Recension – The Surge

Robot
Recension – The Surge

The Surge lånar obehindrat från Dark Souls-serien men lyckas ändå stå på egna ben.

#dark-souls, #deck13, #pc, #ps4, #the-surge, #xbox-one


Avstängd

Inte ett ord om hur spelet fungerar rent tekniskt eller på vilken plattform det recenserades? Bra "recension"...

Redaktör
Skrivet av Araxes:

Inte ett ord om hur spelet fungerar rent tekniskt eller på vilken plattform det recenserades? Bra "recension"...

Utgångspunkten när man startar ett spel är att det fungerar okej, och så länge det faktiskt gör det känns det inte högprio att ta upp det i texten. Däremot ska det givetvis nämnas om det krånglar.

Spelet testades på pc och PS4, vilket borde ha framgått. Jag har lagt till det nu.


signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Utgångspunkten när man startar ett spel är att det fungerar okej, och så länge det faktiskt gör det känns det inte högprio att ta upp det i texten. Däremot ska det givetvis nämnas om det krånglar.

Spelet testades på pc och PS4, vilket borde ha framgått. Jag har lagt till det nu.

Det där var inget annat än en kass ursäkt för låg ambitionsnivå.

Tro fan det är högprio på att ta upp om ett spel funkar bra på PC i dagens läge, om det har vettiga inställningsmöjligheter vad gäller grafik, kontroller och annat som man förväntar sig, men inte är där i dåliga konsolportar.
Om det kör i knappa 30 FPS, konstant 30 eller 60 FPS på konsol är också en viktig punkt.

Tycker spelet verkar intressant, men den här "recensionen" sa inte mycket av det som är viktigt att veta innan ett köp.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Det där var inget annat än en kass ursäkt för låg ambitionsnivå.

Tro fan det är högprio på att ta upp om ett spel funkar bra på PC i dagens läge, om det har vettiga inställningsmöjligheter vad gäller grafik, kontroller och annat som man förväntar sig, men inte är där i dåliga konsolportar.
Om det kör i knappa 30 FPS, konstant 30 eller 60 FPS på konsol är också en viktig punkt.

Tycker spelet verkar intressant, men den här "recensionen" sa inte mycket av det som är viktigt att veta innan ett köp.

För att svara på del av din fråga.
Inställnings alternativen på PC är klart godkända, bättre än dom flesta faktiskt i dagens industri och med det sagt så flyter spelet utan några tydliga frame-drops på ett GTX 1080 i 1440p. Att spela med mus och tangentbord är heller inga konstigheter, olikt Dark Souls så föredrar jag faktiskt det i Surge. Allt går dessutom att rebinda.

Redaktör
Skrivet av Araxes:

Det där var inget annat än en kass ursäkt för låg ambitionsnivå.

Tro fan det är högprio på att ta upp om ett spel funkar bra på PC i dagens läge, om det har vettiga inställningsmöjligheter vad gäller grafik, kontroller och annat som man förväntar sig, men inte är där i dåliga konsolportar.
Om det kör i knappa 30 FPS, konstant 30 eller 60 FPS på konsol är också en viktig punkt.

Tycker spelet verkar intressant, men den här "recensionen" sa inte mycket av det som är viktigt att veta innan ett köp.

Recensenten kommer gladeligen svara på dina frågor om du har några, särskilt om du testar att fråga lite trevligt.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Feedback: I eran summerings ruta för betyg och plus/minus, kan ni inte slänga in vilka plattformar ni har testat på? Istället för en liten fotnot.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Gen
Medlem

@Araxes: https://www.youtube.com/watch?v=rDKmJB629-0
Komplett teknisk analys från utmärkta DigitalFoundry och TL;DR är att alla fyra versionerna (X1, PS4, Pro samt PC) fungerar utmärkt! Pro versionen sticker ut lite extra med att det är perfekt optimerat till Pro och har ett 4K/30fps läge samt 1080p/60fps läge samt att frame pacing är perfekt. PC versionen har en uppsjö inställningar och verkar mycket väl optimerat.

Redaktör
Skrivet av Seraium:

@Tomas Helenius: Feedback: I eran summerings ruta för betyg och plus/minus, kan ni inte slänga in vilka plattformar ni har testat på? Istället för en liten fotnot.

Bra tanke! Ska höra med kodknackarna om det går att fixa.


signatur
Medlem

Varför sägs det att massa spel lånar från Dark Souls egentligen? Dark Souls lånar ju från andra spel.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

NuZ
Testpilot

Riktigt sugen på spelet. Älskar souls spelen och diggade faktiskt Lord of the fallen även om det tekniska var så där i det spelet. Får bli ett köp nu vid lön iaf!

Bra recension, välskriven och lätläst. Bra fokus på gameplay. Tackvare många problem med studions tidigare spel på pc och konsol skulle det uppskattas någon mening om det tekniska i spelet, flyter det bra på pc? Lättdrivet? Framedrops på konsol osv. Sedan kanske ha vilken plattform i betygsrutan istället för i texten.

Tack för recensionen!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spelet testades på pc och PS4, vilket borde ha framgått. Jag har lagt till det nu.

Igen, förstår inte. Varför skriver ni alltid "pc", borde inte det vara "PC"? Ni skriver "PS4", varför inte "ps4"?
Menar ska inte rätt vara rätt?

visst i kommentarerna kan man väl skriva hur man vill, men i recensioner och nyheter skriver ni alltid "pc".

NuZ
Testpilot

@Dahlis87: för att personal computer är en sak, inte ett namn som Playstation är.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Redaktör
Skrivet av Dahlis87:

Igen, förstår inte. Varför skriver ni alltid "pc", borde inte det vara "PC"? Ni skriver "PS4", varför inte "ps4"?
Menar ska inte rätt vara rätt?

visst i kommentarerna kan man väl skriva hur man vill, men i recensioner och nyheter skriver ni alltid "pc".

Det finns inget "rätt" här, däremot rekommendationer. Bland annat från TT-språket, som många medier använder.

Nya förkortningar brukar skrivas med stora bokstäver, medan etablerade kan betraktas som vanliga ord och därmed skrivs med små bokstäver. Jag ser "pc" som etablerat, och skriver därför "pc". Men vi har inga strikta grammatiska regler att följa på FZ, så vissa skribenter skriver "PC".


signatur
Medlem
Skrivet av D01tY:

@Dahlis87: för att personal computer är en sak, inte ett namn som Playstation är.

https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer
Jag ser i alla fall tre tillfällen där de skriver det med versaler.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skribent

Tycker typ exakt likadant som Marcus. The Surge är en förbättring gentemot Lords of the Fallen, utan tvekan. Dock har det inte riktigt täckning för sin svårighetsgrad, så det känns obalanserat och billigt ibland. Och jag är verkligen inte förtjust i den tröttsamma bandesignen.

Men för den som gillar subgenren är det värt att testa tack vare de tunga striderna.

Introt var dock generande korkat, när man blir opererad med kläderna på. Borra in tygrester i sår är väl inte supersmart, och dessutom skruvas ju arbetskläderna fast i kroppen så det kommer aldrig att gå att ta av. En liten detalj, egentligen, men jag störde mig som fan på det. Lite symptomatiskt för det något klumpiga världsbygget.

NuZ
Testpilot

@Lard von Bacon: En förkortning så du får skriva det hur du vill. PC, pc, pC, htpc, HTPC, personal computer, Personal Computer, personal Computer, Personal computer osv. osv.

Hur förkortar du t.ex dick picks? DP, dp, dP, Dp? Ungefär nivån jag tycker samtalet är på. Jag kan svara att jag skriver olika men namn börjar på stor bokstav och vad en sak heter spelar ingen roll


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av D01tY:

@Lard von Bacon: En förkortning så du får skriva det hur du vill. PC, pc, pC, htpc, HTPC, personal computer, Personal Computer, personal Computer, Personal computer osv. osv.

Hur förkortar du t.ex dick picks? DP, dp, dP, Dp? Ungefär nivån jag tycker samtalet är på. Jag kan svara att jag skriver olika men namn börjar på stor bokstav och vad en sak heter spelar ingen roll

Jag bryr mig inte, tyckte bara det var en kul sidonotering.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

NuZ
Testpilot

@Lard von Bacon: Haha

Kunnde inte hålla mig mer. Köpte det nyss och håller på o tankar hem det tills man kommer från jobbet. Kidsen älskade att vara med o spela Dark souls så hoppas de uppskattar sci-fi också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Förstår inte klagomålet att det är långsamt att byta target när det finns en specifik knapp för det. Dessutom så är det väldigt få ställen som man behöver slåss mot flera fiender.

Fienderna slår hårt men jag hade inga problem egentligen även fast jag körde med lättaste riggen, det är bara att använda fler hp implants.

Skulle vilja ge spelet en fyra men det når inte hela vägen.

Skribent
Skrivet av Lard von Bacon:

Varför sägs det att massa spel lånar från Dark Souls egentligen? Dark Souls lånar ju från andra spel.

Och de flesta spel lånar från varandra. I det här fallet upplever jag att utvecklarna valt att sikta in sig på en grupp av spelare som uppskattar just Souls-spelen och som vill ha mer av den varan. Då tycker jag att det kan vara schysst att berätta huruvida spelet lyckas uppfylla förväntningarna, men det kan det såklart finnas delade meningar om.

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:

Och de flesta spel lånar från varandra. I det här fallet upplever jag att utvecklarna valt att sikta in sig på en grupp av spelare som uppskattar just Souls-spelen och som vill ha mer av den varan. Då tycker jag att det kan vara schysst att berätta huruvida spelet lyckas uppfylla förväntningarna, men det kan det såklart finnas delade meningar om.

I min mening finns det inte något i Dark Souls som inte har gjorts förut. Svåra spel fanns det gott om förr i tiden och det verkar vara det enda som utmärker spelen på något vis i dagens läge. Om man bortser från att utvecklarna medvetet gör storyn obegriplig för spelarna då.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skribent
Skrivet av D01tY:

Bra recension, välskriven och lätläst. Bra fokus på gameplay. Tackvare många problem med studions tidigare spel på pc och konsol skulle det uppskattas någon mening om det tekniska i spelet, flyter det bra på pc? Lättdrivet? Framedrops på konsol osv. Sedan kanske ha vilken plattform i betygsrutan istället för i texten.

Tack för recensionen!

Tack själv! Spelet flöt på klockrent på såväl pc och PS4 och då spelar jag inte ens på PS4 som dessutom låter dig välja mellan en högre upplösning eller 60fps. Jag upplevde däremot en hård krasch på båda versionerna av spelet under första timmen, men det kan lika gärna ha varit ett udda sammanträffande.

Skrivet av Joakim Kilman:

Introt var dock generande korkat, när man blir opererad med kläderna på. Borra in tygrester i sår är väl inte supersmart, och dessutom skruvas ju arbetskläderna fast i kroppen så det kommer aldrig att gå att ta av. En liten detalj, egentligen, men jag störde mig som fan på det. Lite symptomatiskt för det något klumpiga världsbygget.

Jag reagerade på den filmsekvensen också, men det var samtidigt lite intressant att man valde att vidareutveckla detta i ljudloggar som man hittar en bra bit senare i spelet. Vill inte säga för mycket med risk att avslöja något, men det visar ju ändå att det kanske finns en tanke bakom, även om utförandet är ganska klumpigt.

Avstängd
Skrivet av D01tY:

@Dahlis87: för att personal computer är en sak, inte ett namn som Playstation är.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns inget "rätt" här, däremot rekommendationer. Bland annat från TT-språket, som många medier använder.

Nya förkortningar brukar skrivas med stora bokstäver, medan etablerade kan betraktas som vanliga ord och därmed skrivs med små bokstäver. Jag ser "pc" som etablerat, och skriver därför "pc". Men vi har inga strikta grammatiska regler att följa på FZ, så vissa skribenter skriver "PC".

PC härstammar ju från IBM PC, så det är väl på sätt och vis ett namn, etymologiskt sett.
Bör alltid skrivas med versaler, anser jag.
Men anledningen till att man i media oftast skriver PC och andra förkorningar eller företagsnamn som består av enbart versaler (t ex VOLVO och IKEA) med små bokstäver, har att göra med läsbarhet, inte med grammatik - med skillnaden då att företagsnamnen skrivs med begynnande versal, av självklara skäl.
Att man skriver "nya" förkortningar med versaler är för att läsaren ska förstå vad som åsyftas.

NuZ
Testpilot

@Marcus Grönskog: Ok ok låter mycket lovande, Stort tack för svar!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

@Araxes: mycket bra sagt och ja det stämmer om IBM PC men står fast i att man får skriva pc hur man vill i denna fantastiskt meningslösa diskussion


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Lard von Bacon:

I min mening finns det inte något i Dark Souls som inte har gjorts förut. Svåra spel fanns det gott om förr i tiden och det verkar vara det enda som utmärker spelen på något vis i dagens läge. Om man bortser från att utvecklarna medvetet gör storyn obegriplig för spelarna då.

Testa The Surge och jämför så inser du att recensenten har helt rätt. Det är många, många spelmekaniska element - små som stora -
som lånats från Souls-liren.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Testa The Surge och jämför så inser du att recensenten har helt rätt. Det är många, många spelmekaniska element - små som stora -
som lånats från Souls-liren.

Som i sin tur har lånat allting från andra spel.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Lånar mycket

Ja, det har ju även lånat inledande storyn ifrån Avatar... klingar väl bekant en rullstolsbunden person som blir lovade nya ben av ett företag och i samma scen ser vi killen som lovar detta i en stor metallkropp hahahaah

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Lard von Bacon:

Som i sin tur har lånat allting från andra spel.

Det är irrelevant och har inget med vad jag skrev att göra. Dark Souls har hämtat inspiration från en mängd olika spel. Nu pratar vi emellertid om att The Surge lånat massor av grejer från en specifik serie, likt Darksiders gjorde med Zelda (dock i betydligt lägre grad).

12
Skriv svar