Regeringen: Skattefinansiering av spel inte ett prioriterat område

Robot
Regeringen: Skattefinansiering av spel inte ett prioriterat område

"Det kommer inte att vara aktuellt inom en överskådligt tid."

#miljöpartiet, #regeringen, #spelpolitik


Medlem

Tänka sig, en vettig kommentar fick de ur sig under sina fyra år.

Medlem

$$$ > Kultur

:/

Medlem

Att finansiera tycker jag är onödigt, då är utbildning en bättre satsning.

Däremot är skattelättnader en bra sak. Det brukar locka till sig studios som är 100+ anställda. Georgia i USA har ju kört det i rätt många år nu.

Medlem

Finansiera all populärkultur eller finansiera ingen kultur. Får böcker, film och konst finansiering ska spel ha det också.

Medlem

@joonsson:
Svensk film senaste 20 åren har varit hemska. Tycker man borde lägga ner all finansiering till alla filmskapare som gett upp hoppet och vars filmskaparglädje är död.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bra, då slipper vi se fler vänsterorienterade spel som ingen ändå köper.

Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Bra, då slipper vi se fler vänsterorienterade spel som ingen ändå köper.

Hur tänker du där? Vadå fler?

Jag tror inte jag har sett ett enda spel som är "vänsterorienterat" till att börja med men bara för att det får stöd av skattemedel så betyder det inte automatiskt att det blir vänsterorienterat för det. Det är skaparna själva som får välja det.

Däremot kan skattefinansieringen göra att mindre projekt (indieutvecklare) har möjlighet att producera sina spel i sådant fall som annars kanske inte hade gått runt. Lite samma sak som SVT gör för att få bredd på sitt utbud då det inte måste kopplas till reklam eller tittarsiffror på samma sätt.

Eller du kanske tycker att all "kultur" är vänsterflum och gör den kopplingen att kultur får skattemedel, kultur är vänster, därav är allt skattefinansierat vänsterflum?

Som sagt, vet inte hur du lyckades med den kopplingen...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@joonsson:
Svensk film senaste 20 åren har varit hemska. Tycker man borde lägga ner all finansiering till alla filmskapare som gett upp hoppet och vars filmskaparglädje är död.

Jag lägger allt hopp på Den blomstertid Nu Kommer, om den inte är bra då ger jag upp helt. Kan erkänna att jag gillade Johan Falk, där inte Johan/Jacob var med så mycket.

Medlem

Kultur i all form ska INTE få skattepengar. Det hämmar den konstnärliga friheten.

Medlem

De är väl för upptagna med att ge pengar till jihadister..

Med det sagt så tycker jag inte att skattepengar ska gå till spel, en annan sak är väl att ge pengar till skolor och utbildningar som handlar om att lära sig att koda spel. Men det är ju en annan sak.

Skrivet av Brain:

De borde snarare satsa på att ge nya film-, konst- och spelskapare finansiering. En lyckad konstskapare (må vara film eller spel) bör på sikt lyckas finansiera sig själv.

Håller med fullständigt. Bara för att en stor klick kreatörer har misslyckats inom sitt område behöver inte betyda att andra gör det. Alla ska få en chans.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Halvars90:

De är väl för upptagna med att ge pengar till jihadister..

Ööh, va? Ok, hur tänkte du nu?

Medlem

Åhgu, nej. Vi ska inte ha någon jävla straffskatt öht.

Frivilligskatt, ja tack.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

phi
Medlem

@Norrin: Han syftar förmodligen på terroriststämplade muslimska brödrarskapet som fått stöd från både vänstern och miljöpartiet och som fått miljoner i bidrag.

Allmänbildning du vet.

Medlem

Definitivt nej, stöd för spelutveckling är inte vad skatter är till för att finansiera.

Skulle helst se att de tog bort allt kulturstöd med skattepengar.
Är kulturen (konst/teater/opera/film/författare osv) inte stark nog att bära sig själv är det ju uppenbart att folk inte vill ha det, så sluta med det artificiella livsuppehållandet, finns betydligt bättre hål att stoppa pengarna i.

Medlem
Skrivet av Brain:

De borde snarare satsa på att ge nya film-, konst- och spelskapare finansiering. En lyckad konstskapare (må vara film eller spel) bör på sikt lyckas finansiera sig själv.

Håller helt med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Kultur öht är inget som skattepengar bör slösas på.

Medlem

Skattefinansiering av branscher, oavsett kultur eller inte brukar ju vara något som tas till när det råder kris och om det är något den svenska dataspelsbranschen inte verkar vara i så är det kris.

Kanske läge att se över kostnaderna för producera i Sverige generellt istället. En arbetslös person som får ett jobb går från att ta bidrag till att bidraga - win-win som det heter på svengelska (jag vet att det inte är SÅ enkelt att genomföra men grunden är faktiskt så enkel).

Avstängd

Det finns viktigare saker att prioritera, dels säkerheten i riket nu efter dagens fasansfulla dåd i Manchester.

Medlem
Skrivet av daver:

Kultur öht är inget som skattepengar bör slösas på.

Näe, och inte arbetslösa heller - slackers allihopa...... och skolan skall vi inte prata om, ge ungarna ett YouTubekonto så fixar de resten själva...... eller?

Medlem

Att ge generösa lån till spelföretag skulle jag förstå men att beskatta en gubbe på 60 år så att yngre kan fjanta runt i en editor, ska inte vara kollektivt beskattat. Många spel blir generellt bara ofärdigt skit som överges om spelarbasen inte är lönsam, mycket skattepengar skulle bara slängas på skitspel. Lägg pengarna istället på roliga ''könsneutrala'' spelturneringar, där har ni mycket kultur att uvinna.

Medlem

Såhär, en viss summa avsätts till "kultur" (bl a. radio, tv, konst och film). Spel bör ingå i denna "kultur" och borde därför också få ta del av de pengarna. Varför krångla till det?
Visst kan man ha åsikter om att skattemedel inte borde gå till kulturella ändamål, speciellt inte istället för "viktigare ändamål", ifall det nu fungerade på det sättet, vilket det inte gör.

Sluta blanda ihop begreppen. Diskussionen handlar om hur kulturbudgeten skall fördelas, inte ifall vi skall ha en kulturbudget.

Medlem

Spel bör ingå i potten för "kultur", och bör även beskattas på samma nivå. Jag vill minnas, såvida det inte ändrats och jag inte märkt det, att just spel beskattades betydligt högre än exempelvis film och musik.

Däremot så ifrågasätter jag hela skattefinansieringen av kultur överhuvudtaget. Skapar du musik, film eller spel och ingen köper det, så är det en indikation på att det inte finns en efterfråga på det du producerar. Det blir därmed orimligt för staten, och därmed skattebetalarna, att finansiera produktionen av något som inte är efterfrågat.
Och är det efterfrågat, så behövs ingen finansiering.

eld
Medlem
Skrivet av Nightsorrow:

Däremot så ifrågasätter jag hela skattefinansieringen av kultur överhuvudtaget. Skapar du musik, film eller spel och ingen köper det, så är det en indikation på att det inte finns en efterfråga på det du producerar. Det blir därmed orimligt för staten, och därmed skattebetalarna, att finansiera produktionen av något som inte är efterfrågat.
Och är det efterfrågat, så behövs ingen finansiering.

Så enkelt är det aldrig. Det är mycket mer än att bara existera för att något ska säljas, inte ens att vara bra räcker, produkter riktas och byggs efter marknadsundersökningar till det extrema.

Det existerar så vi kan ha kvar sånt som annars inte skulle kunna överleva själv.

Medlem

I ett samhälle där cancerkirurgi inte längre kan utföras i tid så finns det viktigare saker att lägga pengar på än spel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av phi:

@Norrin: Han syftar förmodligen på terroriststämplade muslimska brödrarskapet som fått stöd från både vänstern och miljöpartiet och som fått miljoner i bidrag.

Allmänbildning du vet.

Ok. Han/hon lämnade en del tolkningsmån i sin kommentar.
Vems allmänbildning syftade du på?

Medlem

@MatsDahlgren: Fin halmgubbe du knåpade ihop där. Kanske kan få ett kulturbidrag för det med.

Medlem

Ladan är tom!

Skämt åsido, skattefinansierade spel, låter bekant.. då lär det inte dröja länge innan de kränger på folk en allmän spellicens.

DDR-minnen har fått en ny innebörd.

Medlem

@Norrin:

Om man läser vad som händer i världen så kanske man skulle vara lite mer insatt.

Vad en snabb google sökning kan leda till, vill du hitta mer info så får du börja leta själv. Men om man läser nyheterna lite då och då så hänger man med vad som händer i världen (en del iaf).

http://www.metro.se/artikel/terrorresen%C3%A4rer-f%C3%A5r-sta...

https://www.sydsvenskan.se/2017-04-20/muslimsk-forening-tving...

12
Skriv svar