säkert i någon intern statistik åtminstone. Origin och Uplay, där måste ju EA och Ubi se rätt tydligt att folk INTE kör vid start, INTE låter det vara igång mer än nödvändigt, för, kort och gott man vill inte ha med skiten att göra.

Att man sedan inte MÅSTE köra Galaxy skadar ju absolut inte, DRM-fritt, precis som HB också har, är ju definitivt ett väldigt, väldigt bra försäljningsargument. Nu råkar ju Galaxy vara rätt bekvämt, men jag är rädd att det kommer att bli alltmer bloatat.

Att just du inte använder det, och säkert många andra som inte gör det som var kunder på GOG innan Galaxy, ja.. det betyder ju inte att ingen eller få använder det och som sagt poängen var att de SOM använder det låter det gå igång och låter det vara igång till skillnad från... skit.

Med det sagt så skulle nog Steam överlag må bra av en rejäl recode men jag betvivlar att Valve i sitt nuvarande skick hade klarat av det utan gigantiska haverier, sura kunder och ...noll support. Lite som Paypal, en annan riktig skittjänst som man tyvärr ibland bara måste använda även om man verkligen inte vill det.

Medlem
Skrivet av nils45:

Bra skrivit. Vem vet vad Valve håller på med. Valve är väldigt lik Gabe Newell, är allmänt tråkiga, och inte säger så mycket. Badar i miljader, och ger intrycket att dom inte behöver lyfta ett finger mer. Jag är faktiskt inte ett "fan" längre, och har tappat respekten för Valve när det gäller spel fronten.

Håller med.
Steam lämnar mycket att önska.

Väl skrivit Walter!

Jag tror vi alla skulle få mer utav om ledningen föryngrades.
Låta ledningen fyllas och frodas av nya färska och gröna blad!

Medlem

Tycker allmänheten verkligen att Valve ska ansvara för tekniska problem i spel som inte de gör själva? Både det och prissättning är upp till utgivaren av spelet och inte Valve. Det man kan säga till Valve är "det här spelet fungerar inte" och få pengarna tillbaka, vilket fungerar bra.

Är det verkligen dåligt att det är en öppen portal där små utgivare av spel har möjlighet att publicera sina spel? Visst, det finns många skräpspel. Men för varje skräpspel så finns det många fler bra spel från små utgivare.

Inte den bästa krönikan jag läst, men det är bara min åsikt. Jag har massor av spel alla möjliga ställen, så jag är inte någon Steam-fanatiker. Men jag har i alla fall lyckats inse hur mycket Steam har betytt för spel på PC.

ELF
Medlem

Steam har som sagt betytt väldigt mycket för spelbranschen. (Undrar hur lång tid det hade tagit för en liknande klient att dyka upp om inte Steam hade skapats)
Vad jag inte förstår är folks hat mot andra klienter. Det är väl inte så jobbigt att ha 2 eller fler klienter med spel på om man måste? Det sägs ju att det är bra med konkurrens.

Fast levde vi i en perfekt värld så skulle Steam ha alla multiplayer spel och GOG skulle ha alla singleplayerspel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag gillar Steam. Tidigare var jag extremt skeptisk till att ha mina spel hos ett företag på nätet men efter att ha blivit tvingad till det av Blizzard, när de mergade sina konton till en klient, så tyckte jag att det faktiskt var en riktigt bra idé. Spelen finns där de ska vara och det går snabbare att installera än från en CD. Community-delen är också en fördel. Tips och idéer nära till hands istället för att leta sig till en obskyr webbplats nertyngd av reklam och skit.
Visst, Steam är väl inte perfekt i alla avseenden men är ändå tillräckligt bra. Att det finns en enorm mängd innehåll, som dessutom bara ökar, och försöker synas är ju ett ständigt problem. Se bara på kvällstidningarnas träskliknande hemsidor där nyheter, åsikter och annonser i en ändlös svada skriker efter vår uppmärksamhet.

Medlem
Prenumerationstjänst

Steam var pionjär på att distribuera digitalt innehåll. Nu över tio år senare har det blivit standard (Viaplay, Origin, Readly, Spotify m.fl.) - Lite märkligt att man måste köpa varje enskild titel för sig när det vanligaste för denna typ av tjänst är att betala en månadsavgift för att få tillgång till allt material?

Jag är personligen ett fan av steam, man har det mesta där och steam workshop har gjort det skitenkelt med moddar. Valve däremot är jag lite delad över, de har gjort totalt underbara spel och fortsätter förbättra(går att diskutera) spelen som redan är släppta. Men de har varit i något som kan liknas som limbo nu dom senaste åren. Det är fyra år sen de släppte sitt senaste fulla spel(dota 2), tidigare så släppte man spel varje år, ibland flera spel per år. Och även om tystnaden och den konstiga hierakin man har i företag har gjort det mytomspunnet så är det nog också en del av anledningen till att man inte har släppt något på sistone. Ibland kanske det krävs en girig utgivare som vill att man ska släppa spelen så fort som möjligt.

Alla vet varför vi älskar Steam.

Räcker inte det fortfarande?

1
Skriv svar