Red Dead Redemption 2 till pc – saker som talar för och emot

Robot
Red Dead Redemption 2 till pc – saker som talar för och emot
Medlem

Känns som ett märkligt val att inte släppa det till PC, när alla deras andra titlar till slut kommit dit.
Själv lär man välja konsol, men känns dumt att utesluta en stor plattform.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Om jag får välja att tro, så tror jag på en PC version. Om jag får spekulera, så spekulerar jag att Rockstar gör likadant som med GTAV, dvs. inte nämna nåt om en PC version förrän konsol versionerna har sålts. Även om det är under 9% så är det ändå miljoner i pengar vi pratar om, kan Rockstar tacka nej till sådant? Och så får vi inte glömma att det är lättare att porta spel från nuvarande generation gentemot den gamla versionen. Inte sant?

Medlem

Tror definitivt det kommer en pc version. Speciellt om dom har planer på ett RDR online. Ska bli intressant hur dom lägger upp online läget dock. Har svårt å se mig själv grinda pengar i veckor för att ha råd med en ny häst...

Medlem

Om det tar för lång tid så blir det en nerladdning som inte gynnar dem ekonomiskt.

Medlem

tycker det är jävligt trist om det inte kommer pc version av både ettan o tvåan, jag fattar inte vad dom har att förlora?

Medlem

FZ begår ett fel här;
"Slutligen har vi Steamspy som hävdar att det sålts 7,1 miljoner GTA V på pc. Det är mindre än 9 procent av de 80 miljoner ex som skeppats till butik."

De som har köpt det på Steam har Steam-versionen. Alla andra köpta spel på PC är via Rockstars egna tjänst och därmed inte registrerad på Steam eller Steamspy. Om du köper det på online (inte Steam) eller i butik är det alltså inte Steam-version. Jag kollar på siffror från Elite Dangerous, de har grovt räknat sålt hälften på Steam. Med andra ord kan PC-försäljningen för GTA V vara ungefär 14 miljoner exemplar totalt.

Medlem

Här är ett citat från Take 2 Games, när GTA V släpptes på PC.
http://ir.take2games.com/phoenix.zhtml?c=86428&p=irol-newsArt...

"Fiscal 2016 is off to a great start, highlighted by the April launch of Grand Theft Auto V for the PC, which has exceeded our expectations."

Medlem
Skrivet av littleboss:

Om det tar för lång tid så blir det en nerladdning som inte gynnar dem ekonomiskt.

Typ varför PC inte är huvudfokus när man ska göra spel.

Medlem

Det är stor chans att RDR2 släpps senare till PC också, men det kan dröja säkert MS eller Sony vill ha konsol exklusivitet eller de betalar Rockstar att försena den till PC. Det har blivit enklare att porta spel från nya generation konsoler x86 CPU är samma som PC, så Rockstar kommer inte att ha några ursäkter varför de inte släpper det till PC. Enda anledningen om det inte gör det är pirat kopiering på Pc.

Medlem

@Håkan: fel.

Det är den inställningen/attityden som skapat Netflix, Spotify osv.

Det är snarare attityden du har, att vi ska låta företagen bestämma spelreglerna som är problemet.

Medlem

Tror inte det kommer till pc, mest för att jag inte vill få upp förhoppningarna. Det blir ett köp i höst, nej fasen. Det blir i vår till konsol.

Medlem

Jag tror spelet släpps till pc är inte orolig egentligen.
Man får vänta på det finaste till sist bara :/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den som väntar på något gott...

Redaktör

@Buio: Helt rätt, hjärnsläpp av mig. Artikeln korrigerad - tack ska du ha för feedback!


signatur
Medlem

Ingen som helst tilltro till Rockstar och pc, och skulle hellre aldrig stödja de fasoner de håller på med när de gäller medvetet senarelagda pc-releaserna. Sedan har ju portarna ibland varit under all kritik..

Medlem

Gör de som Bethesda och säljer expansioner som i fallet Fallout 4 så lär de kunna tjäna pengar på RDR2 ett långt tag
(Framförallt till PC såklart, för allt är bäst där) <3

Oooh, och vad nice om de gav oss mod-verktyg så vi kunde modda och skapa egna rancher, bankheists och cowboyhattar Gief me naow plzplox!!

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Tror definitivt det kommer en pc version. Speciellt om dom har planer på ett RDR online. Ska bli intressant hur dom lägger upp online läget dock. Har svårt å se mig själv grinda pengar i veckor för att ha råd med en ny häst...

Du får grinda i veckor för att ha råd med en guldfärgad revolver istället.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Avstängd

Jag tror PC släppet antingen höst 2018 eller våren 2019 med ett års jubileum med alla expansioner och DLC för PC folket.

Medlem

Varför skulle tvåan komma till pc när inte ettan gjorde det?

Pengar är bevisligen inte allt i den här frågan. Det var många som missade ettan för att de höll andan för pc versionen. Den kundkretsen är bitter nu, varför skulle de köpa tvåan?

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me...

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Varför skulle tvåan komma till pc när inte ettan gjorde det?

Pengar är bevisligen inte allt i den här frågan. Det var många som missade ettan för att de höll andan för pc versionen. Den kundkretsen är bitter nu, varför skulle de köpa tvåan?

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me...

"Den kundkretsen är bitter nu" XD
Finns säkert nått brotroll som sitter med såna åsikter nånstans, men det där va faktiskt bland det dummaste jag läst på senaste. ty

Avstängd

För många tankar ner spel via piratebay osv. Jag tror det är därför dom inte vill ge ut till PC.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Klart det kommer till PC. De gör som med GTA V; de låter alla köpa konsolversionerna först och sedan köpa om spelet igen 6-12 mån senare på PC... Det är ju så de jobbar.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Varför skulle tvåan komma till pc när inte ettan gjorde det?

Pengar är bevisligen inte allt i den här frågan. Det var många som missade ettan för att de höll andan för pc versionen. Den kundkretsen är bitter nu, varför skulle de köpa tvåan?

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me...

För ettan är inte tvåan? :P. Rockstar släppte GTA-IV till PC och det blev en katastrof, efter det släppte dom RDR utan en PC version, kanske det ligger något i det? Sen släppte dom GTAV med en dunder version till PC som blev succé. Jag skulle vilja påstå att Rockstar alltid kommer släppa en PC version nu hädanefter, oavsett titel. Med tanke på att det nu är lättare att porta över spel till PC med nuvarande generationen, så har jag svårt att tänka mig att Rockstar inte från första början skapar spelet med PC i tanken, då det är mindre krabb än föregående generation. Men jag kan ha fel. Det är ju faktiskt en relativt gratis boost på miljoner dollar som Rockstar kan håva in.

Medlem

Jag vill ha spelet till PC, inte för att få bättre grafik, FPS eller upplösning utan helt enkelt för att det är enklare eftersom man gärna vill ha allt på en ställe, samt att jag varken har Xbox eller Playstation....

Medlem

@Star Lord:

För att man redan har spelat det första även fast det inte kom till PC?

Sen lär nog 2an vara lika bra oavsett om man spelat 1an eller inte..?

Medlem

Synd att det ska behöva vara så:( Särskilt med stora företag som Rockstar.

Medlem

Min gissning till varför Red Dead aldrig kom till PC är för att MS och Sony slängt pengar på Rockstar/Take Two för att tvinga folk att köpa konsol för att spela spelet, lite som med GTA 5 där spelet först inte var annonserat till PC men att det till slut kom till PC, men mycket senare. Spel som GTA 5 och Red Dead Redemption är verkligen spel som kan få en konsument att köpa en konsol, istället för att köpa en speldator.

Däremot med tanke på den ekonomiska succé GTA 5 Online har haft (mikro transaktioner), så tror jag att Rockstar/Take Two kommer att göra en liknande grej med Red Dead Redemption 2. MS och Sony kommer antagligen bara betala för en tidsexklusivitet och sedan 6-12 mån senare så släpper Rockstar/Take Two spelet till PC. Det jag menar är alltså att dom tjänar så mycket pengar på online delen att dom helt enkelt inte är villiga längre att exklusivt släppa till konsolmarknaden.

Man får tänka på att mikro transaktioner har ju som störst närvaro på PC i free2play spel osv. Jag tror att tanken är att Rockstar/Take Two vill roffa åt sig en del av den kakan.

1
Skriv svar